جراحی لاپاروسکوپی چیست

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد جراحی لاپاروسکوپی، مزایا جراحی لاپاراسکوپی، خطرات، افراد واجد شرایط برای این نوع جراحی توضیحاتی داده اند.

دکتر شهاب شهابی

 همه چیز در مورد جراحی لاپاروسکوپی

لاپاراسکوپی  یا عمل جراحی به صورت کم تهاجم  که به غلط در بین مردم به اعمال جراحی لیزری مصطلح میباشد، یک تکنیک خاص جراحی است. لاپاراسکوپی روش درون بین و کم تهاجمی در جراحی محسوب می شود که به طور تقریبی از حدود 20 الی 30 سال پیش رایج شده و مورد استفاده وسیع قرار گرفته است.

 همه چیز در مورد جراحی لاپاروسکوپی

طریقه انجام جراحی لاپاراسکوپی

در روش جراحی “باز” یک برش بزرگ در پوست ایجاد می‌شود که ممکن است طول آن بیش 10تا 15 سانتی متر باشد باشد. اما در روش جراحی “لاپاراسکوپی” از برش‌های بسیار کوچکی استفاده می‌شود که معمولا 5-12میلی متر هستند. جراحی لاپاراسکوپی گاها با نام “جراحی بسته” نیز شناخته می‌شود. در این روش با استفاده از یک ابزار به نام لاپاراسکوپ، اندام‌های داخلی شکم را مورد بررسی قرار می‌دهند.لاپاروسکوپ یک لوله بلند و نازک بوده که دوربینی با وضوح بالا در قسمت جلوی آن قرار گرفته است. این وسیله از طریق برشی کوچک در دیواره شکم وارد بدن می‌شود. سپس دوربین تصاویر گرفته شده را به یک مانیتور ارسال می‌کند.

طریقه انجام جراحی لاپاراسکوپی

مزایا جراحی لاپاراسکوپی

ازجمله مزایا و برتری های این روش در مقایسه با عمل های باز قدیمی میتوان درد کمتر بعد از عمل ، بازگشت سریع به کار و فعالیت روزمره، طول مدت بستری بسیار کوتاهتر، امکان بررسی تمام حفره شکم ،زیبایی ظاهری بهتر  و اسکار(جای زخم) کمتر، حداقل رسیدن دستکاری داخل شکم وچسبندگی روده کمتر، بعد از عمل جراحی کمتر و احتمال کمتر فتق های جدار شکم  نام برد که با توجه به موارد ذکر شده امروزه این نوع اعمال مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.این روش نیاز به مراکز مجهز و تجهیزات گران قیمت دارد.

عوارض عمل جراحی لاپاراسکوپی

ازعوارض عمل لاپاراسکوپی میتوان تهوع خفیف و درد شانه و گردن به علت وجود گاز داخل شکم‌ درد  مختصر محل عبور وسایل از جدار شکم‌ نام برد که البته این موارد محدود و گذرا میباشند.

انجام لاپاراسکوپی کم خطر و مطمئن نیازمند جراحی است که آموزش آکادمیک و کلاسیک آنرا در مراکز دانشگاهی معتبر دیده باشد در صورتیکه به دست افراد کم تجربه و آموزش ندیده انجام شود خطرناک بوده وگاها جان بیمار را به خطر میاندازد  امکان آسیب  ناخواسته به عروق بزرگ  و احشای شکم در این روش توسط افراد غیر مجرب وجود دارد که میتواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد  و بنابراین جراحانی که تجربه و علم لازم را در لاپاراسکوپی ندارند مطمئن تر است که عمل را به روش باز انجام دهند.

اگرچه اعمال لاپاراسکوپی در دید اول گرانتر از اعمال باز به نظر میرسد ولی در واقع با احتساب طول بستری کوتاهتر و بازگشت سریعتر بیمار به کار و فعالیت و عوارض دراز مدت بسیار کمتر در نهایت به صرفه تر از عمل باز میباشد.

چه کسانی میتوانند لاپاروسکوپی انجام دهند؟ - دکتر شهاب شهابی 

چه کسانی میتوانند لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان) دستگاه گوارش ،ترمیم فتق های جدار شکم و کشاله ران ،جراحی های زنان (برداشتن رحم،میوم ،کیست های تخمدان ،اندومتریوز و…)،جراحی کبد وکیسه صفرا وسنگ های مجاری صفراوی ،جراحی بیماری های مری (آشالازی ،ریفلاکس و…)،جراحی برداشتن طحال (اسپلنکتومی)،جراحی سمپاتکتومی جهت بیماران با تعریق شدید،جراحی برداشتن غده فوق کلیه،جراحی برداشتن غده تیموس جهت درمان میاستنی گراویس (شلی عضلانی) و غیره بوسیله لاپاروسکوپی قابل انجام است..

معمولا برای این نوع جراحی، بیهوشی عمومی به کار برده می شود. در طول لاپاراسکوپی، جراح شکاف هایی به طول 5تا 12 میلی متر در شکم ایجاد می کند. شکم را با گاز کربن دی اکسید متورم سازد. پر کردن شکم با گاز باعث می شود تا پزشک بتواند اندام های شکمی را بهتر و واضح تر ببیند.

زمانی که شکم متورم شد، جراح لاپاراسکوپ را وارد شکاف ها می کند. دوربین متصل به لاپاراسکوپ تصاویری از اجزای داخل شکم روی پرده یا مانیتور نمایش می دهد و جراح می تواند اجزای داخل شکمی را بطور زنده و در لحظه مشاهده نماید.

تعداد و اندازه ی شکاف ها بستگی به بیماری خاصی دارد که جراح اقدام به کشف یا جلوگیری از آن کرده است. در حالت کلی، بین ۲ تا ۵ شکاف یا برش ایجاد می شود که ابزار جراحی های دیگر از آنها وارد می گردند.

زمانی که عمل به اتمام رسید، شکم از گاز کربن دی اکسید خالی و ابزار از داخل شکم خارج می گردند. در نهایت، برش ها با بخیه بسته می شوند. برای انجام لاپاراسکوپی بیمار باید به‌خوبی انتخاب شود زیرا برخی بیماران شرایط لازم برای روش لاپاراسکوپی را ندارند.. بیمار باید قبل از انجام هر اقدامی بررسی‌های اولیه را انجام دهد و بعد از آن پزشک متخصص تایید نهایی را برای انجام لاپاراسکوپی می‌دهد.

به‌طور کلی اگر بیمار به خوبی انتخاب شود، کار با دقت بالا انجام می‌شود، برای همین می‌توانیم برای بیمار بهترین نتیجه را برایش انتظار داشته باشیم.لاپاراسکوپی عملی است که داخل شکم با گاز پر می‌شود که این گاز می‌تواند روی ریه‌ها و قلب اثرگذار باشد، برای همین بیمار باید از نظر قلبی، ریوی و بیهوشی تایید شود. همچنین برای برخی بیماران بدحال بهتر است لاپاراسکوپی انجام نشود.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *