عنوان مطلب

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد

دکتر شهاب شهابی

چه کسانی توانایی انجام جراحی چاقی را دارند؟

دلیل اضافه وزن هرچه که باشد، سلامت فرد را به خطر می اندازد و باید برای رفع آن اقدام کرد. به گفته متخصصان، چاقی مهم ترین بیماری قرن 21 است که متاسفانه عوارض بسیار زیادی را هم به دنبال دارد. چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون، آرتروز زانو، برخی سرطان ها( سینه، رحم، تخمدان، کیسه صفرا، روده بزرگ، پروستات)، اختلالات باروری و … می شود. همچنین براساس مطالعات آماری افراد چاق بیش تر از افراد معمولی در بیمارستان بستری می شوند و شیوع سکته قلبی در آن ها سه برابر بیشتر از افراد معمولی است.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی کاهش وزن هستند؟

BMI یا شاخص توده ی بدنی فرد نشانگر وضعیت جسمانی فرد از لحاظ اضافه وزن یا چاقی می باشد. اما شاخص توده بدنی چیست؟ شاخص توده ی بدنی یا BMI نسبت قد و وزن یک فرد می باشد.

عددی که به دست می آید اگر بین 20 و 25 باشد نرمال است. اگر این عدد بین 25 تا 30 باشد یعنی فرد اضافه وزن دارد، بین 30 تا 35 باشد چاق به حساب می آید و بالای 35 مریضی چاقی محسوب می شود.

اگر BMI فرد بالای 40 باشد فرد باید برای درمان چاقی خود حتما جراحی کند و با رژیم چاقی، فرد به بهبودی نمی رسد.

BMI بالای 50 به معنای چاقی سوپر و خیلی شدید است که جراحی در آن الزامی است.

محاسبه شاخص توده بدنی

نوجوانان معمولا یک کاندید خوب برای جراحی چاقی محسوب نمی شود؛ مگر آن که بیش از حد چاق باشند و یا بیماری مرتبط با وزن داشته باشند.

علاوه برBMI  مناسب برای جراحی چاقی افراد باید ویژگی های دیگری هم داشته باشند تا کاندیدای مناسبی برای جراحی چاقی باشند مانند:

_ فرد یک بزرگسال چاق باشد، به خصوص اگر شرایط مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع دو را داشته باشد.

_ فرد خطرات احتمالی و مزایای جراحی را بداند.

_ برای وفق دادن میزان خورد و خوراک بعد از جراحی آماده باشد.

_ اقدام به تغییر سبک زندگی کرده باشد تا وزن خود را پس از جراحی ثابت نگه دارد.

جراحی های چاقی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها دارای روش های متفاوتی هستند و همچنین مناسب افراد خاصی هستند.

جراحی های معمول چاقی عبارتند از باندینگ معده، اسلیو معده، جراحی های بای پس معده، بالون معده و … .

در این مقاله به دو جراحی چاقی بالون معده و حلقه معده(باندینگ) اشاره می کنیم.

بالون معده

بالون معده یکی از روش های جراحی برای درمان چاقی است. در این روش یک کیسه سیلیکونی و نرم، از راه دهان وارد معده شده و با تزریق نرمال سالین یا هوا به داخل آن متسع می گردد. بالون در واقع حجمی از معده را اشغال نموده و مانع پرخوری فرد و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.

توجه داشته باشید که استفاده از بالون معده یک روش کوتاه مدت است و همیشگی نیست. بعد از 6 ماه که فرد به رژیم غذایی مناسب خود عادت کرد، بالون به روش آندوسکوپی خارج می گردد.

حلقه معده

این حلقه حجم قسمت فوقانی معده را کوچک می کند و با خوردن مقدار کمی از غذا معده پر خواهد شد. اگر خوردن تداوم یابد، باعث استفراغ بیمار می شود. در این روش هورمون هایی که باعث افزایش اشتها می شود، کنترل نمی شوند.

در این روش یک حلقه ی قابل تنظیم از جنس سیلیکون به دور قسمت اول معده اندکی پایین تر از محل اتصال مری به معده تعبیه می شود و یک مخزن جهت تنظیمات بعدی زیر پوست جدار شکم تعبیه می شود که از طریق تزریق آب مقطر استریل از خارج به داخل این مخزن حلقه تنگ تر می شود در نتیجه میزان غذای ورودی محدود میشود.

با وجود اینکه امروزه گایدلاین ها و ابزار های بسیاری در دسترس است تا بفهیم آیا کاندید جراحی لاغری هستیم یا نه؟ اما نباید فراموش کرد که تنها جراح فوق تخصص چاقی است که می تواند با بررسی تاریخچه بیماری، وزن و قد، معاینه فیزیکی و … در مورد ضرورت انجام عمل چاقی تصمیم بگیرد و تنها وی می تواند نوع جراحی چاقی مناسب شما را تعیین کند.

سعی کنید در انتخاب جراح خود دقت فرمایید که حتما دارای مدرک رسمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و عضو انجمن جراحی چاقی ifso  باشد.

برای دریافت مشاوره تخصصی درباره جراحی کاهش وزن و رزرو نوبت توسط پزشک جراح فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک و عضو انجمن جراحی چاقی ، دکتر شهاب شهابی کافیست با شماره تلفن های 09357181716 – 09909666941 تماس حاصل فرمایید.

متن

بخش مهمی از مطلب

متن

متن

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
1 پاسخ

تعقیب

  1. […] آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم… […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *