بوی بد دهان بعد از جراحی اسلیو معده

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد بوی بد دهان بعد از جراحی اسلیو معده، عوامل بوی بد دهان پس از جراحی چاقی، ارتباط بین بوی بد دهان بعد جراحی و نکات سرکوب بوی بد دهان بعد از اسلیو معده صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

بوی بد دهان یکی از موارد نادر پس از جراحی چاقی است. این وضعیتی است که با بوی نامطبوعی که از دهان فرد صحبت می کند، خمیازه می کشد، آروغ می زند یا از طریق دهان نفس می کشد، مشخص می شود. اگرچه یک مشکل جدی برای سلامتی نیست، اما تأثیر منفی آن بر عزت نفس و کیفیت زندگی باعث نگرانی فرد مبتلا می شود. اما خبر خوب این است که گذرا است و می توان آن را سرکوب کرد.

جراحی اسلیو معده یک عمل جراحی چاقی (کاهش وزن) موثر و رایج‌ترین عمل جراحی چاقی در جهان است. این یک جراحی محدود کننده است که در آن ظرفیت معده با کاهش تولید گرلین (هورمون محرک اشتها) کاهش می یابد. به دنبال آن کاهش اشتها و کالری دریافتی و در نتیجه کاهش وزن و بهبود شرایط همراه است.

جراحی چاقی و بوی بد دهان

جراحی چاقی و بوی بد دهان

بیماران جراحی اسلیو معده احتمالاً به دلیل مشکلات معده، ایستایی و همچنین تغییر رژیم غذایی، بوی بد دهان را تجربه خواهند کرد.
با این وجود، در بیماران مبتلا به اسلیو معده، بوی بد دهان امری طبیعی است. عوامل زیادی با بوی بد دهان پس از جراحی چاقی مرتبط است. این شامل:

  • کم آبی
  • رکود غذا

پس از جراحی کاهش وزن (شامل آستین معده)، کالری دریافتی کاهش می‌یابد و مقدار غذاهای انرژی‌زا که بدن از یک وعده غذایی روزانه دریافت می‌کند کاهش می‌یابد. انتظار می رود کمبود انرژی توسط بدن از چربی ذخیره شده توسط فرآیندی به نام اکسیداسیون اسید چرب ایجاد شود. این مسیر نهایی تمام جراحی های چاقی است. این روش تجزیه اسیدهای چرب با کتوژنز همراه است: تشکیل اجسام کتونی که همچنین به عنوان منبع انرژی برای اندام های فردی عمل می کنند. تشکیل کتون ها می تواند به دنبال هر کاهش وزن قابل توجهی اتفاق بیفتد، اما بعد از جراحی کاهش وزن به دلیل حرکت سریع چربی ذخیره شده، بارزتر است.

دفع این کتون ها از بدن از طریق کلیه ها و ریه ها انجام می شود. استون، یکی از کتون‌ها، در ریه‌ها دفع می‌شود، زیرا تنفس بوی میوه‌ای مشخصی دارد. این بو ممکن است توسط برخی افراد ناخوشایند تلقی نشود در حالی که برخی دیگر ممکن است آن را غیر قابل تحمل بدانند.

رکود غذا بعد از اسلیو معده

رکود غذا در معده یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان پس از جراحی چاقی است. ناتوانی غذای خورده شده در حرکت از معده به روده کوچک باعث می شود که محتویات اسیدی از معده به مری و گاه به داخل دهان برگردد، وضعیتی که به نام واتر براش شناخته می شود. این وضعیت با درد قفسه سینه به دلیل تحریک مری توسط محتویات اسیدی معده همراه است. با رعایت برنامه غذایی پس از عمل و عادات
بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) می توان از رکود غذا در معده جلوگیری کرد.یک مشکل رایج در بین افراد چاق است. محتویات اسیدی معده به مری باز می گردند، به خصوص در حالت خوابیده به پشت. این منجر به سوزش سر دل و گاهی اوقات بوی بد دهان می شود. نشان داده شده است که جراحی اسلیو معده شدت رفلاکس معده را در بیماران چاق افزایش می دهد و این ممکن است یکی از دلایل تجربه نفس بد پس از جراحی اسلیو معده باشد.

کم آبی بعد از اسلیو معده

از دست دادن آب بدن حتی در افرادی که جراحی چاقی انجام ندادند، ممکن است علت بوی بد دهان باشد. با این حال، پس از جراحی چاقی رایج است زیرا اکثر بیماران به طور ناآگاهانه مصرف مایعات خود را کاهش می دهند. جراحی اسلیو معده نباید دلیلی برای کاهش مصرف مایعات باشد. بنابراین توصیه می شود که بیمار پس از جراحی اسلیو معده مقدار کافی مایعات را برای جلوگیری از کم آبی و به مقدار کم در یک زمان مصرف کند تا از کشیدگی معده جلوگیری شود.

 دلایل ایجاد بوی بد دهان پس از آستین معده

  • سیگار کشیدن
  • رفلاکس اسید (GERD)
  • رژیم غذایی پر پروتئین (کتوز)
  • قند بیش از حد (از جمله الکل)
  • سوء هاضمه یا سایر مشکلات معده
  • کم آبی بدن
  • بهداشت ضعیف دهان
  • غذا در دستگاه گوارش گیر کرده است (استاز)

نکات سرکوب بوی بد دهان پس از جراحی اسلیو معده

  • با مسواک زدن حداقل دو بار در روز، اگر نه بعد از هر وعده غذایی، بهداشت دهان خود را بهبود بخشید.
  • حداقل 64 اونس در روز آب فراوان بنوشید، هر چند مقدار کمی در یک زمانبرای جلوگیری از رکود در معده، برنامه غذایی بعد از عمل خود را رعایت کنید.
  • می توانید آدامس (آدامس بدون قند) بجوید زیرا تولید بزاق را افزایش می دهد و بار باکتریایی دهان را کاهش می دهد.
  • ممکن است لازم باشد با دندانپزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که از پوسیدگی دندان یا بیماری لثه رنج نمی برید.
آیا بوی بد دهان بعد از جراحی طبیعی است؟

آیا بوی بد دهان بعد از جراحی طبیعی است؟

آیا بوی بد دهان بعد از جراحی طبیعی است؟

اگر قصد انجام یک عمل دندانپزشکی را دارید، احتمالاً از خود می پرسید: “آیا داشتن بوی بد دهان پس از جراحی طبیعی است؟” اگر چنین است، این بخش از مقاله به شما اطلاعاتی درباره علل احتمالی «بوی بد دهان» پس از جراحی ارائه می‌کند. قبل از هر چیز، مهم است که به یاد داشته باشید که “بوی بد دهان” پس از جراحی، علامت هیچ بیماری جدی نیست.

علت شایع این بیماری ریفلاکس اسید است، جریان معکوس محتویات معده به مری. ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان بعد از جراحی شود، اما خبر خوب این است که معمولا موقتی است. به طور کلی، بوی بد دهان پس از جراحی بخشی طبیعی از روند بهبودی یا نشانه ای از چیزی جدی تر است.

نتیجه گیری

در نتیجه، بوی بد دهان یک بیماری شایع پس از جراحی اسلیو معده نیست، اما ممکن است رخ دهد. ممکن است به دلیل تشکیل کتون باشد، که در این صورت نشانه کاهش مداوم وزن یا کم آبی بدن است. اگرچه نمی توان کار زیادی برای جلوگیری از این امر انجام داد، اما این یک مشکل گذرا است که اغلب تا پایان ماه دوم پس از جراحی، زمانی که غذاهای جامد با محتوای کربوهیدرات باید شروع شده باشد، برطرف می شود.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *