علائم نشتی (leak) بعد از جراحی چاقی اسلیو یا بایپس چیست؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد علائم نشتی بعد از جراحی اسلیو معده و بایپس معده و همچنین علائم نشتی آستین معده، راهکار بعد از نشت و خطرات نشت آستین معده صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

اگر به شدت چاق هستید و برای رسیدن به وزن ایده ال هنوز راه حلی رو پیدا نکردید. پزشک شما ممکن است جراحی کاهش وزن را به عنوان راهکار مناسب به شما توصیه کند. جراحی کاهش وزن به عنوان جراحی چاقی نیز شناخته می شود. این روش یک راه موثر برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به مشکلات مرتبط با اضافه وزن می باشد. یک سری از این مشکلات عبارتند از بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا، سکته مغزی، آپنه خواب و آرتریت. در انواع جراحی چاقی امکان نشت وجود دارد که در این مقاله درباره نشت (Leak) در جراحی اسلیو معده و بایپس معده صحبت می کنیم.

نشتی بعد از جراحی اسلیو معده چیست؟

هر جراحی چاقی با میزانی خطر همراه است، اگر چه جراحی اسلیو معده کاملاً ایمن است ولی هنوز برخی از عوارض مرتبط با این روش وجود دارد. یکی از عارضه‌ های خطرناک در جراحی اسلیو معده، نشت آستین معده نامیده می‌شود و این زمانی اتفاق می‌افتد که مایعات گوارشی از معده از طریق سوراخ یا درز در کیسه معده جدید به بقیه بدن نشت می‌کند. نشت بعد از جراحی می تواند کشنده باشد زیرا مایعات گوارشی حاوی موادی هستند که برای تجزیه غذا هستند. بر اثر خروج این مایعات، آسیب زیادی به سایر اندام ها، ماهیچه ها و بافت های بدن وارد می شود.

نشت شامل سوراخی در درز کیسه معده جدید است و این عارضه معمولاً پس از دو تا چهار هفته پس از عمل اسلیو معده ایجاد می‌شود و به ندرت بیش از شش هفته پس از جراحی رخ می‌ دهد. بنابراین اگر عمل جراحی اسلیو معده شما کمتر از یک ماه پیش بوده است و علائمی را که امروز گفته می شود را تجربه می‌کنید، ممکن است نشت داشته باشید.

نشتی بعد از جراحی اسلیو معده چیست؟

نشتی بعد از جراحی اسلیو معده چیست؟

علائم نشت آستین معده

از آنجایی که نشت آستین معده منجر به خروج مایعات گوارشی از معده می شود، درد یکی از قابل توجه ترین و بارزترین علائم نشت آستین معده است. علائم نشت آستین معده شامل درد شکم، درد قفسه سینه و حتی درد در شانه است. همچنین این درد هر روز تشدید می شود. اگر بعد از جراحی اسلیو معده دچار چنین درد شدید شدید، فوراً با پزشک یا جراح خود صحبت کنید.

سایر علائم هشدار دهنده نشت که باید مراقب آنها باشید

درد تنها علامت نشت آستین معده نیست. علائم دیگری نیز وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید، از جمله:

  • سرگیجه
  • تب
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب سریع
  • درمان نشت اسلیو معده

راهکار بعد از نشت اسلیو معده

هنگامی که نشت اسلیو معده اتفاق می افتد، جراحی اورژانسی مورد نیاز است. در حین عمل، جراح شما، سوراخ را پیدا کرده و مهر و موم می کند و سپس بافت ها و اندام های اطراف بدن شما را برای چک کردن آسیب وارد شده بررسی می کند. بسته به شدت و حجم نشت، ممکن است برای ترمیم آسیب های ناشی از مایعات گوارشی که به بیرون نشت کرده است به کار بیشتری نیاز باشد.

جراحان ماهر و واجد شرایط، بیماران پس از عمل را در روزهای بعد از جراحی تحت نظر خواهند داشت و چندین بار بررسی های لازم را برای نشت و سایر عوارض انجام می دهند. اگرچه این عارضه نادر است، اما همچنان امکان پذیر است.

نشت در جراحی بایپس معده

یکی از انواع جراحی چاقی، بای پس معده است. بای پس معده نیز مانند جراحی های دیگر  خطراتی را به همراه دارد. عوارض جراحی چاقی شامل عفونت، لخته شدن خون و خونریزی داخلی است. خطر دیگر نشت آناستوموز است که این مشکل زمانی پیش می آید که یک اتصال جدید در روده و معده شما در طی عمل جراحی بای پس ایجاد می شود که به طور کامل این اتصال بهبود نمی یابد و نشت می کند. نشت شیره های گوارشی و مواد غذایی نیمه هضم شده از طریق آناستوموز، یکی از جدی ترین عوارض بعد از جراحی بای پس معده است.

علائم نشت آناستوموز

بسته به نوع جراحی چراقی، نشت آناستوموز در 1.5 تا 6 درصد از روش بای پس رخ می دهد. نشت ممکن است تا چند هفته بعد اتفاق بیفتد. بیشتر آن ها در عرض 3 روز پس از جراحی چاقی ایجاد می شوند. علائم نشت عبارتند از:

  • ضربان قلب سریع
  • تب
  • دل درد
  • تخلیه از زخم جراحی
  • تهوع و استفراغ
  • درد در ناحیه شانه چپ
  • فشار خون پایین
  • کاهش خروجی ادرار

هرچه چاق تر باشید، بیشتر در معرض خطر نشت آناستوموز هستید. سایر عوامل خطر ساز بعد از جراحی چاقی عبارتند از:

  • سایر مشکلات پزشکی به غیر از چاقی
  • سابقه جراحی قبلی شکم
تشخیص و درمان نشت آنستوتوموز

تشخیص و درمان نشت آنستوتوموز

تشخیص و درمان نشت آنستوتوموز

آزمایش تشخیصی که برای بررسی نشت آناستوموز استفاده می شود، آزمایش دستگاه گوارش فوقانی یا سی تی اسکن دو روش تشخیصی می باشد. هر دو روش شامل بلعیدن مقداری مایع  رنگ کنتر است و پس از خوردن مایع و گرفتن اشعه ایکس برای بررسی اینکه آیا رنگ از طریق آناستوموز نشت می کند یا خیر؟ حتی اگر معاینه منفی دارید اما هنوز علائم دارید، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک عمل اورژانسی را برای جستجوی نشت توصیه کند.

تیم پزشکی درمان کننده نشت آناستوموز احتمالاً این مراحل را انجام خواهد داد:

  • آنتی بیوتیک ها را از طریق خط داخل وریدی (IV) به شما بدهد.
  • هر گونه عفونت ناشی از نشت را تخلیه کنید، نشت را ترمیم کنید یا با عمل مجدد آناستوموز جدید ایجاد کنید.
  • از آندوسکوپی فوقانی برای قرار دادن استنت موقت در سراسر ناحیه نشتی، از داخل کیسه معده یا روده کوچک استفاده کنید.
  • تمام تغذیه های خوراکی را متوقف کنید. شما ممکن است از طریق لوله ای تغذیه شوید که مستقیماً به روده شما می رود تا زمانی که نشت بهبود یابد.

خطرات نشت آناستوموز

نشتی ممکن است باعث خونریزی و عفونت شود تا زمانی که درمان نشود. این نشت ها جدی هستند و می توانند تهدید کننده زندگی باشند. عوارض دراز مدت ممکن است شامل زخم، اسکار، و باریک شدن آناستوموز (جایی که روده به کیسه معده متصل است) باشد که به عنوان تنگی شناخته می شود. فیستول می تواند بین کیسه معده و معده بای پس ایجاد شود. ذات الریه یکی دیگر از عوارض خطرناک است، زیرا شیره های گوارشی می توانند به داخل ریه ها بریزند.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *