معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟

فتق (هرنی) – دکتر شهاب شهابی

اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خونی و احتمال پارگی روده شامل درد کل شکم، تب، تهوع و استفراغ شدید و عفونت خونی می باشد که بیمار حتما باید تحت جراحی قرار گیرد.

درمان های پیش روی بیمار مبتلا به فتق:

• استفاده از فتق بند ندرتاً تجویز می شود و معمولاً بی اثر است .
  • بیشتر مواقع فتق نیاز به جراحی دارد.
  • جراحی به یکی از 2 روش زیر انجام می شود : جراحی باز و جراحی بسته یا لاپاراسکوپی

درمان های جراحی فتق یا هرنی :

درمان جراحی باز فتق:

که در آن یک برش 8 تا 10 سانتی متری که در ناحیه کشاله ران یا ناحیه مبتلا به فتق ایجاد میشود . این برش در درون پوست و چربیهای زیر پوستی آنقدر پیش می رود تا جراح به سطح فتق و پارگی لایه های شکم دسترسی پیدا کند .روشهای متنوعی برای ترمیم فتق در روش باز وجود دارد.
ممکن است جراح از یک مش (توری یا پرده مصنوعی) برای ترمیم ضایعه یا سوراخ فتق استفاده کند. این روش معمولا با  بی حسی موضعی و داروی خواب آور انجام میشود اما ممکن است از بی حسی  نخاعی یا بیهوشی عمومی استفاده شود .

درمان جراحی فتق به روش لاپاراسکوپی :

تکنیکی است که با ایجاد 3-4 برش کوچک 5-10 میلیمتری، و استفاده از دوربین و ابزار لاپاروسکوپی و قرار دادن مش (توری یا پرده مصنوعی) بر روی پارگیهایی که در  دیواره شکم (عضله )  انجام میشود. به جراح این امکان را می دهد که فتق و بافتهای اطراف ان را در یک مانیتور مشاهده کند .در این روش فتق از ناحیه پشت دیواره  شکم ترمیم می شود .مش با وسایل جراحی کوچکی در محل ثابت نگهداشته می شود این نوع جراحی معمولا از طریق بیهوشی عمومی انجام می شود و ندرتاً از بی حسی نخاعی یا موضعی استفاده می شود .در این روش بیمار، با درد و ناراحتی کمتر، زودتر به کار و فعالیتهای روزمره خود باز گردد.

تنها بعد از یک معاینه کامل و دقیق جراح شما می تواند تعیین کند که آیا لاپاراسکوپی برای شما مناسب است یا نه ؟ این روش ممکن است برای برخی از کسانی که قبلا جراحی های شکم داشته اند یا تحت شرایط درمانی خاصی هستند مناسب نباشد.روش لاپاروسکوپی برای بیماران چاق،فتق های دوطرفه کشاله ران و فتق هایی که عود کرده و قبلا با روش جراحی باز ترمیم شده بود توصیه میشود. با استفاده از این روش ابتلا به انواع عفونتها، خونریزی و درد های مزمن کاهش می یابد. اما انجام لاپاراسکوپی می تواند ریسک آسیب به سایر نواحی بدن را افزایش دهد و نیاز است که این عمل تنها توسط پزشکی متخصص و مجرب صورت گیرد که در طول سال تعداد زیادی عمل فتق  توسط روش لاپاراسکوپی انجام داده باشد.