بارداری ‌و روزه داری بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد بارداری ‌ بعد از جراحی چاقی و روزه داری بعد از جراحی توضیحاتی داده اند.

دکتر شهاب شهابی

بارداری ‌ بعد از جراحی چاقی

بارداری ‌بعد از جراحی چاقی

دغدغه و نگرانی دیگری که در زنان در سنین باروری وجود دارد این است که بعد از جراحی چاقی حاملگی و بارداری چگونه است و چه مدت بعد از جراحی چاقی میتوان باردار شد؟ابتدا باید عرض کنم که کاهش وزن باعث طبیعی کردن هورمون ها و بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک و منظم کردن تخمک گذاری میشود و از این طریق شانس بارداری را افزایش میدهد.

عوارض  بارداری در افراد چاق

میتواند سقط جنین و مرده زایی،خونریزی،دیابت و فشار خون بارداری و آسیب به ارگان های دیگر نظیر کلیه و کبد، آپنه خواب و اختلالات قلبی بوجود آورد.در واقع کاهش وزن خطرات حاملگی مادر و جنین را کاهش میدهد.

نتایج تحقیقات نشان میدهد ۱۸ ماه بعد از جراحی چاقی(بایپس و یا اسلیو معده) در زمانی که وزنتان ثابت شده است میتوانید باردار شوید و میتوانید مواد غذایی مورد نیاز جفت و‌جنین را فراهم کنید.

پیشگیری از بارداری در افراد چاق

همانطور که ذکر شد با توجه به اینکه با کاهش وزن شانس بارداری افزایش می یابد باید در این مدت ۱۸ ماه با استفاده از روش های جلوگیری از حاملگی های ناخواسته پیشگیری کرد.بنابراین توصیه میشود حاملگی بعد از  دوره با برنامه ریزی قبلی،مشورت متخصص زنانی که آگاهی کافی از اعمال جراحی چاقی دارد و با جایگزین کردن مکمل ها و چک کردن مکرر مغذی ها صورت گیردتا حاملگی بی خطری را تجربه کنید.

اما اگر در دوران‌ کوتاهی بعد از اعمال جراحی و قبل از تثبیت وزن باردار شوند،بدلیل کمبود تغذیه ای و از طرف دیگر حالت تهوع در بارداری و همچنین عدم آمادگی روانی برای افزایش وزن حین بارداری و ترس از بی نتیجه بودن عمل و همچنین قرار داشتن ممکن است جنین و مادر در معرض خطر جدی قرار بگیرند.

روزه داری بعد از جراحی

روزه داری بعد از جراحی

ضمن عرض تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نکاتی در مورد روزه گرفتن در افراد با بیماری زمینه ای و بعد از اعمال جراحی را خدمتتان عرض میکنم.این بیماران برای گرفتن روزه باید حتما با پزشک متخصص تان مشاوره انجام دهند.ابتدا نکات کلیه تغذیه ای را ذکرمیکنم که روزه گرفتن برای شما اذیت کننده و مضر نباشد:

1.تا چند سال آینده که ماه رمضان در فصول گرم واقع شده، توصیه می کنیم در محیط هایی که دمای بالایی دارند قرار نگیرید. اگر در بیرون از منزل کار مهم و ضروری ندارید، از منزل خارج نشوید.

2.توجه داشته باشید که ایام رمضان فقط سه وعده غذایی سحری، افطار و شام وجود دارد. توصیه ما به شما این است که هیچ یک از این سه وعده را حذف نکنید.و البته هیچ یک از این وعده غذایی را هم با هم ترکیب نکنید. به عنوان مثال وعده افطار را بعد از اذان میل کنید و شام را یک یا دو ساعت بعد میل کنید.

3.روزه خود را حتما با یک نوشیدنی ولرم باز کنید. توجه داشته باشید که نوشیدنی های سرد باعث آسیب به معده می شوند و البته نوشیدنی هایی هم که داغ باشند باز هم برای معده مضر خواهند بود.بعد از چند دقیقه برای افطار از مواد مقوی، سبک و البته و لرم استفاده کنید. به عنوان مثال سوپ، حلیم و البته آش می تواند انتخاب مناسبی برای صرف در وعده افطار باشند، البته توجه داشته باشید که این غذاها را نباید در حجم بالا و تند تند مصرف کنید، زیرا باعث دل درد و معده درد بعد از آن خواهد شد. برای افطار غذای پر چرب و شور و . . . مصرف نکنید.

4.برای سحری غذاهای چرب مصرف نکنید.توجه داشته باشید که غذاهای چرب به هیچ عنوان در وعده سحری نباید مصرف شوند، زیرا علاوه بر این که سبب ایجاد سیری کاذب می کند، باعث می شود که فرد در طول روز احساس تشنگی بسیاری داشته باشد.نکته دیگری که در غذاهای وعده سحری باید به آن توجه داشته باشید این است که غذاهای شور و شیرین را هرگز مصرف نکنید و این در حالی است که توصیه می کنیم در وعده سحری حتما یک لیوان شیر ولرم به همراه چند خرما میل کنید، شیر و خرما سبب می شود که در طول روز احساس گرسنگی بسیار کمی داشته باشید.

*در اکثر موارد با جراحی کیسه صفرا و خارج کردن آن از بدن مشکل سلامتی خاصی برای فرد رخ نمی‌دهد و می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد، تنها باید در مصرف مواد غذایی پرچرب احتیاط کند و تحت نظر پزشک مواد غذایی مصرف کند، همچنین برخی افراد پس از خارج کردن کیسه صفرا با مشکلات گوارشی، چون اسهال یا یبوست مواجه می‌شوند که با رعایت دقیق رژیم غذایی مشکلات گوارشی در آن‌ها برطرف می‌شود. به افرادی که کیسه صفرا ندارند توصیه میشود در ماه مبارک رمضان در دو وعده سحر و افطار مایعات کافی بنوشند، همچنین در وعده افطار از خوردن حجم بالایی از غذاهای پرچرب خودداری کنند، این دسته از افراد در فاصله افطار تا سحر می‌توانند چندین وعده غذا در حجم و با میزان چربی کم مصرف کنند تا دچار مشکلات گوارشی نشوند.

*در افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند توصیه میشود حداقل تا 6 ماه بعد از جراحی اسلیو و یکسال بعد از اعمال جراحی بای پس معده  روزه نگیرند.چون این بیماران در این مدت در بیشترین سیر کاهش وزن قرار دارند و تحت درمان با داروها و مکمل ها هستند و روزه داری برای آنان مضر است.

*بیماران  مبتلا به دیابت،نارسایی کلیه،فشار خون،کم خونی،ام اس، سابقه اختلالات و خونریزی‌های گوارشی،بیماری های ریوی،افزایش فشار چشم (گلوکوم)،بارداری و شیردهی،نارسایی قلبی،نارسایی کبدی و…ممکن است برای روزه‌داری محدودیت داشته باشند، این دسته از بیماران باید با مشورت با پزشک معالج خود، اقدام به روزه گرفتن کنند.

نکاتی در مورد روزه گرفتن در افراد بعد از اعمال جراحی کاهش وزن:

در افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند توصیه میشود حداقل شش ماه بعد از جراحی اسلیو و یکسال بعد از اعمال جراحی بای پس معده  روزه نگیرند.چون این بیماران در این مدت در بیشترین سیر کاهش وزن قرار دارند و تحت درمان با داروها و مکمل ها هستند و روزه داری برای آنان مضر است.

حال نکات کلی تغذیه ای را ذکرمیکنم که روزه گرفتن برای شما اذیت کننده و مضر نباشد:

۱-توجه داشته باشید که در ماه رمضان فقط سه وعده غذایی افطار،شام و سحری وجود دارد. توصیه ما به شما این است که هیچ یک از این سه وعده را حذف نکنید.به عنوان مثال وعده افطار را بعد از اذان میل کنید و شام را یک یا دو ساعت بعد میل کنید.
۲-روزه خود را حتما با یک نوشیدنی ولرم باز کنید. بعد از چند دقیقه برای افطار از مواد مقوی و سبک استفاده کنید. به عنوان مثال سوپ و حلیم می تواند انتخاب مناسبی برای صرف در وعده افطار باشند،توجه داشته باشید که این غذاها را نباید در حجم بالا و تند تند صرف کنید.
۳-از مصرف مایعات فراوان حدود ۲لیتر و میوه جات و سبزیجات غافل نشوید.
۴-در وعده شام میتوانید از مواد غذایی حاوی پروتیین استفاده کنید(مرغ،ماهی،گوشت و …)،آرام غذا بخورید و خوب بجوید.
۵-از مصرف مواد غذایی شور و شیرین و ترش وبا ادویه زیاد در وعده افطار و سحر بپرهیزید!
۶-توجه داشته باشید که غذاهای چرب به هیچ عنوان در وعده سحری نباید مصرف شوند، زیرا علاوه بر این که سبب ایجاد سیری کاذب می کند، باعث می شود که فرد در طول روز احساس تشنگی بسیاری داشته باشد.این در حالی است که توصیه می کنیم در وعده سحری حتما یک لیوان شیر ولرم به همراه خرما میل کنید.
۷-مصرف داروهای مکمل و مولتی ویتامین و سایر داروها تحت نظر پزشک معالج فراموش نشود.

سماگلوتید
لیراگلوتاید
بستن رگ اشتها
اندیکاسیون جدید برای انجام عمل جراحی چاقی
اهمیت مصرف آب بعد از جراحی چاقی
چرا پروتئین بعد از جراحی چاقی مهم است؟
راهکار های درمانی رفلاکس معده
فتق کشاله ران و علائم ان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *