تاثیر چاقی باعث بر بی خوابی و بد خوابی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ارتباط بین چاقی و بد خوابی و بی خوابی افراد، کاهش وزن و بهبود خواب، تاثیر چاقی و اضافه وزن بر خواب و بروز بیماری آپنه انسدادی خواب و همچنین درباره کاهش وزن به روش جراحی چاقی برای بهبود خواب صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

به نظر می رسد که وزن هر فردی تنها بر اساس تغذیه و سطح فعالیتی که انجام می دهد، مشخص می شود. اما در حال حاضر می‌دانیم که وزن بدن افراد در واقع چیزی بیش از یک تابع رفتاری است. ژنتیک، وضعیت اجتماعی ،اقتصادی، محیط جامعه، استرس در سلامت کلی همه افراد در وزن های مختلف نقش دارند. بروز آپنه خواب، سندرم پاهای بیقرار با افزایش وزن، افزایش می یابد.
اضافه وزن یا چاقی می تواند عواقب منفی زیادی برای سلامتی داشته باشد،.یکی از این عواقب کم خوابی و بی خوابی می باشد. اگر دارای اضافه وزن یا چاق هستید، در مقایسه با افرادی که دارای وزن سالم هستند، در معرض خطر بیشتری برای مشکلات خواب هستید. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید و درباره ارتباط بین چاقی و بی خوابی  و تاثیر چاقی بر بی خوابی و بدخوابی افراد صحبت می کنیم.

اضافه وزن چگونه بر خواب فرد تأثیر می گذارد ؟

از آنجایی که اکثر مردم در سراسر جهان، مقدار کالری بیشتری را مصرف می کنند ولی فعالیت بدنی کمی دارند.
این موضوع باعث شده است تعداد افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند همچنان در حال افزایش است. این امر در واقع به روش های آشکار و واضحی، سلامت آنها را به خطر می اندازد، زیرا چاقی با بیماری قلبی، دیابت و سکته مغزی نیز، ارتباط دارد.
در یک مفهوم کلی، مقدار چربی اضافی بدن افراد ممکن است مشکلات زیادی برای سلامتی به وجود آورد از جمله مواردی که می توان نام برد مربوط به مشکلات خواب افراد باشد. چند پوند وزن اضافی بیشتر از وزن ایده آل افراد ممکن است تأثیربسیار ناچیزی بر خواب آنها داشته باشد، اما با این حال، هر چه وزن فرد بیشتر باشد،احتمال اثرات منفی بیشترآن نیز.جود دارد.
افزایش وزن منجر به خروپف و آپنه خواب می شود. کاهش وزن ممکن است به کاهش علائم آپنه انسدادی خواب کمک کند.

افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند بیشتر از افرادی که لاغر هستند، دچار بی خوابی یا بد خوابی هستند. همچنین شواهد و اطلاعاتی نیز وجود دارد که نشان می دهدکسانی که اضافه وزن دارند نسبت به افرادی که حتی در طول شب نمی خوابند بیشتر دچار خواب آلودگی و خستگی در کل روز هستند. همچنین چاقی ممکن است متابولیسم و چرخه خواب و بیداری را به صورتی تغییر دهد که کیفیت خواب افراد را بدتر کند .
بیماری های زیادی وجود داردکه می‌توانند بر خواب افراد تأثیر بگذارند که بعضی از آنها بیشتر در افراد چاق یا دارای اضافه وزن، دیده می‌شود.

ارتباط بین چاقی و خواب

ارتباط بین چاقی و خواب

اگر به دلایل مختلف اضافه وزن یا چاق هستید، ممکن است برای دریافت استراحت مورد نیازتان مشکل داشته باشید. برای شروع، کارشناسان می گویند چربی اضافی بدن ممکن است بر چرخه خواب و بیداری و متابولیسم تأثیر بگذارد. و چربی اضافی بدن می تواند به گردن شما فشار بیاورد، به خصوص زمانی که دراز کشیده اید. برخی از افرادی که اضافه وزن دارند، بافت نرم در راه هوایی ان ها افزایش می یابد، که می تواند منجر به شرایطی مانند خروپف و آپنه انسدادی خواب (OSA) شود.

رابطه بین آپنه انسدادی خواب و چاقی

آپنه انسدادی خواب، جزو یکی از بیماری های اختلال خواب است که در این نوع راه تنفس فرد به صورت جزئی و یا کامل گرفته می شود و باعث ایجاد خروپف با صدای بلند و دچار مشکلات تنفسی می شود.شدت علایم در افراد چاق 7 برابر متداول تر است.
آپنه خواب یک اختلال نسبتا شایعی است بدین صورت می باشد که، در آن افراد در هنگام خواب دچار اختلال در تنفس می شوند. اضافه وزن علاوه بر این که می تواند باعث ایجاد آپنه خواب شود، همچنین می تواند این علائم را برای افرادی که چاق هستند واضافه وزن دارند بدتر کند.
افرادی که چاق هستند بیشتر در معرض بی خوابی هستند، یعنی زمانی که نمی توانید بخوابید. آنها همچنین احتمالاً در طول روز خواب آلود و خسته هستند، حتی اگر هرگز متوجه مشکلات خواب مانند بیدار شدن در نیمه شب نشده باشند.

یک اختلال خواب که باعث می شود راه هوایی شما به طور کامل مسدود شود. این بیماری می تواند باعث خروپف و قطع موقت تنفس شود. OSA می تواند باعث شود در طول روز احساس خستگی کنید، حتی اگر فکر می کنید در طول شب می خوابید. و احتمال ابتلا به سایر بیماری‌های جدی مانند بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

کاهش وزن و بهبود بی خوابی و بدخوابی

کاهش وزن و بهبود بی خوابی و بدخوابی

اگر اضافه وزن دارید و مشکل خواب دارید، در واقع می تواند منجر به افزایش وزن شود. و این به نوبه خود می تواند خواب را سخت تر کند. اگر خسته هستید، کمتر ورزش می‌کنید و احتمال دارد که انتخاب‌های غذایی ضعیفی داشته باشید. کمبود خواب و خواب بی کیفیت همچنین باعث اختلال در سطح هورمون های گرلین و لپتین که نقش تنظیم گرسنگی را برعهده دارد و  می تواند باعث شود شما بیشتر غذا بخورید.

بهبود خواب و جراحی چاقی

علاوه بر تغییرات سبک زندگی که می تواند به کاهش وزن کمک کند، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای اختلالات خواب مانند OSA آزمایش دهید. اگر OSA دارید، یک دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) ممکن است به خواب بهتر شما کمک کند. و این می تواند به کاهش وزن کمک کند. همچنین، درمان GERD از طریق تغییر شیوه زندگی و داروها می تواند خواب شما را بهبود بخشد.
سریعتر بخوابید و مدت طولانی تری بخوابید. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند بهتر از داروهای خواب‌آور عمل کند، که می‌تواند عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی روز بعد ایجاد کند. و ورزش منظم می تواند به کاهش وزن و بهبود کیفیت خواب شما کمک کند، حتی اگر یک اختلال خواب مانند OSA دارید. ورزش می تواند متابولیسم شما را بهبود بخشد و اگر بیرون ورزش کنید، در معرض نور طبیعی قرار خواهید گرفت که ممکن است چرخه خواب و بیداری شما را بهبود بخشد. اگر با این روش ها موفق به کاهش وزن نشدید پزشک شما برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده ال جراحی چاقی را به عنوان یک روش بدون بازگشت به شما پیشنهاد دهد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *