چه اقداماتی قبل از جراحی چاقی لازم است؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد اقدامات قبل از عمل چاقی، مراقبت قبل جراحی چاقی، هزینه اعمال جراحی چاقی و …توضیحاتی داده اند

دکتر شهاب شهابی

چه اقداماتی قبل از جراحی چاقی لازم است؟ - دکتر شهاب شهابی - جراحی چاقی

چه اقداماتی قبل از جراحی چاقی لازم است؟

همانطور که قبلا عرض کردم انجام جراحی کاهش وزن مانند یک سفر نیاز به اقدامات و ملزوماتی داردآن هم یک سفر نسبتا طولانی!بعد از اینکه شما جراح مناسب خود را انتخاب کردید، جراح در ویزیت اول با محاسبه شاخص توده بدنی و مصاحبه با شما در صورتی که که براساس معیارهایی که قبلا گفته شد کاندیدمناسب عمل جراحی چاقی باشید،اطلاعات کافی راجع به انواع جراحی های چاقی و مزایا و عوارض احتمالی آن به شما میدهد.برای انجام اصولی جراحی چاقی و نتایج بهتر لازم است اقدامات زیر انجام شود:

اقدامات قبل از جراحی چاقی

1- کسب اطلاعات و آگاهی لازم در موردسیر جراحی کاهش وزن،مزایا و‌عوارض آن و تغییر شیوه زندگی پس از آن از طریق کتاب،روزنامه،وبسایت و افرادی که تجربه عمل را داشتند.

۲- ترک سیگار،مشروب و قلیان و هر گونه دخانیات ۸ هفته قبل از جراحی چاقی چراکه میتواند عوارض جدی بر نتایج عمل ایجاد کند.

3- تعهد و تغییر شیوه زندگی و اصلاح رژیم غذایی و فعالیت و ورزش مناسب را باید از ۲ هفته قبل از اعمال آغاز کنید و بدانید کاهش حتی چند کیلوگرم از وزن شما در نتایج عمل تاثیر بسزایی خواهد داشت.در این مرحله میتوان از مشاوره تغذیه و پزشکی ورزشی نیز بهره برد.

4- آزمایشات قبل از عمل جراجی چاقی

آزمایش کامل خون، آزمایش قندخون،آزمایشات چربی خون و کلسترول،آزمایشات عملکرد کلیه،کبد و تیرویید،آزمایش میزان انعقاد خون، آزمایش ادرار و میزان ویتامین ها و آهن،تست های مربوط به هپاتیت،تست بارداری در خانم ها

هر کدام از این آزمایش ها جهت ارزیابی کلی و دقیق وضعیت بیمار و بررسی و اصلاح اختلالات قبل از عمل جهت جلوگیری از عوارض احتمالی و نتایج بهتر انجام میشود.

۵- سونوگرافی کامل شکم و لگن جهت بررسی وضعیت کبد،کیسه صفرا و… میباشد.

۶- مشاوره با فوق تخصص گوارش و انجام اندوسکوپی بررسی وضعیت مری و معده و دورازدهه از نظر زخم و فتق معده و عفونت اچ پیلوری

۷- انجام مشاوره روانپزشکی بررسی و درمان اختلالات روانی و پرخوری عصبی

۸- مشاوره فوق تخصصی ریه جهت اسپیرومتری(تست ریه) بررسی آپنه خواب

۹- مشاوره با متخصص قلب جهت بررسی نوار قلب اکوکاردیوگرافی

۱۰- گرفتن تاییدیه بیمه پایه و بیمه تکمیلی(در صورت وجود) برای تقبل بخشی از هزینه ها

اقدامات قبل از عمل جراحی چاقی

پس همانگونه که ملاحظه میکنید انجام جراحی چاقی با مشورت چندین رشته تخصصی و فوق تخصصی انجام میشود علاوه بر این در موارد خاص نیاز به مشاوره فوق تخصص غدد و اقدامات تکمیلی دیگری نظیر سونوگرافی و ماموگرافی پستان و عکس قفسه صدری و غیره میباشد.بهتربن راه برای پیشگیری عوارض احتمالی شناسایی عامل آن پیش از عمل میباشد.این‌حق طبیعی بیمار است که از تمامی روند و اقدامات قبل و حین و بعد از اعمال جراحی چاقی آگاه باشد.

مراقبت قبل جراحی چاقی

در مورد جراحی چاقی بیشتر مطالعه کنید: به این منظور می توانید از کتاب ها یا وب سایت هایی معتبری که درباره جراحی چاقی می باشند، کمک بگیرید.گول تبلیغات را نخورید در انتخاب جراح خود دقت کنید.و یا با افرادی که قبلا تجربه ی این عمل را داشته اند صحبت کنید تا از روند و خطرات جراحی و تغییرات رویه زندگی اطلاع پیدا کنید.

8 هفته پیش از عمل باید از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی ،سیگار و قلیان پرهیز کنید.

دارو برای چاقی - درمان چاقی با دارو - دارو های قبل از عمل جراحی چاقی

داروها: داروهای مصرفی حتما به اطلاع جراح رسانده شود.داروهای فشارخون ، چربی خون، تیروئید و داروهای قلبی و دیابت تا شب قبل از عمل طبق دستور قبلی استفاده شود.داروهای ضد انعقاد خون نظیرآسپرین ، پلاویکس ، وارفارین طبق نظر پزشک معالج می بایست 5 روز قبل از عمل قطع شوند.

تغییر رژیم غذایی قبل از عمل جراحی چاقی - جراحی چاقی - دکتر شهاب شهابی

تغییر در رژیم غذایی : از 2-4 هفته قبل از عمل تغییر در رژیم غذایی خود را آغاز کنید و رژیم کم کالری (حدود 800 کیلو کالری) داشته باشید وتا حد امکان خوردن شیرینی جات، غذا های پر چرب، فست فود و غذا های رستورانی را حذف یا محدود کنید بدانید حتی یک کیلو گرم کم کردن وزن قبل از عمل در نتایج عمل نقش بسزایی دارد.آب بیشتری بنشید و مصرف نوشیدنی های کافئین دار ،نوشابه، ابمیوه و نوشیدنی های انرژی زا را کاهش دهید.

تمرین تعهد و اراده : چاق نشدن در دوره ی آمادگی برای عمل بسیار حائز اهمیت است.از پر خوری و زیاده خواری غذاهای مورد علاقه تان قبل از شروع رژیم غذایی و تغییر در رویه زندگی تان بپرهیزید. اگر ورزش نمی کنید سعی کنید فعالیت فیزیکی هر چند کوتاه اما پیوسته ای در برنامه ی روزانه تان بگنجانید.

شب قبل از عمل : استحمام کنند ،شام سبک صرف کنند.ضمنا بیماران باید پیش از عمل جوراب واریس زیر زانو کلاس ۲، تهیه و بپوشند.

هزینه اعمال جراحی چاقی؟

سوالی که مکررا بدون پیش زمینه از بنده و همکاران در فضای مجازی پرسیده میشود این است که هزینه فلان عمل چقدر است؟باید عرض کنم که اعمال جراحی کالا نیستند و نمیشود  از راه دور برای همه یماران یک نسخه پیجید و یک پکیج با یک قیمت ارائه کرد!آیا قیمت سلامتی افراد مختلف مقطوع است؟

هزینه اعمال جراحی چاقی به فاکتورهای مختلف از جمله شاخص توده بدنی فرد،نوع عمل،نوع وسایل،نوع بیمه،نوع بیمارستان و غیره بستگی دارد.بعنوان مثال در ایران فقط افراد چاق با شاخص توده بدنی بالای 40 تحت پوشش بیمه برای اعمال جراحی چاقی قرار میگیرند.

به نظر میرسد در این روزها  تبلیغات پزشکی و بازاریابی در فضای مجازی از رموز موفقیت صرف نظر از توانمندی علمی و عملی فرد در آن حرفه میباشد.البته در دنیای پر ازدحام امروزی،بیماران به راحتی و به روش سنتی قادر به انتخاب بهترین روش های تشخیصی و درمانی نیستند.

از طرفی ازآنجایی که نظارتی بر فضای مجازی وجود ندارد متاسفانه آن فردی برنده هست که با هزینه و تبلیغات بیشتر بیماران را میخکوب میکند تا آن فرد را انتخاب کنند.اما آیا جذب بیماران ناآگاه بیشتر تناسبی با کیفیت خدمات درمانی دارد؟

!متاسفانه در دنیای پر رقابت امروز مخصوصا در کلان شهرها بجای انتخاب خدمات درمانی بهتر خریدار کمپین های تبلیغاتی هستند!البته بنده با تبلیغات با رعایت اصول اخلاقی و دادن اطلاعات و آگاهی به بیمارن موافق هستم.بنابراین اکیدا به بیماران عزیز توصیه میکنم بدون توجه به تبلیغات پر زرق و برق با مطالعه وآگاهی پزشک خود را انتخاب کنند.

سماگلوتید
لیراگلوتاید
بستن رگ اشتها
اندیکاسیون جدید برای انجام عمل جراحی چاقی
اهمیت مصرف آب بعد از جراحی چاقی
چرا پروتئین بعد از جراحی چاقی مهم است؟
راهکار های درمانی رفلاکس معده
فتق کشاله ران و علائم ان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *