انواع عمل جراحی چاقی و متابولیک

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد انواع عمل جراحی چاقی و متابولیک، عمل جراحی اسلیو، عمل جراحی بای پس کلاسیک، بای پس معده مینی یا بایپس امگا و عمل بای پس ساسی(SASI) و عمل جراحی ساسج(SASJ) توضیحاتی داده اند.

دکتر شهاب شهابی

انواع جراحی چاقی - دکتر شهاب شهابی

چه کسانی کاندید اعمال جراحی چاقی هستند؟

همه ی افراد چاق نیازمند اعمال جراحی چاقی و متابولیک نیستند. اعمال جراحی برای بیمارانی توصیه می شود که یا40≤BMI دارند بدون اینکه هیچ بیماری زمینه ای داشته باشند و یا اینکه BMI بیشتر از 35 دارند و بیماری های زمینه ای مرتبط با چاقی را مبتلا هستند .نحوه محاسبه BMI از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم به قد به توان دو برحسب متر به دست می آید. منظور از بیماریهای زمینه ای مرتبط با چاقی بیماریهای از قبیل دیابت،فشارخون،آرتروز و بیماریهای مفاصل،آپنه خواب واختلالات مشابه  هستند.(البته عدد شاخص توده بدنی برای نژاد آسیایی 5/2 واحد کمتر هم قابل قبول است.)

در مورد اینکه چه افرادی نیازمند عمل جراحی هستند فقط BMI تعیین کننده نیست در واقع شرایط گفته شده شرط لازم است اما شرط  کافی نیست شرایط دیگری که لازم است احراز شود شامل موارد زیر است :

  • تلاش مکرر با روش های کم خطر تر مثل رژیم و ورزش که ناموفق بوده است.
  • بیمار نباید اختلال اعصاب و روان نیازمند درمان یا  بستری داشته باشد.
  • هرگونه سو مصرف مواد مخدر یا الکل بایستی کنار گذاشته شود.
  • همکاری و تعهد بیمار و همراهان جهت اجرای مراقبتها و دستورات بعد از عمل و تغییر شیوه زندگی(رژیم و ورزش). چرا که همانقدر که خود عمل جراحی چاقی اهمیت دارد مراقبت های دوره ای پس از عمل حائز اهمیت است.

انواع عمل جراحی چاقی - دکتر شهاب شهابی

تفاوت عمل جراحی چاقی، اسلیو و بایپس

سوال متداول دیگر در زمینه جراحی چاقی این است که عمل جراحی اسلیو بهتر است یا بایپس؟

باید عرض کنم که اعمال جراحی چاقی ومتابولیک متنوع  و متعدد هستند و اینطور نیست که یک عمل جراحی برای همه افراد مناسب باشد. این که چه روش جراحی برای شما انتخاب شود با مصاحبه با بیمار و بررسی الگوی تغدیه ای بیمار (شیرینی خواری ،ریزه خواری یا حجیم خواری) از طرفی نتایج آندوسکوپی مثل داشتن رفلاکس، زخم یا فتق معده ، سابقه بیماری های قبلی و خانوادگی – بیماریهای زمینه ای از قبیل  دیابت و فشار خون و عوامل دیگری نیزدر این زمینه موثر هستند تعیین میشود.

اسلیو بهتر است یا بایپس؟

در واقع نوع عمل جراحی  چاقی چیزی نیست که شما به جراح  دیکته کنید تا انجام دهد و یا جراح شما را مجبور به پذیرش آن بکند.تصمیم گیری در مورد عمل جراحی چاقی یک تصمیم گیری دو جانبه و با مشارکت همزمان بیمار و جراح است و بر اساس استاندارد ها و اندیکاسیون های علمی میباشد.

جراح نیز نباید اصرار بر انجام یک نوع عمل جراحی خاص داشته باشد و باید قادر به انجام تمامی انواع استاندارد اعمال جراحی چاقی و متابولیک باشد.بطور کلی هر کدام از اعمال جراحی اسلیو و بایپس دارای نقاط ضعف و قوت میباشد و بر حسب موارد ذکر شده برای بیمار انتخاب میشود.قبل از هرگونه اقدام به عمل جراحی میبایستی بیمار چندین بار توسط متخصصین مربوطه و جراح ویزیت شود.

جراح باید طی ویزیت های قبل از عمل توضیحات کافی در مورد منافع و عوارض عمل و سیر درمان به بیمار ارائه نماید.

انواع عمل جراحی چاقی و متابولیک - کدام عمل برای چاقی بهتر است - دکتر شهاب شهابی

انواع اعمال جراحی چاقی و متابولیک:

اعمال جراحی چاقی عموما به صورت لاپاراسکوپی یا کم تهاجمی یا درون بین صورت می گیرد بر خلاف گذشته که اعمال جراحی با برش های بزرگ خط وسط صورت میگرفت در دنیای امروز این اعمال به صورت کم تهاجمی واز طریق  چند برش کوچک  1-2 cm  قابل انجام است عموما بستری یک تا دو روز بیشتر نخواهد داشت  و دوران ریکاوری معمولا بین 7 تا 10 روز طول خواهد کشید .

اعمال جراحی که به منظور کاهش وزن انجام می شود عموما با تغییر در دستگاه گوارش عملی هستند .صرف برداشتن چربی های اضافه ناحیه شکم ران یا باسن  بوسیله لیپوساکشن ،ابدومینوپلاستی و غیره نقشی در کنترل قند، فشارخون یا کاهش وزن طولانی مدت ندارد در واقع می بایست حجم وجذب مواد غذایی را کاهش داد تا بیمار دچار کاهش وزن شود.

عمل جراحی چاقی چیست

اعمال جراحی چاقی که به منظور کاهش وزن انجام می گردند با تغییر در دستگاه گوارش همراه هستند فقط مربوط به اصلاح ظاهرکوچک کردن شکم نیست بلکه می تواند در صورتی که بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت ،فشارخون و… وجود داشته باشد آن ها را نیز تا حد زیادی کنترل کند به نحوی که عموما چیزی بین 70 تا 80 درصد از بیمارانی که دیابت دارند و تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند بعد از یکسال یا نیازشان نسبت به دارو رفع می شوند و  یا نیاز به مصرف کمتر دارو دارند .

به همین علت است که نام دیگر جراحی های چاقی را جراحی های متابولیک نیز می نامند .

این اعمال به سه گروه تقسیم می شوند :

  • اعمالی که باعث محدودیت در غذا خوردن می شود.
  • اعمالی که باعث ایجاد سو جذب می شود.
  • اعمال ترکیبی

انواع اعمل جراحی مرسوم و معروف چاقی

عمل جراحی چاقی اسلیو - عمل اسلیو - دکتر شهاب شهابی

عمل جراحی اسلیو

در حال حاضر و در دنیا بیشترین نوع عملی جراحی چاقی است  که انجام می شود .چرا که بیماران تمایل بیشتری به آن  دارند و به واسطه سادگی و سهولت انجام آن جراحان بیشتری نیز توانمندی انجام آن را دارند! در این روش بخش اعظم معده بوسیله منگنه های ویژه تیتانیومی(استپلر) جدا و از بدن خارج می شود .

در نظر بگیرید حدود ۸۰ درصد از حجم معده شامل  قسمتی از معده که هورمون گرلین(هورمون گرسنگی و ایجاد اشتها) را ترشح میکند طی این  اعمل جراحی از شکم خارج می شود و معده به شکل موز و یا آستین میشود.

به طبع بعد از این عمل تمایل و توان مصرف بیش از حد خوراکی وجود نخواهد داشت.از مزایای این روش این است که کمترین تغییر در دستگاه گوارش رخ می دهد.

دستکاری بر روی روده ها انجام نمی شود.اسلیو از روش های  جراحی است که نیازمند پایبندی قابل توجه  بیمار است در واقع اگر بیماری اراده سستی داشته باشد وریزه خوار و شیرین خوار باشد بهتر است عمل اسلیو انجام نشود.بعد از جراحی اسلیو وبه مرور زمان در صورت عدم رعایت نکات تغذیه ای  امکان 10-15 در صد افزایش حجم معده وجود دارد علارغم ناچیز بودن امکان افزایش وزن مجدد تا حدودی وجود دارد.

عمل جراحی اسلیو - درمان چاقی با عمل جراحی دکتر شهاب شهابی

عمل جراحی اسلیو برای چه کسانی پیشنهاد میشود

اگر کسی دچار ریفلاکس باشد(ترش کردن و سوزش سر دل) یعنی دریچه بین مری و معده این بیمار شل باشد و درجاتی از برگشت مواد اسیدی از معده به مری را داشته باشد انجام عمل اسلیو توصیه نمی شود زیرا در دراز مدت باعث بدتر شدن وایجاد زخم های مری میشود. در انتخاب روش باید حداکثر دقت از سوی جراح صورت گیرد.در افراد با ریزه خواری شدید وزن های بسیار بالا وبیماری های متابولیک خاص و طولانی مدت مثل دیابت  اسلیو گزینه اول جراحی نیست.

عمل جراحی چاقی بای پس کلاسیک - دکتر شهاب شهابی

عمل جراحی بای پس کلاسیک

در این عمل جراحی ترکیبی از روش محدود کننده و روش سو جذب به کار گرفته می شود در واقع چیزی در حدود ۳۰ سی سی از حجم معده در مسیر عبور غذا باقی گذاشته می شود باقی معده از مسیر عبور غذا حذف می شود دقت کنید که چیزی از بدن بیمار خارج نمی شود بلکه مسیر عبور غذا تغییر داده می شود به نحوی که از 90 درصد از معده غذا رد نشود به همین علت به این عمل بای پس معده گفته می شود بای پس یعنی دور زدن ، و در واقع غذا از پاچ معده کوچک و مسیر جدیدی که جراح ایجاد می کند عبور می کند و از حدود 150 سانتی متری ابتدای روده باریک نیز مواد غذایی عبور نمیکند!

این عمل جراحی دارای دو دوخت و دوز است یک دوخت و دوز بین معده و روده و دوخت و دوز دیگر بین روده و روده که عمدتا بوسیله منگنه های تیتانیومی ویژه صورت میگیرد.

تفاوت عمل جراحی بای پس کلاسیک و اسلیو

این عمل جراحی یکی از استاندارد ترین و اثبات شده ترین عمل جراحی می باشد چرا که سابقه زیادی دارد و مطالعات طولانی مدت سی ساله روی آن انجام شده است در این روش بیمار طولانی مدت به مصرف مکمل ها دارد با توجه به تغییرات در دستگاه گوارش عوارض نیز اندکی نسبت به عمل اسلیو بیشتر است البته عمل اسلیو نیز عوارضی دارد اما عوارض کلی از قبیل کاهش وزن بیش از حد انتظار ، کمبود های تغذیه ای و فتق های داخلی و زخم های محل دوخت و دوز به طبع در عمل جراحی بای پس کلاسیک وجود دارد.

اما در بیماری که دچار ریفلاکس معده به مری است شاید استانداردترین روش جراحی برای کاهش وزن عمل جراحی بای پس کلاسیک  باشد  به این عمل جراحی بای پس Roux en Y  نیز گفته می شودبا توجه به سختی بیشتر و تکنیک دشوار تر این عمل تعداد مراکز و جراحانی که توانایی انجام  این روش جراحی را دارند به طبع کمتراز اسلیو است .

عمل جراحی چاقی بای پس معده مینی یا بایپس امگا - انواع عمل جراحی چاقی دکتر شهاب شهابی

بای پس معده مینی یا بایپس امگا

اشتباه نکنید این که به این عمل مینی بای پس اطلاق می شود دلیل بر این نیست که قدرت کمتری دارد از اتفاق عمل مینی بای پس از نظر تاثیر گذاری بر  روی کاهش وزن ، دیابت و فشارخون و سایر بیماری های همراه اندکی قوی تر از بای پس کلاسیک است.

در این روش کیسه یا پاچی بلند و باریک به حجم حدود 50 سی سی با منگنه های تیتانیومی از معده اصلی جدا میشود به حدود 180 سانتی متری از ایتدای روده باریک پیوند زده میشود.

در این روش تنها یک دوخت و دوز بین معده و روده صورت میگیردو تغییرات کمتر ایجاد می شود  و برگردندان آن به آناتومی نرمال ساده تر است اما شرط آن این است که بیمار سیگاری نباشد و ریفلاکس شدید هم نداشته باشد.

عمل جراحی چاقی بای پس امگا

عمل جراحی مینی بای پس نام های دیگری هم دارد مثل عمل جراحی بایپس تک آناستاموزی  و بای پس امگا . این روش جراحی یکی از روش هایی است که همزمان هم  باعث سوجذب  و هم باعث محدودیت در خوردن می شود لازم است بیمار قبل از انجام عمل جراحی مینی بای پس در مورد این که درباره این که برای کشیدن سیگار ممنوعیت نسبی دارد توجیه شود  چرا که در این نوع عمل جراحی به واسطه تغییراتی که در دستگاه گوارش ایجاد می شود  کشیدن سیگار بیمار را شدیدا مستعد  ایجاد زخم در ناحیه دوخت و دوز می کند .

مزایای عمل جراحی بای پس امگا

از مزایای این روش  میتوان زمان کمتر عمل جراحی،کاهش وزن سریعتر و امکان برگشت وزن کمتر  را نام برد.از طرفی امکان  کاهش وزن بیش از حد، سوجذب و کمبود پروتیین و ویتامین ها در صورت رعایت نکردن نکات تغذیه ای و عدم مصرف مکمل ها بیشتر است.کاربرد این عمل جراحی به خصوص برای بیمارانی که چاقی بسیار زیادی دارند مثل اینکه BMI≥50 داشته باشند توصیه شده است. اثربخشی این عمل جراحی در دیابت نوع دو، فشارخون،چربی خون  و سایر بیماریهای مرتبط با چاقی  اثبات شده است .

عمل بای پس ساسی(SASI) و عمل جراحی ساسج(SASJ)

عمل بای پس ساسی(SASI) و عمل جراحی ساسج(SASJ)

این نوع اعمال جراحی نیز در گروه اعمال جراحی ترکیبی قرار میگیرند در واقع جزروشهای جدیدتر جراحی چاقی و متابولیک محسوب میشوند.

در این عمل جراحی بیمار تحت جراحی اسلیو معده قرار می گیرد و یک دوخت و دوز نیز بین روده و معده  جدید که اسلیو شده برقرار می گردد.حال اگر این پیوند روده با 200 سانتی متری ابتدای روده(ژژنوم) باشد ساسج و اگر با 250 سانتی متری انتهای روده (ایلئوم) باشد ساسی بایپس نامیده میشود.

در این نوع اعمال که بای پارتیشن یا دو قسمتی هستند بخشی از غذا از مسیر طبیعی و بخش دیگر از مسیر جدید و بایپس شده عبور میکند.

در این روش همزمان هم از روش های محدود کننده و هم از روش های سوجذب استفاده می شود البته روش های دیگری هم هستند که برای عمل جراحی کاهش وزن استفاده می شود اما انجام آنها برای اغلب بیماران ضروری نیست چرا که اغلب بیماران با  یکی از روش های یاد شده که در شماره های قبل توضیح داده شد قابل اجرا است و نیاز به روش های جدید تر که اثرات بلند مدت ناشناخته تر دارند نیست .در مورد روش های جدید تر تر می بایست حتما با جراح مشورت کافی انجام شود و شرایط انجام نوع عمل جراحی خاص را داشته باشد.

عمل جراحی بای پس ساسی برای چه کسانی توصیه میشود

این روش جراحی از انواع جراحی چاقی  برای کسانی توصیه میشود است که نیاز مند آن هستند  که همیشه آندوسکوپی معده به صورت روتین را انجام دهند مثل این که دارای ریسک بالایی برای بیماریهای معده باشند و یا سابقه قوی برای سرطان معده داشته باشند  و از طرفی بعلت ریزه خواری و شیرین خواری شدید و یا  داشتن بیماریهای متابولیک نظیر دیابت  اسلیو معده به تنهایی مناسب آنها نباشد.

سماگلوتید
لیراگلوتاید
بستن رگ اشتها
اندیکاسیون جدید برای انجام عمل جراحی چاقی
اهمیت مصرف آب بعد از جراحی چاقی
چرا پروتئین بعد از جراحی چاقی مهم است؟
راهکار های درمانی رفلاکس معده
فتق کشاله ران و علائم ان
47 پاسخ

تعقیب

  1. […] ما همچنین احساسات، هورمون‌ ها، استرس و غیره داریم که می ‌توانند در معادله نقش داشته باشند، بنابراین ممکن است همیشه نتایجی را که انتظار دارید تنها بر اساس معادلات مشاهده نکنید. اگر تلاش‌ ها برای کاهش وزن با رژیم غذایی و ورزش ناموفق بوده است و شاخص توده بدنی شما 40 یا بالاتر (یا 35 یا بیشتر) است و یک مشکل سلامتی جدی مرتبط با وزن دارید، مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا یا آپنه شدید خواب)، ممکن است واجد شرایط جراحی چاقی باشید. […]

  2. […] اغلب به نظر می رسد که تنها راه برای غلبه بر ولع بعد از جراحی چاقی، تسلیم شدن به آن است، اما این درست نیست. هوس‌ها بر روی […]

  3. […] غیر فعال می تواند باعث بیماری های دیگر شود. این امر با جراحی چاقی در صورت لزوم قابل حل […]

  4. […] به وسیله رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کاهش دهند. جراحی چاقی روشی ایمن و بدون بازگشت برای کاهش وزن […]

  5. […] آهن در زنانی که بعد از یائسگی این جراحی چاقی را انجام می دهند بیشتر است. این می تواند در بیش از نیمی […]

  6. […] میزان التهاب یا تورم را در سراسر بدن افزایش دهد. پس از جراحی چاقی، این تورم اضافی می تواند یکی از عواملی باشد که افراد […]

  7. […] وزن نشدید پزشک شما برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده ال جراحی چاقی را به عنوان یک روش بدون بازگشت به شما پیشنهاد […]

  8. […] معده و مدت زمان عمل و این که بلافاصله قبل، حین و بعد از جراحی چاقی چه چیزی را تجربه می کنید، بسیار مفید است. ما در این […]

  9. […] بد دهان یکی از موارد نادر پس از جراحی چاقی است. این وضعیتی است که با بوی نامطبوعی که از دهان فرد […]

  10. […] از ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی، روش هایی مثل جراحی چاقی را پیشنهاد می […]

  11. […] کاهش وزن یا لاغری هستند، که امروزه روش هایی از جمله جراحی چاقی که در ادامه درباره آن توضیح میدهیم، وجود […]

  12. […] روش هایی مثل ورزش و رژیم غدایی وزن خود را کاهش دهند جراحی چاقی روشی بدون بازگشت برای کاهش وزن و بهبود بیماری آسم می […]

  13. […] غذایی هفته سوم و چهارم بعد از عمل جراحی چاقی شامل غذای میکس شده و پوره جات میباشد. سه وعده اصلی شامل […]

  14. […] صورتی که در روزهای اول بعد از عمل جراحی چاقی حجم مورد نیاز مایعات را نتوانستین بنوشید میتوانید سرم […]

  15. […] صورتی که قبل از عمل جراحی چاقی از دستگاه کمکی تنفس نظیر دستگاه CPAP یا BIPAP استفاده می […]

  16. […] عوارض جانبی ناخوشایند کاهش وزن سریع که معمولاً پس از جراحی چاقی رخ میدهد ، تشکیل سنگ کیسه صفرا است. طبق تحقیقات اخیر […]

  17. […] را تضعیف می کند. در واقع، اهداف کلی سلامت شما پس از یک جراحی چاقی باید شامل از دست دادن چربی و عضله سازی باشد. مطالعات […]

  18. […] آهن در زنانی که بعد از یائسگی این جراحی چاقی را انجام می دهند بیشتر است. این می تواند در بیش از نیمی […]

  19. […] مو بعد از جراحی چاقی بسیار شایع و بسیار استرس زا است. همه ما می خواهیم به […]

  20. […] پیش می آید که چرا این روزها بسیاری از افراد تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند؟  در پاسخ به این سوال باید گفت که این روش […]

  21. […] به وسیله این دو راهکار وزن خود را کاهش دهند، باید روش جراحی چاقی را به عنوان راهکاری بدون برگشت انتخاب […]

  22. […] جراحی‌ چاقی که اندازه معده را کاهش می‌دهند مصرف مقادیر کافی از […]

  23. […] 50 مورد جراحی چاقی را در طی یک سال انجام داده […]

  24. […] بر کاهش خطر برخی از عوارض چاقی، انجام جراحی چاقی می تواند به شما کمک کند تا هزینه های غیرمنتظره ای که […]

  25. […] به افراد غیر سیگاری در معرض خطر بیشتری از عوارض پس از جراحی چاقی از جمله اختلال در عملکرد قلب و ریه، عفونت ها و تاخیر در […]

  26. […] وزن می تواند روشی موثر بر بهبود سلامتی آن ها باشد. جراحی چاقی مانند بای پس معده و اسلیو معده به افراد برای کاهش وزن […]

  27. […] راهکار مناسب به شما توصیه کند. جراحی کاهش وزن به عنوان جراحی چاقی نیز شناخته می شود. این روش یک راه موثر برای کاهش وزن و […]

  28. […] مدت دارد. در این مقاله درباره لزوم مصرف پروتئین بعد از جراحی چاقی صحبت می […]

  29. […] است پس از جراحی چاقی، به دلیل تغییراتی که در معده و روده ایجاد می‌شود، فرد […]

  30. […] گذراندن دوره جراحی عمومی، می توانند در دوره ی فلوشیپ جراحی چاقی وارد شوند و تخصص بگیرند. همچنین در طی این دره یاد می […]

  31. […] درباره چاقی و افزایش چربی خون و راهکارهایی از جمله جراحی چاقی و سایر روش ها برای کاهش چربی خون صحبت می […]

  32. […] لوله باریک به نام آستین است. غذا به همان روشی که قبل از جراحی چاقی، از ته معده به روده کوچک تخلیه می شود. بعد از جراحی، […]

  33. […] و بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌شود. ایمنی جراحی چاقی لاپاراسکوپی با برخی از ایمن ترین و رایج ترین جراحی های […]

  34. […] تنهایی با تغییر سبک زندگی بسیار دشوار است. در حال حاضر، جراحی چاقی یکی از موثرترین و کاربردی ترین روش کاهش وزن در بیماران […]

  35. […] مزمن و همچنین باعث از بین رفتن راحتی زندگی ما می شود. جراحی چاقی یک گزینه مهم برای افرادی است که همه روش ها را امتحان […]

  36. […] مختلف جراحی چاقی، در کنترل افزایش وزن بیش از حد، بهبود باروری و جلوگیری […]

  37. […] جراحی چاقی یکی از روش های رایج برای درمان چاقی با اثر بخشی بالا و بدون بازگشت محسوب می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که ترومبوآمبولی وریدی (VTE) که شامل ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی است، یکی از عوامل خطرناک پس از عمل، در بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده است، ممکن است رخ دهد. در این مقاله درباره روش های پیشگیری از آمبولی و جراحی چاقی صحبت می کنیم. […]

  38. […] چاقی در کل جهان، باعث افزایش جراحی چاقی شده است. همچنین جراحی چاقی، روشی مطمئن برای کاهش وزن […]

  39. […] این مقاله درباره ارتباط بین چاقی، رفلاکس معده و نقش جراحی چاقی بر درمان این بیماری صحبت می کنیم. مطالعات انجام شده […]

  40. […] وجود دارد که این چربی برای بدن مطلوب نمی باشد. در واقع جراحی چاقی به عنوان یک راهکار برای کاهش وزن و جلوگیری از ابتلا به […]

  41. […] به وسیله رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کاهش دهند. جراحی چاقی روشی ایمن و بدون بازگشت برای کاهش وزن […]

  42. […] بازی کنند. اگر هدف شما این است، ورزش منظم پس از جراحی چاقی می تواند به شما کمک کند تا به این هدف […]

  43. […] که اگرچه مدت‌ها انتظار می رفت که بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، در کنار کاهش وزن، از نظر روان‌شناختی […]

  44. […] که اگرچه مدت‌ها انتظار می رفت که بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، در کنار کاهش وزن، از نظر روان‌شناختی […]

  45. […] کاهش وزن یا لاغری هستند، که امروزه روش هایی از جمله جراحی چاقی که در ادامه درباره آن توضیح میدهیم، وجود […]

  46. […] دامپینگ به انگلیسی Dumping syndrome امروزه در اکثر افرادی که جراحی چاقی انجام داده اند، دیده می شود. در حقیقت، سندرم دامپینگ […]

  47. […] راه جلوگیری از این حالت بوده و امروزه با استفاده از جراحی چاقی، مسیر لاغری و مبارزه با بیماری های حاصل از اضافه وزن […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *