دلایل اصلی چاقی شکم و راهکارهای درمان آن

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد دلایل اصلی چاقی شکم، راهکارهایی برای درمان چاقی شکم با روش جراحی چاقی و به برسی دلایل اصلی چاقی شکم باید گفت که چاقی شکمی یا مرکزی با چربی بیش از حد بدن در دور کمر مشخص می شود، صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

چاقی شکمی با شکمی بزرگ یکی از بدترین نوع چاقی است که با پیامدهای نارسایی سلامتی متفاوتی همراه است. چاقی مرکزی منجر به افزایش خطر عوارض سلامتی مانند سندرم متابولیک، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و انواع سرطان می شود. چاقی شکمی همچنین می تواند به طور خاص باعث درد عصب نخاعی و کمردرد شود.

افسردگی و ناتوانی از دیگر خطرات بعدی چاقی مرکزی هستند. مهمتر از آن، چربی بیش از حد مرکزی بدن در نهایت در همه علل مرگ و میر زودرس نقش دارد. در این راستا، افراد مبتلا به چاقی شکمی نیاز مبرمی به جراحی چاقی با استفاده از اصلاح رفتار دارند.

تغییر در رژیم غذایی و انجام برخی ورزش ها در زندگی روزمره از مراحل ضروری است. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با دلایل اصلی چاقی شکم و راهکارهای درمان آن لازم است ادامه مطلب را دنبال کنید.

موارد حائز اهمیت در بررسی دلایل اصلی چاقی شکم

در بررسی دلایل اصلی چاقی شکم باید گفت که چاقی شکمی یا مرکزی با چربی بیش از حد بدن در دور کمر مشخص می شود. شیوع چربی که در اطراف اندام های شکمی انباشته می شود در سراسر جهان در حال افزایش است. مطالعات ارتباطی مبتنی بر ژن، ارتباط قوی بین ژن ها و چربی شکمی را نشان می دهد.

وراثت و ناهنجاری های هورمونی می تواند بر چربی شکم تأثیر بگذارد. رژیم های غذایی نامناسب مانند غذاهای پرکالری از دیگر عوامل خطر اصلی موثر در افزایش چاقی شکمی هستند. غذاهای با قند بالا مانند شیرینی، کیک، بیسکویت، پیتزا و چیپس می توانند سلول های چربی داخل شکم را به طور چشمگیری افزایش دهند. به نظر می رسد عادات سیگار کشیدن و مصرف الکل نیز چاقی مرکزی را با پیامدهای نامطلوب سلامتی افزایش می دهد.

در بررسی دلایل اصلی چاقی شکم باید گفت که پیشگیری و درمان چاقی شکمی ضروری است که این عمل با جراحی چاقی امکان پذیر است. راهبردهای کلیدی سلامت برای پیشگیری و مدیریت چاقی شکمی، به حداقل رساندن پرخوری و افزایش سطح فعالیت بدنی در زندگی روزمره است. در این راستا، مشاوره رفتاری برای ترویج یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی، راهبرد درمانی بسیار مفیدی برای کاهش چاقی شکمی در افراد مبتلا به چاقی مرکزی دارد.

سبک زندگی کم تحرک و چاقی شکمی

علاوه بر این، سبک زندگی کم تحرک مانند نشستن برای ساعات طولانی (یعنی تقاضای شغلی کم) باعث ایجاد چربی شکمی می شود که به مرور زمان چاقی مرکزی را تشدید می کند. افراد کم تحرک از نظر انرژی مصرفی روزانه کالری کمتری نسبت به افراد فعال می سوزانند که در طولانی مدت منجر به تجمع چربی شکم می شود. به طور کلی چربی مرکزی بدن به دلیل طولانی شدن الگوی سبک زندگی غیر فعال می تواند باعث بیماری های دیگر شود. این امر با جراحی چاقی در صورت لزوم قابل حل است.

بر این اساس، چاقی شکمی متابولیسم چربی طبیعی را تغییر می دهد که در آن سطوح کلسترول با چگالی کم را کاهش می یابد و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا در بدن افزایش می یابد. چاقی شکمی همچنین قند خون و تری گلیسیرید را افزایش می دهد که فرض می شود عوامل خطر اصلی برای سندرم متابولیک هستند.

در واقع، چاقی ارتباط نزدیکی با مقاومت به انسولین دارد که می‌تواند منجر به عدم تحمل گلوکز و دیابت نوع 2 در افراد چاق شود. علاوه بر این، چربی مرکزی بدن یک پیش بینی کننده قوی برای بروز سرطان های مختلف در میان جمعیت چاق و دارای اضافه وزن است. با توجه به این موضوع، شواهد رو به رشد نشان می دهد که چاقی شکمی با افزایش خطر ناتوانی در طول زندگی و کاهش بیشتر امید به زندگی تا حدی برای افراد مرد مرتبط است.

راهکارهای درمان چاقی شکم

راهکارهای درمان چاقی شکم

  • میان وعده های نیمه شب را کنار بگذارید.

در بررسی راهکارهای درمان چاقی شکم باید گفت که تحقیقات نشان داده است که خوردن مطابق با ساعت بدن و ریتم های طبیعی شبانه روزی به کاهش ذخیره چربی کمک می کند. غذا خوردن زودتر در روز به شما کمک می کند وزن خود را کنترل کنید. اگر کالری دریافتی خود را به بعد در روز تغییر دهید، جلوگیری از افزایش وزن برای شما دشوار خواهد بود.

  •  کربوهیدرات های خود را با دقت در نظر بگیرید

در حالی که چربی های غذایی در طول سال ها تجمع پیدا می کنند، لذا به احتمال زیاد کربوهیدرات ها مقصر اصلی رشد دور کمر شما هستند. در میان افرادی که مشکلات کلسترول دارند، یک سوء تفاهم کلی وجود دارد که صرفاً از طریق مصرف چربی است.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها و غذاهای فرآوری شده از عوامل اصلی تجمع چربی شکمی هستند. ما سال‌ ها تلاش کرده‌ ایم تا عقاید مردم را تغییر دهیم که فقط عدم مصرف بستنی و تکه‌ های سنگین گوشت موجب کاهش وزن نمی شود، بلکه در واقع اصلاح کربوهیدرات عامل اصلی است.

همچنین ممکن است بخواهید با مصرف نشاسته خود را آزمایش کنید. در حالی که برخی از مردم با سیب زمینی، جو، برنج و نان سبوس دار خوب عمل می کنند، برخی دیگر این کار را نمی کنند. در حقیقت نشاسته می تواند مانند سوخت موشک برای ایجاد مقاومت به انسولین باشد. هنگامی که بدن شما به خوبی به انسولین پاسخ نمی دهد، این می تواند منجر به پیش دیابت و دیابت نوع 2 شود.

  •  در تمرینات کاردیو و قدرتی شرکت کنید

در بررسی راهکارهای درمان چاقی شکم باید گفت که ورزش یکی از اجزای کلیدی کاهش وزن به همراه کاهش چربی شکم است. ترکیبی از تمرینات مقاومتی و فعالیت های هوازی بیشترین فواید را به شما می دهد. تحقیقات درباره شدت و مدت بهینه ورزش هنوز در حال انجام است، اما یک نقطه شروع خوب، پیروی از توصیه‌ های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌ها مبنی بر 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط بسیار عالی است.

نتیجه گیری

چاقی شکمی در سراسر جهان در حال افزایش است. سلول‌های چربی احشایی بر سلامت و رفاه کلی تأثیر می‌گذارند و با همه علل عوارض مرتبط هستند. ژنتیک، رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی غیرفعال از عوامل خطر اصلی چاقی مرکزی هستند. در این راستا، اصلاح رفتاری مانند افزایش سطح فعالیت بدنی و کنترل میزان دریافت غذا با استفاده از یک رژیم غذایی سالم می تواند رویکرد بسیار خوبی باشد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *