نقش ورزش بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد نقش ورزش بعد از جراحی چاقی، ثابت نگه داشتن وزن بعد از جراحی چاقی به وسیله ورزش، همچنین ورزش های که بعد از جراحی چاقی می توان انجام داد، نوشته است.

دکتر شهاب شهابی

مطلبی که امروز درباره آن صحبت می کنیم، نقش ورزش بعد از جراحی چاقی و تاثیر آن بر روی ثابت نگه داشتن وزن است. جراحی چاقی یک ابزار قدرتمند برای کاهش وزن است، اما برای داشتن زندگی بهتر پس از جراحی چاقی، باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به این رژیم غذایی بعد از جراحی چاقی  متعهد شوید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید کاهش وزن خود را به حداکثر برسانید، و احساس بهتری نسبت به قبل داشته باشید، و همچنین انجام ورزش بعد از جراحی به کاهش وزن کمک می کند.

تاثیر ورزش در سلامت بعد از جراحی چاقی

ورزش منظم می تواند قلب و استخوان های شما را تقویت کند، قند خون شما را بهبود بخشد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. بنابراین کمتر احتمال دارد بعد از جراحی چاقی بیمار شوید و انجام فعالیت های روزمره مانند خرید را آسان تر می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ورزش می تواند عملکرد ذهنی و سلامت شما را افزایش دهد. ورزش می تواند به شما کمک کند تا انرژی و احساس بهتری داشته باشید. بسیاری از بیمارانی که جراحی چاقی انجام می دهند به ما می گویند، که فقط نمی خواهند وزن کم کنند. آن‌ها می‌خواهند بتوانند پیاده‌روی کنند یا ۵ کیلومتر بدوند یا با نوه‌هایشان بازی کنند. اگر هدف شما این است، ورزش منظم پس از جراحی چاقی می تواند به شما کمک کند تا به این هدف برسید.

نقش ورزش بعد از جراحی چاقی

چه زمانی بعد از جراحی چاقی ورزش را شروع کنید ؟

سوالی که پیش می آید این است که بعد از جراحی کاهش وزن چه زمانی باید ورزش را شروع کنید و تا چه حد باید به خودتان فشار بیاورید؟ در ادامه به توضیح این موضوع می پردازیم.

بهترین زمان ورزش بعد از جراحی چاقی

بهترین زمان ورزش بعد از جراحی چاقی موقعی است که فرد ورزش را آهسته انجام دهد. شروع پیاده روی های آرام و آهسته از روز بعد از عمل بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که بدن شما هنوز در حال بهبود است، بنابراین مهم است که به تیم پزشکی خود گوش دهید­­ هر بار بیش از 15 دقیقه پیاده روی نکنید.

2-4 هفته بعد از جراحی چاقی

2-4  هفته پس از جراحی چاقی ورزش سبک انجام دهید. بعد از جراحی چاقی بدن شما در حال بهبود است، می توانید تمرینات سبک را شروع کنید. لیفت ساق پا، کشش همسترینگ، چرخش شانه و چرخش بازو می تواند راه های بسیار خوبی برای افزایش قدرت و انعطاف باشد. شما همچنین می توانید شروع به پیاده روی طولانی تر یا سریع تر کنید. پس از جراحی چاقی، برای جلوگیری از سوءتغذیه، باید روزانه مکمل های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. مصرف این مکمل‌ها همچنین می‌تواند به شما در ساختن استخوان ها و ماهیچه های سالم کمک کنند و حتی انرژی بیشتری به شما می دهند، زیرا بدن شما با مواد مغذی که میل می کنید، تقویت می شود.

احتمالا قبلا ورزش را امتحان کرده اید، اما پس از جراحی چاقی، رژیم غذایی و ورزش برای کمک به کاهش وزن، حفظ آن و بازیابی سلامت بسیار موثرتر است.

نقش ورزش بعد از جراحی چاقی

نقش ورزش بعد از جراحی چاقی

ورزش های بعد از جراحی چاقی

فعالیت بدنی پس از جراحی چاقی می تواند به بهبود سریع تر شما کمک کند. ورزش کردن به افزایش گردش خون، بهبود زخم، کاهش خطر لخته شدن خون و بهبود عملکرد روده کمک می کند. در هفته اول، ممکن است راه رفتن را شروع کنید. در ابتدا روزانه چندین پیاده روی کوتاه را امتحان کنید. می توانید در خانه حرکت کنید، از پله های خانه استفاده کنید و دوش بگیرید.

پیاده روی به طور منظم برای افزایش سطح فعالیت بدنی شما پیشنهاد می شود. همچنین می توانید روزانه 10000 قدم پیاده روی کنید. علاوه بر این، فعالیت های هوازی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی سریع را نمی توان بلافاصله پس از یک عمل جراحی چاقی انجام داد.

هنگامی که جراح مطمئن شد که زخم ها به اندازه کافی بهبود یافته اند، ممکن است شنا را شروع کنید. فعالیت های مربوط به بلند کردن وزنه در مقایسه با پیاده روی سخت تر هستند، معمولا تا سه هفته پس از جراحی منع می شوند. این  مدت زمان ممکن است متفاوت باشد، بنابراین بهتر است ابتدا با جراح خود مشورت کنید.

نتایجی که برای تعیین اینکه آیا ممکن است ورزش به عنوان یک درمان کمکی باشد و مکملی برای جراحی چاقی باشد، بررسی شده است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اکثر بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده اند، به اندازه کافی ورزش نمی کنند تا از مزایای سلامتی ورزش بهره‌مند شوند. در حالی که اطلاعاتی در مورد اثرات ورزش بر کاهش وزن و حفظ کاهش وزن پس از جراحی چاقی وجود دارد.

ورزش بعد از جراحی چاقی چقدر مفید است؟

مطالعات نشان می دهد که ورزش بعد از جراحی چاقی نه تنها به کاهش وزن شما، بلکه به کاهش افسردگی و بهبود خلق و خوی شما نیز کمک می کند.

همچنین ورزش به روند بهبودی شما و به کاهش عوارض پس از جراحی چاقی کمک می کند.

اکثر جراحان توصیه می کنند که بیماران پس از دو یا سه هفته از تاریخ جراحی، یک رژیم ورزشی ساده را شروع کنند.

جمع بندی

زمانی که افراد بعد از عمل جراحی چاقی برای اینکه بتوانند وزن خود را ثابت نگه دارند و روند بهبودی خود را تسریع بخشند می توانند با مشورت از پزشک خود برنامه ورزشی خود را شروع کنند.  در واقع  ورزش بعد از جراحی چاقی نقش مهمی در ثابت نگه داشتن  وزن ایجاد می کند.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *