ویتامین D علائم و عوارض کمبود آن، راه های پیشگیری و درمان

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ویتامین D ، کمبود این ویتامین در بدن انسان و راهکار درمان و پیشگیری آن و همچنین ارتباط بین جراحی چاقی و ویتامین D صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

ویتامین D، یکی از معدود ویتامین هایی است که، بدن افراد می تواند خودش تولید کند. البته به کمک مقداری از نور خورشید هم، نیاز دارد. به همین دلیل است که اغلب به عنوان ویتامین “آفتاب” نیز شناخته می شود. افراد همچنین می توانند ویتامین D را نیز از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند. دریافت مقدار کافی ویتامین D، برای حفظ عملکرد طبیعی بدن مورد نیاز است. ویتامین D به تقویت استخوان ها کمک می کند و ممکن است به پیشگیری از برخی سرطان ها نیز کمک کند.

علائم کمبود ویتامین D می تواند، شامل ضعف عضلانی، درد، خستگی و افسردگی باشد. برای دریافت مقدار کافیD، به غذاهای خاص، مکمل ها و نور خورشید که با دقت برنامه ریزی شده است توجه کنید.

کمبود ویتامین D چیست؟

کمبود ویتامین D به این معنی می باشد، که شما ویتامین D کافی در بدن خود ندارید. ویتامین D منحصر به فرد است. دلیل آن، این است که پوست افراد آن را با استفاده از نور خورشید تولید می کند. افرادی که دارای پوست روشن هستند و آنهایی که سن کمتری دارند، نور خورشید را به مراتب بهتر از افرادی که پوست تیره تر و سن بالای 50 سال دارند، تبدیل به ویتامین D می کنند.

کمبود ویتامین D چیست؟

کمبود ویتامین D چیست؟

علائم کمبود ویتامین D شامل موارد زیر می باشد:

  •  تغییرات خلقی، افسردگی
  •  از دست دادن استخوان
  •  گرفتگی عضلات ویا درد عضلانی
  • ضعف عضلانی و درد مفاصل
  •  ضعف وخستگی

عوارض کمبود ویتامین D برای سلامتی چیست؟

  • بیماری قلبی و فشار خون بالا و همچنین افزایش خطر مرگ در این افراد .
  • دیابت نوع یک و نوع دو
  • اختلال شناختی در افراد مسن
  • عفونت ها و اختلال در سیستم ایمنی.
  • برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ ، پروستات و سینه.
  • مولتیپل اسکلروزیس.

چرا ویتامین D اینقدر مهم است؟

ویتامین D یکی از ویتامین‌هایی مهمی است، که بدن ما برای سالم ماندن، به آن نیاز دارد. این ویتامین عملکردهای بسیاری دارد که، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قوی نگه داشتن استخوان ها: داشتن استخوان های سالم، از افراد در برابر بیماری های مختلف، از جمله راشیتیسم محافظت می کند. راشیتیسم نوعی اختلالی است که باعث می شود کودکان استخوان های ضعیف و نرمی داشته باشند. در واقع علت آن کمبود ویتامین D در بدن است. افراد به ویتامین D نیاز دارند تا بتوانند از کلسیم و فسفر برای ساختن استخوان ها استفاده کنند.
  • جذب کلسیم: ویتامین D  همراه  با کلسیم به ساخت استخوان ها کمک بسزایی می کند و استخوان ها را قوی و سالم نگه می دارد. استخوان هایی که ضعیف هستند، می توانند منجر به پوکی استخوان ، از دست دادن تراکم استخوان، شکستگی شود .زمانی که ویتامین D به صورت خوراکی یا از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدست بیاید، به صورت ویتامین فعال تبدیل می شود. این فرم فعال است که باعث جذب بهینه کلسیم از رژیم غذایی افراد می شود.
  • کار با غدد پاراتیروئید: غدد پاراتیروئید با برقراری ارتباط با کلیه ها، روده و اسکلت، کلسیم خون را متعادل می کنند. زمانی که کلسیم کافی در رژیم غذایی وجود داشته باشد و ویتامین D فعال کافی وجود داشته باشد، کلسیم  جذب شده و در سراسر بدن مورد استفاده قرار می گیرد.  در صورتی که دریافت کلسیم ناکافی باشد یا ویتامین D کم باشد، غدد پاراتیروئید کلسیم را از اسکلت دریافت می کند تا کلسیم خون را در محدوده طبیعی نگه دارند.
راه های پیشگیری و درمان کمبود ویتامین D

راه های پیشگیری و درمان کمبود ویتامین D

راه های پیشگیری و درمان کمبود ویتامین D

  1. قرار گرفتن در معرض آفتاب، معمولاً 15 تا 20 دقیقه و سه روز در هفته کافی است. نور خورشید فوایدی بسیاری برای سلامتی دارد. ویتامین D زمانی تولید می‌شود که پوست افراد در معرض نور خورشید یا به عبارت بهتری، اشعه ماوراء بنفش که خورشید ساطع می‌کند، تولید می‌شود.
  2. دریافت ویتامین D از طریق غذاهایی که خورده می شود.
  3. از طریق مصرف مکمل های غذایی:  دریافت کردن ویتامین D کافی از رژیم غذایی، مخصوصا برای گیاهخواران یا افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، ممکن است دشوار باشد، به همین دلیل است که برخی از افراد ممکن است مکمل ها را انتخاب کنند.
  4. خوردن غذاهای غنی از ویتامین D مثل ماهی قزل آلا، ماهی تن شیر و برخی از انواع آب پرتقال و ماست قارچ، پنیر و زرده تخم مرغ، اگرچه این غذاها حاوی مقادیر کمی هستند.

ویتامین D چندین نقش مهم در بدن شما ایفا می کند، از جمله کمک به:

  •  حفظ کردن استخوان ها و دندان های قوی
  • عملکرد مناسب ماهیچه ها را ارتقا می دهد
  • ارتباط بین مغز و بدن خود را تسهیل می کند
  • با عفونت مبارزه می کند.در واقع باعث مقاومت بدن در برابر عفونت ها می شود.

 

چرا کمبود ویتامین D رخ می دهد؟

دلایل مختلفی برای کاهش  سطح ویتامین D در افراد بزرگسال وجود دارد، از جمله:

  • افزایش سن: توانایی پوست برای تولید ویتامین D به مرور زمان کم می شود

کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید: بدن افراد زمانی ویتامین D تولید می کند که پوست آنها در معرض نور خورشید قرار گیرد

  • داشتن پوست تیره تر : رنگ پوست بر مقدار ویتامین D تولید شده در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید تأثیر می گذارد. علت این است که پوست های روشن نسبت به پوست های تیره تر ویتامین را آسان تر تولید می کنند.
  • کمبود ویتامین D در رژیم غذایی: اگرچه تعداد کمی از غذاهایی که مصرف می شود به صورت کاملا طبیعی دارای ویتامین D هستند، اما بسیاری از آنها با آن ویتامین غنی شده اند.

ویتامین D در اکثر مولتی ویتامین ها وجود دارد، اما مکمل هایی نیز وجود دارند که،  عمدتاً ویتامین D دارند. دو نوع ویتامین D در مکمل ها وجود دارد، D2 و D3، مکمل های ویتامین D3 می باشد.

میزان جذب یا پردازش ویتامین D توسط بدن

بیماری کرون، بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو، فیبروز کیستیک، چاقی و بیماری مزمن کلیه یا کبد

برخی از داروها و اقدامات پزشکی، مانند ملین ها، استروئیدها، داروهای مصرفی برای درمان کلسترول بالا، تشنج یا سل بر میزان جذب ویتامین D تاثیر می گذارد.

میزان جذب یا پردازش ویتامین D توسط بدن

میزان جذب یا پردازش ویتامین D توسط بدن

 ارتباط بین جراحی های چاقی و ویتامین D

در جراحی‌ چاقی که اندازه معده را کاهش می‌دهند مصرف مقادیر کافی از برخی مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی را بسیار دشوار می‌کنند. این افراد نیاز به نظارت دقیق، توسط پزشکان خود را دارند و باید در طول زندگی خود به مصرف ویتامین D و سایر مکمل ها ادامه دهند.

چاقی و شاخص توده بدنی بیشتر از 30 با سطوح پایین ویتامین D مرتبط است. سلول های چربی ویتامین D را ایزوله نگه می دارند تا ترشح نشود. کمبود ویتامین D در افراد چاق بیشتر است.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *