چاقی و افسردگی و نقش جراحی چاقی بر بهبود آن

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد عوامل تاثیر گذار بر چاقی، ارتباط چاقی و افسردگی، کاهش کیفیت زندگی بر اثر چاقی و نقش جراحی کاهش وزن بر بهبود افسردگی و سلامت روان توضیح داده اند.

دکتر شهاب شهابی

چاقی یا اضافه وزن یکی از موضوعاتی است که امروزه علاوه بر خطرات جانبی ای که برای افراد ایجاد می کند، سلامت روان افراد را نیز با مشکلات زیادی مواجه کرده است. اندام ایده آل و متناسب تبدیل به آرزویی دست نیافتنی برای این افراد شده است و این موضوع خود آسیب زیادی به سلامت روحی و جسمی آن ها وارد می کند.

به صورت کلی به به تجمع چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن اضافه وزن یا چاقی گفته می شود. یکی از شاخص های توده بدنی که متخصصین آن را معرفی کرده اند، BMI بوده که از نسبت قد بر مجزور وزن به دست می آید و جهت شناسایی اضافه وزن مورد استفاده قرار می گیرد.

چاقی یا اضافه وزن، که تمام جهان با آن درگیر هستند، مشکلاتی مانند دیابت۷ فشار خون بالا، سندروم متابولیک (لیپید ضعیف خون) و… را برای افراد زیادی ایجاد کرده است.

طبق آخیر آمار، اشخاصی که به سندروم متابولیک مبتلا هستند، بیشتر از افراد عادی در خطر دچار شدن به دیابت نوع دو و بیماری های قلبی عروقی می باشند. همچنین جدا از خطرات جسمی، اثرات منفی بر خلق و خوی افراد و سبک زندگی آن ها گذاشته است.

عوامل تاثیرگذار بر اضافه وزن

  • ژنتیک
  • مصرف محصولات غذایی بی خاصیت فرآوری شده
  • اعتیاد غذایی
  • بازاریابی تهاجمی
  • انسولین
  • داروهای خاص
  • مقاومت در برابر هورمون لپتین
  • قابل دسترس بودن محصولات غذایی
  • گلوکز
  • اطلاعات نادرست

چاقی و افسردگی و کاهش کیفیت زندگی

رابطه اضافه وزن با افسردگی

از موارد دیگر تاثیرات چاقی بر سلامت روان به ارتباط آن با افسردگی می توان اشاره کرد. این دو مشکل با هم یک رابطه دو طرفه دارند. به این صورت که چاقی در بروز اختلالات خلقی و همچنین افسردگی در افراد بسیار اثرگذار بوده و همچنین افسردگی در انواعی از آن می تواند باعث بروز اضافه وزن شود. طبق نظر متخصصین، اضافه وزن بالا می تواند از واکنش های افسردگی به شمار آید.
افراد دارای اضافه وزن که با افسردگی ناشی از این مشکل درگیر می شوند دارای نشانه هایی مانند کاهش تمرکز، افت انرژی، از دست دادن علاقه و خیلی از موارد دیگر شده اند.
چاقی یا اضافه وزن می تواند باعث ترسیمی منفی از خود، پایین آوردن عزت نفس و کاهش رابطه با اطرافیان گردد. این موارد همگی نشانه های بروز افسردگی می باشند. این بیماران در بسیاری موارد خود را تبعیض شده می دانند. علاوه بر این موضوع درد های مفصلی، فشار خون بالا و… به این احساسات دامن می زند.
بروز این بیماری ها در فرد باعث می شود که فرد از جامعه فاصله گرفته و به تدریج خانه نشین شده و از انجام امور فعالیت هایی که به آن ها علاقه زیادی دارد، فاصله بگیرد و به افسردگی خود دامن زند.
طبق نظر متخصصین این زمینه، اشخاص دارای اضافه وزن بالا، ۲۵ درصد بیشتر در معرض ابتلا به مشلات روحی و افسردگی هستند.

رابطه اضافه وزن و افسردگی

آیا جراحی کاهش وزن به افسردگی کمک می کند؟

اینکه آیا جراحی کاهش وزن به افسردگی کمک می کند یا نه به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله اینکه چه چیزی در وهله اول به علائم افسردگی شما کمک کرده است. برخی از بیماران گزارش می دهند که بهبود تصویر بدن، پذیرش خود، خواب بهتر و سایر مزایای سلامتی مانند کاهش وزن چشمگیر، برخی از منابع افسردگی را کاهش می دهد. برخی دیگر چندان خوش شانس نیستند، از دست دادن دسترسی به غذا و نوشیدنی مورد علاقه یا بی خوابی مداوم که می تواند به دنبال جراحی کاهش وزن باشد، افسردگی آن ها را بدتر می کند.

رابطه جراحی چاقی و افسردگی

در ادامه قصد داریم شما را با اصلی ترین نتایج جراحی چاقی بر آشنا کنیم.

بهبود کیفیت زندگی با کاهش وزن

کیفیت زندگی افراد دارای اضافه وزن با افرادی که وزن طبیعی دارند تفاوت های بسیاری دارد. این موضوع مخصوصا در جوانان و نو جوانان در مقایسه با هم سن و سالان خود، بسیار نمود پیدا می کند. تعداد زیادی از جوانان دارای اضافه وزن از مشکلات مرتبط با چاقی مثل عزت نفس پایین به دلیل خجالت کشیدن به خاطر وزن، جا نشدن در صندلی های عمومی، آسیب در زندگی اجتماعی به خاطر مسخره شدن، افسردگی و اضطراب رنج می برند. یکی از راه های کمک به این افراد جراحی چاقی مثل اسلیو معده، بای پس معده بوده که از این راه می توانند با خیال راحت در جامعه حضور پیدا کنند.

تاثیر جراحی چاقی بر افسردگی

در نظر داشته باشید که اگرچه مدت‌ها انتظار می رفت که بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، در کنار کاهش وزن، از نظر روان‌شناختی نیز بهبود پیدا کنند، اما گاهی اوقات افسردگی می تواند پس از چنین جراحی باقی بماند یا حتی بدتر شود.
طبق تحقیقاتی که بر روی ۳۰۰ نفر انجام شده، پس از ۳ سال شرایط روحی افرادی که جراحی چاقی بر روی آن ها صورت گرفت، پیگیری شد. ۸۹ درصد افراد سلامت روحی آن ها بهبود یافته و تاثیر مثبتی بر افسردگی آن ها گذاشته است. در این میان ۷ درصد تغییر خاصی در سلامت روحی آن ها به وجود نیامده و ۴ درصد آن ها با افزایش میزان افسردگی رو به رو شدند.
بهبودهای مشاهده شده با گذشت زمان پس از جراحی چاقی منحصراً به کاهش وزن مربوط نمی شود و عوامل دیگری مانند کاهش التهاب و مقاومت به انسولین، بهبود عملکرد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز، سطوح بالاتر فعالیت های روزانه، بهبود رضایت از تصویر بدن، بهبود عملکرد شناختی، روابط بین فردی بهتر و سلامت جسمی بهتر را شامل می شود.

سماگلوتید
لیراگلوتاید
بستن رگ اشتها
اندیکاسیون جدید برای انجام عمل جراحی چاقی
اهمیت مصرف آب بعد از جراحی چاقی
چرا پروتئین بعد از جراحی چاقی مهم است؟
راهکار های درمانی رفلاکس معده
فتق کشاله ران و علائم ان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *