چاقی و فشار خون و نقش جراحی چاقی در بهبود آن

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد تاثیر چاقی بر فشار خون، نقش جراحی چاقی بر کاهش وزن، ارتباط بین چاقی و فشار خون و تاثیر جراحی چاقی بر فشار خون صحبت کرده است.

دکتر شهاب شهابی

براساس تحقیقات انجام شده شیوع چاقی یا اضافه وزن در سراسر جهان در حال افزایش است. همین موضوع باعث شده تاثیر مخرب و منفی بر سلامت افراد بگذارد. در واقع چاقی همه بدن را مثل فشار خون تحت تاثیر می گذارد. در این مقاله درباره ارتباط بین چاقی و فشار خون و نقش جراحی چاقی در بهبود آن صحبت می کنیم.

فشار خون چیست؟

فشار خون اندازه گیری نیرویی است که قلب شما برای پمپاژ خون به اطراف بدن شما استفاده می کند. فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شود و به‌صورت ۲ رقم نشان داده می‌شود:

  • فشار سیستولیک : فشاری که قلب شما خون را به بیرون می راند.
  • فشار دیاستولیک : فشار زمانی است، که قلب شما بین ضربان ها استراحت می کند.

فشار خون بالا یک مشکل و بیماری رایج است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان گرفتار کرده است. چاقی یکی از دلایل بروز بیماری فشار خون می باشد.

مطالعات نشان داده است که تا سال 2025 حدود 1.56 میلیارد نفر در سراسر جهان از فشار خون بالا رنج می برند. این یک افزایش 60 درصدی نسبت به سال 2000 است. در واقع فشار خون بالا بر قلب و همچنین چندین رگ خونی تاثیر می گذارد، که منجر به آسیب جدی اندام های انتهایی مانند کلیه ها و چشم ها می شود. فشار خون نرمال و طبیعی معمولا عددی مثل  ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه است.

 ارتباط بین چاقی و فشار خون

ارتباط بین چاقی و فشار خون

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که همچنان در سراسر جهان شیوع چاقی باعث ابتلا افراد به فشار خون بالا می شود. در واقع چاقی یکی از عوامل بروز بیماری فشار خون بالا محسوب می شود. محققان به این نتیجه رسیدند که شیوع فشار خون در افراد مبتلا به چاقی بین 60 تا 77 درصد بیشتر نسبت به افراد دارای وزن طبیعی می باشد. همچنین کاهش وزن همچنان به عنوان اولین درمان برای بیماری فشار خون بالا است.

تاثیر اضافه وزن یا چاقی بر فشار خون هیچ ارتباطی به سن و جنسیت فرد ندارد. هر زمان که انسان دچار اضافه وزن شود، احتمال این وجود دارد که مبتلا به فشار خون شود. افرادی که در قسمت هایی مثل شکم و پهلو دچار اضافه وزن هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که مبتلا به فشار خون باشند.

مطالعات بالینی نشان می دهد که حفظ BMI کمتر از 25 در پیشگیری اولیه از فشار خون بالا موثر است.

.

چاقی چگونه باعث بروز بیماری فشار خون می شود ؟

به علت تجمع بیش از اندازه چربی در افراد چاق، بافت چربی نیاز به مصرف ویتامین و اکسیژن دارد. ویتامین و اکسیژن گفته شده از طریق خون به دست می آید، به همین علت است که میزان فشار وارد شده بر خون و دستگاه عروقی فرد زیاد می شود. نکته مهم این است که حدود ۱۰% اضافه وزن و تقریبا ۷ میلی متر جیوه، فشار خون را افزایش می دهد.

به طور کلی نمی توان گفت همه افراد چاق، مبتلا به فشار خون بالا هستند، اما شواهد قابل توجهی وجود دارد، که نشان می دهد افزایش وزن بیش از حد در افزایش فشار خون نقش به سزایی دارد. همچنین با توجه به بررسی های انجام شده افزایش وزن توزیع فرکانس فشار خون را به سطوح بالاتر تغییر می دهد.

ارتباط جراحی چاقی و فشارخون

تاثیر جراحی چاقی بر کاهش فشار خون

در حال حاضر هیچ مطالعه ای در مورد تاثیر داروهای ضد فشار خون در کاهش مرگ و میر، در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دچار اضافه وزن وجود ندارد،  بالعکس درمان چاقی امیدهای زیادی را در درمان این بیماران ایجاد کرده است.

یک ارتباط پاتوژنتیک واضحی بین چاقی و فشار خون شریانی وجود دارد که در افراد مبتلا به چاقی شدید آشکارتر می شود. اولین و بهترین راهکار برای کاهش فشار خون تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن می باشد. اگر افراد نتوانند به وسیله رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کاهش دهند. جراحی چاقی روشی ایمن و بدون بازگشت برای کاهش وزن است.

ثابت شده است که جراحی چاقی موثرترین درمان برای چاقی شدید می باشد. بر اساس تحقیقات به دست آمده از اثرات جراحی چاقی بر فشار خون شریانی نیز نشان می دهد که جراحی چاقی علاوه بر کاهش فشارخون ، از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و همچنین مرگ و میر جلوگیری می کند.

جمع بندی

طی تحقیقات صورت گرفته توسط محققان،  درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا می توانند داروهای ضد فشار خود را پس از جراحی چاقی طبق نظر پزشک خود کاهش دهند و یا در مواردی قطع کنند. طی بررسی اخیر بیماران مبتلا به چاقی و فشار خون که تحت بای پس معده به همراه درمان دارویی قرار گرفتند، نسبت به بیمارانی که تنها با درمان دارویی مدیریت می شدند، بیشتر از 30 درصد از تعداد داروها را کاهش دادند یا در واقع فشار خون را کنترل کردند. قابل ذکر است که نیمی از بیمارانی که جراحی چاقی انجام دادند بدون نیاز به دارو، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب کمتر از 140 میلی متر جیوه و 90 میلی متر جیوه حفظ کردند. در صورتی که فشار خون شما بالا باشد و همچنین ، اضافه وزن دارید، احتمال این وجود دارد که پزشک شما از شما بخواهد که وزن خود را کم کنید.

جراحی چاقی یک استراتژی موثر برای کنترل فشار خون در جمعیت وسیعی از بیماران مبتلا به چاقی و فشار خون است.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *