چربی خون و جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ارتباط بین چربی خون و چاقی، نقش کاهش وزن بر کاهش چربی خون و همچنین نقش جراحی چاقی بر بهبود چربی خون صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

اضافه وزن یا چاقی نیز یکی از دلایلی است که باعث افزایش چربی خون می شود. اضافه وزن می تواند بر چربی های خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید نیز تأثیر بگذارد، به گونه ای که می تواند سلامت قلب شما را به خطر بیندازد. چاقی می تواند فشار مستقیمی بر قلب وارد کند، به این معنی که قلب باید برای پمپاژ خون در بدن سخت تر کار کند.

کلسترول یک ماده چربی مانند است که توسط بدن شما ساخته می شود و در غذایی که می خورید مصرف می شود. بدن از کلسترول برای ساختن هورمون‌ها، ساخت ویتامین D و همچنین ایجاد ساختار برای سلول‌های ما استفاده می کند  بنابراین کلسترول برای سلامتی بسیار مهم است. با دانستن این موضوع که اضافه وزن برای سلامت قلب مضر است، اکثر مردم بر این باورند که اضافه وزن سطح چربی خون را افزایش می‌دهد. در این مقاله درباره چاقی و افزایش چربی خون و راهکارهایی از جمله جراحی چاقی و سایر روش ها برای کاهش چربی خون صحبت می کنیم.

لیپید یا چربی خون چیست؟

چربی های موجود در خون را لیپید می گویند. لیپیدها به پروتئین در خون شما می پیوندند و لیپوپروتئین ها (که کلسترول نیز نامیده می شود) را تشکیل می دهند. لیپوپروتئین ها برای بدن شما انرژی می سازند، بنابراین برای سلول های بدن شما مهم هستند.

سه نوع لیپوپروتئین در خون شما وجود دارد:

لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL

این نوع را که گاهی اوقات کلسترول “بد” می نامند، بیشتر کلسترول بدن شما را تشکیل می دهد. سطوح بالای کلسترول LDL خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

لیپوپروتئین با چگالی بالا یا  HDL

سطح بالای کلسترول HDL می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد. این نوع را کلسترول خوب می نامند.

تری گلیسرید

تری گلیسیرید رایج ترین نوع چربی در بدن است. آن ها انرژی اضافی را از رژیم غذایی شما ذخیره می کند.

لیپید یا چربی خون چیست؟

لیپید یا چربی خون چیست؟

چه چیزی باعث افزایش سطح چربی در خون می شود؟

بیشتر افراد به دلیل مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب، سطح چربی خون آن ها بالاست. برخی از افراد نیز به دلیل داشتن یک اختلال ارثی، سطح چربی بالایی دارند. سطوح بالای چربی ممکن است به دلیل شرایط پزشکی مانند دیابت، کم کاری تیروئید، اعتیاد به الکل، بیماری کلیوی، بیماری کبد و استرس ایجاد شود. در برخی افراد، داروهایی مانند قرص های ضد بارداری، استروئیدها و داروهای فشار خون می توانند باعث افزایش سطح چربی خون شوند.

چه زمانی باید سطح کلسترول خود را بررسی کنم؟

اگر بیش از 20 سال سن دارید، باید برای اندازه گیری کلسترول خود آزمایش خون بدهید. اگر سطح کلسترول شما بالا باشد، پزشک شما راهکارهایی برای درمان کلسترول خون را توصیه می کند و هر چند وقت یکبار کلسترول شما را دوباره چک می کند.

چه زمانی باید سطح کلسترول خود را بررسی کنم؟

چه زمانی باید سطح کلسترول خود را بررسی کنم؟

آیا علائمی از سطح کلسترول بالا وجود دارد؟

اغلب هیچ نشانه ای برای سطح کلسترول بالا وجود ندارد. بدون آزمایش خون ممکن است تا زمانی که دچار حمله قلبی یا سکته نشده اید، متوجه سطح بالای چربی در خون خود نشوید. برخی از افراد با سطح چربی بالا، برجستگی های زرد و چرب روی پوست خود دارند.

درمان سطوح بالای چربی چیست؟

اولین راه ها برای کاهش سطح لیپید عبارتند از: (1) مصرف چربی کمتر، (2) ورزش منظم و(3) کاهش وزن در صورت وزن زیاد است. اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید. اگر این مراحل به اندازه کافی سطح LDL شما را پایین نیاورد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای خارج کردن چربی از خون، دارویی مصرف کنید.

چند راه برای کاهش چربی در رژیم غذایی چیست؟

  • گوشت بدون چربی بخرید. قبل از پختن تمام چربی های قابل مشاهده را جدا کنید.
  • قبل از پختن مرغ، پوست آن را جدا کنید.
  • غذاهای سرخ شده یا سس های پرچرب نخورید.
  • به جای سرخ کردن گوشت، آن را آب پز یا کبابی کنید.
  • زرده تخم مرغ نخورید می توانید سفیده یا جایگزین تخم مرغ بخورید.
  • از محصولات لبنی کم چرب مانند شیر بدون چربی یا شیر 1 درصد، ماست یخ زده کم چرب، بستنی کم چرب و پنیرهای کم چرب استفاده کنید.
  • از شیر کامل، بستنی پرچرب، خامه ترش، پنیر یا شیرشکلات استفاده نکنید.
  • فیبر بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید. میوه ها و سبزیجات منابع خوبی از فیبر هستند. سه تا پنج وعده در روز سبزیجات و دو تا چهار وعده میوه بخورید.
چند راه برای کاهش چربی در رژیم غذایی چیست؟

چند راه برای کاهش چربی در رژیم غذایی چیست؟

ارتباط بین چربی خون و جراحی چاقی

هیپرلیپیدمی یا چربی خون یک عامل خطر شناخته شده برای ایجاد آترواسکلروز و بیماری عروق کرونر در افرادی که دچار چاقی هستند می باشد. هدف از مطالعه ما بررسی روند بیماری لیپیدی در بیماران تحت جراحی بای پس معده Roux-en-Y یا در واقع ارتباط بین چربی خون و جراحی چاقی بوده است.

محققان در مجموع 94 بیمار مبتلا به هیپرلیپیدمی را تشخیص دادند، که 23 نفر آن ها تحت درمان بالینی بودند. میانگین سنی بیماران بین  9 ± 39 سال و میانگین شاخص توده بدنی 9.6 ± 50 کیلوگرم بر متر مربع و اکثر این بیماران جنسیت خانم بودند. بعد از بررسی های اخیر مشخص شد سطح کلسترول HDL بهبود یافت و در عرض 12 ماه پس از جراحی چاقی به سطح مطلوب رسید.

بای پس معده Roux-en-Y روشی مؤثر برای درمان هیپرلیپیدمی را در بیماران دچار چاقی فراهم می‌کند، به طوری که اکثر بیماران دیگر نیازی به داروهای کاهنده چربی طی 6 ماه پس از جراحی ندارند.

نقش جراحی چاقی بر کاهش چربی خون

بر اساس مطالعه جدیدی که در بیست و هفتمین نشست سالانه انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا ارائه شد، جراحی بای پس معده می تواند به کاهش کلسترول بد و بهبود کلسترول خوب HDL کمک کند.

این مطالعه نشان می دهد که تنها در عرض شش ماه پس از بای پس معده، تقریباً همه بیماران مبتلا به کلسترول بالا سطح کلسترول خون طبیعی داشتند و 91 درصد از بیمارانی که قبل از جراحی از استاتین ها یا سایر داروهای کاهنده چربی استفاده می کردند، دیگر به آن ها نیاز نداشتند. حتی پس از شش سال، همه بیماران دارو را قطع کردند. بیمارانی که قبل از جراحی میانگین شاخص توده بدنی (BMI) 50 داشتند، شاخص توده بدنی آن ها نزدیک به 40 رسید یا 80 درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست دادند.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *