چگونه میل به غذا را بعد از جراحی چاقی مدیریت کنیم؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد چگونه میل به غذا را بعد از جراحی چاقی مدیریت کنیم؟، صحبت می کند و راهکار هایی برای کنترل و مدیریت هوس و میل به غذا بعد از جراحی چاقی نیز توضیحاتی در اختیار شما قرار می دهد.

دکتر شهاب شهابی

چه در حال آماده شدن برای عمل جراحی باشید و چه روی کاهش و حفظ وزن پس از جراحی تمرکز می‌کنید، هوس غذایی می‌تواند در زندگی روزمره شما چالشی ایجاد کند. هوس‌ها می‌تواند نتیجه استرس، بی حوصلگی، محیطی که در آن هستید، عدم رعایت برنامه غذایی مناسب یا دلایل دیگر باشد. حال بیایید بررسی کنیم که چگونه میل به غذا را بعد از جراحی چاقی مدیریت کنیم؟

مدیریت میل به غذا قبل یا بعد از جراحی چاقی

هوس ارتباط چندانی با مواد مغذی ندارد و ارتباط زیادی با ترکیب شیمیایی مغز از لذت و پاداش دارد. هوس‌ها ممکن است بر روی بافت (خامه ای، ترد) یا طعم (شیرین، شور) متمرکز شوند، اما همه آنها یک چیز مشترک دارند: زیاده روی می‌تواند تلاش‌های شما را برای حفظ وزن خراب کند.
اغلب به نظر می رسد که تنها راه برای غلبه بر ولع بعد از جراحی چاقی، تسلیم شدن به آن است، اما این درست نیست. هوس‌ها بر روی افکار شما رشد می‌کند. هر چه بیشتر به کالایی که میل می‌کنید فکر کنید، این ولع شدیدتر می‌شود و مقاومت در برابر آن سخت تر می‌شود.

چگونه از ولع احتمالی بعد از جراحی چاقی جلوگیری می کنید؟

بعد از جراحی چاقی مثل لاپاراسکوپی، وعده‌های غذایی را حذف نکنید. اگر یک وعده غذایی یا میان وعده برنامه ریزی شده را حذف کنید، خود را در معرض خطر گرسنگی شدید قرار می‌دهید. با گرسنگی شدید معمولاً هوس‌ها و انتخاب‌های غذایی ناسالم همراه است که جراحی چاقی شما را تحت تاثیر قرار داده و نتیجه مطلوب نخواهید گرفت. قبل از اینکه کنترل خود را از دست بدهید، به بدنتان آنچه نیاز دارد بدهید.

بعد از جراحی چاقی، از پیش برنامه ریزی کنید

اگر هوس‌ها عمدتاً در هنگام گرسنگی بروز می‌کند، سعی کنید میان وعده های سالم بین وعده‌های غذایی بخورید. برنامه ریزی دقیق میان وعده‌ها می تواند به شما کمک کند گرسنگی و هوس را از خود دور کنید. کنترل بخش حیاتی است. هر میان وعده باید کمتر از 200 کالری داشته باشد. انتخاب‌های خوب شامل ماست با میوه‌های تازه، یک تخم مرغ آب پز، اسموتی میوه یا فلفل و لوبیا است.

بعد از جراحی چاقی حتما هیدراته بمانید

روزانه حداقل 64 اونس مایعات بنوشید. کم‌آبی بدن می‌تواند باعث احساس گرسنگی و ایجاد هوس در شما شود.

تعادل را فراموش نکنید

اگر چه پروتئین در اولویت وعده‌های غذایی شما بعد از جراحی چاقی باقی می‌ماند، مهم است که برخی کربوهیدرات‌های سالم (میوه‌ها و غلات کامل)، سبزیجات و چربی‌های سالم (آجیل، روغن زیتون، کره بادام زمینی و غیره) را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر اخیراً جراحی چاقی کرده‌اید، مرحله رژیم غذایی فعلی خود را در نظر بگیرید.

در مقابل شیرینی‌ها مقاومت کنید

مقاومت در برابر شیرینی‌ها می‌تواند سخت باش. در استفاده از آب نبات بدون قند دقت کنید، زیرا کالری زیادی دارد و معمولاً چربی بالایی دارد. چربی و الکل های قند موجود در آب نبات های بدون قند نیز می‌تواند باعث کاهش مصرف شود.

گرسنگی خود را کنترل کنید هنگامی که می‌خواهید یک الگوی غذایی منظم ایجاد کنید، ممکن است نیاز داشته باشید که بر اساس ساعت غذا خوردن در مقابل غذا خوردن بر اساس گرسنگی تکیه کنید. حتی اگر هنگام غذا احساس گرسنگی نمی‌کنید، حتماً چیزی بخورید. این تضمین می کند که شما کنترل گرسنگی خود را حفظ می‌کنید.

وقتی میل به غذار رخ می دهد، چگونه آنها را مدیریت می کنید؟

سعی کنید آب بنوشید. هنگامی که هوس برای اولین بار شروع می‌شود، ممکن است در واقع تشنه باشید تا گرسنه، و این میل را برطرف می‌کند.
به یه چیز دیگه فکر کن شروع به خواندن کتاب کنید، کانال را تغییر دهید یا با یک دوست تماس بگیرید. ذهن خود را مشغول کنید تا بتوانید روی چیزی که هوس کرده اید تمرکز نکنید.
حواس خود را با فعالیت هایی که از قبل برنامه ریزی کرده اید، پرت کنید. فعالیت هایی را انتخاب کنید که با غذا خوردن ناسازگار هستند.
از مکان های مشکل دار اجتناب کنید. وقتی هوس شدید، تمام تلاش خود را بکنید که به سمت مکان‌هایی که مقاومت در برابر آن را به چالش بیشتری تبدیل می‌کند، جذب نشوید. این شامل مکان هایی مانند دستگاه فروش خودکار اداری، خط فست فود یا فودکورت مرکز خرید می شود.

 نکات مفید برای مدیریت هوس و میل به غذا بعد از جراحی چاقی

 نکات مفید برای مدیریت هوس و میل به غذا بعد از جراحی چاقی

برای مدیریت و کنترل میل به غذار نکات زیر را رعایت کنید و در برنامه روزمره خود جای دهید.

• هر روز به جای 3 وعده غذایی بزرگتر، 5 وعده غذایی کوچک را امتحان کنید. وعده های غذایی کوچکتر و مکررتر از افزایش قند خون جلوگیری می کند که به نوبه خود می تواند هوس را کاهش دهد.
• پروتئین و فیبر بیشتری بخورید. غذاهایی که سرشار از پروتئین و فیبر هستند به ما کمک می‌کنند تا نسبت به کربوهیدرات‌های خالی مانند نان سفید، برنج سفید و شکر آهسته‌تر در سیستم گوارش سیر کنیم.
• نوشیدن مقدار زیادی آب. شما می توانید با نوشیدن آب حدود یک ساعت قبل از هر وعده غذایی و اطمینان از دریافت 64 اونس آب در روز از پدیده ای به نام گرسنگی سر جلوگیری کنید. وقتی تشنگی مشکل اصلی است، کم آبی می تواند باعث پرخوری شود.
• مراقب روحیه خود باشید آیا تا به حال دیده اید که چگونه استرس و یک روز بد به طور کلی شما را به سمت یخچال سوق می دهد؟ توجه به محرک هایی که شما را به غذا میل می کند می تواند برای جلوگیری از پرخوری مفید باشد.

جمع بندی مدیریت میل به غذا

در محیط غنی از مواد غذایی ما، مواقعی خواهید داشت که با انتخاب غذاهای سالم و ناسالم بمباران می شوید. دانستن اینکه توانایی کار بر روی اصرارها را دارید به شما اعتماد به نفس می دهد تا به تلاش های خود برای مدیریت وزن ادامه دهید.

با پیروی از یک الگوی غذایی برنامه ریزی شده منظم و تنظیم سیگنال های اشتهای خود، می توانید از هوس ها پیشگیری و کنترل کنید. چنانچه شما نیز از چاقی بیزار شده و دنبال راه چاره برای از بین بردن چربی‌ها و اضافه وزن هستید می‌توانید یک وقت مشاوره با جناب آقای دکتر شهاب شهابی جراح چاقی و متابولیک و همچنین لاپاراسکوپی گرفته و نسبت به جراحی چاقی خود اقدام نمایید.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *