بستن رگ اشتها

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد خطرات آنژیوامبولیزاسیون معده برای کاهش وزن و خطرات تبلیغات گمراه کننده صحبت میکند.

دکتر شهاب شهابی

عمل بستن رگ اشتها چیست؟

بستن رگ اشتها : بررسی کاهش وزن فراتر از اقدامات پزشکی بستن، یا کورلینگ یا آنژیوآمبولیزاسیون شریان سمت چپ معده، در حالی که عمدتاً برای مدیریت خونریزی گوارشی استفاده می شود، به دلیل تأثیر بالقوه آن بر سرکوب اشتها برای کاهش وزن، علاقه را برانگیخته است.

با این حال، درک این نکته ضروری است که این روش یک روش توصیه شده برای کاهش وزن نیست. بیایید تفاوت های ظریف و ملاحظات مربوط به اشتها و کاهش وزن را در رابطه با این مداخله پزشکی بررسی کنیم. چگونه آنژیوآمبولیزاسیون چپ معده بر اشتها تأثیر می گذارد تحقیقات و مشاهدات بالینی نشان می دهد که آنژیوامبولیزاسیون معده چپ ممکن است به طور ناخواسته بر اشتها در برخی افراد تأثیر بگذارد. این روش شریان معده سمت چپ را هدف قرار می دهد که مسئول خون رسانی به بخش هایی از معده است.

بستن رگ اشتها

دکتر شهاب شهابی جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی

در نتیجه، کاهش جریان خون ممکن است بر سیگنال‌های هورمونی مرتبط با تنظیم اشتها تأثیر بگذارد. عواقب ناخواسته بر روی اشتها در حالی که برخی مطالعات تغییراتی را در اشتها به دنبال آنژیوامبولیزاسیون چپ معده گزارش کرده‌اند، توجه به این نکته ضروری است که هدف اصلی این روش کاهش وزن نیست. تغییرات در اشتها ممکن است به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از مداخله رخ دهد که به طور بالقوه منجر به کاهش میل به خوردن یا تغییر در سیری می شود.

ملاحظات و محدودیت ها علیرغم مشاهداتی که نشان می دهد ارتباط بالقوه بین این روش و تغییرات اشتها وجود دارد، مهم است که بدانیم آنژیوامبولیزاسیون معده سمت چپ یک روش تایید شده یا توصیه شده برای کاهش وزن نیست و این روش مورد تایید فدراسیون جهانی جراحی چاقی نیست.

به طور مثال فدراسیون جهانی جراحی چاقی یکسری دارو‌های آگونیست GLP-1 (مانند ملیتاید، ساکسندا و یا ویکتوزا) هستند و امروز متخصصین غدد استفاده می‌کنند برای کاهش وزن کوتاه مدت یا موقت یا افرادی که پرخطر برای جراحی هستند، توصیه می‌کند یا روش‌های اندوسکوپیک مانند بالون را توصیه می‌کند که این‌ها مورد تایید انجمن جراحی چاقی و فدراسیون جهانی جراحی چاقی دنیا هستند. با این حال، حذف باورهای غلط پیرامون این روش و پرداختن به تبلیغات گمراه‌کننده‌ای که آن را به عنوان «بستن رگ اشتها» برای مدیریت وزن تبلیغ می‌کنند، بسیار مهم است.

در حالی که برخی از مطالعات به تغییرات بالقوه اشتها پس از آنژیوامبولیزاسیون معده اشاره می‌کنند، مهم است که تأکید شود این روش به عنوان یک روش کاهش وزن طراحی یا تأیید نشده است و اثرات ماندگاری در کاهش وزن ندارد و اگر فرد در آینده بخواهد جراحی چاقی کند تقریبا جراحی چاقی در این فرد غیرممکن می‌شود.

آیا بستن رگ اشتها در لاغری ما تاثیر دارد؟

تبلیغات گمراه کننده ای که آنژیوآمبولیزاسیون معده را به عنوان “بستن رگ اشتها” یا روشی مستقیم برای کاهش وزن تبلیغ می کنند، اطلاعات نادرست را منتشر می کنند و یک روش پیچیده پزشکی را بیش از حد ساده می کنند. چنین ادعاهایی از نظر علمی تأیید نشده اند و ممکن است افرادی را که به دنبال راه حل های موثر مدیریت وزن هستند گمراه کند.

ترویج روش‌های پزشکی نادرست به‌عنوان راه‌حل‌های کاهش وزن، نگرانی‌های اخلاقی را افزایش می‌دهد و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. به تصویر کشیدن آنژیوامبولیزاسیون معده به عنوان وسیله ای برای سرکوب اشتها، خطرات بالقوه مرتبط با این روش را نادیده می گیرد و هدف پزشکی مورد نظر آن را نادیده می گیرد.

دکتر شهاب شهابی جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی

مدیریت وزن موثر و پایدار مستلزم تغییرات جامع در شیوه زندگی، از جمله تغذیه متعادل، فعالیت بدنی منظم و اصلاح رفتار است. تکیه بر بستن رگ برای سایر شرایط اشتها به عنوان میانبری برای کاهش وزن، این جنبه های اساسی زندگی سالم را نادیده می گیرد.

بستن رگ اشتها واقعیت یا فریب؟

افراد باید با اطلاعات دقیق توانمند شوند و به سمت استراتژی های مدیریت وزن مبتنی بر شواهد هدایت شوند. آموزش مردم در مورد واقعیت های آنژیوامبولیزاسیون معده و رد ادعاهای گمراه کننده در ارتقای تصمیم گیری آگاهانه در مورد مداخلات بهداشتی بسیار مهم است.

آنژیوامبولیزاسیون معده، یک مداخله پزشکی با هدف درمان خونریزی گوارشی، یک روش علمی تایید شده برای کاهش وزن عمدی نیست. تبلیغات گمراه‌کننده‌ای که هدف آن را تحریف می‌کنند و اثرات آن را بر سرکوب اشتها برای مدیریت وزن ساده‌تر می‌کنند، باید به‌طور انتقادی ارزیابی شوند و با احتیاط برخورد شوند. به‌طور دلگرم‌کننده، توانمندسازی افراد با اطلاعات دقیق در مورد روش‌های مدیریت وزن اثبات‌شده علمی، رویکرد آگاهانه‌تری به تصمیم‌گیری‌های سلامتی را تقویت می‌کند. جستجوی راهنمایی از متخصصان مراقبت های بهداشتی و اتخاذ تغییرات در سبک زندگی همچنان موثرترین و پایدارترین مسیر برای دستیابی و حفظ وزن سالم است.

متن

بخش مهمی از مطلب

متن

متن

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *