پیشگیری از آمبولی و جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد نقش جراحی چاقی بر کاهش وزن، روش های پیشگیری از بیماری آمبولی بعد از جراحی چاقی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

در 3 دهه اخیر چاقی یکی از مشکلات تغذیه ای در جهان محسوب می شود و به طور چشمگیری در حال افزایش است. جراحی چاقی روشی برای کاهش وزن است و خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی را کاهش می دهد. جراحی های چاقی، که شامل اسلیو معده، بای پس معده و باندینگ می باشند، از جمله روش های گسترده برای کاهش وزن هستند. همچنین از بروز بیماری های مرتبط با چاقی نیز جلوگیری می کنند.

جراحی چاقی یکی از روش های رایج برای درمان چاقی با اثر بخشی بالا و بدون بازگشت محسوب می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که ترومبوآمبولی وریدی (VTE) که شامل ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی است، یکی از عوامل خطرناک پس از عمل، در بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده است، ممکن است رخ دهد. در این مقاله درباره روش های پیشگیری از آمبولی و جراحی چاقی صحبت می کنیم.

خطرات جراحی چاقی برای کاهش وزن

بدن انسان به جراحی چاقی مانند هر آسیب دیگری که به بدن وارد می شود، واکنش نشان می دهد. فرد بعد از جراحی چاقی ممکن است با لخته شدن خون مواجه شود، که این امر منجر به بروز بیماری آمبولی شود. گاهی اوقات افراد پس از جراحی  چاقی بر اثر شکسته شدن این لخته خون ها و حرکت آن به سمت قلب و ریه ها که به این امر “آمبولی ریه “گفته می شود، به این بیماری دچار می شوند. در واقع یکی از علل اصلی مرگ و میر پس از عمل جراحی چاقی محسوب می شود. احتمال لخته شدن خون در پاها پس از جراحی اسلیو معده 1 درصد است.

ترومبوآمبولی وریدی (VTE) یکی از علل مهم عوارض و مرگ و میر پس از عمل جراحی چاقی می باشد. بروز بیماری آمبولی بین 0.2% تا 3.5% در بیماران چاقی که تحت عمل لاپاراسکوپی قرار می گیرند، متغیر است.

پیشگیری از آمبولی و جراحی چاقی

چگونه خطر عوارض ناشی از جراحی چاقی را کاهش دهیم؟

افراد دارای اضافه وزن در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون در طول و بعد از جراحی چاقی هستند. استفاده از رقیق‌ کننده ‌های خون معمولا در حین و بعد از عمل جراحی چاقی، همچنین استفاده از دستگاه‌ های خاصی که ساق پا را فشار می‌دهند، برای حفظ جریان خون به بیماران تجویز می‌شود. پیاده روی دوره ای بعد از جراحی چاقی نیز بسیار موثر است.

حدود 7 درصد از بیمارانی که جراحی چاقی را به عنوان یک روش کاهش وزن بالا (اسلیو معده، بای پس معده) انتخاب می کنند، عوارضی را تجربه خواهند کرد. محققان به این نتیجه رسیده اند که افراد باید برای جلوگیری از این مشکل نکاتی را رعایت کننند که شامل موارد زیر می باشد.

  • قبل از جراحی به مشکلات سلامتی خود رسیدگی کنید
  • یک جراح مجرب انتخاب کنید
  • قبل از جراحی از نظر سندرم آپنه خواب آزمایش بگیرید
  • بعد از جراحی هر چه زودتر ورزش کنید
  • از روش های استاندارد برای جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی استفاده کنید
  • توصیه های جراح خود را به دقت دنبال کنید

آمبولی چیست ؟

آمبولی ذره یا توده ای است (به طور معمول، لخته خون) که از طریق جریان خون حرکت می کند. ممکن است آمبولی در یک رگ خونی قرار بگیرد و باعث انسداد و آسیب به اندام شود. اصطلاح آمبولی به طور کلی به هر توده شناور آزاد در جریان خون می توان اشاره کرد.

آمبولی در اثر ایجاد لخته خون در ساق پا بیمار گفته می شود که این بیماری بعد از جراحی چاقی متایولیک ممکن است رخ دهد. حرکت این لخته خون به اندام های بدن از جمله ریه و قلب آمبولی رخ می دهد، که خطر مرگ را برای بیمار ایجاد می کند. نکته مهم این است که آمبولی برای کسانی که عمل اسلیو معده را انجام می دهند 1 درصد است.

علائم لخته شدن خون شامل تورم یا درد در پاها است و پزشک می تواند با سونوگرافی تشخیص دهد. اگر لخته ایجاد شود، با مصرف یک رقیق کننده خون تجویز شده درمان می شود. در صورت عدم درمان، لخته ها می توانند منجر به آمبولی ریه شوند. قبل از جراحی چاقی، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید که آیا شما یا یکی از اعضای خانواده تان سابقه لخته شدن خون داشته اید یا خیر.

آمبولی

تاثیر آمبولی روی بدن انسان  

آمبولی به حرکت لخته خون به سمت ریه و قلب که همین امر منجر انسداد عروق و کاهش جریان خون می شود. درنهایت باعث مرگ نهایی بیمار می شود. ایجاد آمبولی در عمل اسلیو معده یعنی مرگ کامل بیمار نیست. بعد از ایجاد لخته خون اگر اقدامات زود و به موقع صورت بگیرد بیمار از مرگ نجات میابد.

راه های پیشگیری از بیماری آمبولی بعد از جراحی چاقی

آمبولی ریه (PE) یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در بیماران تحت عمل جراحی بای پس معده است. خطر ابتلا به PE با افزایش سن، شاخص توده بدنی بیشتر (BMI) بستگی دارد.

معمولاً با دادن رقیق کننده خون به بیمار قبل و بعد از جراحی چاقی از این امر جلوگیری می شود. استفاده از جوراب های الاستیک جراحی که پاها را فشرده می کند و جریان خون را سریع تر در رگ ها حفظ می کند، به بیماران بعد از جراحی چاقی توصیه می شود. چندین کار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر لخته شدن خون انجام دهید. با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص کند کدامیک برای شما مناسب‌تر است.

این راهکارها عبارت اند از:

  • کوتاه نگه داشتن عمل تا حد امکان
  • بلند کردن بیمار
  • راه رفتن سریع پس از جراحی چاقی
  • لباس های گشاد بپوشید
  • برای حفظ جریان خون پس از جراحی، از دستگاه های فشاری و یا جوراب های فشاری بر روی پاهای خود استفاده کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید
  • به طور دوره ای دست ها و پاهای خود را 6 اینچ بالاتر از قلب خود ببرید تا جریان خون را بهبود بخشید (شما می توانید پاهای خود را در حالت دراز کشیدن بالاتر از قلب خود قرار دهید)
  • اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی می توانند به چسبندگی خون کمتر و در نتیجه احتمال لخته شدن کمتر کمک کنند.
  • مصرف نمک را به حداقل برسانید
  • سیگار نکشید
  • با پزشک خود در مورد تجویز داروهای رقیق کننده خون (که “ضد انعقادها” نیز نامیده می شود) صحبت کنید.
  • در صورت لزوم با رژیم غذایی و دارو کلسترول خود را کنترل کنید.

 

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *