چه ارتباطی بین جراحی چاقی و آپنه خواب وجود دارد؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ارتباط بین جراحی چاقی و آپنه خواب، کلیاتی در مورد آپنه خواب، انواع Sleep Apnea و راه های درمانی آن ، علائم آپنه خواب و موارد مرتبط با چاقی توضیحاتی داده اند.

دکتر شهاب شهابی

همه ما می دانیم که چاقی، مادر تمام بیماری هاست و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. در واقع نگرانی فزاینده ای در مورد چاقی در کودکان و نوجوانان وجود دارد. اضافه وزن می تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی چالش هایی را ایجاد کند. به طور مثال، اکثر افراد چاق از عزت نفس پایینی برخوردار هستند. جدا از تمامی موارد، چاقی و اضافه وزن سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

 جالب است بدانید که ارتباط گسترده ای میان چاقی و آپنه خواب وجود دارد. در واقع یکی از دلایل عمده ابتلا به آپنه خواب و خروپف، چاقی است. آپنه خواب چیست و چه ارتباطی میان آپنه خواب و لاغری وجود دارد؟ آپنه خواب (Sleep Apnea) یکی از مهم ترین اختلالات خواب محسوب می شود. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که از شاخص ترین آن ها می توان به آپنه خواب انسدادی و مرکزی اشاره کرد. حتی ممکن است به طور ناخواسته به خروپف چاقی مبتلا باشید! امروزه، درمان آپنه خواب بهتر از هر زمان دیگری انجام می گیرد. لاغری و کاهش وزن، بهترین راه جلوگیری از این حالت بوده و امروزه با استفاده از جراحی چاقی، مسیر لاغری و مبارزه با بیماری های حاصل از اضافه وزن بسیار کوتاه تر خواهد شد. با ما همراه باشید تا با درمان آپنه خواب و ارتباط آن با چراحی چاقی آشنا شوید.

آپنه خواب چیست؟

اولین قدم در مبارزه با بیماری، شناخت آن هاست. به هیچ عنوان آپنه خواب را دست کم نگیرید! Sleep Apnea یک وضعیت جدی و تهدید کننده محسوب می شود. آپنه خواب زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های راه هوایی فوقانی در طول خواب شل می‌شوند و سبب مسدود شدن راه های هوایی خواهند شد. تنفس شما ممکن است هر بار 10 ثانیه یا بیشتر متوقف شود. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است با صدای بلند خروپف کنید! به مرور زمان، مقدار هوای وارد شده به ریه محدود شده و مغز و بدن شما، اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. در طول روز، ممکن است احساس خستگی کنید، در تمرکز مشکل داشته باشید یا حتی ممکن است ناخواسته به خواب بروید! چاقی یکی از مهم ترین وقوع آپنه خواب است. در حقیقت، ارتباط تنگاتنگی میان آپنه خواب و چاقی به چشم می خورد که با استفاده از جراحی لاغری به راحتی می توان آن را کنترل کرد.

آپنه خواب چیست؟

انواع  Sleep Apnea و راه های درمانی آن

آپنه خواب، انواع مختلفی دارد. آپنه خواب مرکزی و انسدادی از مهم ترین آن ها هستند. اما شایع ترین نوع آپنه خواب، آپنه انسدادی است که گاهی به آن OSA نیز گفته می شود. در این حالت، شل شدن بیش از حد ماهیچه های گلو، سبب مسدود شدن مسیر تنفسی خواهد شد. اما آپنه خواب مرکزی زمانی اتفاق می افتد که مغز درگیر می شود. در حقیقت،  آپنه مرکزی خواب به این دلیل رخ می دهد که مغز پیام های مناسبی را به ماهیچه هایی که تنفس را کنترل می کنند ارسال نمی کند. حال که به پرسش آپنه خواب چیست پاسخ داده ایم، بهتر است نشانه، علائم و نقش چاقی در آپنه خواب را نیز مشخص کنیم. عمل جراحی چاقی از جمله روش هایی است که می تواند شما را از شر خروپف چاقی راحت کند! هزینه عمل جراحی چاقی ، متناسب با شرایط فیزیکی بدن شما توسط جراح لاغری تعیین خواهد شد.

انواع  Sleep Apnea و راه های درمانی آن

علائم آپنه خواب را جدی بگیرید!

  • در این حالت تنفس فرد ممکن است دچار مشکل شده یا حتی تا یک دقیقه در یک زمان متوقف شود.
  • خواب آلودگی مفرط در طول روز، سردردهای صبحگاهی و کاهش تمرکز و هوشیاری
  • خروپف، از جمله خروپف هایی که صدای بلندی دارند و شامل نفس نفس زدن، خفگی هستند. حتی خروپف ممکن است باعث شود که فرد برای مدت کوتاهی از خواب بیدار شود.
  • گلودرد صبحگاهی یا خشکی دهان، شب ادراری
  • خروپف مزمن شایع ترین علامت OSA است، اما این بدان معنا نیست که هرکسی که خروپف می کند آپنه خواب دارد! این مورد در نوع مرکزی چندان شایع نیست.
  • به طور کلی، فرد مبتلا به آپنه خواب از مشکلات تنفسی خود در شب آگاه نیست. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز محتمل ترین علامتی است که توسط افراد مبتلا به آپنه خواب که تنها زندگی می کنند، دیده می شود. به ویژه در افراد چاق، این علائم با شدت بیشتری نمایش داده شده و زندگی آن ها را تهدید می کند. اما با جراحی چاقی، به راحتی می توان به درمان آپنه خواب پرداخت!

علائم آپنه خواب را جدی بگیرید!

چاقی، زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد!

دانشمندان و پزشکان ادعا می کنند که چاقی و اضافه وزن، از مهم ترین دلایلی است که سبب ایجاد آپنه خواهد شد! اگر بیش از حد چاق هستید، به احتمال زیاد، خروپف، خستگی روزانه و در نهایت قطعی تنفس در خواب را تجربه کرده اید! چاقی به باریک شدن آناتومیک راه هوایی کمک می کند. شاخص توده بدنی بالای 25، یک تهدید بسیار جدی برای سلامتی شما خواهد بود. اما نگران نباشید. امروزه، روش های نوین علم پزشکی مانند جراحی لاغری، می تواند به راحتی شما را به وزن ایده آل نزدیک کرده و از خطرات دور کند. قیمت جراحی چاقی، به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد. با این حال، آپنه خواب می تواند در افراد لاغر نیز رخ دهد. از رایج ترین دلایل آپنه خواب و ریسک فاکتورهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رایج ترین دلایل آپنه خواب و ریسک فاکتورهای آن

  • گردن بزرگ بافت نرم بیشتری دارد که می تواند راه هوایی شما را در هنگام خواب مسدود کند. (چاقی که رسوبات چربی گردن را افزایش می دهد)
  • عادات نامناسب سبک زندگی مانند نوشیدن بیش از حد الکل یا سیگار کشیدن نیز می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.
  • داشتن لوزه های بزرگ که راه هوایی فرد را باریک می کند
  • برخی از داروهایی که بر عضلات یا الگوهای خواب تأثیر می گذارند، مانند مواد افیونی.
  • شرایط فیزیکی بدن که مسیر سیگنال های مغز به ماهیچه های قفسه سینه را مختل می کند، مانند سکته مغزی، میاستنی گراویس یا ناهنجاری های کیاری.
  • خطر آپنه خواب با افزایش سن، سابقه خانوادگی و مرد بودن (جنسیت) نیز افزایش می یابد.

رایج ترین دلایل آپنه خواب و ریسک فاکتورهای آن

عمل جراحی چاقی، مسیر مبارزه با بیماری ها!

همانطور که خواندید، چاقی تاثیر بسیار مهمی در تنفس شما به ویژه در طول خواب خواهد داشت. ممکن است از خود بپرسید که جراحی چاقی چیست؟ چه افرادی کاندید عمل جراحی چاقی هستند؟ در واقع در این روش، تغییراتی در سیستم گوارشی بدن ایجاد شده که به لاغر شدن شما کمک می کند؛ بدون اینکه فعالیت فیزیکی زیادی انجام دهید!

جراحی چاقی به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته و لاغری سریع را برای شما میسر خواهد کرد. توجه داشته باشید که در موارد آپنه خواب شدید و اضافه وزن بیش از حد، جراحی چاقی پیشنهاد می شود تا زندگی و سلامت بیمار به حالت عادی خود بازگردد.

هزینه جراحی چاقی به فاکتورهای بسیار متعددی وابسته است. مهم تر از هزینه جراحی چاقی، تخصص پزشک مورد نظر شماست! شما باید بهترین جراح چاقی را انتخاب کنید تا آسیبی به ارگان های بدن شما وارد نشود! در این صورت، مطمئن باشید که این عمل عوارضی مهمی در پی نخواهد داشت!

عوارض جراحی چاقی بیشتر از خود چاقی نیست!

ممکن است نگران شرایط پس از عمل، عوارض و هزینه های جراحی چاقی باشید. اما مطمئن باشید که هیچ حالت و شرایط، بیشتر از چاقی آسیب زا نخواهد بود! در صورتی که بهترین جراح چاقی را انتخاب کنید، تمام مسیر درمان شما با کمترین دردسر پیش خواهد رفت. اگر مبتلا به آپنه شدید هستید، اضافه وزن بالایی دارید و از شرایط فیزیکی خود راضی نیستید، همین حالا به فکر باشید! چاقی، منشا تمام بیماری های شماست و آسیب زیادی به بافت های بدن وارد می کند. به طور مثال، شما ممکن است از آپنه خواب خود مطلع نباشید، حتی ندانید که به چاقی مرتبط است، اما به هر حال زندگی شما را تهدید خواهد کرد.

سماگلوتید
لیراگلوتاید
بستن رگ اشتها
اندیکاسیون جدید برای انجام عمل جراحی چاقی
اهمیت مصرف آب بعد از جراحی چاقی
چرا پروتئین بعد از جراحی چاقی مهم است؟
راهکار های درمانی رفلاکس معده
فتق کشاله ران و علائم ان
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *