کاهش سایز یا کاهش وزن؟!

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد کاهش سایز یا کاهش وزن، اصول وزن کشی، استپ وزنی چیست و ابدومینوپلاستی یا پیکرتراشی توضیحاتی داده اند.

دکتر شهاب شهابی

کاهش سایز یا کاهش وزن؟!

کاهش سایز یا کاهش وزن؟!

اغلب در سیر کاهش وزن بدنبال جراحی های لاغری و یا رژیم و ورزش فقط به عددی که ترازو نشان میدهد توجه میکنیم.ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد پس از مدتی بدون آنکه وزنی کم کنید سایزتان کم شده باشد.

ایا وزن ترازو نشانی بر چاقی است؟

بنابراین نباید فقط به عددی که ترازو تشان میدهد اکتفا کنیم و باید با اندازه گیری دور کمر،باسن، شکم و بازو تغییرات سایز را نیز بررسی کرد.پس فقط خودتان را با ترازو محک نزنید میبینید در عکس هایی که از خودتان میگیرین و اینکه لباس هایی که گشاد شده اند حتی اگر کاهش وزنی در ترازو مشاهده نکنید.

در کنار جراحی های لاغری با رعایت رژیم و مصرف پروتیین و ورزش میتوان باعث چربی سوزی و حفظ عضله و عضله سازی شد.میدانیم که عضلات چگالی بیشتری نسبت به چربی ها دارند.حجم چربی در بدن سه برابر عضلات است در واقع عضله جای کمتری میگیرد و وزن بیشتری دارد.

کاهش وزن یا کاهش سایز؟

با کاهش سلولهای چربی و چربی سوزی و جایگزینی عضله کاهش سایز رخ میدهد حتی اگر وزنتان کم نشود.باید توجه داشته باشید کاهش سایز مهمتر از کاهش وزن است!نقش اساسی را در کاهش سایز ورزش دارد!همراه با کاهش وزن باید تمرینات وزنه و مقاوتی و هوازی را نیز باید انجام دهید این کار باعث تجزیه و کوچک شدن سلولهای چربی و پراکنده شدن آن در بدن،عضله سازی،کلاژن سازی و جلوگیری از شلی پوست میشود. از طرفی افزایش توده عضلانی بعد از مدتی متوقف میشود و کاهش توده چربی ادامه می یابد و کاهش وزن ترازویی ادامه دارد.

اصول وزن کشی - طریقه درست وزن کردن

اصول وزن کشی

در سیر کاهش وزن بدنبال جراحی های لاغری و رژیم غذایی برخی مقالات علمی توصیه به توزین روزانه کردند با این کار با توجه، انگیزه و مسئولیت پذیری بیشتر بر رعایت رژیم غذایی و ورزش خود باعث ثبات و کنترل کاهش وزن خود میشوند اما در در افرادی که روحیه استرسی دارند و ممکن است با مشاهده عدم کاهش وزن دچار افسردگی و اضطراب شوند توزین روزانه توصیه نمیشود و باید توزین هفتگی داشته باشند.

توزین روزانه قوانینی دارد که در زیر به آن اشاره میکنیم:

  • فقط یکبار در روز ترجیحا صبح ها در حالی که لباس سبکی به تن داشته باشید،در پایان روز بدلیل تجمع مایع میان بافتی وزن بیشتری خواهید داشت.
  • از ترازوهای ساده و استاندارد استفاده کنید و وزن روزانه خود را روی نمودار ببرید تا متوجه تغییرات آن در طول زمان شوید.
  • ترازو باید روی سطح صاف نظیر سنگ و سرامیک قرار داده شود و میتوانید مثلا با دمبل ۳ کیلویی آنرا تنظیم کنید.
  • در خانم ها در دوران قاعدگی بدلیل تغییرات هورمونی و یا در بیمارس های کلیوی و قلبی بدلیل احتباس آب ممکن است وزن بالاتری داشته باشند.
  • فقط به عدد ترازو اکتفا نکنید در سیر کاهش وزن ممکن است با از دست دادن چربی و جایگزینی عضله وزن کم نشود ولی سایز پایین می آید بنابراین حتما دور بازو، باین و‌کمر را باید اندازه گرفت.

استپ وزنی چیست؟ - رفع مشکل استپ وزنی

استپ وزنی چیست؟

در کنار جراحی های چاقی برای کسانی که از چاقی مفرط رنج میبرند داشتن برنامه غذایی و ورزشی مناسب برای رسیدن به وزن ایده آل لازم است در سیر کاهش وزن گاهی روند کاهش وزن کند و یا متوقف میشود که اصطلاحا به آن استپ وزنی میگوییم.

در واقع زمانی اطلاق میشود که در برهه زمانی یکماه وزن و سایز کم نکنید.نگران نباشید چون کم و بیش همه افرادی که تحت عمل جراحی لاغری قرار گرفتند ممکن است آن را تجربه کنند.از علل اصلی آن میتوان عدم رعایت برنامه غذایی و افزایش مصرف کربوهیدرات و شیرینجات و مواد غذایی پر کالری و از طرفی کاهش فعالیت ورزشی اشاره کرد.

رفع مشکل استپ وزنی

برای حل این مشکل روش های مفیدی به شما معرفی میکنیم اول اینکه استرس خود را کنترل کنید چرا که همانطور که گفته شده استرس با افزایش هورمون کورتیزول باعث چاقی شما میشود.

مواد غذایی که میخورید را یادداشت نمایید، مصرف پروتیین و وعده صبحانه را فراموش نکنید.مصرف فیبر،میوه جات، سبزیجات و غلات را افزایش دهید.فعالیت خود را افزایش دهید و به اندازه کافی بخوابید.نکته بعدی اینکه فقط به ترازو اعتماد نکنید و اصول وزن کشی صحیح را بدانید.

گاهی ممکن است بدون کاهش وزن سایز کم کنید.سرعت کاهش وزن خود را با بقیه مقایسه نکنید چون هر کسی ژنتیک و متابولیم خودش را دارد.در افرادی که کم کاری تیرویید دارند و با افزایش سن بدلیل کاهش سوخت و ساز بدن کاهش وزن کندتر است.دقت داشته باشید کاهش وزن شما نسبت به ماه های اول بعد از جراحی چاقی رفته رفته کندتر میشود و هرچقدر به وزن ایده آلتان نزدیک میشود کاهش وزنتان سختتر میشود!

خطراط عمل جراحی چاقی

خطرات و عوارض ناشی از جراحی زیبایی شکم می‌تواند جدی یا حتی تهدید‌کننده زندگی فرد باشد. هنگام تصمیم گیری برای انجام این جراحی حتماً باید خطرات و عوارض بالقوه آن را در نظر گرفت و با توجه به آن تصمیم گرفت. از این رو باید تمام خطرات احتمالی به بیماران اطلاع داده شود. بسیاری از عوارض و خطرات با رعایت اصولی دستورالعمل پس از جراحی قابل پیشگیری است.

کاهش سایز یا کاهش وزن، اصول وزن کشی، استپ وزنی چیست و ابدومینوپلاستی یا پیکرتراشی

ابدومینوپلاستی یا پیکرتراشی

ابدومینوپلاستی یک روش عمل جراحی زیبایی است که برای حذف چربی اضافی ناحیه شکم به منظور سفت کردن عضلات و فاسیای دیواره شکم استفاده می‌شود. این نوع عمل جراحی معمولاً در بیماران مبتلا به بافت شل یا تضعیف آن پس از بارداری یا به دنبال کاهش وزن عمده استفاده می‌شود در واقع این جراحی نباید به عنوان روشی برای درمان چاقی مفرط یا حذف چربی های احشایی در نظر گرفته شود.

چربی های احشایی

چربی های احشایی یا شکمی در بین ارگان های بدن انباشته می شوند که ابدومینوپلاستی نمی تواند آنها را درمان کند. اما هدف اسلیو معده یا بای پس معده که از روش های جراحی لاغری هستند، درمان چاقی مفرط و بیماری های متابولیک همراه  نظیر دیابت و فشار خون  و تغییر رویه زندگی بیمار می باشد.و افراد دارای شاخص توده بدنی بالای 35 و بیماره های زمینه ای و متابولیک مناسب ابدومینوپلاستی نیستند!

بیماران در هر یک از این موقعیت ها می توانند به کمک ابدومینوپلاستی شکل شکم خود را زیباتر و صاف تر کنند.

ارتباط جراحی چاقی، ورزش، رژیم لاغری

بدنبال جراحی چاقی ، ورزش و رژیم لاغری پس از کاهش وزن بسیار، دور شکمتان پوست های اضافه و نافرم آویزان شده است و دارای وزن نسبتا ثابت شده باشند.

پس از بارداری و زایمان های متعدد پوست و عضلات شکمتان کشیده و شل شده است و همچنین قصد بارداری در آینده را نداشته باشند.

عوارض ناشی از جراحی زیبایی شکم

 در موارد نادر عوارض شدید رخ می‌دهد و این عوارض شامل لخته شدن خون در عروق و عوارض ریوی یا عفونت است. عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک و زهکشی درمان می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد لخته خون در پاها به بیماران توصیه می‌شود تا در اسرع وقت پس از عمل جراحی راه رفته و حرکت کنند.

خطرات ناشی از جراحی زیبایی شکم

آمبولی ریوی، حمله قلبی یا سکته از عوارض بسیار نادری است که ممکن است پس از هر نوع عمل جراحی به علت عدم تحرک به ایجاد لخته خون و انتقال آن به قلب، ریه و یا مغز منجر شود. بنابراین افرادی که جراحی گسترده ابدومینوپلاستی داشته‌اند، در معرض خطر جدی آمبولی ریوی هستند که در صورت رخداد معمولاً در عرض سه هفته پس از عمل جراحی و اغلب 72 ساعت اول اتفاق می‌افتد.
بروز عوارض می‌تواند فرآیند درمان را به تأخیر بیاندازد. در موارد نادر هم عمل جراحی دیگری برای رفع یک عارضه بالقوه مورد نیاز است. نکروز پوستی یکی از این عوارض است که نیاز به جراحی دیگر برای پیوند یک پوست جدید به جای پوست مرده دارد. اگر چه نکروز بسیار نادر است، احتمال بروز آن در افراد سیگاری افزایش می‌یابد. قطع مصرف نیکوتین و سیگار کشیدن چند هفته قبل و چند هفته پس از جراحی می‌تواند احتمال بروز این عارضه را بسیار محدود کند.
یکی دیگر از مشکلات شایع پس از جراحی ابدومینوپلاستی، تجمع مایع در زیر پوست است که نیاز به تخلیه دارند. جراح می تواند مایع را با یک سوزن آسپیره کند.
زخم ناشی از ابدومینوپلاستی بسته به مقدار پوست حذف شده ظاهر غیر خوشایندی دارند که البته تکنیک‌های مورد استفاده برای عمل جراحی، مهارت جراح، و توانایی بدن برای بازیابی می‌تواند در ظاهر آن تأثیر گذارد.

نتایج جراحی ابدومینوپلاستی

معمولاً نتایج جراحی ابدومینوپلاستی در صورت رخ ندادن عارضه‌ی خاص، رضایت‌بخش بوده و دائمی خواهد ماند. البته به شرطی که فرد در آینده باردار نشود و یا کاهش وزن شدید و ناگهانی نداشته باشد.

جراحی باانجام برشی بزرگ در سر تا سر زیر شکم، انجام برشی دیگر برای آزاد کردن ناف از بافت های اطرافش انجام میشود شامل جداکردن پوست از دیواره شکمی ،همتراز و صاف کردن عضلات شکمی ،در آوردن چربی ها و پوست های اضافی ،تعبیه سوراخ جدیدی برای ناف و قرار دادن آن سر جای خود،کشیدن و به هم رساندن پوست باقی مانده و بخیه کردن آن میباشد. جهت خوش فرم کرن پهلو ها گاهی لازم هست همزمان  لیپوساکشن نیز جهت خارج کردن چربی پهلوها انجم شود.

سماگلوتید
لیراگلوتاید
بستن رگ اشتها
اندیکاسیون جدید برای انجام عمل جراحی چاقی
اهمیت مصرف آب بعد از جراحی چاقی
چرا پروتئین بعد از جراحی چاقی مهم است؟
راهکار های درمانی رفلاکس معده
فتق کشاله ران و علائم ان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *