ارتباط بین چاقی و سندرم پلی کیستیک

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد کیست تخمدان و سندرم پلی کیستیک و ارتباط آن با چاقی و اضافه وزن صحبت می کند. همچنین درباره تاثیر چاقی بر سندرم پلی کیستیک یا pcos و افزایش وزن توضیح می دهد.

دکتر شهاب شهابی

سندرم تخمدان PCOS که به آن سندرم تخمدان پلی کیستیک گفته می شود، یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی است که بین 5 تا 10 درصد زنان در سنین باروری وجود دارد، همین امرمی تواند منجر به پریودهای نامنظم و مشکلات باروری شود. علاوه بر این، بسیاری از زنان مبتلا به PCOS دارای اضافه وزن یا چاق هستند و چاقی، علائم PCOS را تشدید می کند.

با این حال، مشخص نیست که آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد یا اینکه چاقی، خطر ابتلا به PCOS را افزایش می دهد. در هر صورت، افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که چاق هستند، در کاهش وزن مشکل دارند، که برای کاهش خطرات سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی و بیماری متابولیک اهمیت زیادی دارد.

PCOS چیست؟

جامعه پزشکی دقیقاً نمی‌داند چه چیزی باعث PCOS می‌شود، اما پزشکان می‌دانند که بین تولید بیش از حد هورمون مردانه آندروژن و PCOS ارتباط وجود دارد. با این حال، علائم و نشانه هایی وجود دارد که می تواند به شما در تشخیص این اختلال رایج کمک کند.

چاقی چگونه بر PCOS تاثیر می گذارد؟

یکی از عواملی که به تولید بیش از حد آندروژن کمک می کند، مقاومت به انسولین است. وقتی بدن شما بیش از حد انسولین تولید می کند، می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود که توانایی بدن شما را برای استفاده صحیح از انسولین کاهش می دهد. زمانی که بدن نتواند از انسولین به درستی استفاده کند، تولید گلوکز را افزایش می دهد که ممکن است تولید آندروژن توسط تخمدان ها را افزایش دهد. مقاومت به انسولین همچنین می تواند منجر به افزایش وزن و مشکل در کاهش وزن شود.

به همین علت کیست تخمدان ارتباط زیادی با چاقی و اضافه وزن دارد.

افزایش وزن خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع 2، آپنه خواب و بیماری قلبی را افزایش می دهد. هر چه سنگین تر باشید، خطرات سلامتی شما بیشتر است. کاهش وزن، حتی فقط 5 درصد از وزن بدن، می تواند به کاهش علائم و خطرات PCOS کمک کند. اگر چاق هستید، خطر ابتلا به PCOS افزایش می‌یابد و در صورت ابتلا به PCOS، خطر اضافه وزن افزایش می‌یابد.

چاقی یک اتفاق رایج در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است. این ممکن است تا حدی به دلیل مقاومت به انسولین باشد که اغلب از این بیماری ناشی می شود. مصرف دارو، تغییر در عادات غذایی و ورزش منظم می تواند به کاهش چاقی کمک کند.

چاقی و خطر ابتلا به سندرم پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سندرم تخمدان (PCOS) وضعیتی است که از هر 10 نفر 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد که در بدو تولد به زن اختصاص داده شده است. افراد مبتلا به PCOS مشکلات متابولیسم و عدم تعادل هورمونی را تجربه می کنند که بر سلامت کلی آنها تأثیر می گذارد. همچنین یکی از علل شایع ناباروری است.
همه افراد مبتلا به PCOS چاقی ندارند. با این حال، چاقی و افزایش وزن از علائم شایع این بیماری هستند.

این مقاله بیشتر ارتباط بین PCOS و چاقی را مورد بحث قرار می دهد. همچنین توضیح می دهد که چاقی چگونه بر PCOS تأثیر می گذارد و چگونه آن را مدیریت می کند.

PCOS و چاقی چگونه به هم مرتبط هستند؟

محققان توافق دارند که ارتباط بین PCOS و چاقی وجود دارد. بین 38 تا 88 درصد افراد مبتلا به PCOS دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.
ارتباط دقیق بین PCOS و چاقی ناشناخته است. با این حال، مطالعات نشان داده است که مکانیسم های متعددی وجود دارد که می تواند تأثیرات افزایش وزن را بر PCOS واسطه کند. اینها شامل مقاومت به انسولین و اثراتی است که سطوح بالاتر انسولین در خون می تواند بر بدن داشته باشد.
مطالعات همچنین بیان می کنند که افزایش وزن و چاقی در ایجاد PCOS نقش دارند. با این حال، PCOS همچنین می تواند در افزایش وزن بیشتر نقش داشته باشد و بر توانایی فرد برای کاهش وزن تأثیر بگذارد.
برخی از کارشناسان معتقدند تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین چاقی و PCOS مورد نیاز است.

چاقی چگونه بر PCOS تاثیر می گذارد؟

چاقی چگونه بر PCOS تاثیر می گذارد؟

چاقی می تواند بسیاری از علائم PCOS را تشدید کند. این شامل مقاومت به انسولین، سطح گلوکز خون و مشکلات تولید مثل است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)  بیان می کند که چاقی شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بیشتر است. در حالی که BMI یک ابزار غربالگری رایج برای تشخیص چاقی است، معیاری برای سلامت کلی فرد نیست.
افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سایر شرایط پزشکی هستند. اینها عبارتند

  • دیابت
  • دیابت بارداری
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • آپنه خواب
  • سکته

چاقی می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را در فرد افزایش دهد. همچنین اگر کسی قبلاً آنها را داشته باشد، می تواند این شرایط را بدتر کند. جراحی چاقی روشی موثر برای کاهش وزن می باشد که نقش مهمی در بهبود سندرم پلی کیستیک می شود.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *