تاثیر چاقی بر روی درد زانو

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد چاقی و اضافه وزن از عوامل تاثیر گذار مثل درد زانو و بیماری های مرتبط با ان، کاهش وزن و درمان چاقی با روش های جراحی چاقی برای کمک به بهبود درد زانو صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

چاقی یک بیماری پیچیده است که تنها توسط یک موضوع ایجاد نمی شود. بسیاری از مسائل از عواملی است که منجر به افزایش وزن فرد می شود تا حدی که سلامت او را تهدید می کند. این عوامل مانند محیطی که در آن بزرگ شده است، شرایط پزشکی زمینه ای که مانع از حفظ وزن سالم او می شود، یا سبک زندگی بی تحرک نقش مهمی در افزایش وزن فرد بر عهده دارد.

چاقی همه افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.طبق تحقیقات اخیر تعداد افراد چاق در جهان از سال 1975 سه برابر شده است و تقریباً 30٪ از کل جمعیت دچار چاقی و اضافه وزن هستند که همین امر سبب بروز بیماری های مفصلی و درد زانو می شود.

همانطور که دلایل زیادی برای چاقی وجود دارد، عواقب زیادی نیز ممکن است در صورت مواجهه با وزن اضافی ایجاد شود. این اختلال یکی از علل اصلی مرگ و میر است زیرا امید به زندگی را به طور چشمگیری کاهش می دهد. چاقی افراد را در معرض خطر بیشتری برای چندین بیماری قرار می دهد، مانند: دیابت، بیماری قلبی، آرتروز، آپنه خواب ، سکته مغزی و فشار خون بالا.

ارتباط بین چاقی و زانو درد

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چگونه چاقی، به ویژه چاقی مرضی، خطر ابتلا به استئوآرتریت و سایر اختلالات اسکلتی عضلانی، مانند درد زانو را افزایش می‌دهد. ما همچنین توضیح خواهیم داد که این شرایط شامل چه مواردی می شود، و همچنین نحوه درمان  و کاهش علائم درد زانو که ممکن است، بروز دهد را به شما خواهیم گفت.

چاقی به شیوه‌ای متفاوت بر همه افراد تأثیر می‌گذارد و بیماری‌های همراه با آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما همچنان توصیه می‌کنیم در صورت بروز علائمی که بر سلامت کلی شما تأثیر می‌گذارد، با پزشک خود مشورت کنید.

چه چیزی چاقی را با چاقی مرضی متفاوت می کند؟

چاقی مرضی وضعیتی است که در بیمارانی با شاخص توده بدنی یا BMI بالای 40، تا 16 امتیاز بالاتر از محدوده مورد انتظار رخ می دهد. همچنین اگر 100 پوند اضافه وزن داشته باشد یا اگر BMI بالای 35 همراه با شرایط نامطلوب بهداشتی مرتبط با چاقی، مانند فشار خون بالا یا دیابت داشته باشد، ممکن است به طور مرضی چاق در نظر گرفته شود .

عواقب چاقی و درد زانو

عواقب این نوع چاقی ها اساساً یکسان است، اما اگر بیمار دچار چاقی مرضی شده باشد، می تواند بدتر شود. برخی از این عواقب یا عوارض عبارتند از: دیابت نوع 2، آپنه خواب، بیماری قلبی، سکته مغزی، خونریزی مغزی، سنگ کیسه صفرا، آرتروز، ناباروری ، سندرم کاهش تهویه چاقی، و برخی سرطان ها.

همانطور که متوجه شده اید، آرتروز و اختلالات اسکلتی عضلانی از شایع ترین عوارضی هستند که ممکن است به دلیل چاقی مرضی ایجاد شوند و یکی از عود کننده ترین علائمی که یک فرد می تواند تجربه کند درد زانو است. چاقی مرضی همچنین می تواند منجر به آرتریت روماتوئید شود.در واقع چاقی یکی از عوامل موثر در ایچاد درد زانو محسوب می شود.

ارتباط بین چاقی مرضی، آرتروز و زانو درد

اگرچه افراد با وزن سالم نیز می توانند به آرتروز مبتلا شوند، اما یک مطالعه اشاره کرد که تنها 3.7٪ در معرض خطر ابتلا به آن هستند، در حالی که 19.5٪ از افراد مبتلا به چاقی مرضی را تحت تاثیر قرار می دهد. این به دلیل فشاری است که اضافه وزن بر روی مفاصل، به ویژه زانوها ایجاد می کند و می تواند منجر به درد و التهاب مزمن شود.

این علائم می توانند ناتوان کننده باشند و توانایی شما را برای ایستادن یا حرکت راحت محدود کنند. عدم تحرک نیز می تواند چاقی فرد را به دلیل عدم فعالیت بدنی و حرکت کلی تشدید کند و در نتیجه عوارض بیشتری برای سلامتی به همراه داشته باشد.

چرا وزن اضافی به شدت روی زانوها تأثیر می گذارد؟

زانوها واقعاً قادر به تحمل وزن اضافی بدن نیستند. در واقع، بار روی مفاصل زانو برابر با چهار برابر وزن بدن شماست، به این معنی که اگر شما 120 پوند وزن دارید، زانوهای شما واقعاً 480 پوند نیرو را در هنگام ایستادن، راه رفتن یا انجام هر حرکتی مانند بالا رفتن از پله ها یا انجام می دهید.

این بار اضافی که بدن با آن سر و کار دارد می تواند منجر به بیماری های مختلفی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و آسیب مفاصل شود. مطالعه ای که توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام شده است نشان می دهد که به دلیل این آسیب ها، 33 درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل قرار می گیرند.

این بیماری بیشتر از هر بیماری مفصلی دیگری افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و نزدیک به 10 درصد از جمعیت مبتلا می شوند و شیوع آن با افزایش سن افزایش می یابد. در حالی که زانو درد به فرد اطمینان نمی دهد که آرتروز دارد، اما می تواند یک علامت باشد و اگر درد غیرقابل کنترل شد یا اگر شروع به تجربه درد در سایر نواحی بدن کردید، باید با پزشک خود صحبت کنید . درد در زانوها و سایر مفاصل ممکن است به این دلیل باشد که وزن اضافی غضروف انتهای استخوان ها را به سرعت از بین می برد.

زانو درد همچنین می تواند نشانه ای از آرتریت روماتوئید باشد که می تواند تأثیر شدیدتری بر سلامت شما داشته باشد. این بیماری یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث التهاب مفاصل می شود و دست، مچ دست و زانو را درگیر می کند. مواد شیمیایی که باعث التهاب می شوند تأثیر زیادی بر روی مفاصل دارند و در بیماران مبتلا به چاقی مرضی، این عوامل می تواند وضعیت آنها را بدتر کند.

چگونه درد زانو را کاهش دهیم؟

اگر یک بیمار با چاقی مرضی سر و کار دارد، به احتمال زیاد پزشک او جراحی چاقی را توصیه می‌کند ، در صورتی که رژیم اولیه ویا برنامه‌های ورزشی ناموفق یا ناکافی باشند. مورد هر بیمار متفاوت است، بنابراین برنامه های توصیه شده توسط پزشک و متخصص تغذیه ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. آنها همچنین ممکن است با توجه به تغییراتی که بدن برای انطباق با نیازهای جدید یا نیازهای پزشکی خود متحمل می شود، تغییر کنند.

تاثیر روش های جراحی چاقی و کاهش درد زانو

تاثیر روش های جراحی چاقی و کاهش درد زانو

گزینه های جراحی یکی از روش هایی است کخ پزک برای کاهش درد زانو به شما معرفی می کند. روش هایی ممکن است پزشک چاقی توصیه کند عبارتند از:

اسلیو معده : این روش اندازه معده را تا 80 درصد کاهش می دهد. قسمت باقی مانده از معده به شکل لوله یا آستین است که غذای بیمار را محدود می کند و احساس سیری سریع تری ایجاد می کند.

بای پس معده : در طی بای پس معده، معده به دو کیسه تقسیم می شود و مجرای روده به سمت قسمت بالایی معده هدایت می شود، این محدودیت به این معنی است که فضای کمتری برای غذا وجود دارد.

مینی بای پس معده : در حالی که این روش تقریباً مشابه بای پس معده سنتی است، این روش دارای مزیت ایجاد یک اتحاد واحد بین معده جدید و روده است، محدودیت ایجاد می کند و جذب قند و چربی را در بخش های بای پس روده محدود می کند. با مزیت این که سریعتر و از نظر فنی ساده تر، با یک اتصال واحد است.

 جمع بندی جراحی چاقی و کاهش درد زانو

این جراحی‌های کاهش وزن، علاوه بر کاهش وزن اضافی از بدن و کمک به مدیریت هر گونه بیماری‌های همراه موجود، می‌توانند هر گونه درد زانو یا مفصلی را که ممکن است بیمار تجربه می‌کند، کاهش دهد. درد زانو در ابتدا قابل کنترل است، اما می تواند به طور جدی مانع از حرکت شما شود و در دراز مدت بر سلامت و سبک زندگی شما تأثیر بگذارد. اگر درد غیر قابل تحمل شد، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید تا بتوانید کمک و راهنمایی پزشکی مناسب دریافت کنید.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *