جراحی اسلیو معده

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد جراحی اسیو معده، نقش جراحی اسلیو معده برکاهش وزن و خطر اببتلا به بیماری های مرتبط به چاقی و عادت های غذایی بعد از جراحی اسلیو معده صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

آیا به دلیل این که سال ها رژیم غذایی و ورزش را برای کاهش وزن انجام داده اید ولی هنوز  وزن ایده ال  خود را به دست نیاوردید، به جراحی اسلیو معده فکر می کنید؟ شما می خواهید بدانید که مزایای این عمل جراحی چیست و چه چیزی باعث می شود که فرد، کاندید خوبی برای عمل باشد؟ و همچنین چه تعهدات بلندمدتی برای حفظ نتایج جراحی چاقی باید انجام دهید؟

جراحی اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده نوعی جراحی کاهش وزن است. جراحی کاهش وزن را جراحی چاقی نیز می نامند. این جراحی با نام اسلیو گاسترکتومی یا گاسترکتومی آستین عمودی (VSG) نیز شناخته می شود. جراحی اسلیو معده مصرف غذای شما را محدود می کند که همین امر  منجر به کاهش وزن می شود. ممکن است از 50 تا 90 پوند وزن کم کنید.

این عمل به صورت لاپاراسکوپی با برش های کوچک در قسمت فوقانی شکم انجام می شود. قسمت اعظم قسمت چپ معده برداشته می شود. سپس معده باقی مانده یک لوله باریک به نام آستین است. غذا به همان روشی که قبل از جراحی چاقی، از ته معده به روده کوچک تخلیه می شود. بعد از جراحی، غذای کمتر باعث سیری در هنگام غذا خوردن می شود. شما خیلی سریع تر از قبل احساس سیری خواهید کرد. شما نمی توانید به اندازه قبل غذا بخورید، که این امر به کاهش وزن کمک می کند. به علاوه، جراحی اسلیو معده بخشی از معده شما را که وظیفه تولید هورمون اشتها را بر عهده دارد، برمی دارد.

جراحی اسلیو معده چگونه است؟

عمل جراحی اسلیو معده حدود یک ساعت طول می کشد. جراح شما چند بریدگی کوچک در شکم شما ایجاد می کند و یک لاپاروسکوپ با یک دوربین کوچک که تصاویر را به مانیتور می فرستد، وارد شکم می کند. سپس جراح سایر ابزارهای پزشکی را از طریق بریدگی های اضافی وارد می کند و 3/4 معده شما را خارج می کند. در نهایت، بقیه شکم شما را دوباره به هم می‌چسبانند تا “آستین” یا لوله را تشکیل دهند. سپس جراح شما ممکن است با استفاده از مطالعه رنگ یا آندوسکوپی فوقانی هرگونه نشتی در آستین را آزمایش کند. ممکن است حدود 2 یا 3 روز برای بهبود در بیمارستان باشید.

جراحی اسلیو معده چگونه است؟

جراحی اسلیو معده چگونه است؟

عادات غذایی جدید بعد از جراحی چاقی

روز اول پس از جراحی چاقی، مایعات شفاف می نوشید. تا زمانی که بیمارستان را ترک می کنید، می توانید غذاهای پوره شده و شیک های پروتئینی بخورید و این کار را برای حدود 4 هفته ادامه خواهید داد.

به خاطر داشته باشید که باید روش غذا خوردن خود را برای همیشه تغییر دهید. پس از آن ماه اول، به هنگام غذا خوردن آب نخورید، زیرا ممکن است معده جدید شما بیش از حد پر شود. نکاتی که بعد از عمل اسلیو معده باید رعایت کنید عبارت اند از:

  • نیم ساعت بعد از پایان غذا مایعات بنوشید.
  • از نوشیدنی های گازدار پرکالری و تنقلات خودداری کنید.
  • هر روز مکمل های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید.

بعد از 2 یا 3 ماه، می توانید به وعده های غذایی معمولی بروید. اما به یاد داشته باشید، شما نمی توانید به اندازه قبل غذا بخورید و خوردن غذاهای جامد نرم روی می آورید. افراد معمولاً 60 درصد از وزن اضافی خود را طی 12 تا 18 ماه از دست می دهند. بنابراین اگر 100 پوند اضافه وزن دارید، حدود 60 پوند وزن کم می کنید. اگرچه برخی بیشتر و برخی دیگر کمتر وزن کم می کنند، البته ورزش و تغذیه صحیح به کاهش وزن شما کمک می کند.

چرا ممکن است به جراحی اسلیو معده نیاز داشته باشیم؟

جراحی اسلیو معده برای درمان چاقی شدید استفاده می شود. این جراحی برای افرادی که سایر روش های کاهش وزن را بدون موفقیت طولانی مدت امتحان کرده اند توصیه می شود. اگر دچار چاقی شدید با شاخص توده بدنی (BMI) بالای 40 هستید، ممکن است پزشک شما جراحی آستین معده را توصیه کند. همچنین اگر دارای شاخص توده بدنی بین 35 تا 40 و بیماری هایی مانند آپنه خواب، فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت نوع 2 هستید، ممکن است این جراحی را توصیه کند.

چرا ممکن است به جراحی اسلیو معده نیاز داشته باشیم؟

چرا ممکن است به جراحی اسلیو معده نیاز داشته باشیم؟

خطرات جراحی اسلیو معده چیست؟

خونریزی، عفونت و لخته شدن خون در پاهای شما از عوارض جانبی احتمالی است که ممکن است پس از هر جراحی رخ دهد. بیهوشی عمومی همچنین ممکن است باعث مشکلات تنفسی یا واکنش های دیگر شود.

با گذشت زمان، ممکن است در جذب برخی مواد مغذی نیز دچار مشکل شوید و یا ممکن است دچار تنگی (سفتی) در آستین معده خود شوید. برخی از افراد ممکن است پس از جراحی دچار سوزش سر دل یا رفلاکس شوند. اگر در حال حاضر رفلاکس متوسط ​​تا شدید دارید، اسلیو معده می تواند آن را بدتر کند. ممکن است بخواهید به جای آن جراحی بای پس معده را در نظر بگیرید. این نوع جراحی می تواند رفلاکس و سوزش سر دل را متوقف کند.

ممکن است خطرات دیگری بر اساس سلامتی خود داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد هر گونه نگرانی قبل از جراحی صحبت کنید.

چگونه برای جراحی اسلیو معده آماده شوم؟

تیم مراقبت های بهداشتی شما باید مطمئن شوند که جراحی اسلیو معده گزینه خوبی برای شماست. جراحی چاقی برای افرادی که به داروها یا الکل اعتیاد دارند و یا نمی توانند متعهد به تغییر مادام العمر در رژیم غذایی و عادات ورزشی باشند، توصیه نمی شود.

قبل از انجام عمل جراحی، مشاوره تغذیه خواهید داشت و ممکن است یک ارزیابی روانشناختی داشته باشید. همچنین به معاینات، آزمایشات فیزیکی آزمایش خون نیاز خواهید داشت. ممکن است تصویربرداری از معده خود داشته باشید یا آندوسکوپی فوقانی انجام دهید.

اگر سیگار می کشید، باید چندین ماه قبل از جراحی اسلیو معده آن را ترک کنید. جراح ممکن است از شما بخواهد که قبل از جراحی مقداری وزن کم کنید. این به کوچکتر شدن کبد شما و ایمن تر شدن جراحی کمک می کند. در روزهای قبل از جراحی باید مصرف آسپرین، ایبوپروفن و سایر داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید. بعد از نیمه شب قبل از عمل نباید چیزی بخورید یا بنوشید.

بعد از جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

شما به احتمال زیاد یک روز بعد از جراحی اسبیو معده به خانه خواهید رفت. شما یک یا دو هفته اول در رژیم غذایی مایع خواهید بود. تیم جراحی شما برنامه ای از انواع وعده های غذایی را در هفته های آینده بعد از عمل به شما ارائه می دهد. شما از مایعات به غذاهای پوره شده، سپس غذاهای نرم و سپس به غذاهای معمولی خواهید رفت. هر وعده غذایی باید بسیار کم باشد. باید مطمئن شوید که به آرامی غذا بخورید و هر لقمه را خوب بجوید. خیلی سریع به سمت غذای معمولی حرکت نکنید. این می تواند باعث درد و استفراغ شود.

افرادی که جراحی کاهش وزن انجام می دهند ممکن است در دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی دچار مشکل شوند. این به این دلیل است که آن ها غذای کمتری دریافت می کنند و ممکن است مواد مغذی کمتری را جذب کنند. ممکن است لازم باشد روزانه یک مولتی ویتامین به علاوه یک مکمل کلسیم-ویتامین D مصرف کنید. ممکن است به مواد مغذی اضافی مانند ویتامین B-12 یا آهن نیاز داشته باشید. تیم پزشکی شما دستورالعمل هایی را به شما خواهد داد.

در سال بعد از جراحی اسلیو معده باید هر چند ماه یکبار آزمایش خون منظم انجام دهید. این کار برای اطمینان از نداشتن کمبود آهن خون (کم خونی)، گلوکز خون بالا، یا سطح پایین کلسیم یا ویتامین D است. اگر سوزش معده دارید، ممکن است نیاز به دارو برای کاهش اسید معده داشته باشید.

جمع بندی

پس از جراحی اسلیو معده، این امکان وجود دارد که مقداری از وزنی را که از دست داده اید دوباره به دست آورید. برای جلوگیری از این، مطمئن شوید که یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و به طور منظم ورزش کنید.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…
9 پاسخ

تعقیب

  1. […] ورزش ناموفق بوده است ممکن است واجد شرایط جراحی چاقی مثل اسلیو معده یا بای پس معده […]

  2. […] می برند. یکی از راه های کمک به این افراد جراحی چاقی مثل اسلیو معده، بای پس معده بوده که از این راه می توانند با خیال راحت […]

  3. […] چاقی مانند اسلیو معده یا جراحی بای پس معده با محدود کردن مقدار غذایی که معده […]

  4. […] آهن و کم خونی بعد از بای پس معده بیشتر از اسلیو معده می باشد. این امر به ویژه در زنان بیشتر است. در واقع، […]

  5. […] پس از هر نوع جراحی چاقی مثل اسلیو معده و بای پس معده یک خطر است، بنابراین مهم است که به تحریک، […]

  6. […] پس از هر نوع جراحی چاقی مثل اسلیو معده و بای پس معده یک خطر است، بنابراین مهم است که به تحریک، […]

  7. […] بنابراین احتمالاً از خود می پرسید که آیا می توان بعد از جراحی اسلیو معده قهوه نوشید؟ برای پاسخ به این سوال ما با در ادامه این […]

  8. […] آناستوموزی (مینی بای پس یا امگا بای پس) ، بای پس کلاسیک ،اسلیومعده ، جراحی کانسرهای (سرطان)دستگاه گوارش)معده،کولون(روده […]

  9. […] های چاقی مانند اسلیو معده برای کاهش وزن بیماران چاق مناسب است و افراد به دنبال […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *