جراحی چاقی در بهبود کبد چرب

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ارتباط بین چاقی و بیماری های مرتبط، چاقی و کبد چرب و نقش جراحی چاقی بر کاهش وزن و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

بیماری کبد چرب (استئاتوز)، یک بیماری شایع می باشد، که بر اثر جمع شدن بیش از حد چربی در کبد ایجاد می شود. کبد یک فرد سالم مقدار کمی چربی دارد، ولی زمانی که چربی 5 تا 10 درصد وزن کبد را شامل شود، مشکلاتی را ایجاد می کند. در حال حاضر هیچ داروی تائید شده ای برای درمان کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد. این بیماری معمولا در افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بیشتر دیده می شود. بیماری کبد چرب با اختلالات متابولیک شامل فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع 2 ارتباط دارد. اگر این بیماری در مراحل اولیه باشد، معمولا هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کند، اما در صورت بدتر شدن می تواند آسیب جدی از جمله (سیروز) را به کبد وارد کند.

کبد چرب و چاقی

داشتن مقدار زیادی چربی در کبد خطر مبتلا شدن به دیابت، فشار خون بالا و بیماری کلیوی را افزایش می دهد. بیماری کبد چرب، احتمال ابتلا به بیماری قلبی را هم افزایش می دهد. اگر در مراحل اولیه، بیماری تشخیص داده شود، می توان از بدتر شدن آن جلوگیری کرد.

کبد چرب و چاقی

کبد چرب و چاقی

مراحل بیماری کبد چرب غیر الکلی

اگر کبد چرب ساده باشد که جمع شدن مقداری چربی های بی ضرر در سلول های کبد ایجاد می شود که فقط با آزمایش تشخیص داده می شود.

مرحله دوم کبد چرب غیر الکلی می باشد که شکل جدی تر این بیماری است که در آن کبد ملتهب می شود.

مرحله بعدی فیبروز می باشد، در این مرحله ، التهاب مداوم در کبد باعث ایجاد بافت در اطراف کبد و رگ های خونی می شود، ولی کبد همچنان به کار طبیعی خود ادامه می دهد.

مرحله آخر سیروز، شدید ترین حالت کبد چرب است که پس از گذشت سالها التهاب اتفاق می افتد. در این مرحله کبد منقبض می شود و زخم و توده ایجاد می کند. این آسیب منجر به نارسایی کبد و سرطان کبد می شود.

افرادی که در خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند

  • افراد چاق یا دچار اضافه وزن به خصوص کسانی که چربی زیادی دارند
  • دیابت نوع 2 دارند
  • فشار خون بالا دارند
  •  کلسترول بالا دارند
  •  تیروئید کم کار دارند6مقاوم به انسولین مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک
  •  افرادی که داروهای خاصی مانند کورتیکواستروئیدها و برخی داروهای سرطان مصرف می کنند
  • اختلالات متابولیک خاصی مانند سندرم متابولیک دارند
  •  کاهش وزن سریع داشته اند
  •  ابتلا به عفونت های خاصی مانند هپاتیت c

جراحی چاقی و کاهش وزن

جراحی متابولیک چاقی موثرترین و طولانی‌ مدت ترین درمان برای چاقی شدید است، که باعث کاهش وزن قابل توجه و رفع یا بهبود دیابت، بیماری قلبی، آپنه خواب و بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌شود. ایمنی جراحی چاقی لاپاراسکوپی با برخی از ایمن ترین و رایج ترین جراحی های انجام شده در ایالات متحده از جمله جراحی کیسه صفرا، آپاندکتومی و تعویض زانو قابل مقایسه است.

بای پس معده و سایر جراحی های چاقی می توانند کاهش وزن طولانی مدت را ایجاد کنند. مقدار وزنی که از دست می دهید نیز به نوع عمل جراحی و تغییر عادات سبک زندگی شما بستگی دارد. ممکن است در عرض دو سال، نصف یا حتی بیشتر از وزن اضافی خود را از دست بدهید.

محققان به نوع جراحی چاقی که انجام شده است توجه نکردند، اگرچه بای پس معده احتمالا استاندارد طلایی در نظر گرفته می شود. جراحی بای پس معده، معده را کوچکتر می کند و به غذا اجازه می دهد بخشی از روده کوچک را دور بزند. اسلیو معده روش دیگری است که طی آن حدود 75 تا 80 درصد معده برداشته می شود و امروزه در حال محبوب شدن است.

جراحی چاقی و کبد چرب

بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن، که در مجموع با عنوان جراحی چاقی شناخته می شوند، شامل ایجاد تغییراتی در سیستم گوارش افراد است که برای کمک به کاهش وزن می باشد. جراحی چاقی زمانی انجام می شود که رژیم غذایی و ورزش تاثیر گذار نبوده و یا زمانی که فرد به دلیل وزن زیاد، دچار مشکلات جدی سلامتی باشد. برخی از روش ها میزان خوردن افراد را محدود می کنند. بقیه روش ها با کم کردن توانایی بدن در جذب مواد مغذی کار می کنند. برخی از روش ها نیز هر دو را انجام می دهند.

جراحی چاقی و کبد چرب

جراحی چاقی و کبد چرب

ارتباط بین جراحی چاقی و کبد چرب

ونگ لی و همکاران یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز را برای تعیین اثرات کلی جراحی چاقی بر ویژگی‌های بافت‌شناسی NAFLD (استئاتوز، التهاب، دژنراسیون بالونی و فیبروز) و امتیازات فعالیت NAFLD انجام دادند.

مطالعه انجام شده نشان می دهد، بیمارانی که مبتلا به چاقی و بیماری کبد چرب پیشرفته هستند و تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند، خطر مبتلا شدن به عوارض بیماری های کبدی و بیماری های جدی قلبی عروقی را نسبت به بیمارانی که جراحی نکرده اند، به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

در سال 2019 حدود 256 هزار جراحی چاقی انجام شد. حدود 6 درصد از آن ها گاسترکتومی آستینی بودند، روشی که بسیار محبوب است. این روش بدین صورت می باشد که قسمت اعظم معده برداشته می شود و بقیه به یک لوله یا آستین شکل داده می شود و آن مقدار غذایی که می تواند در خود نگه دارد را محدود می کند. حدود 18 درصد از روش هایی که استفاده کردند نیز بای پس معده بوده است.

گزارش های بدست آمده نشان می دهد که 42.4 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده در سال 2017-2018 چاقی داشتند. چاقی با بیش از 40 بیماری شامل دیابت نوع 2، فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، کبد چرب، آپنه خواب، آرتروز و حداقل 13 نوع مختلف سرطان مرتبط است.

آندره اف هال، پزشک متخصص زنان و زایمان، گفت: رسوبات چربی در کل بدن، از جمله اندام هایی مانند کبد بسته به مقدار رسوبات، عملکرد طبیعی بدن را ممکن است مختل کند.

دکتر تایتانو نیز گفته است: “کمک به افراد برای کاهش وزن با هر وسیله ای برای کبد مهم است.” او گفت که گاهی اوقات رژیم غذایی، ورزش یا دارو می تواند کمک کننده باشد، اما این روش ها منجر به کاهش وزن کمتری نسبت به جراحی چاقی می شود. با جراحی کاهش وزن، بیمار می تواند 80 تا 100 پوند یا بیشتر وزن کم کند.

با توجه به این که 10 تا 45 درصد از جمعیت کبد چرب دارند، این یک نگرانی رو به رشد می باشد. این مطالعه نشان می دهد که “جراحی چاقی موثرترین و کاربردی ترین روش برای مبارزه با کبد چرب است.”

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *