خوراکی های مضر بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد خوراکی های مضر بعد از جراحی چاقی و همچنین توصیه های کلی به همه بیماران بعد از جراحی چاقی که از مصرف کدام غذاها و نوشیدنی ها اجتناب کنند، توضیح می دهد.

دکتر شهاب شهابی

اگر به جراحی چاقی فکر می کنید، ممکن است در مورد خوردن غذاهایی که باید بعد از عمل جراحی چاقی از مصرف آن خودداری کنید، تعجب کنید. در حالی که همه افراد پس از جراحی چاقی نیازهای متفاوتی دارند. در این مقاله دکتر شهابی توصیه های کلی به همه بیماران بعد از جراحی چاقی که از مصرف کدام غذاها و نوشیدنی ها اجتناب کنند، توضیح می دهد.

جراحی چاقی تهران

اجتناب از نوشیدنی هایی بعد از جراحی چاقی

اجتناب از نوشیدنی هایی بعد از جراحی چاقی

اجتناب از نوشیدنی هایی بعد از جراحی چاقی

برخی از نوشیدنی ها ممکن است معده شما را تحریک کنند و پس از جراحی چاقی باید از مصرف آنها خودداری کرد، از جمله:

  • کافئین حداقل 3 ماه پس از جراحی
  • نوشیدنی های گازدار حداقل تا 3 ماه پس از جراحی
  • نوشیدنی های الکلی حداقل تا 6 ماه پس از جراحی

حتی پس از بهبودی معده، ممکن است متوجه شوید که نوشیدنی‌های خاصی وجود دارد که نمی‌توانید آنها را مصرف کنید و ممکن است لازم باشد آنها را برای مدت نامحدودی از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی بعد از جراحی چاقی

ممکن است افراد بعد از جراحی چاقی از مصرف برخی مواد غذایی شوند. این موادغذایی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • گوشت قرمز که سفت یا خشک است
  • غذاهای چرب
  • غذاهای بسیار تند یا با چاشنی زیاد
  • الکل های قندی مانند اریتریتول، گلیسرول، مانیتول، سوربیتول و زایلیتول
  • غذاهایی که دوباره در مایکروویو گرم می شوند

افراد بعد از جراحی چاقی باید تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کنند. پس از اینکه از بیمارستان به خانه رفتید، به شما گفته می شود که پس از عمل جراحی رژیم غذایی خود را دنبال کنید. این رژیم غذایی می تواند کاملاً متفاوت از رژیم غذایی قبل از جراحی باشد.

اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی بعد از جراحی چاقی

اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی بعد از جراحی چاقی

برخی از بیماران جراحی چاقی این اشتباه را مرتکب می‌شوند که فکر می‌کنند زمانی که آزادانه غذای جامد بخورند، می‌توانند هر چه دوست دارند بخورند. برخی دیگر فکر می کنند که برخی از غذاها مادام العمر از دستور کار انه خارج می شود. هر دو باور اشتباه هستند. بیشتر بیماران قادر به تحمل بیشتر غذاها هستند اما همیشه تشویق به انجام این کار نمی شوند. در اینجا هشت ماده غذایی که پس از جراحی چاقی باید از آنها اجتناب کنید معرفی شده است:

مصرف غذا با کالری خالی بعد جراحی چاقی

از آنجایی که معده شما بعد از جراحی چاقی تقریباً کوچک است، باید با انتخاب رژیم غذایی عاقلانه، تغذیه روزانه کافی داشته باشد. رژیم جراحی چاقی به معنای پرهیز از غذاهایی است که ارزش غذایی کمی دارند یا ارزش غذایی ندارند. این شامل شیرینی، شیرینی، چیپس، چوب شور، کیک برنجی و ذرت بوده است. اگر این غذاها را بخورید، ممکن است در نهایت دچار سوءتغذیه شوید یا وزن خود را دوباره افزایش دهید. غذاهای مملو از شکر یا سرخ شده می توانند منجر به وضعیتی به نام “سندرم دامپینگ” شوند که در آن این غذاها پس از خوردن به سرعت در روده بزرگ ریخته می شوند. سندرم دامپینگ باعث ضعف، عرق سرد، حالت تهوع و احتمالاً استفراغ و اسهال می شود.

مصرف الکل بعد از جراحی

مشروبات الکلی کالری بالایی دارد و به عنوان بخشی از رژیم غذایی پس از جراحی چاقی شما توصیه نمی شود. مانند هر مایع دیگری، نوشیدنی‌های الکلی فضای با ارزشی را در معده شما اشغال می‌کنند که باید در طول رژیم بعد از جراحی به سراغ غذاهای مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی برودید. علاوه بر این، جذب الکل پس از جراحی به طور چشمگیری افزایش می یابد که می تواند منجر به مسمومیت افراد شود.

معمولاً به بیماران توصیه می شود که هر روز دو لیتر (یا هشت لیوان) آب (یا نوشیدنی) بدون کافئین یا شکر بنوشند. مهم است به خاطر داشته باشید که نوشیدنی ها را به مدت 30 دقیقه قبل یا بعد از غذا همراه غذا ننوشید. این تمرین که برای هر رژیم جراحی کاهش وزن ضروری است، به شما کمک می کند احساس سیری کنید و فضای موجود در کیسه شما را برای مواد مغذی ذخیره کنید.

غذاهای خشک بعد از جراحی

از آنجایی که در حین غذا خوردن، مایعات نمی نوشید، ممکن است بخواهید از غذاهای خشک، حداقل در ابتدای مرحله نهایی رژیم جراحی چاقی خود اجتناب کنید. خوردن غذاهایی مانند آجیل یا گرانولا ممکن است دشوار باشد. می توانید غلات معمولی داشته باشید، اما مطمئن شوید که با شیر کم چرب نرم شوند. قطعات بسیار کوچک این غذاها را امتحان کنید تا ببینید آیا می توانید آنها را به عنوان بخشی از رژیم جراحی چاقی خود تحمل کنید یا خیر. اگر نه، ناامید نشوید. با بهبودی بیشتر بدن، ممکن است بتوانید بعداً در رژیم غذایی پس از جراحی چاقی، از این غذاها استفاده کنید.

نان، برنج و پاستا بعد از جراحی

به دلیل ماهیت نشاسته ای نان، برنج و ماکارونی، پس از جراحی، آنها می توانند خمیری در گلو ایجاد کنند که به سختی می توان بدون مایع آن را بلعید. لازم نیست این غذاهای پر نشاسته را به طور کامل رد کنید، اما بهتر است در ابتدا از مصرف آنها اجتناب کنید. هنگامی که آنها را می خورید، سعی کنید سهم های بسیار کوچکی داشته باشید و مطمئن شوید که فقط لقمه های کوچک از هر کدام را بخورید.

مصرف میوه ها و سبزیجات فیبری بعد از جراحی چاقی

شما باید مقدار زیادی میوه و سبزیجات مغذی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف کنید، اما از سبزیجات سخت هضم و فیبری اجتناب کنید. کرفس، ذرت، کلم بروکلی، کلم و مارچوبه غذاهایی هستند که قطعا در روزهای اولیه باید از آنها اجتناب کنید. با گذشت زمان، ممکن است بتوانید این غذاها را تحمل کنید، اما در کوتاه مدت، سبزیجات پخته و نرم و بدون پوست بخورید. لوبیا و نخود گزینه خوبی هستند زیرا پروتئین اضافی مورد نیاز برای حفظ تغذیه مناسب در رژیم غذایی بعد از جراحی را نیز فراهم می کنند.

غذای پرچرب بعد از جراحی

خوردن غذاهای چرب پس از جراحی ممکن است باعث تهوع شما شود و برای موفقیت طولانی مدت در کاهش وزن مناسب نیستند. بیکن، سوسیس، کره، شیر کامل و پنیرهای سفت را کنار بگذارید و به جای آن گزینه های کم چرب را انتخاب کنید. گوشت ساندویچی کم چرب، گوشت گاو بدون چربی، مرغ، بوقلمون و پنیرهای کم چرب را انتخاب کنید. خوردن بیش از حد چربی در رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد احساس بیماری در شما شود و ممکن است منجر به سندرم دامپینگ شود.

نوشیدنی های قندی و کافئین دار بالا

هر نوشیدنی حاوی شکر، شربت ذرت یا فروکتوز چیزی است که باید بعد از جراحی بای پس معده اجتناب کرد. مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و برخی آب میوه ها در حالی که رژیم دارید می تواند منجر به سندرم دامپینگ شود. در عوض، آب، نوشیدنی های بسته بندی شده شیرین نشده، قهوه بدون کافئین و چای را انتخاب کنید. کافئین منجر به کم آبی بدن می شود، بنابراین چون به معده کوچک خود عادت می کنید، از آن اجتناب کنید.

گوشت های سفت بعد از جراحی چاقی

یکی از عاداتی که بیماران باید در رژیم غذایی پس از جراحی بیاموزند، این است که غذای خود را به خوبی بجوند. هر چه بیشتر بجوید، قورت دادن و هضم غذایتان آسان تر می شود. جویدن گوشت در رژیم غذایی چاقی به ویژه مهم است. گوشت بدون چربی بخشی ضروری از برنامه غذایی است زیرا دریافت پروتئین کافی بسیار مهم است. در حالی که به جویدن بیشتر عادت کرده اید، گوشت های بدون چربی یا گرس را انتخاب کنید. با لقمه هایی شروع کنید که کوچک باشد. از استیک، گوشت خوک، هات داگ و ژامبون خودداری کنید. در عوض، مرغ چرخ کرده یا بوقلمون، مرغ پخته یا ماهی را انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید که این یک منحنی یادگیری خواهد بود و تجربیات غذایی شما مانند یک بیمار دیگر نخواهد بود . حتی اگر آنها جراحی مشابهی را همزمان با شما انجام داده باشند. آنچه را که می توانید تحمل کنید مانند فرد دیگری نخواهد بود. با این حال، هر دو باید بتوانند یک رژیم لذت بخش پیدا کنند که منجر به کاهش وزن پایدار شود.

اگر به جراحی چاقی علاقه دارید؟ همین امروز با تیم ما تماس بگیرید تا به شما در شروع کاهش وزن به یکی از روش جراحی چاقی مثل اسلیو معده یا بای پس معده به شما کمک کند.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *