جراحی بای پس معده

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ارتباط بین چاقی و بیماری های مزمن، مزایا جراحی بای پس معده و جراحی بای پس معده مناسب چه کسانی است؟ و همچنین معایب و مزایا جراحی بای پس معده توضیح داده است.

دکتر شهاب شهابی

چاقی، تجمع بافت چربی اضافی در بدن است و یکی از مهم ترین بیماری های عصر ما است. چاقی یک مشکل مهم بهداشت عمومی است که هم باعث بیماری های مزمن و همچنین باعث از بین رفتن راحتی زندگی ما می شود. جراحی چاقی یک گزینه مهم برای افرادی است که همه روش ها را امتحان کرده اند اما موفق به کاهش وزن نشده اند. جراحی چاقی در حال حاضر موثرترین روش در درمان چاقی است و نتایج آن در دراز مدت بسیار موفق است. نتایج جراحی چاقی انجام شده در بیمارستان رسول اکرم از نظر راحتی بیمار فوق العاده رضایت بخش است.

جراحی بای پس معده چیست؟

جراحی بای پس معده که قبلا roux-en-Y نامیده می شد، یکی از رایج ترین عمل های جراحی چاقی محسوب می شود. مهمترین مزیت جراحی بای پس معده، علاوه بر کاهش وزن موفقیت آمیز، توانایی آن در بهبود و اغلب از بین بردن بیماری های پزشکی مرتبط با چاقی است. دیابت، فشار خون بالا و سایر مشکلات پزشکی در بیشتر بیماران درمان می شوند. بای پس معده، هم یک روش محدود کننده و هم یک روش سوء جذب است. بخش محدود کننده این روش ایجاد کیسه معده کوچک با یک خروجی کوچک است. بخش سوء جذب این روش شامل بریدن و سپس مرتب کردن مجدد روده کوچک است.

بای پس معده یک روش جراحی است که با تغییر نحوه برخورد معده و روده کوچک با غذایی که می خورید به کاهش وزن کمک می کند. پس از جراحی، شکم شما کوچکتر خواهد شد و با غذای کمتر احساس سیری خواهید کرد. غذایی که می خورید دیگر به قسمت هایی از معده و روده کوچک که غذا را جذب می کند نمی رود. به همین دلیل، بدن شما تمام کالری غذایی را که می خورید دریافت نمی کند.

تاثیر جراحی بای پس معده بر کاهش وزن

جراح متخصص، معده را به دو بخش تقسیم می‌کند و یک کیسه کوچک کمتر از یک اونس تشکیل می‌دهد که به عنوان معده جدید عمل می‌کند. با کوچک شدن معده، احساس سیری و رضایت با وعده های کوچکتر غذا را ایجاد می کند. بخش بزرگتر و باقیمانده معده همچنان به دستگاه گوارش متصل است و با ترشح شیره های گوارشی، عملکرد خود را حفظ می کند. با این حال، این قسمت از معده دیگر غذا دریافت نمی کند.

از آنجایی که بدن کالری و مواد مغذی کمتری جذب می‌کند، بیماران در معرض خطر کمبودهای تغذیه‌ای هستند. بنابراین، پس از جراحی بای پس معده، پیروی از دستورالعمل های پزشک برای مکمل های غذایی مهم خواهد بود.

جراحی بای پس معده به چه صورت است؟

جراحی بای پس معده به چه صورت است؟

جراحی بای پس معده به چه صورت است ؟

در جراحی بای پس معده، کیسه معده تازه ایجاد شده کوچک‌تر است و می‌تواند غذای کمتری را در خود نگه دارد، که به این معنی است که کالری کمتری مصرف می شود. علاوه بر این، غذا با قسمت اول روده کوچک تماس پیدا نمی کند و این باعث کاهش جذب کالری می شود. مهمتر از همه، تغییر رژیم غذایی از طریق دستگاه گوارش تأثیر عمیقی در کاهش گرسنگی، افزایش سیری و اجازه رسیدن به بدن و حفظ وزن سالم را دارد. جراحی بای پس معده تأثیر چشمگیری بر هورمون‌ها و سلامت متابولیک افراد که منجر به بهبود دیابت بزرگسالان می‌شود. این عمل همچنین به بیماران مبتلا به ریفلاکس کمک می کند و اغلب علائم به سرعت بهبود می یابند.

چه کسانی می توانند جراحی چاقی انجام دهند؟

  • افراد با توده بدنی بالای 40
  • افراد بین 18 تا 65 سال
  • افراد با توده بدنی در محدوده 35-40 که دارای بیماری های مثل: فشار خون، دیابت، آپنه خواب، نارسایی قلبی و غیره هستند.

معایب جراحی بای پس معده

  • از نظر فنی در مقایسه با اسلیو گاسترکتومی یا نوار معده پیچیده تر است.
  • کمبود ویتامین و مواد معدنی بیشتر از اسلیو گاسترکتومی یا باندینگ معده است.
  • خطر عوارض روده کوچک و انسداد وجود دارد.
  • خطر ایجاد زخم.
  • ممکن است باعث “سندرم دامپینگ” شود، در واقع احساس بیماری پس از خوردن یا نوشیدن، به ویژه خوردن شیرینی جات.

عمل جراحی لاپاراسکوپی بای پس معده تقریباً 90 دقیقه طول می کشد و بیماران معمولاً یک یا دو روز را در بیمارستان می گذرانند. آن ها ممکن است در یک هفته به سر کار بازگردند.

جراحی بای پس معده

جراحی بای پس معده

نتایج و مزایای سلامتی بای پس معده  

کاهش وزن 65 تا 80 درصد از وزن اضافی بدن یکی از تاثیرات مثبت بعد از بای پس معده گزارش شده است. تاثیرات چشمگیر پزشکی نیز شامل موارد زیر در بیماران بعد از جراحی بای پس معده عبارت اند از :

هیپرلیپیدمی در بیش از 70 درصد بیماران اصلاح می شود.

فشار خون ضروری در بیش از 70 درصد بیماران تسکین می یابد و نیاز به دارو معمولاً کاهش می یابد.

آپنه انسدادی خواب با کاهش وزن به طور قابل توجهی بهبود می یابد و جراحی چاقی ممکن است برای آپنه خواب یک روش درمانی باشد. خروپف نیز در اکثر بیماران کاهش می یابد.

دیابت نوع 2 در 90 درصد بیماران بهبود می یابد و معمولاً در طی چند روز پس از جراحی منجر به یک سطح طبیعی قند خون بدون دارو می شود.

بیماری ریفلاکس معده تقریباً در همه بیماران برطرف می شود.

علائم بیماری ترومبوآمبولیک وریدی مانند تورم پا معمولاً کاهش می یابد.

کمردرد و درد مفاصل معمولاً تقریباً در همه بیماران تسکین یا بهبود می یابد.

یکی از مزایای اصلی جراحی بای پس معده این است که هورمون هایی که باعث کنترل قند خون می شوند تقریباً بلافاصله تحت تأثیر قرار می گیرند. همچنین به بیماران این امکان را می دهند که بلافاصله پس از جراحی داروهای دیابت خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند یا حذف کنند. علاوه بر این، به نظر می رسد این جراحی بای پس معده اشتها را کاهش می دهد و باعث سیری می شود.

 از دیگر مزایای جراحی بای پس معده عبارت اند از :

  • کاهش وزن قابل اعتماد و طولانی مدت
  • بهبود شرایط مرتبط با چاقی
  • تکنیک تصفیه شده و استاندارد شده است.

جمع بندی

مطالعات اخیر در سال 2010 نشان می دهد که 29 درصد از مرگ و میر ناشی از چاقی با روش جراحی بای پس معده کاهش یافته است و افراد بعد از جراحی چاقی نسبت به کسانی که جراحی چاقی انجام ندادند از خطر ابتلا به بیماری های مزمن و مرگ و میر شرایط بهتری را تجربه کرده اند. تحقیقات اخیر نشان داد که میانگین امید به زندگی برای بزرگسالان چاق مبتلا به دیابت که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند در مقایسه با مراقبت های معمول (غیر جراحی) 9.3 سال بیشتر است.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…
8 پاسخ

تعقیب

  1. […] جراحی بای پس معده یک روش پزشکی است که برای کمک به کاهش وزن بیماران چاق استفاده می شود. این روش تهاجمی تنها زمانی استفاده می شود که سایر گزینه های کاهش وزن کمتر تهاجمی شکست بخورند. […]

  2. […] که در واقع به آن نیاز دارند، جراحی چاقی می باشد. عمل بای پس معده، 40 سال است که وجود دارد. تقریبا همه ی رفلاکس ها را درمان […]

  3. […] کاهش وزن به یکی از روش جراحی چاقی مثل اسلیو معده یا بای پس معده به شما کمک […]

  4. […] مغذی خود را تا آخر عمر کنترل کنید. ممکن است سال ها پس از جراحی بای پس معده دچار کمبود آهن و کم خونی شوید. پزشک باید 6 ماه پس از […]

  5. […] سیگار  و مشروب را ترک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که پس از جراحی بای پس معده سطح الکل خون به اوج بالاتر و سریع‌ تر می‌رسد و به دلیل […]

  6. […] است که حجیم خوار بوده و برای افراد ریزه خوار نیز عمل جراحی بای پس (Stomach bypass Surgery) توصیه می‌شود. این عمل های جراحی چاقی از […]

  7. […] جراحی بای پس معده Roux-en-Y عملی است که معده شما را به همراه مقدار کالری و چربی جذب شده توسط بدن کوچک می کند. در این روش شکم را در قسمت بالایی جدا می کنیم و یک کیسه کوچک در آنجا می سازیم. سپس حلقه‌ای از روده کوچک را بالا می‌آوریم و آن را به آن کیسه وصل می‌کنیم و مسیر دستگاه گوارش را تغییر می‌دهیم. زمانی که بیمار غذا می خورد، مستقیما وارد روده کوچک می شود. ما 90 تا 95 درصد از معده را دور می زنیم. […]

  8. […] بای پس معده یکی از بهترین روش ها برای کاهش وزن طولانی مدت است. بسیاری از شرکت های بیمه جراحی بای پس معده را پوشش می دهند. جراحان مختلف و امکانات مختلف طیف وسیعی از قیمت ها را ارائه می دهند. […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *