سرگیجه بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد علت سرگیجه بعد از جراحی چاقی، افراد چرا بعد از جراحی چاقی دچار سرگیجه می شوند و درباره سرگیجه ناشی از سندرم دامپینگ بعد از جراحی چاقی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

دلایل زیادی برای سرگیجه پس از جراحی چاقی وجود دارد. غیر عادی نیست که بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، دوره‌هایی از سرگیجه یا سبکی سر را بعد از عمل تجربه می‌کنند. کلمه “سرگیجه” را می توان احساس ضعف در افراد یا سبکی سر یا بی ثباتی آن دانست.

سرگیجه بعد جراحی چاقی چیست؟

این امکان وجود داردکه افراد بعد از عمل جراحی کاهش وزن دچار سرگیجه شوند. سرگیجه در واقع همان احساس ضعف و حس تعادل و ثبات نداشتن می باشد. این حس های ناشی از سرگیجه ممکن است بر اثر ایستادن یا راه رفتن شدید ایجاد شود. همچنین می تواند همراه با حالت تهوع در فرد باشد. وقتی که فرد دچار بیماری سرگیجه می شود، حس می کند که تمام اجسام و همه چیز در اطرافش در حال چرخیدن می باشد. سرگیجه در واقع مشکل گوش یا مغز است. سرگیجه ممکن است هنگامی اتفاق بیافتد که فرد دچار عفونت و یا مشکلات عصبی باشد.
الکترولیت ها و عدم تعادل شیمیایی از علل های مهم سرگیجه بعد از بای پس معده می باشد.

سرگیجه بعد جراحی چاقی چیست؟

علت سرگیجه بعد از جراحی چاقی

  • نداشتن تعادل شیمیایی
  • اختلال هیپوگلیسمی
  • ناکافی بودن مقدار مواد معدنی و ویتامین ها در بدن فرد

سایر علت های ایجاد کننده سرگیجه

  • داشتن بیماری های حرکتی
  • تاثیر برخی از داروها مثل داروهای ضد تشنج ، ضد افسردگی ، آرام بخش ها و داروهای اعصاب
  • پایین بودن فشار خون
  • ضعیف بودن سیستم گردش خون بدین صورت که قلب نمی تواند به خوبی خون را پمپاژ کند، در نتیجه جریان خون در مغز و یا گوش داخلی کم می شود.
  • کم خونی یا کمبود آهن در افراد ممکن است باعث سرگیجه و عدم تعادل در آنها شود.
  • قند خون پایین در افراد مبتلا به دیابت
  • کمبود بعضی از مواد معدنی ضروری در بدن مثل پتاسیم،سدیم و کلر منجر به از دست دادن تعادل و هوشیاری در فرد می شود.

بیماریهای ایجاد کننده سرگیجه

  • عفونت گوش
  • بیماری حرکت
  • سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم

دلیل سرگیجه بعد از جراحی چاقی

سرگیجه یعد از جراحی چاقی دلایل مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود.

عدم تعادل شیمیایی: بسیاری از آزمایشات بالینی شواهدی را ارائه کرده اند که نشان می دهد عدم تعادل شیمیایی در بدن می تواند منجر به سرگیجه های موقتی شود. تغییر رژیم غذایی یکی از دلایل ایجاد سرگیجه بعد از جراحی چاقی می باشد.

بیمارانی که جراحی چاقی مثل اسلیو معده را انجام می دهند، چون یک مدت زمانی طولانی را آب را به اندازه کافی مصرف نمی کنند، دچار سرگیجه های شدیدی می شوند.
بدن انسان برای عملکرد صحیح به غذا و آب کافی نیاز دارد، در صورت کمبود تغذیه و کم آبی بدن به درستی عمل نمی کند، الکترولیت ها نامتعادل می شوند و نتیجه نهایی احساس ضعف یا سرگیجه است.

عفونت گوش : عفونت گوش یکی دیگر از عواملی است که باعث ایجاد سرگیجه می شود.
عفونت های ویروسی می تواند در داخل گوش التهاب ایجاد کند که این التهاب به صورت پیام هایی از سمت گوش داخلی به مغز فرستاده می شود.
برای درمان عفونت گوش نیز دارو های تجویز می شود که علایم سرگیجه بعد از جراحی چاقی را از بین ببرد.

الکترولیت ها: پتاسیم، سدیم و کلر الکترولیت های غالب در بدن هستند. برای بیمارانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند و همچنین همه بیماران، تغذیه صحیح و نوشیدن مقدار زیادی آب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است تا این الکترولیت‌های حیاتی در بدن متعادل بمانند و احتمال احساس سرگیجه را کاهش دهند.
الکترولیت های مهم و ضروری بدن مثل پتاسیم ،سدیم و کلر که با کمبودشان در بدن افراد باعث ایجاد سرگیجه در افرادی که عمل بای پس معده انجام داده اند اتفاق می افتد.

دلیل سرگیجه بعد از جراحی چاقی

سرگیجه پس از جراحی چاقی ناشی از سندرم دامپینگ

سندرم دامپینگ زمانی در فرد ایجاد می شود که غذا مستقیماً از کیسه معده بدون هضم به روده کوچک ریخته می‌شود. سندرم دامپینگ همچنین می تواند یکی از چند دلیل برای سرگیجه برای بیمارانی باشد که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار گرفته اند.

سرگیجه ناشی از سندرم دامپینگ به این دلیل رخ می دهد که روده ها احساس می کنند که غذا بیش از حد غلیظ است و مقدار بیشتری از هورمون های روده ترشح می کند.
در نتیجه روده ها پر شده و نفخ ایجاد می شوند که بعد از 30 تا 60 دقیقه منجر به اسهال می شود. برخی از مواد آزاد شده توسط روده می تواند بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد که می تواند منجر به سرگیجه و حتی غش شود.

سر گیجه بعد از جراحی چاقی ناشی از کمبودهای تغذیه ای

اصطلاح “سرگیجه” همچنین می تواند به احساس ضعف یا بی ثباتی اشاره کند. جراحی چاقی می تواند باعث کمبود ویتامین ها و مواد معدنی شود که باعث می شود بیماران احساس ضعف و بی ثباتی در پاهای خود کنند.

کمبود مس پس از جراحی کاهش وزن می تواند منجر به مشکل در راه رفتن و انواع اختلالات عصبی و روانی شود.

کمبود آهن شایع ترین کمبود تغذیه ای در میان بزرگسالان است. این برای بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند تفاوتی ندارد. کمبود آهن به دنبال جراحی کاهش وزن می تواند منجر به احساس خستگی و ضعف عمومی شود.

این غیرمعمول نیست که بیماران هفته ها، ماه ها یا بیشتر از یک سال پس از جراحی چاقی دچار سرگیجه، ضعف یا بی ثباتی شوند. چندین عامل مرتبط با جراحی اسلیو معده می تواند منجر به سرگیجه شود. که در این مقاله درباره ان صحبت شد.
اگر چه سرگیجه و ضعف ممکن است به عنوان یک علامت تهدید کننده زندگی مرتبط با جراحی چاقی به نظر نرسد، اما اگر بیماران در هفته ها و ماه های بعد از عمل کاهش وزن شروع به احساس ضعف و سرگیجه کنند، باید با پزشک خود مشورت کند.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *