عوارض جراحی های چاقی چیست و آیا سلامت فرد به خطر می افتد؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد عوارض جراحی های چاقی، دارو های چاقی، پیشگیری از عوارض چاقی توضیحاتی داده اند.

دکتر شهاب شهابی

عوارض جراحی های چاقی چیست و آیا سلامت فرد به خطر می افتد؟

 در سال های اخیر استفاده از عمل جراحی برای کاهش وزن عمومیت بیشتری پیدا کرده است و بیماران به دنبال روش جراحی هستند که مطمئن تر باشد و قدمت بیشتری داشته باشد. روش های جراحی چافی و متابولیک  البته با انتخاب درست بیماری که کاندید عمل جراحی هست، علاوه بر کاهش وزن عمل جراحی چاقی بیماری های مرتبط با اضافه وزن از جمله بیماری قلبی-عروقی، فشار خون بالا،آپنه خواب شدید، دیابت نوع ۲، آرتروز و بیماری های مفصلی و غیره را هم بهبود می بخشد.افرادی که ازچاقی مرضی رنج میبرند  نسبت به هم سن و سالان خود 10تا 20 سال کمتر عمر می کنند.

امروزه با افزایش تجربه و اطلاعات در زمینه جراحی های چاقی و متابولیک و بهبود تجهیزات و تکنیک های عمل و البته انتخاب جراحان مورد تایید انجمن جراحان چاقی ومتابولیک  عوارض کلی این اعمال نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشته است.

اعمال جراحی چاقی مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است عارضه داشته باشد اما قطعا عارضه آن از عوارض خود چاقی است!

 

عوارض جراحی­ چاقی

امروزه با پیشرفت تجهیزات لاپاروسکوپی جراحی چاقی، بهبود تکنیک ها و افزایش تجربیات در زمینه جراحی چاقی عوارض و خطرات جراحی چاقی نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشته است.

 اکثر بیماران بدون هیچ عارضه­ای بعد از یک تا دو شب بستری مرخص می­شوند ولی بسته به وضعیت عمومی سلامتی بیمار ممکن است عوارضی رخ دهد. عوارض به دو دسته تقسیم می­شود:

عوارض عمومی جراحی چاقی

حساسیت دارویی و عوارض مربوط به بیهوشی، خونریزی ،امبولی و ایجاد لخته در وریدهای اندام­ها و آمبولی ریه ،سکته قلبی یا مغزی،عفونت زخم،عفونت های ریوی وغیره  خطراتی هستند که ممکن است رخ دهند و دوره­ی بستری را طولانی کرده و در کمتر از 1% منجر به مرگ شود.

البته با رعایت اصول بسیاری از موارد فوق قابل پیشگیری هتند بعنوان مثال برای جلوگیری از خطر ایجاد امبولی قبل و بعد از عمل  به بیماران جوراب واریس پوشانده و هپارین تجویز میشود.

عوارض اختصاصی جراحی چاقی

این عوارض در هر نوع جراحی متفاوت است:

نشتی یا لیک :در عمل بای پس و اسلیو ، یکی از خطرات عمده باز شدن محل برش­ها و دوخت و منگنه معده و روده است که موجب ورود مواد غذایی به داخل شکم می­شود.

ایجاد سنگ­های صفراوی به علت کاهش وزن سریع خصوصاً در بای پس دیده می­شود که برای پیشگیری از آن توصیه به استفاده از نمک­های صفراوی می­شود و بعد از عمل بمدت شش ماه کپسول داروی ارسوفلور تجویز میشود.

ممکن است بیمار حالت تهوع و استفراغ را تجربه کند که طبیعتا معده حدید گنجایش قبل را ندارد و تغییرات هورمونی اتفاق میوفتد. لازم است مصرف غذا با حجم­های کم و دفعات زیاد  باشد و نیم ساعت قبل و بعد از غذا مایعات همزمان مصرف نشود .

سندروم دامپینگ - عوارض چاقی - دکتر شهاب شهابی

سندروم دامپینگ

سندروم دامپینگ نوعی عدم تحمل غذا در جراحی بای پس است که معمولا با خوردن غذاهای شیرین با کربوهیدرات ساده و هایپراسولار دیده میشود. و با تپش قلب،تعریق، حالت تهوع و استفراغ ،سردردو سرگیجه همراه است و درمان آن اجتناب از مصرف قند و کربوهیدرات ساده، مصرف بیشتر غذاهای حاوی پروتئین و مصرف کمتر مایعات به همراه  مواد غذایی است.

سوء تغذیه از عوارض جراحی چاقی

سوء تغذیه یکی از عوارض طولانی مدت انواع جراحی­های چاقی است که در انواع با سوء جذب (مثل بای پس) بیشتر دیده می­شود  که البته در بیمارانی که دستورات و رژیم غذایی پس از عمل را رعایت میکنن و مصرف حداقل 50-100 گرم پروتیین  روزانه دارند و مکمل ها را استفاده میکنند نادر بوده و در آزمایشات دوره ای قابل پیشگیری و درمان است.

مشکلات استخوانی پس از جراحی چاقی

مشکلات استخوانی ناشی از کمبود املاح معدنی و ویتامین­ها در طولانی مدت می­تواند با دردهای استخوانی و سنگ کلیوی همراه باشد که با استفاده از مکمل­های غذایی قابل پیشگیری است.

در شش ماه اول بعد از عمل به علت کاهش وزن سریع ممکن است اختلالات خلق و خوی، ریزش مو، بدن درد، خشکی پوست، خستگی و لرز داشته باشید که البته موقتی است و با استفاده از مکمل­های غذایی قابل پیشگیری است.

ریزش مو بعد از اعمال جراحی چاقی - عوارض چاقی - دکتر شهاب شابی

ریزش مو بعد از اعمال جراحی چاقی

اگر در پروسه کاهش وزن هستید و یا تحت اعمال جراحی چاقی مانند اسلیو و بایپس معده قرار گرفته اید حتما اتفاق ناخوشایند ریزش مو را تجربه کردید!میدانیم که این نوع اعمال جراحی اعمال بزرگی محسوب میشوند که بدنبال آن به بدن استرس فیزیکی و جسمی به بدن وارد میشود.

از طرفی بدنبال کاهش وزن سریع بدن مواد مغذی را بیشتر به سمت ارگان های حیاتی تر نظیر قلب و مغز و کلیه و کبد منتقل میکند هر چند از نظر شما ممکن است پوست و مو از نظر زیبایی مهم تر باشد اما برای بدن حفظ سلامتی مهم تر است!

اما خبر خوب اینکه این ریزش مو و کاهش رشد مو موقتی است معمولا ۳-۶ ماه بعد از عمل رخ میدهد و در کمتر از یکسال به مرور ریزش مو کمتر و نهایتا متوقف میشود.

 

راه کاهش ریزش مو پس از جراحی چاقی

 

مصرف پروتیین

مصرف پروتیین کافی بعد از عمل روزانه ۶۰-۸۰ گرم،همانطور که میدانید پروتیین نقش مهمی در ساخت و نگهداری بسیاری از ساختارهای بدن از جمله پوست و مو دارد.غذاهایی نظیر گوشت،مرغ و ماهی،تخم مرغ،ماست ایسلندی و کشک،لوبیا و دانه چیا سرشار از پروتیین هستند. 

 

مصرف روزانه مکمل ها و ویتامینها :

کمبود مواد معدنی و ویتامین ها میتواند باعث ریزش مو شود.ویتامین های خانواده B،زینک(روی) و آهن نقش مهمی در سلامت،رشد و استحکام مو وجلوگیری از ریزش مو‌ دارند.که میتوانید با مصرف منظم گوشت قرمز،سبزیجات،حبوبات این مواد را برای بدن تامیین کنید.

البته ممکن است در صورت پایین بودن سطح آنها در بدن شما تحت نظر جراح لاغری و متخصص تغذیه مقادیر اضافی تجویز شود.سایر مواد مغذی که در رشد مو و جلوگیری از ریزش آن نقش دارن میتوان به اسید فولیک،بیوتین،امگا ۳ و اسید ها چرب و … نام برد.

باید توجه داشد بیماریهای سیستمیک نظیر بیماریهای تیروییدی و سندرم تخمدان پای کیستیک نیز ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشند.

ایا عمل چاقی خطر ناک است و یا عوارض دارد؟

ما هیچوقت نمیگوییم که انجام عمل جراحی بی خطر است. ما زمانی که بدن را دستکاری میکنیم، خواه ناخواه ممکن است خطراتی هرچند ساده و جزئی متوجه بدن شود. اما این به معنی این نیست که کلا نباید عملی انجام دهیم. از طرفی به خاطر تعدادی عوارض ساده هم نمیتوان از خیر فواید و مزایای عمل لاغری گذشت. بنابراین پزشکان و جراحان زمانی که صحبت از یک عمل جراحی میکنند و میگویند عمل بیخطر است، منظورشان این است که مزایای آن عمل بسیار بیشتر از عوارض آن است. و زمانی که صحبت از عوارض احتمالی به میان می آید منظورشان این نیست که حتما همه آن عوارض در شخص ظاهر شود.

قرص های لاغری - عوارض چاقی قرص لاغری - دکتر شهاب شهابی

قرص های لاغری

رسیدن به وزن ایده آل و داشتن بدن خوش فرم و سالم این روزها آرزوی بسیاری از افرادی شده که دچار اضافه وزن هستند.

افراد چاق معمولا بدنبال سریعترین روش برای کاهش وزن خود هستند و در این بین ممکن است به هر روشی متوسل شوند تا سریع لاغر شوند.یکی از این روشها قرص لاغری است.

آیا واقعا قرص های لاغری تاثیر مثبتی در کاهش وزن دارند؟

ده ها قرص لاغری وجود دارد که با تبلیغات گسترده و با معرفی گیاهی بودن محصول،معجزه آسا بودن و ادعای بدون عارضه بودن بخصوص در شبکه های ماهواره ای که نظارت و پیگیری بر آن وجود ندارد به مردم عرضه میشود.ترکیبات این قرص ها از کافئین و چای سبز گرفته تا چربی های ترانس و فیبر های مصنوعی متنوع است.

قرص های لاغری چه تاثیری میگذارند

از مکانیسم این قرص ها میتوان کاهش جذب کربوهیدرات و افزایش دفع چربی،بالا بردن متابولیسم بدن،دفع آب است.از جمله این قرص ها میتوان ارلیستات یا ونوستات،قرص ها کافئین،لینولئیک اسید،عصاره چای سبز،ال کارنتین،کربو اسلیم و غیره نام برد.بسیاری ازین مکمل ها فاقد استاندارد های دارویی و تاییدیه سازمان غذا و دارو هستند و از طرفی ممکن است با داروهایی دبگری که مصرف میکنید تداخل داشته باشند.

نتایج نشان داده است که تاثیر این قرص ها البته اگر وجود داشته باشد!کمک چندانی به کاهش وزن نمیکند و موقتی است و مصرف طولانی مدت آنها عوارض جبران ناپذیری از جمله آسیب و التهاب کبدی،علائم گوارشی نظیر اسهال و تهوع و استفراغ،حساسیت و بیماری های پوستی،عوارض قلبی،بی خوابی و اضطراب میباشد. یکی از مشکلات دیگرمصرف این قرص ها این است که به محض قطع مصرف، اضافه وزنی بیشتر از قبل را تجربه خواهید کرد.

بهترین راهکار برای لاغری

در پایان باید متذکر شوم هیچ قرص جادویی وجود ندارد که باعث کاهش وزن سریع و ماندگار و بدون عارضه شود.کم عارضه ترین روش رعایت رژیم و ورزش است.حتی بعد از جراحی های لاغری نیز که بیماران باید سبک زندگی خود را تغییر دهند.

 

 

سماگلوتید
لیراگلوتاید
بستن رگ اشتها
اندیکاسیون جدید برای انجام عمل جراحی چاقی
اهمیت مصرف آب بعد از جراحی چاقی
چرا پروتئین بعد از جراحی چاقی مهم است؟
راهکار های درمانی رفلاکس معده
فتق کشاله ران و علائم ان
3 پاسخ

تعقیب

  1. […] عوارض جراحی چاقی بارداری بعد از جراحی چاقی جراحی لاپاروسکوپی کلینیک چاقی, مطالب آموزشی, مطالب آموزشی چاقی […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *