لیپوساکشن بهتر است یا جراحی چاقی؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد تفاوت بین لیپوساکشن و جراحی چاقی و چه زمانی از کدام روش برای کاهش وزن استفاده می شود، همچنین درباره لیپوساکشن بهتر است یا جراحی چاقی؟صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

بر اساس گزارش سال 2016 مرکز ملی آمار سلامت، نزدیک به 71 درصد از جمعیت اضافه وزن دارند یا چاق هستند . از آنجایی که چاقی با بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 که از مرگبارترین بیماری ها در سراسر جهان محسوب می شوند، مرتبط است، پیشگیری و درمان چاقی به یکی از ضروری ترین مسائل بهداشت عمومی در زمان ما تبدیل شده است.

کاهش وزن تا 5 درصد می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را بهبود بخشد. با این حال، کاهش وزن آسان نیست. رژیم های غذایی و ورزش معمولاً کاهش وزن کمی را انجام می دهند که ممکن است بعداً دوباره به دست آید. روش های جراحی، مانند جراحی چاقی و لیپوساکشن راهکار هایی برای کاهش وزن می باشد. در این بخش درباره تفاوت های جراحی چاقی و لیپوساکشن صحبت می کنیم.

تفاوت بین جراحی چاقی و لیپوساکشن

لیپوساکشن که با نام های لیپوپلاستی و کانتورینگ بدن نیز شناخته می شود، نوعی جراحی زیبایی است. برای بیمارانی که علاقه مند به کاهش رسوب چربی بدن هستند، در نظر گرفته شده است و ممکن است در شکم یا تنه، ران، باسن، بازوها، باسن و گردن و زیر چانه انجام شود.

در مقابل، جراحی چاقی یک درمان دارویی برای چاقی است. انواع مختلفی از جراحی چاقی وجود دارد، اما همه آنها در یک چیز مشترک هستند: آنها اندازه معده را با محدود کردن ظرفیت آن یا بیرون کشیدن بخش بزرگی از آن کاهش می دهند. برخی از جراحی‌های چاقی شامل روش‌های سوء جذب نیز هستند که در نهایت با کوتاه کردن بخشی از روده کوچک، عملکرد متابولیک بیمار را تغییر می‌دهند.
لیپوساکشن همچنین می تواند یک روش تکمیلی پس از جراحی چاقی برای از بین بردن پوست اضافی یا مشکلات زیبایی باشد.

روش عملکرد جراحی چاقی و لیپوساکشن

جراحی چاقی و لیپوساکشن دو روش جراحی بسیار متفاوت هستند. لیپوساکشن برداشتن چربی زیر پوست با استفاده از دستگاه ساکشن است. جراح ممکن است تا 5 لیتر چربی که تقریباً 11 پوند است را از بدن خارج کند. این روش منجر به کانتور کردن تن بدن و تعیین یک شبح لاغرتر می شود.

در مقابل، جراحی چاقی از روش های لاپاراسکوپی برای مداخله در معده استفاده می کند. برخی از این جراحی‌ها، مانند نوار معده، اندازه معده را با تنظیم یک نوار سیلیکونی در اطراف آن محدود می‌کنند. برخی دیگر، مانند آستین معده، قسمت بزرگی از معده را برمی دارند و آنچه را که باقی مانده است به شکل لوله کوچکی در می آورند. یک روش پیچیده تر، مانند بای پس معده، معده را به دو قسمت تقسیم می کند و با اتصال روده کوچک به قسمت فوقانی معده، مسیر گوارش را کوتاه می کند. بیماری که تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرد، بسته به نوع جراحی و تعهد به سبک زندگی سالم تر، می تواند انتظار کاهش نیمی از وزن خود را داشته باشد.

شرایط کاندید شدن برای لیپوساکشن

لیپوساکشن برای افرادی در نظر گرفته شده است که ممکن است کمی اضافه وزن داشته باشند یا در قسمت های مختلف بدن خود رسوبات چربی انباشته شده اند. به عنوان یک روش مستقل، بیشتر لیپوساکشن ها در بیمارانی انجام می شود که شاخص توده بدنی (BMI) زیر 29 دارند. کاندیدهای لیپوساکشن باید دارای رنگ پوست و خاصیت ارتجاعی خوبی باشند.

شرایط کاندید شدن برای جراحی چاقی

جراحی چاقی درمان چاقی است. به این ترتیب، کاندیدای سنتی برای جراحی چاقی افراد دارای BMI بالاتر از 40 است. بیمارانی که BMI بالاتر از 35 دارند، اگر از بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری کبد چرب، فشار خون بالا یا بیماری قلبی رنج می برند، ممکن است واجد شرایط باشند.

مزایا لیپوساکشن و جراحی چاقی نسبت به یکدیگر

مزایای بسیار متفاوتی در جراحی چاقی و لیپوساکشن وجود دارد. مزایای لیپوساکشن بیشتر جنبه زیبایی دارد. لیپوساکشن می تواند در شرایطی که چربی در نواحی خاصی انباشته می شود، مانند ژنیکوماستی، که در آن تجمع چربی در سینه های مردان اتفاق می افتد، کمک کند.

در مقابل، جراحی چاقی مزایای زیادی برای سلامتی به همراه دارد. سطح گلوکز و انسولین را بهبود می بخشد و منجر به بهبود و حتی رفع دیابت نوع 2 می شود. سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد؛ باروری را افزایش می دهد و علائم POCS را کاهش می دهد. درد مفاصل را تسکین می دهد و آپنه خواب را از بین می برد.

لیپوساکشن یا جراحی چاقی؟ کدام را انتخاب کنم

لیپوساکشن یا جراحی چاقی؟ کدام را انتخاب کنم

لیپوساکشن و جراحی چاقی دو چیز بسیار متفاوت هستند.
لیپوساکشن یک روش کاملاً “زیبایی” است که در آن رسوبات چربی اضافی زیر پوست از طریق برش های کوچک مکیده می شود. این روش فقط به منظور فرم دادن به بدن انجام می شود و باید انجام شود. افرادی که در یک یا دو ناحیه از بدن، به ویژه چربی های سرسخت، رسوب چربی اضافی دارند، می توانند تحت لیپوساکشن قرار گیرند. با این حال، فردی که تحت عمل لیپوساکشن قرار می گیرد نباید انتظار کاهش وزن زیادی داشته باشد.

نتایج لیپوساکشن بلافاصله پس از جراحی به شکل چربی کمتر قابل مشاهده در ناحیه ای که از آن برداشته می شود، قابل مشاهده است. لیپوساکشن یک روش ایمن و ساده است که می تواند فوراً کانتور بدن را در ناحیه مورد نظر ایجاد کند. با این حال، این یک گزینه کاملا اشتباه برای فردی است که مایل است یا نیاز به کاهش وزن دارد. چاقی و بیماری های مرتبط با آن نیاز به کاهش وزن قابل توجهی دارد.

جراح چاقی با استفاده از مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی به کاهش وزن کامل و ماندگار همراه با رفع تمام مشکلات مربوط به وزن کمک می کند .
جراحی چاقی باعث می شود بدن خود فرد به تدریج از تمام چربی های ذخیره شده بدن استفاده کند و بنابراین کاهش وزن بسیار فیزیولوژیکی، تدریجی و کنترل شده را به همراه دارد. جراحی چاقی همچنین به کاهش تعداد زیادی از بیماری های مرتبط با وزن همراه با کاهش وزن موثر مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، سطح کلسترول بالا، آرتریت مفاصل، آپنه خواب، PCOS، سرطان های خاص و غیره کمک می کند.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *