آیا ممکن است جراحی چاقی موفقیت امیز نباشد؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد میزان موفقیت بعد از جراحی چاقی و کاهش وزن اضافی و بهبود سلامتی و رسیدن به وزن ایده ال با روش های جراحی چاقی، صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

جراحی چاقی که نوعی جراحی کاهش وزن نیز شناخته می شود، می تواند یک روش بسیار موثر برای کاهش وزن اضافی افراد باشد. اما درک این نکته مهم است که کاهش وزن طولانی مدت بیش از یک روش جراحی است. برنامه یک فرد برای مدیریت چاقی و مشکلات مربوط به سلامتی که با آن همراه است، می تواند بسیار پیچیده باشد. جراحی چاقی شروع یک برنامه کاهش وزن طولانی مدت است که امیدواریم بیماری های همراه مانند دیابت یا فشار خون بالا را برطرف کند. با این حال، میزان موفقیت طولانی مدت عمل جراحی چاقی چقدر است؟
همیشه این سوال برای بیماران پیش می آید که ممکن است جراحی چاقی موفقیت امیز نباشد؟ ما در این مقاله درباره میزان موفقیت در جراحی چاقی و کاهش وزن اضافی بعد از آن صحبت می کنیم.

میزان موفقیت جراحی چاقی طولانی مدت چقدر است؟

میزان موفقیت درازمدت جراحی چاقی بین 68 تا 74 درصد است و مطالعات نشان داده است که اثرات مفید آن بر کاهش وزن تا 20 سال پس از جراحی چاقی مثل بای پس معده باقی می ماند. این به این معنی است که اکثر بیماران 50 تا 75 درصد کاهش وزن اضافی را حفظ می کنند و میانگین وزن بیمار حداقل 100 پوند باقی می ماند. بیماران جراحی کاهش وزن معمولاً 1 تا 2 سال پس از جراحی چاقی خود بیشترین وزن را از دست می دهند و در شرایط مرتبط با چاقی شاهد بهبود وزن قابل توجهی هستند.

چرا جراحی چاقی انجام می شود؟

جراحی چاقی یک جراحی کاهش وزن است که برای افرادی که به طور بیمارگونه چاق هستند. یعنی  این افراد با شاخص توده بدنی بیشتر از 40 یا شاخص توده بدنی بیشتر از 35 با حداقل یک بیماری مرتبط با چاقی دچار هستند. هدف از جراحی چاقی کمک به بیمار برای دستیابی به کاهش وزن طولانی مدت و کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی یا بیماری هایی مانند:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • فشار خون
  • بیماری قلب و عروقی
  • سکته
  • آپنه خواب
  • نقرس
  • بیماری قلبی

هدف این جراحی های کاهش وزن کمک به بیماران چاق که دچار اضافه وزن هستند. کاهش وزن اضافی و کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با وزن سبب ایجاد زندگی سالم تری  است. رایج ترین جراحی کاهش وزن ، جراحی بای پس معده است.

مدیریت تغییرات سبک زندگی پس از جراحی کاهش وزن

مدیریت تغییرات سبک زندگی پس از جراحی کاهش وزن

قبلاً صحبت کردیم که جراحی کاهش وزن اولین گام برای موفقیت طولانی مدت کاهش وزن اضافی است. کسانی که پس از جراحی در حفظ وزن اضافی و حفظ سبک زندگی سالم موفق بوده اند، تغییرات عمده ای در نحوه غذا خوردن و زندگی خود ایجاد کرده اند.

بیماران کاهش وزن موفق می دانند که بای پس معده یک روش برای کاهش وزن اضافی است و نه فقط کاری که در حال حاضر برای خود انجام می دهند. آنها با انجام فعالیت‌های لذت‌بخش مانند پیاده‌روی یا ورزش راه‌هایی برای فعال ماندن پیدا می‌کنند و به شدت مراقب نحوه غذا خوردن و زمان خوردنشان هستند.

موفقیت در جراحی چاقی

به طور کلی، موفقیت در جراحی کاهش وزن گاهی اوقات به عنوان دستیابی به کاهش 50 درصدی یا بیشتر وزن اضافی و حفظ آن سطح برای حداقل پنج سال تعریف می شود.
مطالعات بالینی نشان می دهد که اکثر بیماران پس از جراحی به سرعت وزن کم می کنند و تا 18 تا 24 ماه بعد از عمل به کاهش وزن ادامه می دهند. بیماران ممکن است 30 تا 50 درصد از وزن اضافی خود را در شش ماه اول و 77 درصد از وزن اضافی خود را در اوایل 12 ماه پس از جراحی از دست بدهند.

مطالعه دیگری نشان داد که بیماران می توانند 50 تا 60 درصد وزن اضافی خود را 10 تا 14 سال پس از جراحی کاهش دهند. بیمارانی که BMI اولیه بالاتری دارند، تمایل به کاهش وزن کل بیشتری دارند. بیمارانی که BMI اولیه کمتری دارند درصد بیشتری از وزن اضافی خود را از دست می دهند و به احتمال زیاد به وزن ایده آل بدن خود (IBW) نزدیک می شوند. بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به بیماران بدون دیابت نوع 2 کاهش وزن کلی کمتری را نشان می دهند.

میزان موفقیت در جراحی چاقی چقدر است؟

میزان موفقیت در جراحی چاقی چقدر است؟

اگر نیمی از وزن اضافی خود را از دست بدهید و آن را حفظ کنید، جراحی کاهش وزن موفقیت آمیز محسوب می شود. با این استاندارد، میزان موفقیت 90٪ است. بسیاری از افراد در دو سال اول کاهش وزن ثابتی را تجربه می‌کنند، سپس وزن خود را کاهش می‌دهند یا پس از آن مقداری وزن به دست می‌آورند. معمولاً وزن بازیابی شده کمتر از 25 درصد است.

جراحی چاقی یک راهکار برای مقابله با چاقی و اضافه وزن است . جراحی چاقی می تواند عوامل بیولوژیکی را تغییر دهد که کاهش وزن و حفظ آن را برای افراد چاق بسیار سخت می کند. در حالی که جراحی می تواند خطرات و عوارض خاص خود را داشته باشد، اما در بیشتر موارد این خطرات و عوارض بسیار کمتر از خطرات و عوارض ناشی از چاقی و بیماری های مرتبط با آن است. جراحی چاقی در تهران یک راهکار اصولی برای کاهش وزن و بهبود سلامتی افراد می باشد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *