مراقبت از زخم بخیه بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد مراقبت از زخم بخیه بعد از جراحی چاقی، چند نکته اساسی برای بهبودی زخم پس از عمل جراحی توضیح می دهد.

دکتر شهاب شهابی

چاقی بیماری است که منجر به خطرات جدی برای سلامتی و تأثیرات مخربی بر سلامتی  افراد می گذارد. همیشه این سوال پیش می آید که چرا این روزها بسیاری از افراد تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند؟  در پاسخ به این سوال باید گفت که این روش های جراحی راهی مطمئن برای کاهش وزن سالم و ایمن هستند. همچنین جراحی ایده‌آل برای کاهش وزن شما روشی کمک کننده است، اما مراقبت از زخم بعد از جراحی نیز موضوعی است که درباره آن توضیح می دهیم .

مهم نیست که تحت چه نوع جراحی چاقی قرار می گیرید، مراقبت مناسب از برش های شما بخش کلیدی از بهبود است. بیایید درباره موضوع مراقبت از زخم و چند نکته اساسی برای بهبودی پس از عمل جراحی ارائه دهیم.

جراحی چاقی تهران

گرفتن مرخصی از محل کار بعد از جراحی چاقی

هنگامی که صحبت از بهبودی مناسب پس از جراحی چاقی می شود، بسیار مهم است که بیماران از محل کار خود مرخصی بگیرند تا بتوانند بر استراحت و بهبودی کامل تمرکز کنند. با اجتناب از کار، بیماران از فشارهای غیرضروری اجتناب می کنند که منجر به شرایط ایده آل تری برای بهبودی آن ها می شود.

دستان خود را تمیز نگه دارید

هر زمان که کارهایی انجام می دهید که شامل پانسمان های جراحی یا لمس مستقیم برش یا دست زدن به برش های خود می شود، حتما دستان خود را تمیز کنید.برای این کار از صابون و آب گرم استفاده کنید و سپس از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید تا مواد ناخواسته را از دست ها پاک کنید و دست های خود را کاملاً از باکتری ها دور نگه دارید.

برداشتن پانسمان های قدیمی

پانسمان‌های جراحی قدیمی در اطراف محل‌های برش جراحی ممکن است به دلیل خشک شدن خون در محل برش ،هنگام برداشتن این پانسمان های قدیمی، باید این کار را به آرامی و بادقت انجام دهید تا از باز شدن مجدد زخم ها و ایجاد سوزش جلوگیری کنید. دستورالعمل های جراح چاقی خود را با دقت در مورد این موارد انجام دهید.

تمیز کردن زخم

پس از برداشتن پانسمان، باید محل های برش را طبق دستورالعمل تمیز کنید تا به بهداشت ناحیه برش جراحی کمک کنید. این ممکن است شامل استفاده از محلول نمکی یا آب و صابون باشد. هنگامی که محل برش پاک شد، می توان آن را با یک حوله تمیز خشک کرد.

هنگام ترمیم زخم مراقب باشید

هنگامی که زخم را ترمیم می کنید، حتماً مراقب قرار دادن پانسمان های جدید باشید. هیچ محصول یا اقلام غیرمجاز را روی زخم قرار ندهید. (مثلاً لوسیون) زیرا می تواند خطر عفونت و سایر عوارض را افزایش دهد. پس از ترمیم زخم، مطمئن شوید که دست های خود را دوباره تمیز کنید تا در قسمت ایمن باشید. از هیچ کرم یا پماد، حتی آنتی باکتریال نیز برای کمک به این روند استفاده نکنید. مقداری قرمزی و تورم خواهید داشت  این کاملا طبیعی است. حتی ممکن است ترشحات شفافی را مشاهده کنید. این نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر دیدید که جای زخم به طور قابل توجهی متورم می شود، قرمزتر می شود یا اگر بوی ترشحات بد بو می کنید یا رگه های قرمز رنگی را از زخم می بینید، این یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به تماس با مطب ما دارد و با مراقبت های خانگی برطرف نمی شود.

هنگام ترمیم زخم مراقب باشید

هنگام ترمیم زخم مراقب باشید

اجتناب از مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی

مصرف سیگار و الکل می تواند خطر عفونت و بهبود ضعیف زخم را افزایش دهد. برای جلوگیری از عوارض، مهم است که از هر دو این فعالیت ها برای چند هفته خودداری کنید.

اجتناب از استخر شنا و فعالیت بدنی شدید

استخرها، جکوزی ها و سوناها محل نگهداری باکتری ها هستند. مطمئن شوید که از این مکان‌ها برای چند هفته دوری کنید، زیرا فقط برای اینکه محل زخم بخیه ایمن باشد، و سریع بهبود یابد. برای جلوگیری از تشدید محل های برش، باید از فعالیت های بدنی شدید خودداری کنید.

مراقب علائم عفونت باشید

عفونت پس از هر نوع جراحی چاقی مثل اسلیو معده و بای پس معده یک خطر است، بنابراین مهم است که به تحریک، درد، قرمزی بیش از حد یا ترشحات نگران کننده از محل های جراحی توجه کنید. این موارد را در اسرع وقت به جراح خود اطلاع دهید تا هر گونه عارضه احتمالی را بتوان فوراً برطرف کنید.

شما هر یک از این تغییرات را در اطراف برش خود مشاهده می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. این موارد عبارت اند از:

  • قرمزی بیشتر
  • درد بیشتر
  • تورم
  • خون ریزی
  • زخم بزرگتر یا عمیق تر است

چه زمانی بانداژ زخم را بردارم؟

پزشک دستورالعمل های دقیقی را در مورد زمان و نحوه تغییر آن به شما می دهد. بیشتر زخم‌ها بعد از چند روز نیازی به یک باند زخم ندارند، اما اگر ناحیه را پوشانده باشید، ممکن است به محافظت از بریدگی در برابر آسیب کمک کند و ممکن است سریع‌تر بهبود یابد. اگر بانداژ می‌کنید، هر روز آن را عوض کنید. قبل و بعد دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.

آیا باید زخم را خشک نگه دارم؟

اجازه ندهید تا 24 ساعت اول پس از جراحی خیس شود. بنابراین در روز اول از حمام کردن یا دوش گرفتن خودداری کنید، اگرچه حمام اسفنجی معمولاً مشکلی ندارد.

ممکن است تا روز دوم بتوانید دوش بگیرید، اما این بستگی به نوع عمل شما دارد، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.

هنگامی که برای خیس کردن تمام بدن خود مجوز دارید، بهتر است دوش بگیرید تا حمام کامل . این به این دلیل است که خیساندن زخم شما می تواند آن را نرم کند و ممکن است باعث باز شدن مجدد آن شود. بپرسید که آیا لازم است یک پانسمان ضد آب بپوشید.

تا زمانی که زخمتان در حال بهبود است، صابون یا سایر محصولات حمام را مستقیماً روی زخم خود قرار ندهید. پس از دوش گرفتن، به آرامی محل را با یک حوله تمیز خشک کنید.

تا زمانی که زخمتان در حال بهبود است، صابون یا سایر محصولات حمام را مستقیماً روی زخم خود قرار ندهید. پس از دوش گرفتن، به آرامی محل را با یک حوله تمیز خشک کنید.

آیا باید زخم را خشک نگه دارم؟

آیا باید زخم را خشک نگه دارم؟

هدف

خوشبختانه، روش جراحی لاپاراسکوپی یا حداقل تهاجمی برای جراحی شکم، با کاهش چشمگیر اندازه برش‌های شکمی، بروز عفونت را کاهش داده است. فناوری مدرن، از جمله فناوری رباتیک ، واقعاً انقلابی در اندازه برش های مورد نیاز برای جراحی چاقی، جراحی فتق و جراحی GERD بدون به خطر انداختن مهارت جراح ایجاد کرده است.

درمان هموروئید - درمان همورویید

همورویید

/
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *