ریزش مو بعد از جراحی چاقی و راه های پیشگیری آن

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ریزش مو بعد از جراحی چاقی و راه های پیشگیری آن و دلایل رایج ریزش مو صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

ریزش مو بعد از جراحی چاقی بسیار شایع و بسیار استرس زا است. همه ما می خواهیم به نتایج کاهش وزن عالی برسیم و همچنان موهای عالی داشته باشیم. ریزش مو بعد از جراحی معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود و به ندرت بیش از 6 ماه طول می کشد. موی انسان چرخه رشد دو مرحله ای دارد. مرحله رشد آناژن نامیده می شود و 90 درصد فولیکول های موی ما در هر زمان در این فاز هستند. مرحله استراحت تلوژن نام دارد که به طور متوسط ​​3 ماه طول می کشد. حدود 5 تا 15 درصد موهای ما در هر زمان در مرحله استراحت هستند. به دلیل استرس، فولیکول های مو زمان بیشتری می توانند وارد فاز استراحت شوند. در واقع  در زمان جراحی موهایی که در مرحله استراحت هستند به احتمال زیاد موهایی هستند که می ریزند. به همین دلیل است که موهای شما بین 1 تا 6 ماه پس از جراحی می ریزد.

جراحی چاقی تهران

دلایل رایج ریزش مو بعد از جراحی چاقی

  • جراحی، بیماری حاد، تروما
  • بیماری مزمن مانند بیماری کبد یا هر بیماری مزمن ناتوان کننده
  • عدم تعادل هورمونی مانند کم کاری تیروئید
  • رژيم غذايي هولناک، مصرف کم پروتئين، بي اشتهايي، کمبود مزمن آهن
  • داروهایی مانند بتابلوکرها، ویتامین A اضافی و داروهای ضد انعقاد

بر اثر عمل جراحی چاقی، مصرف کالری بسیار کم و احتمالاً مصرف پروتئین کم شروع می شود. سپس در اثر بیماری مثل کم کاری تیروئید، کمبود آهن یا ژنتیک، حدود 5 تا 15 درصد از فولیکول های مو ریزش می کند. سایر مواد مغذی موثر در ریزش مو عبارتند از روی، بیوتین، فولات، ویتامین B-6 و اسیدهای چرب ضروری می باشد.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو بعد از جراحی چاقی

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو بعد از جراحی چاقی

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو بعد از جراحی چاقی

آرام باشید و نگران نباشید. این ریزش طبیعی 5 تا 15 درصد موهای شما به دلیل استرس جراحی و کاهش وزن است. به ندرت بیش از 6 ماه طول می کشد و دوباره رشد می کند.

شما می توانید برای بررسی هر گونه بیماری یا دلیل غیرتغذیه ای ریزش مو مانند بیماری تیروئید یا سایر بیماری های مزمن به پزشک مراقبت های اولیه خود مراجعه کنید.

از نسخه غذایی اصولی پیروی کنید که به کالری محدود و دریافت پروتئین متنوع و استثنایی به صورت روزانه نیاز دارد. پروتئین زیادی  به رژیم خود اضافه نکنید و کالری خود را آنقدر افزایش دهید که کاهش وزن خود را خراب کنید. ما یک مکمل پروتئینی را پیشنهاد می کنیم که قند کمی دارد. یک مولتی ویتامین مخصوص چاقی با ویتامین های B، فولات، روی و بیوتین کافی مصرف کنید. B12 و سیترات کلسیم خود را با مکمل های ویتامین D فراموش نکنید. از مصرف بیش از حد ویتامین A و مکمل های روی با دوز بالا خودداری کنید که هر دو به طور بالقوه مضر هستند.

ریزش مو می تواند یک موضوع ترسناک برای بحث باشد. اگرچه ریزش مو ممکن است بعد از جراحی چاقی اتفاق بیفتد، اما دائمی نیست و موهای شما دوباره رشد خواهند کرد. پس چرا این اتفاق می افتد و چه کاری می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید؟ یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت این است که کسانی که تحت عمل اسلیو معده یا بای پس معده قرار می‌گیرند، نسبت به کسانی که روش Lap Band را انجام می‌دهند، بیشتر در معرض ریزش مو هستند. این به این دلیل است که کسانی که تحت عمل جراحی بای پس معده یا اسلیو قرار می‌گیرند، کاهش وزن سریع‌تری را تجربه می‌کنند و شیوع کمبود مواد مغذی بیشتری را بعد از جراحی تجربه می‌کنند. از آنجایی که کسانی که روش Lap Band را انجام می دهند به تدریج وزن کم می کنند، معمولاً ریزش مو کمتری دارند.

تحقیقات نشان داده است که استرس فیزیولوژیکی ناشی از جراحی بزرگ و کاهش وزن سریع می تواند باعث شود که بدن مواد مغذی را به سمت اندام های حیاتی مانند قلب و مغز منتقل کند و از عملکردهای زیبایی مانند رشد مو دور شود. اگرچه مو برای ما مهم است، اما برای بدن مهم نیست. در نتیجه، فاز رشد مو می تواند به طور موقت متوقف شود و حالت خفته ایجاد شود و باعث ریزش مو شود. اغلب در 3-5 ماه پس از عمل رخ می دهد. با تطبیق بدن با تغییرات، ریزش مو کاهش یافته و سپس متوقف می شود. تا زمانی که کمبود مواد مغذی وجود نداشته باشد و پروتئین کافی مصرف کنید، موها باید به طور طبیعی رشد کنند.

پیشگیری از ریزش مو بعد از جراحی چاقی

پیشگیری از ریزش مو بعد از جراحی چاقی

پیشگیری از ریزش مو بعد از جراحی چاقی

در زیر چهار نکته ساده برای کمک به جلوگیری از ریزش مو آورده شده است. این نکات را دنبال کنید تا موهایتان پر از موهای جدید باشد!

  • نکته 1: پروتئین از جمله  مواد غذایی برای کمک یه ساخت سلول هایی است که موهای شما را می سازند. عدم رعایت توصیه ما برای حداقل 60 گرم در روز می تواند باعث نازک شدن موهای شما شود. مطمئن شوید که در هر وعده غذایی از غذاهای پروتئینی بدون چربی استفاده می کنید. این شامل مرغ بدون پوست، گوشت قرمز بدون چربی، ماهی کبابی/پخته، پنیر رشته‌ای کم‌چرب و پنیر دلمه، ماست یونانی، لوبیا، میله‌های پروتئینی، دانه‌های چیا و کتان است. اگر گیاهخوار هستید، مهم است که در هر وعده غذایی، گزینه های مختلف پروتئین گیاهی را جفت کنید تا تمام آمینو اسیدهای لازم را تامین کنید. به عنوان مثال می توان به لوبیا، نخود، کینوآ، دانه چیا و سویا اشاره کرد.
  • نکته 2: ویتامین های خود را مصرف کنید. کمبود بسیاری از مواد مغذی می تواند منجر به ریزش مو شود، بنابراین ویتامین های روزانه خود را به عنوان دارو در نظر بگیرید. آنها برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی ضروری هستند و ویتامین های B مورد نیاز برای سالم نگه داشتن موهای شما را فراهم می کنند. ویتامین چندگانه چاقی جویدنی خود را به طور مداوم از دو هفته قبل از جراحی شروع کنید تا از ریزش مو و خستگی ناشی از وضعیت کم مواد مغذی جلوگیری کنید.
  • نکته 3: آهن اهمیت دارد. اگر هفت ماه پس از جراحی همچنان موهایتان کم می شود، سطح آهن خود را بررسی کنید. آهن ریزمغذی است که بیشتر با ریزش مو مرتبط است. سطح فریتین نشان دهنده ذخیره آهن در بدن است و سطوح پایین فریتین معمولاً با ریزش مو مرتبط است. اگر فکر می کنید میزان فریتین شما پایین است، از متخصص تغذیه یا پزشک خود بخواهید که سطح فریتین شما را بررسی کند. علائم کم خونی آهن شامل خستگی، رنگ پریدگی پوست، ضعف و ناتوانی در تنظیم دمای بدن است. منابع غذایی غنی از آهن شامل گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، سبزیجات با برگ تیره، لوبیا/نخود/حبوبات و غلات غنی شده با آهن است. هنگام مصرف غذاهای سرشار از آهن، از مواد غذایی غنی از ویتامین C استفاده کنید تا آهن بهتر جذب شود.
  • نکته 4: روی را امتحان کنید. اگر نکات 1 تا 3 را امتحان کرده اید و همچنان در حال ریزش مو هستید، روی اضافی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. روی عامل مهمی برای رشد و نمو موهای سالم است. قبل از شروع مکمل روی حتما با متخصص تغذیه یا پزشک خود صحبت کنید زیرا مقادیر بیش از حد روی می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. صدف، گوشت قرمز و مرغ اکثریت روی را در رژیم غذایی تامین می کنند. سایر مواد مغذی مرتبط با سلامت مو عبارتند از ویتامین A، فولات، B-6 و اسیدهای چرب ضروری. ریزش مو همچنین می تواند ناشی از بیماری های سیستمیک از جمله بیماری تیروئید و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد و تحت تأثیر ژنتیک است.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *