میزان کاهش وزن بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد میزان کاهش وزن بعد از جراحی چاقی و این کاهش وزن و از دست دادن وزن اضافی به عوامل مختلفی مثل نوع جراحی چاقی بستگی دارد، صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

مقدار وزنی که بعد از جراحی چاقی از دست خواهید داد به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل رژیم غذایی، ورزش، سبک زندگی و تعهد کلی شما به تغییر عادات قدیمی است. همچنین به اندازه ای که جراح معده شما را می سازد و تفاوت کوچکی در کاهش وزن ایجاد کند نیز بستگی دارد، اما در بیشتر مواقع این تفاوت های جراحی جزئی هستند.
جراحی چاقی یا کاهش وزن معمولاً برای کمک به کاهش وزن به افراد توصیه می شود. زمانی که رژیم غذایی و ورزش نتایج مورد نظر خود را ارائه نمی دهد، یا زمانی که شروع به تجربه عوارض سلامتی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، ناباروری، افسردگی، مشکلات مفصلی و … می کنند.
به طور کلی، هر فرد دارای اضافه وزن کاندید مناسبی برای جراحی چاقی نیست.  مدیریت چاقی صرفاً تغییر ظاهر و رهایی از وزن اضافی نیست. همچنین به بهبود سلامت کلی و کیفیت زندگی شما کمک می کند، رفاه شما را افزایش می دهد و احتمالاً سال ها را به زندگی شما اضافه می کند.

انتظار کاهش وزن بعد از جراحی چاقی

اولاً، میزان کاهش وزن به نوع جراحی چاقی که انتخاب می‌کنید و سلامت عمومی شما بستگی دارد. گفته می شود، کاهش وزن معمولاً بین 40 تا 80 درصد وزن “اضافی” شما متغیر است.
به خاطر داشته باشید که نتایج برای بیماران مختلف بسته به انگیزه، میزان پیروی از توصیه های پزشک و حمایت مداوم متفاوت است. بیشتر کاهش وزن در چند ماه اول پس از جراحی چاقی رخ می دهد و تا 12 تا 18 ماه پس از جراحی چاقی ادامه می یابد.
چند روش استاندارد چاقی وجود دارد که به بیماران کمک می کند تا مقدار قابل توجهی از وزن خود را کاهش دهند و آن را در طولانی مدت حفظ کنند. این روش ها عبارتند از: باند معده، بای پس معده، اسلیو معده می باشد و تفاوت های اساسی بین این روش ها وجود دارد و خطرات و مزایای آن برای هر عمل متفاوت است. در این بخش در مورد کاهش وزن مورد انتظار پس از جراحی چاقی صحبت خواهیم کرد.

کم تهاجمی ترین روش جراحی چاقی، نوار معده است که شامل قرار دادن یک نوار سیلیکونی در اطراف قسمت فوقانی معده برای محدود کردن مصرف غذا است. قدیمی ترین روش اصلی چاقی، روش است بای پس معده است. اگرچه آستین معده در سال های اخیر به دلیل سادگی و ایمنی درک شده محبوبیت پیدا کرده است.

همه این روش های جراحی کاهش وزن درجات مختلفی از کاهش وزن مورد انتظار را دارند.

بعد از جراحی چاقی چقدر وزن کم می کنم؟

بعد از جراحی چاقی چقدر وزن کم می کنم؟

سوالی که اغلب از بیماران چاقی پرسیده می شود این است که “چقدر وزن کم خواهم کرد؟” پاسخ کوتاه این است که بر اساس عوامل مختلفی از جمله سن، ژنتیک، جنسیت، وزن اولیه و سطح انگیزه متفاوت است. در تمرین خودم، چند تعمیم رایج را مشاهده کرده ام که بر کاهش وزن بعد از جراحی چاقی تأثیر می گذارد.

میزان وزن انتظار بعد از باند معده

بیمارانی که نوار معده دارند می توانند انتظار داشته باشند که حدود 35 تا 45 درصد از وزن اضافی خود را از دست بدهند. اگر فردی حدود 40 درصد از وزن اضافی خود را با نوار معده از دست بدهد، نتیجه کاهش وزن بسیار خوبی است.

با این حال، اگر بیمار بیش از 40٪ از دست بدهد، احتمالاً باند خیلی سفت است و بیمار احتمالاً رفلاکس را تجربه می کند و به طور معمول و اجتماعی غذا نمی خورد. اغلب این می تواند منجر به برداشتن مایع از باند برای شل شدن آن شود و متأسفانه وقتی این اتفاق می افتد، بیمار اغلب وزن قابل توجهی را به دست می آورد.

میزان وزن انتظار بعد از اسلیو معده

بیشتر افراد می توانند انتظار داشته باشند که بین 60 تا 75 درصد از وزن اضافی خود را با جراحی اسلیو معده از دست بدهند.

شاخص توده بدنی اولیه (BMI) بیمار تعیین می کند که او چقدر می تواند انتظار کاهش وزن داشته باشد. بیماران با BMI در 40 و 50 سالگی مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست خواهند داد. با این حال، درصد کمتری از وزن اضافی خود را از دست خواهند داد. برعکس، بیمارانی که در محدوده وزنی پایین‌تری (BMI در دهه‌های 30 و 40) شروع کرده‌اند، اغلب نزدیک به 100 درصد وزن اضافی خود را از دست می‌دهند.

با این حال، به طور کلی، ما به بیماران خود می گوییم که می توانند انتظار داشته باشند به طور متوسط 60 تا 65 درصد کاهش وزن اضافی را داشته باشند.

جدول زمانی کاهش وزن

در 6 تا 8 هفته اول پس از جراحی چاقی، اکثر بیماران (بدون توجه به روشی که دارند) 10% از وزن اضافی خود را از دست می دهند.
در 4 تا 5 ماه آینده ، آنها می توانند انتظار داشته باشند که در مجموع 50٪ از وزن اضافی خود را از دست بدهند.
در طی 12 ماه آینده ، بیماران به طور کلی 50٪ از وزن اضافی خود را از دست خواهند داد، به طور مساوی در مجموع 100٪.
پس از سال اول جراحی، کاهش وزن بیماران به طور معمول شروع به افزایش می کند. به طور کلی، بیماران می توانند انتظار داشته باشند که وزن نهایی خود را که امیدواریم وزن هدف آنهاست، 18 ماه پس از عمل به دست آورند.

سایر عوامل موثر بر کاهش وزن

جدای از روشی که انتخاب می کنید، محدوده کاهش وزن مورد انتظار ذکر شده در بالا بر اساس عوامل اجتماعی و محیطی متفاوت است. میزان کاهش وزن مورد انتظار به تعهد بیمار به این فرآیند و تعهد او به انجام آن بستگی دارد غذای سالم تر انتخاب ها و افزایش سطح فعالیت کلی شما.

به طور مشابه، کاهش وزن مورد انتظار نیز می تواند به عوامل محیطی بیمار مانند استرس، کمبود خواب، ژنتیک و جنسیت بستگی داشته باشد. با توجه به هورمون هایی که زنان تولید می کنند، حدود 10 درصد وزن کمتری از دست خواهند داد، کندتر از مردان وزن کم کنید. به طور مشابه، سن یک عامل تعیین کننده در کاهش وزن مورد انتظار خواهد بود. بیماران جوان متابولیسم بالاتری دارند و بنابراین احتمال کاهش وزن بعد از عمل چاقی بیشتر است.
برای بسیاری از بیمارانی که در کاهش وزن سنتی از طریق رژیم غذایی و ورزش تلاش کرده‌اند و شکست خورده‌اند، یا نگران هستند که وزن‌شان خارج از کنترل باشد، کاهش وزن با عمل جراحی بهترین راه حل برای کاهش وزن حداکثر و پایدار است.

نتیجه گیری

بیمارانی که بهترین نتایج درازمدت را می بینند، کسانی هستند که به این فرآیند متعهد هستند، عادات غذایی خود را تغییر می دهند، به فعالیت بدنی منظم می پردازند و عادت هایی برای حفظ سلامتی خود ایجاد می کنند.  هنگامی که فرد به رفتارهای غذایی ضعیفی که شامل مصرف بیش از حد مواد غذایی است، بازگردد، دوباره اضافه وزن رخ می دهد. نکته مهمی که بعد از جراحی چاقی به ان توجه کنیم، مراقبت بعد از جراحی چاقی است که نقش مهمی در ثابت نگه داشتن وزن دارد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *