چرا افراد چاق دچار تنگی نفس می شوند؟ (بررسی ارتباط چاقی و آسم)

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ارتباط بین چاقی و آسم، تاثیر منفی افراد مبتلا به آپنه انسدادی و آسم، اثرات منفی چاقی بر دارو های آسم و تاثیر کاهش وزن بر درمان آسم و بهبود ان و همچنین نقش جراحی چاقی بر کاهش وزن و بهبود آسم صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

چاقی شایع ترین بیماری همراه با آسم است. با افزایش خطر تشدید آسم، علائم تنفسی بدتر و کنترل ضعیف مرتبط است. مکانیسم‌های دقیق ناشناخته باقی می‌مانند و احتمالاً چند عاملی هستند که از تغییرات مکانیکی راه‌های هوایی و پارانشیم ریه، تا اختلالات التهابی و متابولیک سیستمیک و راه هوایی که بر عملکرد ریه و یا پاسخ به درمان تأثیر منفی می‌گذارد، نشات می‌گیرد. با این حال، این واقعیت که همه افراد مبتلا به آسم و چاقی به یک اندازه تحت تأثیر افزایش وزن قرار نمی گیرند، چالش ها و پیچیدگی های زیادی را در درک این ارتباط وجود دارد. عواملی که حساسیت را تعیین می کنند ممکن است تنها به چاق بودن بستگی نداشته باشد، بلکه به تعامل با سایر ویژگی های فنوتیپی مانند سن شروع آسم، جنسیت و نژاد بستگی دارد. این بررسی خلاصه ای مختصر از مکانیسم های مرتبط با چاقی و تأثیر بالینی بر آسم از جمله نکات برجسته در پیشرفت اخیر می باشد.

ارتباط بین چاقی و آسم

تقریباً 38 درصد از بزرگسالان مبتلا به آسم فعلی نیز در ایالات متحده چاق هستند و نشان داده شده است که چاقی عامل خطر برای ابتلا به آسم است. درک ارتباط بین چاقی و آسم ممکن است پیامدهای عمده ای برای سلامت عمومی داشته باشد و این پتانسیل را دارد که به توسعه درمان های آینده منجر شود.

ارتباط بین چاقی و آسم

تاثیر چاقی بر بیماری آسم

بر کسی پوشیده نیست که افراد چاق با اضافه وزن خود دست و پنجه نرم می کنند. اگر شما یکی از آنها هستید، تنها نیستید. با توجه به مراکز کنترل و سیستم کنترل از بیماری (CDC)، 38 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا به عنوان شاخص توده بدنی یا BMI 30 یا بیشتر هستند. البته این فقط یک مشکل برای بزرگسالان نیست، بلکه برای کودکان نیز مشکل دارد: حدود 21 درصد از بچه های 12 تا 19 ساله نیز با چاقی دست و پنجه نرم می کنند.
چاقی با عوارض بیشتر آسم و با افزایش شیوع و میزان بروز آن همراه است. این ارتباط ها به طور متناقض در مردان و زنان، در بین نژادهای مختلف و در بین تمام گروه های سنی گزارش شده است. ناهمگونی نتایج مطالعه، پیچیدگی‌های بسیاری را که ارتباط چاقی و آسم را مشخص می‌کند، افزایش وزن و چاقی بر سلامت تنفسی میلیون‌ها نفر با و بدون آسم تأثیر می‌گذارد. به طور کلی چاقی تاثیر بسیار زیادی بر بروز بیماری آسم دارد.

دلیل ارتباط چاقی با آسم

خطر ابتلا به آسم در افراد با BMI 30 یا بیشتر نسبت به افرادی که BMI کمتری دارند، بیشتر است. هفت درصد از بزرگسالان با BMI در محدوده طبیعی، آسم دارند، اما 11 درصد از بزرگسالان با BMI طبقه بندی شده به عنوان چاق، آسم دارند. و به زودی که هنوز نمی‌دانیم، به نظر می‌رسد این مشکل مخصوصاً برای زنان است ،تقریباً 15 درصد از زنان چاق از آسم رنج می‌برند.

کاملاً مشخص نیست که چرا اضافه وزن باید باعث آسم شود. مطمئناً وزن اضافی در اطراف قفس سینه و شکم ممکن است ریه ها را منقبض کند. احتمالاً بسیار پیچیده تر از آن است. بافت مواد تولیدی ممکن است ریه ها تاثیرگذار باشد و از مطالعات نشان داده شود که این ماده بر آسم تأثیر می گذارد .
آنچه ما می دانیم این است دلیل دلیل ارتباط چاقی با آسم این است که بیماران چاق بیشتر از داروهای بیشتری استفاده می کنند، علائم بدتری را تجربه می کنند و کمتر قادر به کنترل آسم خود نسبت به میزان افرادی که دارای وزن سالم تری هستند.

تاثیر چاقی بر دارو های آسم

تحقیقات انجام شده توسط شبکه مراکز تحقیقاتی بالینی انجمن ریه آمریکا (ACRC ) بزرگترین شبکه غیرانتفاعی مراکز تحقیقات بالینی کشور که به آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) اختصاص دارد نشان داده است که افراد مبتلا به آسم و BMI افراد بالای 30 به همان روشی که افراد با BMI پایین تر به داروها پاسخ نمی دهند. افراد چاق مبتلا به آسم با درمان با تئوفیلین، دارویی که در درمان آسم استفاده می شود و ماهیچه برونش را شل می کند، کنترل آسم بدتری دارند. گروه های تحقیقاتی دیگر گزارش کرده اند که چاقی اثربخشی داروهایی مانند کورتیکواستروئیدهای استنشاقی را کاهش می دهد.

اثرات منفی چاقی بر آسم

مشکل دیگری که در تحقیقات ACRC شناسایی شده است این است که افرادی که هم از چاقی و هم از آسم رنج می برند، اغلب مشکلات پزشکی دیگری دارند که ممکن است بر آسم تأثیر بگذارد. افرادی که BMI بالای 30 دارند بیشتر از افراد لاغرتر به افسردگی مبتلا می شوند و افسردگی با علائم بدتر آسم همراه است. یکی دیگر از مشکلات پزشکی که بیشتر در افراد دارای اضافه وزن یا چاق شایع است، آپنه انسدادی خواب است. در واقع ارتباط زیادی بین چاقی و اپنه انسدادی خواب وجود دارد. افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب و آسم نیز به نظر می رسد علائم آسم شدیدتری نسبت به افراد مبتلا به آسم بدون آپنه انسدادی خواب دارند.

کاهش وزن و درمان آسم

کاهش وزن و درمان آسم

اضافه وزن خطر ابتلا به آسم و ابتلا به آسم شدیدتر و دشوارتر را افزایش می دهد. پس راه حل چیست؟ کاهش وزن می تواند برای هر کسی سخت باشد و اگر آسم ورزش را دشوار کند، ممکن است به ویژه چالش برانگیز باشد . روش های بسیار زیادی ممکن است به کاهش وزن افراد مبتلا به آسم کمک کند، تحقیق کند. در این بین، خوردن یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از چربی زیاد در رژیم غذایی شما ممکن است مفید باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای پرچرب باعث بدتر شدن التهاب راه هوایی در افراد مبتلا به آسم می شود. بیشتر پیاده روی کنید، سعی کنید هر روز کمی ورزش کنید. این راهکار به وزن شما کمک می کند و همچنین به تنفس شما کمک می کند. اگر افراد نتوانند به وسیله روش هایی مثل ورزش و رژیم غدایی وزن خود را کاهش دهند جراحی چاقی روشی بدون بازگشت برای کاهش وزن و بهبود بیماری آسم می شود.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *