کدام نوع جراحی چاقی برای من مناسب است؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد کدام نوع جراحی چاقی برای هر فرد مناسب است و همچنین درباره انتخاب روش جراحی چاقی مناسب و مزایا هر کدام روش جراحی چاقی و هر یک از روش جراحی چاقی مناسب برای چه افرادی است، صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

انتخاب جراحی چاقی مناسب یک انتخاب دشوار است. جواب صحیحی وجود ندارد. نوع جراحی چاقی که انتخاب می کنید یک تصمیم شخصی بر اساس عادات، ریسک گریزی و سبک زندگی شما است. با ما در ادامه این مقاله برای انتخاب یک روش جراحی مناسب با شرایط شما همراه باشید.

 عامل تاثیر گذار در انتخاب نوع جراحی چاقی

عامل تاثیر گذار در انتخاب نوع جراحی چاقی

چندین عامل وجود دارد که باید در نظر بگیرید که کدام روش جراحی کاهش وزن برای شما مناسب است، اولین عامل شاخص توده بدنی (BMI) شما است. اگر BMI شما بالای عدد 30 باشد، شما روش نوار معده یا ESG (آستین غیر جراحی) را برای کاهش وزن و لاغری می توانید، استفاده کنید، همچنین اگر این عدد بالای 35 باشد، شما می توانید از نوار معده، آستین معده، بای پس معده یا ESG با وزن سالم تر به عنوان یک روش کاهش وزن استفاده کنید.
برای اکثر بزرگسالان، BMI ایده آل در محدوده 18.5 تا 24.9 است، در حالی که چاقی برای افرادی که BMI بالای 30 دارند طبقه بندی می شود .
تحقیقلت اخیر نشان می دهد که چاقی یک بیماری است که شما را در معرض خطر ابتلا به چندین بیماری دیگر از جمله بیماری قلبی، برخی سرطان ها و دیابت نوع 2 قرار می دهد. چاقی یکی ار عواملی است که امید به زندگی را برای شما کم می شود و هر چه BMI شما بالاتر باشد امید به زندگی شما بیشتر کاهش می یابد. در واقع، زمانی که BMI شما به بالای 40 برسد، خطر سلامتی شما خیلی سریع افزایش می یابد.

یافتن بهترین نوع جراحی کاهش وزن

اما یافتن روش مناسب جراحی کاهش وزن نیاز به گفتگو بین شما و جراح چاقی شما دارد. ما تاریخچه، شرایط و انتظارات بیمار را در نظر می گیریم.

امروزه پزشکان تقریباً تمام روش های جراحی چاقی را با استفاده از تکنیک های جدید کم تهاجمی انجام می دهند. این به معنی برش های کوچکتر (معمولاً پنج یا شش در شکم) و بهبودی سریعتر است. اکثر بیماران یک روز پس از جراحی چاقی به خانه می روند و طی دو تا سه هفته بهبود می یابند. در ادامه درباره انواع جراحی چاقی و مزایا هر کدام صحبت می کنیم.

یافتن بهترین نوع جراحی کاهش وزن

جراحی بای پس معده

جراحی بای پس معده Roux-en-Y عملی است که معده شما را به همراه مقدار کالری و چربی جذب شده توسط بدن کوچک می کند.
در این روش شکم را در قسمت بالایی جدا می کنیم و یک کیسه کوچک در آنجا می سازیم. سپس حلقه‌ای از روده کوچک را بالا می‌آوریم و آن را به آن کیسه وصل می‌کنیم و مسیر دستگاه گوارش را تغییر می‌دهیم. زمانی که بیمار غذا می خورد، مستقیما وارد روده کوچک می شود. ما 90 تا 95 درصد از معده را دور می زنیم.

بای پس معده مناسب برای چه کسانی است

افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس شدید: رفلاکس معده اغلب پس از جراحی بای پس معده بهبود می یابد.
افراد با BMI بالا: افراد با BMI بالا، در روش بای پس معده وزن بیشتری از دست می دهند.
افراد مبتلا به دیابت: در حالی که بای پس معده به طور کلی برای این بیماران بهتر است، ولی در بیماران مبتلا به دیابت شدید فرقی نمی کند که بای پس انجام دهیم یا اسلیو معده. هر دو روش به طور مشابه مؤثر هستند.

جراحی اسلیو معده

در این نوع جراحی که به نام اسلیو معده نیز شناخته می شود، عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی فقط بر روی معده انجام می شود. جراحان حدود 80 تا 85 درصد آن را برمی دارند و یک “آستین” کوچکتر در جای خود باقی می گذارند.

جراحی اسلیو معده مناسب برای چه کسانی است

افرادی که چندین عمل جراحی شکم داشته اند و تغییر مسیر دستگاه گوارش و عمل بر روی روده کوچک زمانی که بافت اسکار شدیدی در اطراف آن وجود داشته باشد، کاندید مناسبی هستند. در جراحی اسلیو، ما فقط قسمت بالای شکم را عمل می کنیم که معمولا کمتر تحت تاثیر بافت های اسکار قرار می گیرد. این جراحی اسلیو معده مناسب براب افراد زیر می باشد.

بیماران جراحی پرخطر: گاسترکتومی اسلیو برای بیماران آسان تر از بای پس معده است. زمان بیهوشی کوتاهتر و بهبودی سریعتر است. بیماران پرخطر شامل افرادی با بیماری شدید قلبی یا مشکلات ریوی، به علاوه کاندیدها یا گیرندگان پیوند هستند.

افرادی که بیش از 450 تا 500 پوند وزن دارند: چربی بیش از حد می تواند فضای داخل شکم را محدود کند. جراحان به فضا برای تغییر مسیر دستگاه گوارش نیاز دارند. بدون فضا، بای پس معده امکان پذیر نیست.

افرادی که چندین دارو برای درمان بیماری های روانپزشکی مصرف می کنند: بای پس معده می تواند بر نحوه جذب و واکنش بدن شما به داروها تأثیر بگذارد. اگر بیمار مبتلا به افسردگی یا اضطراب شدید در مصرف چندین داروی روانی پایدار باشد، ما نمی خواهیم روشی را به او ارائه دهیم که ممکن است جذب و اثربخشی داروی او را تغییر دهد.

بالون معده

این بالون معده برای BMI بالاتر از 27 مناسب است. بالون معده اغلب برای کمک به بیمارانی که BMI خطرناکی دارند استفاده می شود تا در موقعیت ایمن تری برای جراحی چاقی بیشتر قرار گیرند. اگر سال ها با چاقی خود مبارزه کرده اید ، بالون معده ممکن است تنها یک راه حل کوتاه مدت برای شما باشد.

نوارهای معده

اگر مشکل اصلی شما اندازه وعده شما است، ممکن است این عمل جراحی یعنی نوار های معده مناسب شما باشد. اگر شکلات‌خوار هستید، ممکن است این بهترین گزینه برای کاهش وزن شما نباشد، زیرا هنوز هم می‌توانید غذاهای نرم و پرکالری را با باند بخورید.

نتیجه گیری

ما همیشه به شما توصیه می کنیم که در مورد هر نوع جراحی چاقی تحقیقات زیادی انجام دهید. نه تنها به کاهش وزن بلکه به تغییرات زندگی که به دلیل جراحی رخ می دهد فکر کنید. با پزشک جراح خود صحبت کنید،این یک تصمیم بزرگ با تعهد مادام العمر است. این تحقیقات به شما کمک می کندکه با توجه به شرایط خود ، یک نوع از جراحی چاقی را انتخاب کنید و بدانید که کدام نوع جراحی چاقی برای شما مناسب است.
توجه داشته باشید که نتایج و مزایای جراحی کاهش وزن برای هر فرد منحصر به فرد است و نتایج برای هر جراحی چاقی در تهران می تواند متفاوت باشد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *