آیا بعد از جراحی چاقی امکان برگشت وزن وجود دارد؟ علل آن چیست ؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد علت برگشت وزن بعد از جراحی چاقی، داشتن رژیم غذایی مناسب برای حفظ وزن و نحوه برگشت وزن بعد از جراحی چاقی و راهکار های مناسب برای حفظ وزن بعد از جراحی چاقی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

ممکن است پس از جراحی چاقی، به دلیل تغییراتی که در معده و روده ایجاد می‌شود، فرد مورد نظر وزن اضافه کند که این امکان وجود دارد که بیشتر غذا بخورد و کالری بیشتری جذب کند. همچنین در صورتی که عادت های رژیم غذایی تغییر کرده باشد، باید برگشت وزن را به روش های مختلف یعنی  هم با کاهش کالری دریافتی و هم افزایش فعالیت بدنی کاهش دهند.

در برخی موارد در صورت برگشت وزن، جراحی دوم برای ترمیم، یا انجام دوباره بای پس معده، ممکن است مناسب باشد. این امر به ویژه در صورتی درست است که آناتومی معده و روده کوچک تغییر کرده باشد، مانند فیستول (ارتباط اضافی بین معده و روده)

جراحی بای پس معده می تواند یک درمان موثر برای چاقی باشد، در صورتی که به اندازه کافی برای تغییرات آمادگی داشته باشند. در این صورت پس از جراحی چاقی، وزن کم می کنند. اما فرد همیشه در خطر به دست آوردن مجدد وزن، حتی در سال های بعد از جراحی چاقی  خواهد بود. برای رسیدن به هدف کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن، تغییر سبک زندگی به همراه جراحی بای پس معده، روشی مناسب می باشد.

متأسفانه، حقیقت این است که به راحتی می توان وزن را به دست آورد. افراد معمولاً 12 تا 18 ماه پس از جراحی چاقی، شروع به افزایش وزن می کنند. و این امر ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد.

عوامل ایجاد کننده افزایش وزن پس از جراحی چاقی

  • تشریحی: کیسه معده و خروجی معده بزرگ می شود.
  • فیزیولوژیکی: متابولیسم چربی تغییر یافته است، که باعث ذخیره سازی آسان چربی می شود و چربی سوزی محدود می شود.
  • روانشناسی: افسردگی؛ مشکل در ابراز وجود برای رفتارهای جدید
  • رفتاری: عدم فعالیت، رفتارهای خوردن (مانند غذاهای فرآوری شده، خوردن بیش از حد رضایت)

افزایش وزن پس از جراحی چاقی، یک امر کاملا طبیعی است، زیرا بیماران هنوز در یک محیط چاقی زندگی می کنند و توانایی فرد یا جراحی برای کنترل همه عوامل موجود، محدود است. چربی موجود در بدن نیز، برای بازیابی وزنی که از دست رفته، تحت فشار متابولیک قرار دارد.

رفتارهای غذایی کمک کننده به عدم برگشت وزن بعد از جراحی چاقی

در ادامه رفتارهای غذایی که مشکل سازهستند، همچنین توضیح در مورد چگونگی ایجاد مشکل و روش های حل مشکل صحبت می کنیم.

غذا خوردن نامنظم بدون الگوی غذایی، مثل زمان تقریبی غذا خوردن در طول روز، که می توان یه برنامه غذایی با روشی اصولی در اولویت قرار داد.

حذف کردن وعده های غذایی: گذراندن زمان های طولانی بدون غذا، که می تواند بعدا باعث پرخوری شود. می توان برای وعده های غذایی، با میان وعده های مناسب یا انتخاب رژیم غذایی مناسب برای فرد برنامه ریزی کرد.

انتخاب رژیم  غذایی ضعیف از جمله غذاهای فرآوری شده، سرخ شده و فست فود، بازگشت به عادت های قبلی که منجر به افزایش وزن اولیه فرد میشود. برای رفع این مشکل می توان معرفی گزینه های غذایی آسان و مفید به بیماران بعد از جراحی چاقی و تشویق بیماران به علاقه مند شدن به تهیه و کیفیت غذا (مانند کلاس های آشپزی) را پیشهاد کرد.

خوردن مواد غذایی در شب: بخش قابل توجهی از کالری، بعد از وعده غذایی عصر دریافت می شود. باید بین وعده های غذایی فاصله مناسب را رعایت کرد.

افراد بعد  از سیر شدن غذا بخورند یعنی بیش از سهم خود غذا خوردن، یکی از عواملی است که باعث برگشت وزن می شود. که برای حل این مشکل می توان اندازه وعده های غذایی را کوچک تر کرد به طور ایده آل حدودا حجم یک فنجان را در وعده های غذایی خود قرار دهند.

مصرف الکل علت دیگر برگشت وزن می شود. در واقع  مصرف الکل بعد از جراحی چاقی، به سرعت جذب می شود و در نتیجه باعث عدم مهار خوردن غذا و عدم سیری می شود. می توان با محدود کردن مصرف الکل این مشکل را حل نمود.

دریافت ناکافی پروتئین یکی دیگر از عوامل برگشت وزن می باشد. پروتئین برای سیری و همچنین برای حفظ کردن توده عضلانی مهم می باشد، که به سرعت متابولیسم، کمک می کند.

مورد بعدی مخلوط کردن مایعات و غذاها می باشد، که ممکن است ظرفیت معده را افزایش بدهد و باعث تخلیه زودهنگام معده شود. استفاده از مایعات قبل از غذا و 30 دقیقه بعد از آن خودداری شود.

عوامل دیگری که می توان برای جلوگیری از برگشت وزن بعد از جراحی چاقی اصلاح کرد، عبارتند از مشکلات روانی، فعالیت بدنی، کیفیت خواب، داروها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز می باشد.

 رفتارهای غذایی کمک کننده به عدم برگشت وزن بعد از جراحی چاقی

رفتارهای غذایی کمک کننده به عدم برگشت وزن بعد از جراحی چاقی

نحوه برگشت وزن پس از جراحی چاقی

در سال اول پس از جراحی، اکثر بیماران به رژیم غذایی و ورزش پایبند می باشند. مثلا اگر بیرون غذا بخورند، بیشتر وعده غذایی خود را با خود به خانه می آورند. اما در صورتی که آن ها نخوردن مقدار زیادی از غذاها را تحمل کنند، در نتیجه شروع به خوردن بیشتر می کنند و کمتر ورزش می کنند. کاهش وزن آن ها قبل از این که شروع به صعود کند، به صورت نزولی می شود.

جراحی چاقی یک ابزار است، نه یک عصای جادویی

این یافته ها تاکید می کند که، جراحی چاقی به تنهایی، راه حلی دائمی برای درمان چاقی نیست. ابزاری برای کاهش وزن است. پس از بروز آن، برای لاغر ماندن باید ورزش کرد و هوشمندانه غذا خورد. تیم پزشکی به این نتیجه رسیده اند که جراحی چاقی یک عصای جادویی نیست. باید غذاهای سالم خورده شود. از پروتکل چاقی برای تغذیه پیروی کرد، در غیر این صورت، بیماری و بیماری های همراه با اضافه وزن، افزایش خواهدیافت. اگر دوباره وزن خود را به دست آورند، خطراتی که سلامتی آنها را تهدید می کند نیز بیشتر می شود.

وقتی فرد وزن بیشتری دارد، برای عملکرد به کالری بیشتری نیاز دارد. پس از جراحی چاقی، متابولیسم فرد کاهش می یابد و با کاهش وزن، نیاز به کالری کم می شود. بنابراین با برگشت وزن پس از جراحی کاهش وزن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان نیز افزایش می یابد.

موفقیت در جراحی چاقی

موفقیت در جراحی چاقی

موفقیت در جراحی چاقی

برگشت مجدد وزن پس از جراحی چاقی سلامتی فرد را به خطر می اندازد. از این نظر، اکثر روش های چاقی موفقیت آمیز هستند.

موفقیت در جراحی چاقی به این معناست که 50 درصد کاهش وزن خود را پنج سال پس از انجام عمل اولیه حفظ کنید. جراحی چاقی تنها راه برای کاهش وزن دائمی در نظر گرفته می‌شود، اما تنوع در روش‌های جراحی خود می‌تواند بر موفقیت تأثیر بگذارد.

در سال 2013، 179 هزار عمل جراحی چاقی در ایالات متحده انجام شد. با ادامه پیدا کردن رشد اپیدمی چاقی، افراد بیشتری به جراحی به عنوان یک گزینه درمانی فکر می کنند. بیشتر بیماران بلافاصله پس از جراحی، کاهش وزن قابل توجهی را، مشاهده می کنند، در واقع ادامه کاهش وزن و حفظ آن می تواند یک چالش باشد.

با توجه به انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا، بیشتر از 50 درصد از بیماران در عرض 2 سال پس از انجام این عمل، 5 درصد وزن بدن خود را به دست می آورند و برگشت وزن دارند، در حالی که درصد کمتری از بیماران ممکن است حتی بیشتر از این مقدار اضافه وزن پیدا کنند.

افزایش میزان موفقیت جراحی کاهش وزن

 متخصصان و افرادی که موفقیت طولانی مدت به وسیله ی درمان به دست آورده اند در این مورد اتفاق نظر دارند. جراحی چاقی تنها اولین قدم برای کاهش وزن است. راز کاهش وزن دائمی، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می باشد.

کاهش وزن اولیه معمولی پس از جراحی چاقی، بین 47 تا 80 درصد وزن اضافی متغیر می باشد. با این حال، به دست آوردن دوباره وزن معمولی، 15 تا 25 درصد وزن از دست رفته است. این برگشت وزن می تواند برای بیماران بسیار نا امید کننده باشد. ولی افراد بعد از جراحی چاقی می توانند با داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش، وزن خود را در حالت متعادل حفظ کنند.

 

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *