آیا چاقی ارثی است؟ تاثیر ژنتیک بر چاقی چقدر است؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد تاثیر ژن ها بر چاقی افراد، ارتباط بین چاقی و ژن ها ، تاثیر وراثت برچاقی افراد و داشتن سبک زندگی سالم برای مقابله با چاقی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

چاقی ناشی از عدم تعادل انرژی است و زمانی رخ می دهد که فرد کالری بیشتری نسبت به کالری مصرفی بدنش مصرف کند. چاقی یک مشکل جدی برای سلامت عمومی است زیرا با برخی از علل اصلی مرگ و میر در در سراسر جهان از جمله دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان مرتبط است.

آیا ژن ها در چاقی نقش دارند؟

چاقی در افرادی که در محیط هایی قرار می گیرندکه باعث عدم فعالیت بدنی و افزایش مصرف غذاهای پرکالری می‌شود، بروز می کند. به طور کلی نمی توان این گونه گفت که محیط بر افزایش چاقی نقش دارد و یا افراد چاق بیماری و ساختار بدنی یکسانی را دارند. این تفاوت ها را می توان در گروه هایی از افراد با پیشینه نژادی یا قومی مشابه و حتی در درون خانواده ها مشاهده کرد. با این وجود، تنوع در نحوه واکنش افراد به یک محیط نشان می دهد که ژن ها در ایجاد چاقی نقش دارند.

آیا ژن ها در چاقی نقش دارند؟

تاثیر ژنتیک بر چاقی

چگونه وراثت می توانند بر چاقی تأثیر بگذارند؟

  • ژن ها به بدن دستور می دهند تا به تغییرات محیطی واکنش نشان دهد. مطالعات شباهت‌ها و تفاوت‌ها بین اعضای خانواده، دوقلوها و فرزند خوانده‌ها شواهد علمی غیرمستقیم ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از تغییرات وزن در میان بزرگسالان به دلیل عوامل ژنتیکی است.
    مطالعات اخیر درباره افراد چاق و غیرچاق که از نظر تنوع ژن‌هاکه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
    رفتار افراد چاق که فرد میل به پرخوری یا تمایل به کم تحرکی دارد
    متابولیسم افراد چاق افزایش تمایل بدنی این افراد به ذخیره چربی بدن

تأثیر متقابل چاقی بین محیط، رفتار و ژنتیک

چاقی یک بیماری است که زمانی رخ می دهد که بدن فرد مقدار زیادی چربی را انباشته و ذخیره می کند. مدرنیزه شدن جامعه ما از طریق محیطی که باعث افزایش مصرف کالری و کاهش فعالیت بدنی می شود، به افزایش نرخ چاقی کمک کرده است.

امروزه مطالعات اخیر درباره تاثیر ژنتیک بر چاقی تحقیقاتی صورت گرفته نشان می دهد که با کشف بیش از 50 ژن که با چاقی مرتبط هستند و نقش یه سزایی در چاقی افراد دارند. در حالی که تغییرات محیطی میزان چاقی را در 20 سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش داده است، وجود یا عدم وجود عوامل ژنتیکی ما را در برابر چاقی محافظت می کند یا ما را مستعد ابتلا به آن می کند.

چاقی شدید و ژنتیک

نقص‌های تک ژنی یکی از علل های مهم چاقی شدید در دوران کودکی افراد می‌شود که فرد دچار گرسنگی شدید می شود.

به طور معمول، افرادی که چاق هستند دارای چندین ژن هستند که آنها دچار افزایش وزن یا چاقی می کند. یکی از این ژن های مرتبط با چاقی به نام ژن مرتبط با چاقی (FTO) است. در صورت وجود مواد غذایی به راحتی در دسترس، افرادی که دارای توده چربی و ژن مرتبط با چاقی هستند ممکن است در محدود کردن کالری دریافتی خود با چالش هایی روبرو شوند.

وجود این ژن و سایر ژن های چاقی می تواند باعث بروز علائمی شود:

  • افزایش سطح گرسنگی
  • افزایش دریافت کالری
  • کاهش سیری
  • کاهش کنترل بر خوردن
  • افزایش تمایل به بی تحرکی
  • افزایش تمایل به ذخیره چربی بدن

تاثیر وراثت بر چاقی

در حالی که ممکن است آزمایش نقایص ژنتیکی در کودکان برای چاقی زودرس در نظر گرفته شود، آزمایش اشکال ژنتیکی چاقی در بزرگسالان ارزش محدودی دارد. آزمایش ژن FTO و سایر ژن ها را می توان به صورت عملی انجام داد، اما چندان مفید نیست زیرا مداخلات درمانی برای افراد دارای و بدون ژن FTO یکسان است. دانستن وراثت می تواند به شما در درک خطر ابتلا به چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت و بیماری قلبی کمک کند.

اگر ژن‌هایی دارید که شما را مستعد چاقی می‌کنند، آیا شما به چاقی مبتلا شوید؟ نه! در حالی که این ژن ها می توانند اشتها را افزایش داده و متابولیسم را کاهش دهند، پیروی از یک برنامه درمانی ثابت که شامل رویکردهای تغذیه ای، فعالیت بدنی و رفتاری موثر است می تواند به پیشگیری و درمان چاقی کمک کند.

سبک زندگی سالم و مقابله با ژن

داشتن درک بهتر از نقش ژنتیکی در چاقی به ویژه چاقی رایج و تعاملات محیط، درک بهتری از مسیرهای منجر به چاقی ایجاد می کند. چنین اطلاعاتی می تواند روزی استراتژی های امیدوارکننده ای برای پیشگیری و درمان چاقی ارائه دهد. اما مهم است که به خاطر داشته باشید که به طور کلی، سهم ژن ها در خطر چاقی اندک است، در حالی که سهم مواد غذایی سمی و محیط فعالیت ما بسیار زیاد است. همانطور که یکی از دانشمندان نوشت، “ژن ها ممکن است به طور مشترک تعیین کنند که چه کسی چاق می شود، اما محیط ما تعیین می کند که چه تعداد چاق می شوند. به همین دلیل است که تلاش‌های پیشگیری از چاقی باید بر تغییر محیط ما متمرکز شود تا انتخاب‌های سالم، انتخاب‌های آسان‌تری برای همه باشد.

درمان چاقی ارثی

پزشکان مراقبت های بهداشتی به طور معمول سابقه سلامت خانواده را جمع آوری می کنند تا به شناسایی افراد در معرض خطر بالای بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان کمک کنند. تاثیر ژنتیک بر چاقی و اضافه وزن نقش به سزایی دارد ولی برای کنترل و مدیریت درمان چاقی ارثی داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش نیز بی تاثیر نیست.

اگر فرد نتواند به وسیله زوش های مثل رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کاهش دهد پزشک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی، روش هایی مثل جراحی چاقی را پیشنهاد می دهد.

جراحی چاقی روشی ایده ال برای رسیدن به وزن متناسب است و داشتن رژیم غذایی بعد از جراحی چاقی نیز به ثابت نگه داشتن وزن کمک می کند.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *