حالت تهوع بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد حالت تهوع بعد از جراحی چاقی و دلایل به وجود امدن حالت تهوع و استفراغ بعد عمل، همچننین راهکار هایی برای جلوگیری و بهبود حالت تهوع بعد از جراحی چاقی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

هنگامی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرید، بر روی سیستم گوارشی تغییراتی صورت می گیرد، از این رو هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا روند عملکردهای گوارشی مستقیماً بر معده تأثیر می گذارد.
در حالی که روش جراحی کاهش وزن مزایای پزشکی متعددی از جمله مزایای مختلف دربهبود بیماری های مرتبط با وزن مانند دیابت می باشد. تهوع و استفراغ دو مورد از عوارض جراحی چاقی هستند.

علت تهوع بعد از جراحی چاقی

حالت تهوع یکی از عوارض جانبی بسیاری از جراحی های معده است. این مشکل ممکن است اوایل بعد ازعمل یا چند هفته پس از ترخیص از بیمارستان شروع شود. این عارضه جانبی جراحی چاقی است که مسئول آن کاهش وزن سریع است.  حتی اگر ممکن است حالت تهوع شدید داشته باشید، باید سعی کنید حداقل سه یا چهار وعده غذایی کوچک در روز بخورید و حداقل سه تا چهار فنجان آب در روز بنوشید.

صبح یک لیتر آب در یخچال بگذارید تا بدانید در طول روز چقدر آب نوشیده اید. احساس تهوع ممکن است شدید باشد، اما به ندرت با استفراغ همراه است، اما اگر استفراغ اتفاق بیفتد، چیزی که خورده شده نیست، بلکه بزاق سفید است. کلینیک می تواند داروهایی برای کاهش حالت تهوع ارائه دهد.
در بسیاری از موارد این حالت تهوع ابعد از روش جراحی اسلیو معده (اسلیو گاسترکتومی) که یک روش چاقی موثر و محبوب به دست می آید.

جلوگیری از تهوع و استفراغ بعد از جراحی چاقی

به طور کلی، جراحان چاقی، رژیم غذایی کامل مایع را در مراحل اولیه بهبودی پس از عمل جراحی تجویز می کنند. سپس جراح شما به آرامی غذای پوره شده و جامد را وارد رژیم غذایی شما می کند. اگر به سرعت سعی کنید رژیم غذایی خود را پیش ببرید، ممکن است منجر به حالت تهوع و استفراغ شود.

جویدن اصولی غذا

جویدن صحیح به شما کمک می کند سرعت را کاهش دهید و منجر به بهبود هضم شود. اندازه معده به شما نیاز دارد که سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید. این همچنین به شما کمک می کند تا احساس سیری تغییر یافته خود را درک کرده و از پرخوری جلوگیری کنید.

شما باید از غذاهای پرچرب خودداری کنید. بهتر است به سراغ غذاهایی بروید که چربی کم و پروتئین بالایی دارند. غذاهای سرخ شده یا تند ممکن است باعث تحریک یا ناراحتی در معده شوند. به طور مشابه، بیماران چاقی باید از تمام نوشیدنی های گازدار با قند بالا اجتناب کنند. در عوض چای بدون کافئین یا آب ساده را امتحان کنید و یک تکه لیمو یا توت فرنگی برای طعم دادن به آن اضافه کنید.

نگرانی اصلی بعد از جراحی چاقی، میزان و سرعت نوشیدن مایعات مختلف است. یاد بگیرید به آرامی جرعه جرعه بنوشید و سعی کنید به احساس سیری عادت کنید.
باید در شناسایی غذاهایی که باعث حالت تهوع می شوند دقت کنید و برای مدتی آنها را در رژیم غذایی خود حذف کنید.
یک عارضه جانبی بالقوه پس از جراحی کاهش وزن، حالت تهوع و استفراغ است. بیایید لحظه ای را در نظر بگیریم تا علل این عارضه جانبی و اقداماتی که بیماران می توانند برای کاهش حملات تهوع پس از جراحی اسلیو معده انجام دهند را در نظر بگیریم.

چرا تهوع ممکن است بعد از جراحی اسلیو معده ایجاد شود؟

هر دو حالت تهوع و استفراغ از مشکلات رایجی هستند که بیماران جراحی چاقی پس از انجام عمل با آن مواجه می شوند. در اکثریت این مسائل با تهوع و استفراغ مربوط به تغییرات در رژیم غذایی و نیازهای غذایی بیمار و دوره تنظیم مورد نیاز برای عادت کردن به این تغییرات است.

در موارد نادر، تهوع و استفراغ ممکن است نتیجه زخمی باشد که پس از جراحی ایجاد می شود. اگر بعد از انجام اسلیو معده متوجه مشکلات مکرر حالت تهوع شدید، بدون توجه به اینکه تمام دستورالعمل های غذایی را رعایت می کنید، حتماً با جراح چاقی یا پزشک عمومی خود در مورد این موارد صحبت کنید.

ایا سندرم دامپینگ منجر به حالت تهوع می شود؟

یکی دیگر از علل بالقوه تهوع و استفراغ، سندرم دامپینگ است. این وضعیتی است که در تعدادی از بیماران جراحی چاقی زمانی رخ می دهد که غذا از معده به روده کوچک سریعتر از آنچه که باید می رود. استفراغ و حالت تهوع از علائم بالقوه سندرم دامپینگ هستند، مانند درد و گرفتگی شکم و اسهال.

راه های جلوگیری از حالت تهوع بعد از جراحی اسلیو معده

هنگام غذا خوردن بعد از جراحی چاقی، حتما از نوشیدن در حین غذا خوردن خودداری کنید. غذای خود را به آرامی بجوید و میل کنید و مطمئن شوید که غذاهایی می خورید که در حین هضم مشکل معده ایجاد نکنند. بین وعده های غذایی آب بنوشید تا هیدراته بمانید و حتما از نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

به دستورالعمل‌های غذایی که توسط جراح چاقی شما بیان شده است مراجعه کنید زیرا این دستورالعمل‌ها برای جلوگیری از مشکلات عمده مانند زخم و  سندرم دامپینگ ایده‌آل هستند.

آیا مشکلات مربوط به حالت تهوع با گذشت زمان بهبود می یابد؟

با بهبودی پس از جراحی و با عادت کردن به رژیم غذایی و عادات غذایی جدید، مشکلات کمتری با حالت تهوع، استفراغ و سندرم دامپینگ را تجربه خواهید کرد. همه اینها بخشی از فرآیند شناخت بدن و نیازهای غذایی جدید شماست. شما باید متوجه شوید که چه چیزی باعث ایجاد حالت تهوع می شود و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *