رابطه جنسی بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد رابطه جنسی بعد از جراحی چاقی و افراد چه زمانی بعد از جراحی چاقی، می توانند رابطه جنسی داشته باشد، همچنین درباره تغییرات جنسی بعد از جراحی چاقی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

رابطه جنسی نه تنها راه اصلی برای بچه دار شدن است، بلکه راه حلی بسیار کارآمد برای رهایی از استرس، تجربه لذت و کسب اعتماد به نفس است. همچنین یک راه قابل توجه برای ابراز عشق و قدردانی شما از شریک زندگیتان است. بنابراین، جای تعجب نیست که چرا یکی از نگرانی های بیماران این است که رابطه جنسی پس از جراحی چاقی چگونه خواهد بود، آیا بهتر یا بدتر خواهد شد؟ و در نهایت، چه زمانی می توانند فعالیت جنسی خود را شروع کنند؟
با وجود اینکه تأثیر چاقی بر کیفیت رابطه جنسی و زندگی افراد متفاوت است، هیچ کس نمی تواند انکار کند که رضایت جنسی بیشتر افراد تحت تأثیر وزن آنها است. در این بخش درباره رابطه جنسی پس از جراحی کاهش وزن صحبت می کنیم.

آیا چاقی بر عملکرد جنسی من تأثیر می گذارد؟

چاقی یکی از اصلی ترین دلایلی است که می تواند زندگی جنسی فرد را دچار مشکل کند. این نه تنها میل شما به رابطه جنسی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، بلکه لذت شما را نیز تا حدی کاهش می دهد که ممکن است بخواهید به طور کامل از رابطه جنسی خودداری کنید. یک مطالعه مقطعی نشان می دهد که در اینجا خطر ابتلا به اختلال نعوظ (ED) در میان جمعیت دارای اضافه وزن بیشتر است. که حدود 30 تا 90 درصد این مشکل بیشتر در افراد با وزن بالا صورت می گیرد. همچنین داشتن شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر باعث سه برابر شدن شانس تجربه ناهنجاری های جنسی می شود.
شواهد زیادی نشان می دهد که چاقی یکی از دلایل اصلی اختلال عملکرد جنسی است. نارضایتی از تصویر بدنی که بیماران چاق از آن رنج می برند، میل آنها را به رابطه جنسی کاهش می دهد. اگر BMI بیش از 30 دارید و در زندگی جنسی خود با مشکلاتی روبرو هستید، احساس انزوا نکنید. این مشکل با کاهش وزن به روش های مختلفی مثل جراحی چاقی قابل حل می باشد.

تغییرات جنسی پس از جراحی چاقی

میل جنسی بعد از جراحی کاهش وزن بسیار افزایش می یابد که یکی از پیشرفت های اصلی بعد از جراحی چاقی است. این فقط یک ادعا نیست، بلکه با استفاده از نتایج مطالعات مختلف می توان آن را اثبات کرد. یک مطالعه جدید در مجله JAMAجراحی صورت گرفته است که مشخص کرده است که علاوه بر افزایش فعالیت جنسی، با افزایش قابل توجهی در میل جنسی بیماران گزارش کرده است.

همچنین، مطالعه دیگری وجود دارد که اثرات درمان‌ های غیرجراحی و جراحی چاقی را در شرکت‌کنندگان زن و مرد صورت گرفته است که با بهبود عملکرد جنسی افراد با کاهش وزن مواجه شدند. پس می توان نتیجه گرفت که جراحی کاهش وزن رابطه مستقیمی با بهبود تجربه جنسی در مردان و زنان دارد.

سوال دیگری که ذهن افراد را درگیر می کند، این است که آیا کاهش وزن اضافه باعث تقویت زندگی جنسی می شود؟ پاسخ بله است. طبق یک مطالعه 2 ساله که توسط Ronette L. Koloktin انجام شد، کاهش BMI بیماران منجر به بهبود در کیفیت زندگی آنها به ویژه جنبه جنسی شده است.

بخشی از این بهبود به دلیل این است تغییرات هورمونی باعث کاهش وزن می شود.  چاقی شدید باعث اختلال در عملکرد هورمون های شما می شود، هورمون های جنسی نیز از این واقعیت مستثنی نیستند. همچنین با بهبود تصویر بدنی، اعتماد به نفس و عزت شما افزایش می یابد و سپس حدس بزنید چه چیزی؟ هرچه نسبت به بدن خود احساس بهتری داشته باشید، عملکرد بهتری خواهید داشت. همچنین، بیماران چاق که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند، شانس بیشتری برای بهبود و تجدید زندگی عاشقانه خود مانند شروع یک رابطه جدید یا شروع یک رابطه جدید دارند.

هیچ پاسخ مستقیمی در مورد اینکه دقیقاً چه زمانی می توانید بعد از جراحی کاهش وزن، رابطه جنسی داشته باشید وجود ندارد. همانطور که دوره نقاهت پس از جراحی چاقی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، دوره انتظار برای زمانی که می توانید دوباره به فعالیت جنسی بپردازید نیز متفاوت است.

چه مدت بعد از جراحی چاقی می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

چه مدت بعد از جراحی چاقی می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

اگرچه پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد و برای هر بیمار چاق متفاوت است، اما متداول ترین پاسخ این است که حداقل 2 هفته پس از جراحی از رابطه جنسی خودداری کنید. اگرچه در برخی موارد این روند ممکن است 3 تا 6 هفته طول بکشد. اکثر بیماران حدود یک ماه به خود فرصت می دهند تا فعالیت جنسی خود را از سر بگیرند. اما اگر هنوز احساس می کنید بدن شما به زمان بیشتری نیاز دارد، به هیچ وجه به خود فشار نیاورید. با دقت به بدن خود گوش دهید و هنگامی که می خواهید دوباره رابطه جنسی را شروع کنید با پزشک خود مشورت کنید.
مراقب باشید که زمان بهبودی برای داشتن رابطه جنسی مجدد بسته به نوع جراحی شما متفاوت است. برای مثال،روش های ساده تر مانند بالون معده . در چند هفته اول پس از جراحی کاهش وزن، زندگی جنسی باید با شدت کمتری انجام شود. به همین دلیل است که اکثر جراحان، بلند کردن وزنه های کمتر یا پرهیز از فعالیت های بدنی شدید را تا زمان بهبود کامل برش ها توصیه می کنند.
در طول دوره نقاهت اولیه، فعالیت جنسی و بدنی با شدت کمتر توصیه می شود.  بهبود تدریجی رضایت و عملکرد پس از جراحی کاهش وزن، در حالی که شروع به لذت بردن از فعالیت های جنسی کرده اید، باید در 3 ماه اول رژیم غذایی سختگیرانه را دنبال کنید. در این فرآیند، کاهش وزن سریع تجربه می شود و رژیم شروع به بازگشت به حالت عادی می کند. این تاثیر مثبتی بر قدرت و عملکرد جنسی شما دارد.

تأثیر جراحی چاقی بر باروری زنان

برخی از مهم ترین علل ناباروری، نتایج چاقی از جمله PCOS است. بنابراین، تعجب آور نیست که باروری بیماران زن پس از جراحی کاهش وزن افزایش می یابد. اگر می خواهید در مورد این موضوع به طور مفصل مطالعه کنید، مقاله من را در مورد تأثیرات جراحی چاقی بر باروری زنان را بررسی کنید. در بیشتر موارد، زنان چاق حتی باروری خود را باز می گردند. سریعتر از از دست دادن چربی اضافی بدن می شود. اما آنچه که باید به طور خلاصه بدانید این است که بیشتر پزشکان بارداری را توصیه نمی کنند، مگر اینکه وزن شما ثابت شود، که عمدتاً حدود دو سال پس از عمل است.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *