سنگ کیسه صفرا بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد سنگ کیسه صفرا بعد از جراحی چاقی، ارتباط بین سنگ کیسه صفرا و جراحی چاقی و توصیه های غذایی برای کاهش ابتلا به کیسه صفرا صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

بعد از جراحی چاقی، سنگ کیسه صفرا یک مشکل بسیار شایع به خصوص در بین افراد چاق است. این در درجه اول زمانی اتفاق می افتد که سطح کلسترول بسیار بالا باشد یا زمانی که رسوبات چربی بالاتر از سطح طبیعی باشد. در واقع زمانی که کلسترول به سطوح بسیار بالایی می رسد، صفرا نمی تواند آن را معلق نگه دارد و شروع به تشکیل توده ها و سنگ می کند. این ها به عنوان سنگ های صفراوی شناخته می شوند.

چه کسانی سنگ کیسه صفرا می گیرند؟

تقریباً حدود 25 درصد از کل افراد چاق از سنگ های صفراوی رنج می برند. در واقع این وضعیت می تواند آنقدر شدید باشد که اغلب نیاز به یک روش جراحی داشته باشند. چاقی همچنین اغلب با سطح بالای کلسترول در جریان خون مشخص می شود. این امر مشکل سنگ کیسه صفرا را نیز تشدید می کند.

زنان بیشتر از مردان در معرض گرفتن سنگ کیسه صفرا هستند. همچنین وقتی چربی اضافی در قسمت میانی بدن انباشته می شود، فرد را مستعد به ابتلا به سنگ های صفراوی می کند. هرچه وزن بیشتری در اطراف کمر و شکم انباشته شود، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا بیشتر می شود.

کاهش وزن سریع و سنگ کیسه صفرا

یکی از عوارض جانبی ناخوشایند کاهش وزن سریع که معمولاً پس از جراحی چاقی رخ میدهد ، تشکیل سنگ کیسه صفرا است. طبق تحقیقات اخیر نشان داده است که تشکیل سنگ کیسه صفرا را می توان در 35 درصد از بیمارانی که جراحی کاهش وزن انجام داده اند یافت شود. به همین دلیل، جراحان چاقی اغلب بیماران خود را در یک دوره 6 ماهه از داروهای پیشگیری از این بیماری قرار می دهند. از آنجایی که کاهش وزن در بیماران لپ باند کندتر است، تجویز داروهای ضد سنگ کیسه صفرا برای این بیماران چندان رایج نیست. در مواقعی که بیمار سابقه سنگ کیسه صفرا داشته باشد، ممکن است کیسه صفرا در زمان جراحی چاقی برداشته شود.

کاهش وزن سریع و سنگ کیسه صفرا

علت ایجاد سنگ کیسه صفرا بعد از جراحی چاقی

کاهش وزن سریع یکی از علت های مهم و اساسی ابتلا به سنگ کیسه صفرا بعد از جراحی چاقی است. کاهش وزن با نرخ بیش از 2 پوند در هفته در اکثر بیماران جراحی کاهش وزن (WLS) در 3 تا 6 ماه اول پس از عمل رخ میدهد . نوع جراحی مهم نیست، زیرا خود کاهش وزن است که باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود: زمانی که برای مدت طولانی غذا نمی خوریم، یا زمانی که سریع وزن کم می کنیم، کبد ما کلسترول بیشتری را وارد صفرا می کند، همچنین کاهش وزن سریع باعث می شود. تخلیه کندتر کیسه صفرا شود، در نتیجه باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا می شود.

علائم سنگ کیسه صفرا

سنگ های کوچک صفراوی اغلب بدون علامت هستند و اغلب به طور اتفاقی در طی آزمایشات تشخیصی شناسایی می شوند. علائم رایج هر حمله سنگ کیسه صفرا معمولاً با درد حاد در بالای شکم شروع می شود. این درد می تواند 30 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. برای برخی افراد درد می تواند به سمت شانه راست باشد و با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد.

سنگ کیسه صفرا

درمان سنگ کیسه صفرا

درمان معمول حملات سنگ کیسه صفرا برداشتن کیسه صفرا در عمل جراحی امکان پذیر است. خوشبختانه، کیسه صفرا دیگر یک اندام حیاتی نیست، زیرا مصرف چربی ما به میزان قابل توجهی کمتر قبل شده است، بنابراین اندام ذخیره صفرا ضروری نیست و بدن افراد بدون کیسه صفرا نیز به خوبی عمل می کنند.

ارتباط بین سنگ کیسه صفرا و جراحی چاقی

از هر ده بیمار که جراحی چاقی انجام داده اند، یک نفر بعداً به دلیل سنگ کیسه صفرا نیاز به برداشتن کیسه صفرا دارد. علل اصلی و مهم سنگ کیسه صفرا بعد از جراحی، کاهش وزن سریع و تغییر در گردش اسید صفراوی است. سنگ های صفراوی که باعث ایجاد مشکل می شوند معمولاً در دو سال اول پس از جراحی ایجاد می شوند. پس از آن خطر ابتلا به آنها با میانگین جمعیت تفاوتی ندارد.

ارتباط بین سنگ کیسه صفرا و جراحی چاقی

راهکار هایی برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا

خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را می توان با کمک محصولات دارویی و رژیم غذایی کاهش داد. متداول ترین روش استفاده از فرآورده دارویی که با نسخه در داروخانه ها موجود است. مصرف این فرآورده دارویی در طی یک دوره شش ماهه پس از جراحی، خطر ایجاد یک توده کریستالی کوچک و سخت را که به طور غیر طبیعی در کیسه صفرا تشکیل شده است، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بر اساس یک مطالعه منتشر شده، اگر سنگ کیسه صفرا معمولاً در 100 بیمار از 1000 بیمار که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند رخ می داد، تنها 43 نفر از هر 1000 بیمار در هنگام مصرف فرآورده دارویی دچار سنگ کیسه صفرا می شدند.

رژیم غذایی نیز می تواند کمک کند. حدود 80 درصد از سنگ های صفراوی را سنگ های کلسترولی تشکیل می دهند. اگر کبد بیش از مقداری که صفرا می تواند کلسترول تولید کند، سنگ کیسه صفرا تشکیل می شود. بنابراین، رژیم غذایی سرشار از کلسترول و کم فیبر می تواند باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا شود.

مطالعات اخیر نشان داده اند که سنگ کیسه صفرا با بازگشت سطح لیپیدها و تری گلیسیرید خون به حالت عادی در صفرا بهبود می یابد.

توصیه های غذایی برای کاهش ابتلا به کیسه صفرا

متعادل کردن چربی ها و کربوهیدرات ها در رژیم غذایی به عادی سازی سطح لیپیدها و تری گلیسیرید خون کمک می کند.
• مقدار چربی را در رژیم غذایی خود محدود کنید
• حداقل سه بار در هفته ماهی بخورید، برخی از چربی های حیوانی را با چربی های گیاهی مانند روغن زیتون، آووکادو، آجیل و بادام جایگزین کنید.
• مصرف غذاهای پر فیبر (غلات سبوس دار، سبزیجات، توت ها، میوه ها) مصرف کنید. مطالعات همچنین نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد.
• از غذاهای غنی از لسیتین مانند زرده تخم مرغ، غذاهای دریایی و غلات کامل استفاده کنید.
• بسیاری از عصاره های گیاهی مانند عصاره خار مریم، قاصدک، کنگر فرنگی و زردچوبه نیز حلالیت صفرا را افزایش می دهند.
• لوبیا را زیاد مصرف نکنید زیرا ساپونین موجود در لوبیا باعث افزایش اشباع صفرا از کلسترول می شود. سویا همچنین دارای ساپونین بالایی است. سایر غذاهای گیاهی به دلیل داشتن فیبر از سنگ های صفراوی محافظت می کنند.

جمع بندی

جراحی های چاقی مانند اسلیو معده برای کاهش وزن بیماران چاق مناسب است و افراد به دنبال راهی موثر برای کاهش وزن سریع هستند و مشتاقانه منتظر سبک زندگی سالم تری در آینده هستند. اما این بدان معنا نیست که برخی از عوارض مرتبط با جراحی چاقی وجود ندارد و سنگ های صفراوی یکی از شایع ترین آنها هستند.

خوشبختانه، سنگ کیسه صفرا همیشه علائمی ایجاد نمی کند و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. علاوه بر این، اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که پزشک یا جراح شما می تواند تجویز کند، و اگر سنگ کیسه صفرا بعد از جراحی چاقی رخ دهد، داروها و درمان های جراحی وجود دارند که می توانند آنها را برطرف کنند.

جراحی لاپاراسکوپی چیست

جراحی چاقی در تهران

سماگلوتید
لیراگلوتاید
بستن رگ اشتها
اندیکاسیون جدید برای انجام عمل جراحی چاقی
اهمیت مصرف آب بعد از جراحی چاقی
چرا پروتئین بعد از جراحی چاقی مهم است؟
راهکار های درمانی رفلاکس معده
فتق کشاله ران و علائم ان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *