چرا باید قبل از جراحی چاقی اندوسکوپی انجام دهیم؟ بررسی و درمان عفونت معده و….

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد اهمیت و مزایا آندوسکپی قبل از جراحی چاقی، نقش آندوسکپی در تشخیص بیماری گوارشی قبل از جراحی چاقی و درمان و بررسی عفونت معده از طریق آندوسکپی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

چاقی تجمع غیر طبیعی چربی یا بافت چربی در بدن است. این بیماری در 50 سال گذشته به یک مشکل جدی و  بهداشتی در جهان تبدیل شده است . چاقی به عنوان یک بیماری همه گیر در نظر گرفته می شود. شاخص توده بدنی یک طبقه بندی  پرکاربرد برای تشخیص چاقی می باشد. افراد با داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش می تواند به حفظ وزن سالم و ایده ال خود کمک کنند. برخی افراد به سختی می توانند وزن خود را با این روش ها کاهش دهند. همچنین برای افراد چاق و مبتلا به سایر بیماری ها، از جمله دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری قلبی، کاهش وزن می تواند روشی موثر بر بهبود سلامتی آن ها باشد. جراحی چاقی مانند بای پس معده و اسلیو معده به افراد برای کاهش وزن توصیه می شود. همیشه این سوال برای بیماران قبل از جراحی چاقی پیش می آید که آندوسکپی قبل از عمل جراحی چاقی لازم است یا خیر؟ در این مقاله درباره انجام آندوسکپی قبل از جراحی چاقی و جلوگیری از مشکلات گوارشی صحبت می کنیم.

آندوسکوپی قبل از جراحی چاقی  

آندوسکوپی روشی است که پزشکان یک لوله نازک و قابل انعطاف و مجهز به دوربین را از طریق دهان وارد دستگاه گوارش شما می کنند. این روش  به آن ها این امکان را می دهد تا بدون جراحی باز به سیستم گوارش شما دسترسی داشته باشند. قبل از انجام اندوسکپی، پزشک داروهایی را برای خواب‌آلودگی بیماران به آن ها  می دهد تا احساس ناراحتی نکنند.

آندوسکوپی فوقانی روشی است که پزشک شما برای دیدن دستگاه گوارش فوقانی شما با یک دوربین کوچک در انتهای یک لوله بلند و انعطاف پذیر استفاده می کند. متخصص بیماری های دستگاه گوارش (متخصص گوارش) از آندوسکوپی برای تشخیص و گاهی اوقات درمان بیماری هایی مربوط به مری، معده و ابتدای روده کوچک استفاده می کند. اصطلاح پزشکی برای آندوسکوپی فوقانی، به اسم “ازفاگوگاسترودئودنوسکوپی” می باشد. به طور کلی آندوسکپی روشی برای تشخیص بیماری های گوارشی قبل از جراحی چاقی محسوب می شود.

علت آندوسکپی قبل از جراحی چاقی

علت آندوسکپی قبل از جراحی چاقی

 

علت آندوسکپی قبل از جراحی چاقی

چاقی با بسیاری از بیماری های گوارشی مانند رفلاکس معده (GERD)، فتق هیاتوس و هلیکوباکتر پیلوری مرتبط است. انتخاب بین انجام آندوسکوپی معمولی و آندوسکپی فوقانی در آماده سازی بیماران قبل از عمل جراحی چاقی برای همه بیماران چاق که کاندید جراحی چاقی هستند یک موضوع بحث برانگیز است، که در ادامه درباره آن صحبت می کنیم.

بیماری های دستگاه گوارش فوقانی در افراد چاق 2 تا 3 برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی شایع است. با توجه به درصد بالا از اختلالات دستگاه گوارش فوقانی در بیماران چاق، آندوسکوپی معمولی قبل از عمل جراحی چاقی را توصیه می کنیم که ممکن است به کشف بیماری های گوارشی کمک کند که نه تنها بر عملکرد بهتر جراحی چاقی، بلکه بر عواقب چاقی نیز تأثیر می گذارد.

بر اساس  یک مطالعه  اخیر  مبتنی بر روی 184 بیمار مبتلا به چاقی انجام دادیم که قبل از جراحی چاقی در یک دوره در کلینیک گوارش، تحت آندوسکوپی قرار گرفتند. بیشترین نسبت سنی بین 35 تا 44 سال (36.4%) بود که اکثر آنها دچار بیماری چاقی (84.8%) بودند. شایع ترین یافته های آندوسکوپی عبارت اند از فتق هیاتوس (23.4%)، گاستریت (59.2%). 14.1 درصد مبتلا به دئودنیت و 4.3 درصد زخم داشتند . در نتیجه، با توجه به درصد بالای طیف وسیعی از اختلالات در دستگاه گوارش فوقانی در بیماران چاق، پیشنهاد می‌کنیم که آندوسکوپی معمول قبل از عمل در بیماران جراحی چاقی ممکن است در کشف پاتولوژی‌های گوارشی که ممکن است بر بهبود روند جراحی چاقی نیز کمک کند.

مزایای آندوسکپی قبل از جراحی چاقی

چاقی تقریباً در تمام کشورهای غربی یک مشکل جدی سلامتی است. این یک عامل خطر مهم برای چندین بیماری گوارشی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری، ازوفاژیت فرسایشی، فتق هیاتال، مری بارت، آدنوکارسینوم مری، هلیکوباکتر پیلوری است. عفونت، پولیپ و سرطان کولورکتال، بیماری کبد چرب غیر الکلی، سیروز و کارسینوم کبدی نیز  از عوارض بیماری چاقی نیز می باشد. جراحی چاقی موثرترین درمان تا به امروز است که منجر به کاهش وزن پایدار و قابل توجه همراه با رفع عوارض متابولیک در 80 درصد موارد می شود. مزایای احتمالی استفاده از آندوسکوپی فوقانی قبل از عمل به عنوان ابزاری در ارزیابی بیماران چاق قبل از جراحی چاقی می باشد. همچچنین برخی از پزشکان رد هر گونه بیماری دستگاه گوارش فوقانی را که ممکن است بر جراحی تأثیر بگذارد، اجباری می‌دانند، زیرا ارزیابی تمام قسمت‌های دستگاه گوارش پس از برخی از روش‌های جراحی چاقی دشوار است.

مزایای آندوسکپی قبل از جراحی چاقی

مزایای آندوسکپی قبل از جراحی چاقی

اهمیت آندوسکپی در تشخیص بیماری های گوارشی  

چاقی یک عامل خطر مهم برای چندین بیماری گوارشی است، مانند بیماری ریفلاکس معده، ازوفاژیت فرسایشی، فتق هیاتال (HH)، مری بارت، آدنوکارسینوم مری، عفونت هلیکوباکتر پیلوری ، پولیپ کولورکتال و سرطان، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) سیروز و کارسینوم سلولهای کبدی می باشد.

دستورالعمل‌های منتشر شده انجمن اروپایی جراحی آندوسکوپی بیان می‌کند که ازوفاگوگاسترودئودنوسکوپی (EGDS) یا اندوسکپی فوقانی GI، برای همه روش‌های چاقی توصیه می‌شود. همچنین برای بیمارانی که تحت جراحی بای پس معده Roux-en-Y  قرار می گیرند نیز توصیه می‌شود. آندوسکوپی معمول قبل از عمل جراحی ممکن است در تشخیص ضایعات و التهاب مفید باشد.

یکی از نگرانی های انجام آندوسکوپی روتین قبل از عمل جراحی، خطر آرام بخشی است. عوارض قلبی ریوی جدی‌ترین واکنش‌های جانبی مرتبط با آرام‌ بخشی آگاهانه در زمان آندوسکپی معده و مری یا EGDS، با میزان مرگ و میر 0.03٪ درصد و نرخ عوارض جدی 0.54٪ هستند . در مورد بیماران چاق، به دلیل بروز بیشتر بیماری های ریوی محدود کننده، آپنه انسدادی خواب، فشار خون ریوی و بیماری های قلبی، خطر ممکن است بیشتر باشد. نکته مهم این است که روش‌های آندوسکوپی در بیماران چاق در یک محیط کاملاً مجهز و توسط یک تیم حرفه ای انجام شود.

تشخیص عفونت معده یا هلیکوباتر با آندوسکپی

هلیکوباکتر پیلوری یک عامل مهم برای  ابتلا به ورم معده، زخم معده و سرطان معده است. شیوع این بیماری در کشورهای توسعه یافته کمتر از 40 درصد است.  اما در برخی از کشورهای در حال توسعه بیشتر از 80 درصد است. آزمایش هلیکوباکتر اوره آز (HUT) در آندوسکوپی انجام می شود و تشخیص دقیقی را ارائه می دهد.. آیا آندوسکوپی برای تشخیص و درمان هلیکوباکتر پیلوری کافی است ؟ هدف ما ارزیابی تشخیض عفونت معده یا هلیکوباتر با آندوسکوپی می باشد.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) شایع ترین علت عفونت باکتریایی در سراسر جهان می باشد که بیش از 50 درصد از جمعیت جهان را عمدتاً در کشورهای در حال توسعه مبتلا به این بیماری می باشند. هلیکوباکتر پیلوری یک عامل خطر مهم برای گاستریت، زخم معده و سرطان معده است که احتمالاً به دلیل التهاب گسترده در معده است .هلیکوباکتر پیلوری با ایجاد دو نوع سرطان همراه بوده و باعث شده است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را به عنوان تنها باکتری سرطان زا طبقه بندی می کند.

در کشورهای توسعه یافته شیوع هلیکوباکتر پیلوری  کمتر از 40 درصد است اما در برخی از کشورهای در حال توسعه بیش از 50 درصد کودکان تا سن 10 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند و شیوع عفونت در بزرگسالان جوان به بیش از 80 درصد می رسد.

درمان عفونت معده یا هلیکوباکتر

تشخیص و درمان عفونت معده یا هلیکوباکتر پیلوری به روش های مختلف آزمایشی بستگی دارد که ممکن است تهاجمی یا غیر تهاجمی باشند. تکنیک‌های تهاجمی مانند بررسی بافت‌شناسی، کشت‌های باکتریایی، آزمایش سریع اوره آز، استفاده از پروب‌های اسید دئوکسی ریبونوکلئیک و آنالیز واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) وجود دارد که همگی به آندوسکوپی و بیوپسی نیاز دارند. تکنیک های غیر تهاجمی مانند آزمایش تنفس اوره، سرولوژی ایمونوگلوبولین G وM، آزمایش آنتی ژن مدفوع، PCR  شیره معده و دفع آمونیاک N15 از طریق ادرار  می باشد که نیازی به آندوسکوپی ندارند. این روش های مختلف حساس و خاص هستند .اما به افراد ماهر نیاز دارند تا آن ها را به درستی انجام دهند. هلیکوباکتر پیلوریتست اوره آز سریع، ساده است و برای شناسایی دقیق عفونت هلیکوباکتر پیلوری در واحد آندوسکوپی انجام می شود.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *