فتق کشاله ران و علائم ان

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد فتق کشاله رانو علائم این بیماری و راهکار های درمان توسط جراحی لاپاراسکپی برای درمان فتق کشاله ران یا اینگوینال صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی
فتق کشاله ران یا  اینگوینال شایع ترین نوع فتق است که آقایان بیشتر در معرض خطر ان هستند. فتق کشاله ران زمانی در افراد رخ می دهد که بافتی مثل روده از طریق عضلات شکم بیرون بزند. این برآمدگی یا بیرون زدگی بافت می تواند دردناک باشد، به خصوص زمانی که سرفه می کنید، خم می شوید یا یک جسم سنگین را بلند می کنید.
فتق کشاله ران بسیار شایع است، اگرچه مردان هشت برابر بیشتر از زنان به این فتق مبتلا می شوند.  به دلیل بیضه ها، خطر ابتلا به این نوع مشکلات برای مردان در طول زندگی 25٪ وجود دارد. فتق کشاله ران اغلب در زنان هم دیده می‌شود و هنوز شایع‌ترین نوع فتق دیده شده می باشد.

فتق کشاله ران یا اینگوینال چیست؟

فتق کشاله ران نوعی بیرون زدگی نزدیک کشاله ران می باشد که بافت چربی یا روده از یک نقطه بدن بیرون بزند.
فتق کشاله ران در یک یا هر دو طرف بدن رخ دهد و در مردان بسیار شایع تر از زنان است. فتق کشاله ران می تواند در هر سنی ظاهر شود
بیرون زدگی به ویژه در حین برخی فعالیت ها مانند سرفه یا خم شدن نیز رخ می دهد. اگرچه آنها لزوما خطرناک نیستند، اما در صورت عدم درمان می توانند منجر به عوارض شدید شوند، در این صورت پزشک ممکن است جراحی فتق کشاله ران را توصیه کند. از آنجایی که فتق اینگوینال به خودی خود بهبود نمی یابد، تشخیص و درمان به موقع ضروری است.

انواع فتق اینگوینال

دو نوع فتق کشاله ران وجود دارد
فتق کشاله ران غیر مستقیم : این یکی از رایج ترین انواع فتق کشاله ران است. این بیشتر در زایمان های نارس دیده می شود زیرا در آن زمان کانال مغبنی هنوز باز است. با این حال، می تواند در هر نقطه از زندگی شما خود را نشان دهد. بیشتر در مردان رخ می دهد.
فتق اینگوینال مستقیم : این نوع فتق کشاله ران به طور معمول در سنین بزرگسالی در مردان رخ می دهد. این بیماری به دلیل ضعیف شده عضلات شکم در سن بالا رخ می دهد.

علت فتق کشاله ران یا  اینگوینال چیست؟

وقتی بخشی از چربی یا بافت روده از قسمت کشاله ران بیرون بزند، فتق کشاله ران اتفاق می افتد. این بیرون زدگی از یک نقطعه یا عضله ضعیف به ناحیه بیرون فشار می آورد.
فتق کشاله ران عمدتاً در مردان رخ می دهد. تصور می‌شود که بیشتر آنها ناشی از افزایش سن هستند، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهند. این به این دلیل است که با افزایش سن، عضلات اطراف شکم (شکم) ضعیف‌تر می‌شوند.
فتق کشاله ران گاهی اوقات ممکن است با وارد کردن فشار به شکم به طور ناگهانی ظاهر شود. مانند فشارآوردن در صورت یبوست یا  حمل بارهای سنگین.

چه کسانی به فتق کشله ران مبتلا می شوند؟

چه کسانی به فتق کشله ران مبتلا می شوند؟

افراد در هر سنی ممکن است به فتق کشاله ران یا اینگوینال مبتلا شوند. در کودکان، در پسران بسیار شایع تر است، اما دختران نیز می توانند به آن مبتلا شوند.
کودکانی که  زود به دنیا می آیند  (نارس) بیشتر در معرض فتق اینگوینال هستند.
فتق کشاله ران همچنین در صورت افزایش فشار بر روی دیواره های عضلات شکم از طریق فعالیت هایی مانند زور زدن برای رفتن به دستشویی، سرفه طولانی مدت، اضافه وزن یا بلند کردن وزنه های سنگین می تواند به مرور زمان ایجاد شود. اگر سابقه خانوادگی فتق کشاله ران دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای فتق اینگوینال باشید. نوزادانی که قبل از موعد مقرر متولد می شوند نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

علائم و نشانه های فتق کشاله ران یا  اینگوینال چیست؟

علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • درد، به ویژه هنگام خم شدن، زور زدن، بلند کردن، سرفه کردن یا گریه کردن
  • دردی که در هنگام استراحت بهبود می یابد
  • ضعف یا فشار در کشاله ران
  • در پسران، کیسه بیضه متورم یا بزرگ شده است
  • احساس سوزش یا درد در محل برآمدگی
  • فتق می تواند بزرگتر و کوچکتر شود

درمان فتق کشاله ران با عمل جراحی

عمل جراحی باز و لاپاراسکوپی دو گزینه جراحی برای فتق کشاله ران یا  اینگوینال هستند.
جراحی اولین گزینه برای رفع فتق اینگوینال است. در برخی موارد، در صورت عدم وجود علائم، پزشک ممکن است بلافاصله جراحی را توصیه نکند و می تواند فتق را به جای خود بازگرداند.
در غیر این صورت، دو گزینه جراحی وجود دارد:
جراحی باز: جراح یک برش بزرگ در شکم ایجاد می کند، روده را به محل مناسب فشار می دهد و از بخیه برای تقویت دیواره شکم استفاده می کند.
جراحی لاپاراسکوپی: جراح از برش های متعدد برای تزریق گاز به داخل حفره شکم استفاده می کند. سپس از ابزاری به نام لاپاراسکوپ برای بررسی این ناحیه استفاده می‌کنند و روده را به جای خود برمی‌گردانند. لاپاراسکوپ یک لوله کوچک با یک نور و یک دوربین در یک انتهای آن است. سپس جراح از منگنه ها یا بخیه های جراحی برای مهر و موم کردن برش ها استفاده می کند.
یک جراح هر دو جراحی را در یک بیمارستان انجام می دهد. هر دو روش نیاز به بیهوشی موضعی یا عمومی و مدت زمان بهبودی دارند.
جراحی لاپاراسکوپی معمولاً زمان بهبودی کوتاه‌تری نسبت به جراحی باز دارد، اگرچه احتمال عود بیشتر است. قبل از اینکه تصمیم بگیرد کدام روش را دنبال کند، فرد باید گزینه های جراحی را با پزشک خود در میان بگذارد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *