فوایدو لزوم مصرف پروتئین بعد از جراحی چاقی، چه مواد غذایی پروتئین دارند؟

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد میزان پروتئین لازم برای بدن، علت مصرف پروتئین بعد از جراحی چاقی و غذاهای سرشار از پروتئین صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

غذای کافی خوردن پس از کاهش وزن، اساس سالم ماندن و حفظ نتایج کاهش وزن است. تغییر رژیم غذایی برای کاهش وزن یک نیاز ضروری می باشد، حتی برای کسانی که تصمیم به انجام جراحی کاهش وزن دارند. رژیم غذایی نقش کلیدی و اساسی در موفقیت طولانی مدت دارد. در این مقاله درباره لزوم مصرف پروتئین بعد از جراحی چاقی صحبت می کنیم.

داشتن رژیم غذایی با پروتئین بالا

زنان باید سعی کنند 60 تا 80 گرم در روز غذا بخورند، در حالی که مردان باید 70 تا 90 گرم مصرف کنند. این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما پس از کاهش وزن، شکم فرد فقط به اندازه یک تخم مرغ خواهد بود، مهم نیست که کدام منبع پروتئین را در هر وعده غذایی انتخاب می کنید، قبل از این که خیلی سیر شوید، ابتدا مقدار پروتئین لازم را بخورید.

برای شروع رژیم غذایی با پروتئین بالا، به سراغ گوشت های بدون چربی بروید که پروتئین و مواد مغذی بالایی دارند و کالری کمی دارند. سینه مرغ (بدون استخوان و بدون پوست)، بوقلمون و ماهی تن گزینه های عالی برای یک ناهار یا شام هستند. سفیده تخم مرغ، شیر بدون چربی، ماست یونانی و پنیر نیز سرشار از پروتئین می باشند.

 گنجاندن پروتئین بیشتر در رژیم غذایی، به این معنی نیست که، دائماً شروع به خوردن گوشت کنید، منابع پروتئینی گیاهی زیادی وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید. توفو، آجیل، لوبیا، محصولات سویا و دانه ها مانند کاموت و کینوا همگی سرشار ازپروتئین هستند.

علت مصرف پروتئین بعد از جراحی چاقی

جراحی چاقی، یک روش پیچیده است که منجر به تغییرات فیزیولوژیکی می شود. در ابتدا به دلیل محدود بودن انرژی، تغییراتی که برای رسیدن به کاهش وزن قابل توجه لازم است، به راحتی قابل دستیابی است. با این حال، جراحی چاقی، عوارض تغذیه ای مانند کمبود پروتئین را افزایش می دهد. در واقع علت اصلی کمبود پروتئین، مربوط به ناتوان بودن بیمار در جذب مقادیر کافی پروتئین از غذای مصرف شده است.

درطی فرآیند کاهش وزن، در صورتی که بیمار مقدار کافی پروتئین مصرف نکند، ممکن است سارکوپنی ایجاد شود. سارکوپنی یک سندرمی می باشد که با از دست دادن سریع توده عضلانی و قدرت عضلات اسکلتی مشخص می شود. در آن دسته از بیمارانی ایجاد می شود که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، کاهش ۲۵ درصد از توده عضلانی قبل از عمل و یک سال بعد از جراحی، قابل قبول است. بر اساس مطالعات مشاهده شده، پری آلبومین به تدریج کاهش پیدا کرده است، به گونه ای که حدود 40 درصد از افرادی که جراحی چاقی انجام داده اند، کمبود پروتئین خفیفی را تا یک سال پس از جراحی نشان می دهند.

حفظ توده عضلانی بدون چربی یک ایده مطلوب است. اگرچه کاهش 25 درصدی توده بدون چربی، نسبت به کاهش وزن کلی ، قابل قبول به نظر می رسد، اما در مورد اینکه، به چه انداره از دست دادن این بافت، پس از روش های جراحی چاقی قابل قبول است،وجود ندارد. یک بررسی سیستماتیک نشان داد که کاهش توده بدون چربی، در جایی که از دست دادن توده عضلانی، یک معیار برای ارزیابی در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند به دلیل مصرف کم منابع پروتئین (به عنوان مثال، گوشت قرمز) توسط بیماران بعد از جراحی چاقی باشد.

بیماران بعد از جراحی چاقی چه مقدار پروتئین نیاز دارند؟

بیماران بعد از جراحی چاقی چه مقدار پروتئین نیاز دارند؟

بیماران بعد از جراحی چاقی چه مقدار پروتئین نیاز دارند؟

اکثر افرادی که جراحی چاقی انجام داده اند، روزانه بین 60 تا 80 گرم پروتئین نیاز دارند. این مقدار ممکن است با توجه به روش ها، عوارض، شرایط پزشکی، سطح فعالیت و سایر عوامل متفاوت باشد. برخی از آن ها به 100 گرم پروتئین در روز نیاز دارند.

در مرحله اولیه پس از عمل جراحی چاقی، اکثر افراد برای مدت زمانی، فقط از مایعات در رژیم غذایی استفاده می کنند. مکمل های پروتئینی، غالبا بیشترین کالری مصرفی را در این مرحله تشکیل می دهند. هنگامی که مصرف غذاهای کامل به آرامی از سر گرفته شود، نیاز به مکمل های پروتئینی کاهش می یابد.

با این حال، استفاده کردن از مکمل های پروتئینی هنگامی که نتوانید از غذا به اندازه کافی پروتئین دریافت کنید، مفید است.  مکمل هایی باید مصرف شود که حاوی تمام  9 اسید آمینه ضروری (IAA) هستند. این اسیدهای آمینه،در واقع، پروتئین ها را می سازند و بدن نمی تواند آن ها را تولید کند، بنابراین باید از رژیم غذایی تامین شوند. آب پنیر، سفیده تخم مرغ و مکمل های پروتئین سویا نیز گزینه های خوبی برای بدست آوردن اسید آمینه ضروری هستند.

غذاهای سرشار از پروتئین

گزینه های زیادی برای غذاهای غنی از پروتئین وجود دارد. پروتئین منابع حیوانی حاوی تمام  IAA اسید آمینه های ضروری هستند، در حالی که منابع گیاهی این گونه نیستند. برای گیاه خواران ضروری است که انواع غذاهای غنی از پروتئین را مصرف کنند تا مطمئن شوند که مکمل کامل اسید های آمینه ضروری را دریافت می کنند.

 نمونه هایی از غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از:

  • گوشت
  • طیور
  • تخم مرغ
  • ماهی
  • شیر
  • لوبیا
  • عدس
  • ماهی تن
  • دانه ها
  • قارچ
  • میگو
  • پنیر
  • سویا
  • دانه

مصرف پروتئین خود را در طول روز پخش کنید. پروتئین به شما کمک می کند مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید، بنابراین خوردن مقدار کمی پروتئین با هر وعده غذایی یا میان وعده نه تنها به شما کمک می کند تا تمام پروتئین مورد نیاز خود را دریافت کنید، بلکه به شما کمک می کند بین وعده های غذایی کمتر احساس گرسنگی کنید.

غذاهای سرشار از پروتئین

غذاهای سرشار از پروتئین

نکاتی در مورد مصرف پروتئین بعد از جراحی

گاهی اوقات، دریافت پروتئین کافی از رژیم غذایی در حین تطبیق با سبک جدید غذا خوردن، بعد از جراحی چاقی، دشوار است. در اینجا چند نکته نهایی و اساسی وجود دارد:

  • قبل از سیر شدن ابتدا منابع پروتئینی بخورید.
  • منابع پروتئین بدون چربی منبع خوبی هستند که دارای ارزش غذایی بالا با محتوای کالری کم هستند،
  • از مکمل های پروتئینی برای متعادل کردن مصرف پروتئین در رژیم غذایی استفاده کنید.
  • پروتئین را در هر وعده غذایی و میان وعده در طول روز بگنجانید.

نکته ی آخر

داشتن یک رژیم غذایی سالم پس از جراحی چاقی، می تواند چالش برانگیز باشد، اما برای سلامتی و کاهش وزن شما بسیار مهم است. یک رژیم غذایی با پروتئین بالا بخش مهمی از کاهش وزن سالم پس از جراحی چاقی است.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *