نازایی و چاقی و باروری و جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد تاثیر چاقی بر نازایی، قاعدگی و بارداری، همچنین درباره ارتباط بین چاقی و بارداری، نقش جراحی چاقی بر کاهش وزن، بارداری صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

چاقی می تواند بر باروری تأثیر منفی بگذارد. در زنان، شروع زود هنگام چاقی، باعث ایجاد بی نظمی های قاعدگی، تخمک گذاری محدود و ناباروری در سنین بزرگسالی می شود. چاقی در زنان همچنین می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

شیوع چاقی و اضافه وزن در حال افزایش است. چاقی همچنین تاثیرات مضری بر همه ی سیستم های بدن مانند سلامت باروری دارد. افزایش وزن در زنان نابارور بالا می باشد و این نشان می دهد که بین چاقی و ناباروری ارتباط وجود دارد.

زنانی که دارای اضافه وزن هستند، بیشتر در معرض اختلالات قاعدگی و عدم تخمک گذاری هستند. در واقع خطر ناباروری، عدم حاملگی، میزان سقط جنین و عوارض بارداری، در زنان چاق  افزایش می یابد. چاقی فعالیت طبیعی غدد درون ریز را دچار اختلال می کند و باعث بی نظمی  در تخمک گذاری، رشد آندومتر و رشد جنین می شود.

تاثیر اضافه وزن در باروری زنان

در سنین بزرگسالی، زنان نیاز به انجام چندین عملکرد تولید مثلی مانند: آزادسازی تخمک، کامل کردن فرایند میوز، لقاح و لانه گزینی  دارند. تعادل هورمونی خوب، چرخه قاعدگی را تنظیم می کند. زنانی که دارای اضافه وزن هستند سطح بالاتری از هورمون لپتین تولید شده در بافت چربی را دارند، که همین امر می تواند تعادل هورمونی را مختل کند و منجر به کاهش باروری شود. با کاهش وزن، این عدم تعادل هورمونی و سایر اثرات کاهش می یابد. مکانیسم های هورمونی بر چرخه ی قاعدگی تاثیر می گذارد. هر چه وزن بالاتر باشد، خطر مشکلات باروری بیشتر می شود.

چربی اضافی شکم، با مقاومت در برابر انسولین، زمانی که بدن مجبور است انسولین بیشتری تولید کند تا سطح قند خون را درحد طبیعی نگه دارد و همچنین کاهش سطح گلوبین اتصال شونده به هورمون جنسی (پروتئینی که در تنظیم هورمون های جنسی آندروژن و استروژن نقش دارد)، مرتبط می باشد. همین امر خطر چرخه های نامنظم قاعدگی را افزایش می دهد و باعث کاهش باروری می شود. زنانی که چاقی آن ها در دوران کودکی شروع شده است، بیشتر از سایر زن ها با وزن مناسب در معرض خطر آمنوره هستند، وضعیتی که در آن دوره های قاعدگی وجود ندارد.

بر اثر چاقی و اضافه وزن و تغییرات در تعادل هورمونی که چرخه قاعدگی را تنظیم می کند، تخمک گذاری صورت نمی گیرد. زمانی که شاخص توده بدنی بالاتر از 27 باشد، تخمک توسط تخمدان آزاد نمی شود. البته ممکن است، در زنانی که وزن اضافی دارند تخمک گذاری صورت بگیرد، ولی کیفیت تخمک هایی که تولید می شود کاهش یابد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که عوارض بارداری مثل فشار خون بالا و دیابت، در زنان چاق افزایش می یابد.  در فردی که اضافه وزن دارد احتمال بارداری کمتر است. افرادی که دچارIVF هستند، حتی با پیشرفته ترین درمان ها که برای بارداری صورت می گیرد، از جمله لقاح آزمایشگاهی که اضافه وزن دارد، احتمال بارداری کمتر می باشد.

تاثیر اضافه وزن در باروری زنان

چگونگی تاثیر چاقی بر باروری زنان

مقاومت به انسولین، در واقع حساسیت سلول به انسولین می باشد، که باعث کم شدن توانایی جذب گلوکز از خون و افزایش انسولین در گردش خون می‌شود. هر چه سطح انسولین خون زیاد شود. ترشح گنادوتروپین را مختل می کند. انسولین با افزایش تولید آندروژن، باعث هیپرآندروژنیسم می شود. این آندروژن ها، به استروژن تبدیل می شود، استروژن اضافی ناشی از چاقی و اضافه وزن، با تغییر عملکرد تخمدان، می تواند چرخه طبیعی تخمک گذاری را دچار اختلال کند. همچنین می تواند باعث تشکیل تومور های رحمی شود. زنانی که  چاق هستند به افزایش رسوب چربی شکمی تمایل دارند که با کاهش تعداد دفعات قاعدگی و باروری و افزایش مقاومت به انسولین ارتباط دارد.

چگونگی تاثیر چاقی در باروری مردان

این فقط وزن زن نیست که بر باروری تأثیر می گذارد. باروری در مردان چاق نیز می تواند کمتر اتفاق بیافتد یا اصلا صورت نگیرد. اضافه وزن، سلول های چربی هورمون مردانه به نام آندروستندیون را به هورمون زنانه به نام استرون تبدیل می کنند. استرون بر متابولیسم بخشی از مغز، که عملکرد تخمدان و بیضه را تنظیم می کند، تأثیر می گذارد. این می تواند عملکرد تولید مثل را مختل کند. لانه گزینی یا دریافت ناقص تخمک بارور شده در رحم، عمدتاً به دلیل مقاومت به انسولین است.

مردان چاق 15 درصد اسپرم کمتر در انزال نسبت به مردان با وزن طبیعی دارند. مردانی که دارای اضافه وزن هستند سطح تستوسترون پایینی دارند، در نتیجه مستعد اختلال نعوظ هستند.

چاقی از طریق محور هیپوتالاموس-هیپوفیز و همچنین اختلال در استروئید زایی بیضه ها، باعث اختلال در باروری مردان می شود. یکی دیگر از دلایل ناباروری مردان گرما می باشد. به این دلیل که سلول های اسپرم برای تولید و رشد به محیطی با 2 یا 4 درجه کمتر از دمای بدن نیاز دارند.

در مردان چاق، به علت این که لایه های بافت چربی، در اطراف ران و کشاله ی ران وجود دارد، دمای بیضه ها افزایش می یابد، که همین امر باعث می شود تعداد و کیفیت اسپرم ها کم شود. چاقی در واقع می تواند با افزایش دادن دمای بدن به خصوص در اطراف کیسه بیضه، باعث بهم خوردن تعادل هورمونی شود. در مردانی که چاق هستند، تعداد و تحرک اسپرم آن ها کمتر می باشد.

نازایی و چاقی و باروری و جراحی چاقی

عوارض چاقی بر زنان باردار

  1. فشار خون بالا
  2. مرده زایی
  3. ابتلا به دیابت بارداری
  4. سقط جنین
  5. به دنیا آوردن نوزاد نارس
  6. زایمان سخت داشتن
  7.  ابتلا به بیماری های مادر زادی در نوزادان
  8. آپنه انسدادی خواب (زمانیست که فرد خواب است و تنفسش قطع می شود)
  9. سزارین و در برخی موارد عفونت ناشی از آن
  10. پره اکلامپسی

عوارض چاقی مادر بر کودک

  1. نقایص مادرزادی (مثل نقایص قلبی و نقص ستون فقرات)
  2. بیماری های قلبی و آسم در کودک
  3. داشتن مشکلات تنفسی
  4. زردی

جراحی چاقی و بارداری

انواع مختلف جراحی چاقی، در کنترل افزایش وزن بیش از حد، بهبود باروری و جلوگیری از برخی عوارض مادرزادی و جنینی در این زنان تاثیر به سزایی داشته است. جراحی چاقی، در واقع باعث بهبود بی نظمی قاعدگی می شود و همچنین  تخمک گذاری در زنان چاقی که تخمک گذاری ندارند را افزایش می دهد. این امر باعث افزایش بارداری می شود. بسیاری از مطالعات نشان می دهد، عوارض بارداری که با چاقی مرتبط است، از جمله دیابت بارداری و اختلال در فشار خون، پس از جراحی چاقی کاهش می یابد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *