چاقی و کمردرد و آرتروز و مشکلات مفاصل و استخوان

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد چاقی و کمردرد و آرتروز و مشکلات مفاصل و استخوان، تاثیر چاقی بر بروز کمردد، آرتروز،مشکلات مفاصل و استخوان و راهکار هایی برای کاهش وزن و جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

بسیاری از پزشکان معتقد هستند که بیشتر مشکلاتی همچون کمردرد، آرتروز و مشکلات مفاصل و استخوان ناشی از چاقی یا اضافه وزن است. ما در این مقاله درباره ارتباط بین چاقی و کمردرد و آرتروز و مشکلات مفاصل و استخوان توضیح می دهیم. همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا شدن به این بیماری ها را معرفی می کنیم.

ارتباط چاقی و کمردرد 

دانشمندان بر این عقیده هستند که چاقی فشار زیادی را بر روی لگن،کمر و ستون فقرات ایجاد می کند.  در نتیجه باعث ایجاد کمردرد شدید یا مزمن می شود.

براساس تحقیقات به دست آمده، افرادی که دارای  وزن طبیعی  هستند نسبت به افراد چاق کمتر در معرض خطر هستند. طبق گفته ی محققان افزایش در بافت چربی، ممکن است باعث تغییرات متابولیک شود که نقش مهمی در مشکلات کمر دارد.

بعد از بررسی های پزشکی ،به این نتیجه رسیدند که چاقی، در واقع اختلالات زمینه ای از جمله سخت شدن رباط، آرتریت ستون فقرات و فتق دیسک را تسریع و یا بدتر می کند.

هنگامی که فرد دچار اضافه وزن باشد، هر گونه وزن اضافه در قسمت میانی، لگن را به جلو می برد و باعث می شود ستون فقرات آن فرد، بیش از حد به سمت داخل خم شود. در واقع یک فشار غیر طبیعی ،بر عضلات پشتی،که وظیفه ی تحمل وزن را دارد، وارد می کند. چاقی می تواند سایر بیماری های رایج کمر را تشدید کند.

ارتباط چاقی و کمردرد

ارتباط چاقی و آرتروز

مفصل یک عضو ضروری برای اتصال استخوان ها به هم می باشد. مفاصل امکان راه رفتن، نوشتن و… را به ما می دهند. استئوآرتریت هنگامی اتفاق می افتد که غضروف موجود در انتهای استخوان ها که وظیفه ی محافظت کردن را دارد، به مرور زمان از بین برود. طبق گفته ی دکتردی رنزو هر یک پوند اضافه وزن، می تواند 3 تا 6 پوند نیروی اضافی بر مفاصل ایجاد کند. این وزن اضافی درد و سفتی مفاصل آسیب دیده را بیشتر می کرده و باعث افزایش احتمال ابتلا به استئوآرتریت می شود. همچنین پیشرفت بیماری را سرعت می بخشد. چاقی بر عملکرد برخی از داروهای آرتریت نیز تاثیر می گذارد. طبق مطالعات انجام شده برخی از داروهای ضد روماتیسی که برای درمان آرتریت التهابی استفاده می شوند، در افرادی که وزن اضافه دارند موثر نمی باشد. چاقی در مفصل ران و زانو بیشترین تاثیر را بر این موضوع دارد.

هرچه وزن بیشتر باشد، خطر ابتلا به استئوآرتریت در مفاصل بیشتر می شود. در واقع وزن اضافه فشار و استرس بیشتری بر مفاصلی که وظیفه تحمل کردن وزن را به عهده دارند مانند زانوها،ستون فقرات و مچ پا وارد می کند.

مطالعات نشان داده است، در زنان چاق تقریبا 4 برابر بیشتر از زنان لاغرخطر ابتلا به آرتروز زانو وجود دارد. همچنین برای مردان چاق، نسبت به مردان لاغر این خطر 5 برابر بیشتر است. بافت چربی، یک بافت التهابی است که پروتئین هایی به نام سیتوکین تولید می کند. این پروتئین ها در داخل و اطراف مفاصل التهاب ایجاد می کند، که این امر می تواند باعث افزایش آسیب مفاصل شود.

طبق نظر محققان حمل چربی، باعث ایجاد واکنش های شیمیایی در بدن می شود، که می تواند علائم آرتریت را بیشتر کند. چاقی در آرتریت روماتوئید نیز نقش دارد.

ارتباط چاقی و آرتروز و مشکلان مفاصل

ارتباط چاقی و آرتروز و مشکلان مفاصل

رابطه چاقی با سایر اختلالات مفصلی

  • نقرس: در صورت افزایش انسولین در بدن نقرس ایجاد می شود، که پردازش اسید اوریک توسط کلیه ها را مهار می کند. در نتیجه اسید اوریک در مفاصل جمع شده و باعث درد، مخصوصا در ناحیه شصت پا، می شود. بیشتر افراد مبتلا به نقرس، اضافه وزن دارند.
  • لوپوس: یک نوع بیماری خود ایمنی می باشد. افرادی که مبتلا به لوپوس هستند، التهاب مفاصل را نیز تجربه می کنند. در بیماران مبتلا به لوپوس که سطح BMI آن ها بالاتر است، ناتوانی بیشتری هم دیده می شود. علت این است که بافت چربی، سیتوکین آزاد می کند، که این خود باعث التهاب مفاصل می شود .

چاقی می تواند بر سلامت مفاصل کودکان نیز تاثیر بگذارد. حمل وزن زیاد، تاثیر زیادی بر استخوان ها و مفاصل دارد. چاقی در کودکان می تواند باعث بهم خوردن تعادل هورمونی شود، که این به نوبه خود ممکن است بر رشد اسکلت عضلانی تاثیر داشته باشد.

اضافه وزن، همچنین بر روی تاندون ها فشار وارد می کند. تاندون وظیفه ی اتصال ماهیچه به استخوان ها را دارد. افزایش وزن می تواند باعث التهاب تاندون ها شود که تاندونیت می گویند .

تاندونیت باعث تورم، قرمزی و درد اطراف مفصل می شود. یکی دیگر از مشکلات مفصلی که بر اثر اضافه وزن ایجاد می شود، بورسیت است. بورس یک کیسه مایع در اطراف مفصل است که از سائیدگی بافت ها بر روی استخوان ها جلوگیری می کند. زمانی که بورس تحریک می شود، مثل تاندونیت باعث تورم،درد و قرمزی می شود.

جراحی تعویض مفصل و انجام عمل جراحی در سن پایین ، در افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی می باشند، بسیار بیشتر است.

تاثیر چاقی در استخوان ها  

ارتباط پیچیده ای بین چاقی و پوکی استخوان وجود دارد. چاقی یکی از عوامل خطر ساز برای سلامت استخوان ها در افراد مسن می باشد. در واقع چاقی باعث می شود هورمون های تنظیم کننده ی استخوان تغییر یابند، ناهنجاری ها و شکستگی های ستون فقرات بیشتری را دارد. افرادی که چاق هستند ممکن است راحت تر به زمین بخورند .

در افرادی که اضافه وزن دارند، در رفتگی مفصل زانو هنگامی که استخوان ران پا از استخوان های ساق جدا می شود، شایع تر می باشد. با افزایش وزن، احتمال مبتلا شدن به سندروم درد مزمن (درد طولانی مدت) بیشتر می شود. افرادی که چاق هستند، 2 برابر بیشتر از افرادی که وزن طبیعی دارند بیشتر در معرض درد طولانی مدت هستند.

مصرف چربی زیاد با جذب کلسیم روده ای ممکن است تداخل داشته باشد، در نتیجه باعث کاهش کلسیم برای تشکیل استخوان شود. مغز استخوان در واقع جایی می باشد که سلول ها مسئول تشکیل استخوان جدید می باشد، در صورتی که مقدار بیشتری از مغز توسط سلول ها گرفته شود، استخوان ها ضعیف می شوند. چربی مغز استخوان در افرادی که مبتلا به بیماری پوکی استخوان هستند، در سطح بسیار بالاتر از حد نرمال یافت شده است.

تیمی از  محققان  دانشگاه  هاروارد، بدن 106 نفر مرد و زن چاق را اسکن کردند. اسکن ها نشان می دهد که  در برخی از افراد، چربی در مکان های پنهان مانند کبد، ماهیچه ها، مغز استخوان وجود دارد که این چربی برای بدن مطلوب نمی باشد. در واقع جراحی چاقی به عنوان یک راهکار برای کاهش وزن و جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها می باشد.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

/
انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تق…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

/
روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از …

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

/
فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی …

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

/
جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

/
با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در ا…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *