انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)

 

اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند:

_ اعمال محدود کننده

_ اعمال سوء جذبی

_ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)

 

آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟

 

اعمال جراحی چاقی محدود کننده

عمل های جراحی محدود کننده حجم غذا، تغییری در سیستم گوارش طبیعی ایجاد نمی کند اما مقدار غذای مصرفی را محدود می سازد. میزان موفقیت این جراحی چاقی به تلاش بیمار در رعایت رژیم غذایی و کاهش مقدار غذای مصرفی بستگی دارد. وی باید به آرامی ماده ی غذایی را بجود و از مصرف مایعات در حین غذا خوردن جلوگیری کند.

کاهش وزن در اعمال جراحی چاقی محدود کننده به دو روش زیر انجام می شود:

_ کاهش مقدار غذای مصرفی: هدف از انجام این عمل کاهش حجم معده و ایجاد کیسه ای در ناحیه ی محل ورود غذا است. این کار با ایجاد حالت رفلاکس، مانع از ورود غذا به معده می شود و فرد احساس می کند که معده اش پر است.

_ کاهش سرعت تخلیه ی غذا از معده: این عمل هم با تقسیم کردن معده و تنگ کردن مسیر عبور غذا انجام می شود؛ مواد غذایی وارد کیسه شده و بسیار آرام به سمت روده حرکت می کند.

از انواع جراحی های محدود کننده می توان به جراحی حلقه معده و اسلیو معده اشاره کرد.

حلقه معده

در این روش یک حلقه ی قابل تنظیم از جنس سیلیکون به دور قسمت اول معده اندکی پایین تر از محل اتصال مری به معده تعبیه می شود و یک مخزن جهت تنظیمات بعدی زیر پوست جدار شکم تعبیه می شود که از طریق تزریق آب مقطر استریل از خارج به داخل این مخزن حلقه تنگ تر می شود در نتیجه میزان غذای ورودی محدود می شود.

اسلیو معده

در این روش که جز روش های محدود کننده است پس از آن که ورود به شکم با روش لاپاراسکوپی انجام گرفت حدود 80 درصد حجم معده با دستگاهی که همزمان برش و دوخت را انجام می دهد برداشته شده و از شکم  خارج می شود. لذا با برداشتن منطقه ای از معده که هورمون گرسنگی گرلین را ترشح می کند اشتهای بیمار نرمال شده و با خوردن چند قاشق غذا پری و سیری کامل حاصل می شود.

 

اعمال جراحی چاقی ترکیبی

جراحی های ترکیبی علاوه بر کاهش و محدود کردن ورود غذا بر روی جذب کالری در روده ها نیز موثر بوده بنابراین از قدرت کاهش وزن بیشتری برخوردار بوده و لاغری سریع تر و دراز مدت خواهد بود.

از انواع جراحی های ترکیبی می توان به جراحی های بای پس کلاسیک معده و مینی بای پس معده اشاره کرد.

جراحی بای پس کلاسیک معده

در این روش نه تنها حجم معده تا حد 15 تا 20 سی سی کاهش می یابد بلکه قسمتی از روده نیز از سیستم جذبی خارج شده و در نتیجه جذب غذا نیز کاهش می یابد. این روش در بین روش های مختلف اعمال جراحی چاقی استاندارد ترین روش( استاندارد طلایی ) می باشد.

جراحی مینی بای پس معده

در روش مینی بای پس معده، روده باریک قطع نمی شود. در این جراحی معده کوچک شده و به 150 تا 200 سانتی متری روده ی باریک متصل می شود. این روش جدید بای پس عوارض کمتری نسبت به روش قدیمی دارد ولی احتمال ریفلاکس صفرا در این روش بیشتر است که در صورت آزاردهنده بودن، باید از بای پس کلاسیک استفاده کرد.

 

اعمال جراحی سوء جذبی

جراحی های سوء جذبی تنها بر سوء جذب مواد غذایی توجه دارند و محدودیت ورود غذا به معده مورد توجه نیست. جراحی های بای پس روده و انحراف صفرا و لوزالمعده در این دسته قرار می گیرند.

جراحی بای پس روده

در این روش تمام طول روده به جز 100 تا 150 سانتی متری انتهایی بای پس شده از دور جذب خارج می شود. این روش در کاهش وزن بسیار قوی و در درمان عوارضی مانند دیابت بسیار موثر است اما به دلیل سوء جذب بسیار شدید و کمبود ویتامین و پروتئین نیاز به مصرف دائمی حجم زیادی از مکمل ها دارد.

اسهال یکی از عوارض شایع این عمل می باشد.

انحراف صفرا و لوزالمعده

در این جراحی غذا و شیره ی پانکراس و صفرا در دو مسیر متفاوت عبور می کنند و در 100 سانتی متری روده ی باریک به یکدیگر می رسند. این روش در درمان چاقی بسیار موثر است اما به علت عوارض بالای آن در تعداد کمی از بیماران انجام می شود

 

جراح چاقی تهران | جراح چاقی اصفهان | جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاپاراسکوپی اصفهان

دکتر شهاب شهابی | فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک

 

رزرو نوبت و تماس با دکتر شهاب شهابی | فلوشیپ جراحی چاقی و متابولیک و جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته

سعی کنید در انتخاب جراح خود دقت فرمایید که حتما دارای مدرک رسمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و عضو انجمن جراحی چاقی ifso  باشد.

برای دریافت مشاوره تخصصی درباره جراحی کاهش وزن و رزرو نوبت توسط پزشک جراح فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک و عضو انجمن جراحی چاقی ، دکتر شهاب شهابی کافیست با شماره تلفن های 09357181716 – 09909666941 تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *