ترک سیگار و مشروب یک ماه قبل از عمل تا ۶ ماه بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ترک سیگار و مشروب یک ماه قبل از عمل تا 6 ماه بعد از جراحی چاقی، عوارض مصرف سیگار برای بیماران کاندید جراحی چاقی و همچنین خطرات سیگار کشیدن قبل از جراحی چاقی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری در معرض خطر بیشتری از عوارض پس از جراحی چاقی از جمله اختلال در عملکرد قلب و ریه، عفونت ها و تاخیر در بهبود یا اختلال در بهبود زخم قرار می گیرند. ما در این مقاله درباره ترک سیگار یک ماه قبل از عمل و 6 ماه بعد از جراحی چاقی صحبت می کنیم.

ارتباط بین جراحی چاقی و ترک سیگار

روش‌های چاقی مانند اسلیو معده یا جراحی بای پس معده با محدود کردن مقدار غذایی که معده می‌تواند نگه دارد، باعث کاهش وزن افراد می شود.

انجام عمل جراحی کاهش وزن می تواند یک تجربه تغییر دهنده زندگی برای افرادی باشد که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند. این جراحی به بیماران برای به دست آوردن وزن ایده ال کمک می کند و آن ها را برای داشتن یک زندگی سالم ترغیب می کند. اگر چه این جراحی‌ها موثرترین روش برای مقابله با چاقی در نظر گرفته می‌شوند، ولی موفقیت آن ها به پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش روزانه و تغییر سبک زندگی بستگی دارد. همچنین ترک سیگار و مشروب نیز در بهبود روند جراحی شما کمک می کند.

یک جراحی چاقی موفق می تواند تنها انگیزه ای باشد که یک فرد سیگاری برای ترک این عادت به آن نیاز دارد. ترک دخانیات همیشه ایده خوب و مناسبی است و عمل جراحی چاقی شما می تواند همان چیزی باشد که پزشک دستور داده است.

ارتباط بین جراحی چاقی و ترک سیگار

ارتباط بین جراحی چاقی و ترک سیگار

ترک سیگار قبل از جراحی

ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بهبود سلامت خود انجام دهید. در نظر داشته باشید که اگر مدت زیادی سیگار می کشید، ممکن است ترک آن خیلی سخت و یا حتی غیرممکن به نظر برسد. ممکن است تعجب کنید، ترک کردن سیگار پس از چندین سال سیگارکشیدن چگونه می تواند در چند هفته قبل از عمل جراحی شما تفاوت ایجاد کند؟

حقیقت این است که ترک سیگار تنها 4 تا 6 هفته قبل از جراحی و دور ماندن از سیگار پس از آن می‌تواند خطر عوارض جدی جراحی چاقی را کاهش دهد و به بهبود سریع ‌تر کمک کند. متخصصان بهینه سازی جراحی با شما همکاری می کنند تا به شما کمک کنند تا سیگار را ترک کنید تا قبل از انجام عمل جراحی در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشید.

4 علت مهم ترک سیگار قبل از جراحی

افراد سیگاری در معرض خطر بالایی را برای ایجاد عوارض در حین و بعد از جراحی چاقی قرار می گیرند. همچنین این  عوارض می تواند خطر تهدید کننده زندگی فرد باشد. در این جا چهار دلیل وجود دارد که سیگار کشیدن شما را در معرض افزایش خطر مشکلات قرار می دهد:

  • سیگار از بهبودی جلوگیری می کند.

بدن شما به یک منبع سالم اکسیژن برای کمک به بهبودی پس از جراحی نیاز دارد. هنگامی که سیگار می کشید، مولکول هایی که اکسیژن را  در سراسر بدن شما حمل می کنند، به نام هموگلوبین، قادر به حمل مقداری اکسیژن به اندام ها و بافت های شما نیستند. در نتیجه، بدن شما از اکسیژن مورد نیاز برای ترمیم زخم ها و ساختن بافت جدید سالم محروم می شود. سیگار کشیدن همچنین باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود که می‌تواند از رسیدن خون و مواد مغذی اکسیژن به زخم در حال بهبودی شما جلوگیری کند.

  • سیگار خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد.

سیگار خون شما را غلیظ می کند. این کار عبور خون از طریق رگ‌های خونی شما را دشوار تر می‌کند، اگر سیگاری هستید، خون غلیظ خواهد بود. در این صورت خطر ایجاد لخته خون در پاهای شما را افزایش می دهد. اگر یک لخته خون از پاهای شما به قسمت دیگری از بدن شما منتقل شود، می تواند باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه) شود.

  • سیگار خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

خون شما حاوی سلول هایی به نام نوتروفیل است که به مبارزه با عفونت کمک می کند. سیگار کشیدن باعث می شود این سلول ها بخشی از قدرت مبارزه با عفونت خود را از دست بدهند. همچنین می تواند شانس ابتلا به عفونت بعد از جراحی را در مقایسه با افراد غیر سیگاری دو برابر کند. مصرف سیگار بعد از جراحی، نه تنها بهبودی شما را کند می کند، بلکه ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک، انجام جراحی دوباره یا سپری کردن زمان بیشتری برای بهبود در بیمارستان داشته باشید.

  • سیگار باعث افزایش التهاب و گاهی درد می شود.

مواد شیمیایی موجود در سیگار می تواند میزان التهاب یا تورم را در سراسر بدن افزایش دهد. پس از جراحی چاقی، این تورم اضافی می تواند یکی از عواملی باشد که افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری درد بیشتری را تجربه کنند.

خطرات سیگار کشیدن قبل از جراحی چاقی

 خطرات سیگار کشیدن قبل از جراحی چاقی شامل موارد زیر است:

  • بیهوشی را پیچیده می کند

تیم بیهوشی می تواند بلافاصله تشخیص دهد که آیا بیمار سیگاری است یا خیر.

متخصصان بیهوشی باید سخت‌تر تلاش کنند تا سیگاری‌ها در هنگام بیهوشی نفس بکشند و با ریه‌های آسیب‌دیده توسط دود سیگار مبارزه کنند.در این صورت احتمال بیشتری وجود داشته باشد که از داروهای گشادکننده مانند آلبوترول استفاده شود.

  • قلب باید بیشتر کار کند

سیگار کشیدن عملکرد قلب را به خطر می اندازد و بیمار را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات قلبی در حین یا بعد از عمل جراحی قرار می دهد. مطالعات نشان داده است افراد سیگاری 77 درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض خطر حمله قلبی بعد از عمل جراحی قرار دارند.

تنباکو به قلب و عروق خونی شما آسیب می رساند. آن ها ریتم طبیعی قلب را مختل  می کنند، به التهاب کمک می کنند و فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش می دهند. نه تنها این، بلکه سیگار خطر نارسایی قلبی، حمله قلبی و مرگ بر اثر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

  • التیام زخم ها بیشتر طول می کشد

مونوکسید کربن در بدن افراد سیگاری باعث می شود اکسیژن مورد نیاز برای بهبودی را از بافت ها می گیرد. سموم موجود در خون افراد سیگاری نیز در بافت نفوذ می کند که روند بهبودی را بیشتر به خطر می اندازد. اگر قبل از جراحی سیگار را ترک نکنید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عفونت باشید زیرا اکسیژن منبع اصلی برای بهبود زخم ها است.

حتی اگر 24 ساعت قبل از عمل جراحی خود سیگار را ترک کنید، می تواند میزان اکسیژن در بدن شما را افزایش دهد. مهم نیست که تازه سیگار می‌کشید یا 20 سال است که سیگار می‌کشید، ترک سیگار در هر شرایطی بسیار مهم است.

عوارض مصرف سیگار برای بیماران کاندید جراحی چاقی

سیگار کشیدن ممکن است عملکرد اندام ها را مختل کند و خطر ابتلا به عوارضی مانند:

  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • پنومونی
  • بیماری ریه
  • لخته شدن خون
  • افزایش سرطان
  • زخم های حاشیه ای
  • عفونت زخم جراحی

همچنین به بیماران توصیه می شود برای داشتن یک کاهش وزن موفق، یک برنامه ورزشی مناسب را انجام دهند. بنابراین، بیماران باید در نظر داشته باشند که سیگار کشیدن ، استقامت فرد را کاهش می دهد و منجر به عدم بهره وری می شود، زیرا مونوکسید کربن  جایگزین  اکسیژن در بدن می شود. سیگار کشیدن باعث می شود انجام ورزش ساده را نیز سخت تر کند.

ترک سیگار و مشروب یک ماه قبل از عمل

ترک سیگار و مشروب یک ماه قبل از عمل

ترک سیگار و مشروب یک ماه قبل از عمل

دود تنباکو باعث کوچک شدن رگ های خونی می شود که جریان خون را به معده جدید بیمار کاهش می دهد. در عین حال، مونوکسید کربن توانایی گلبول های قرمز خون برای حمل اکسیژن در سراسر بدن را کاهش می دهد. مصرف سیگار و مشروب عواملی هستند که روند بهبودی بیمار را پس از انجام روش جراحی کاهش وزن بسیار کندتر می کند. همچنین سال ها پس از جراحی  این امر همچنان نگران کننده خواهند بود.

زمانی که تصمیم می گیرید زندگی خود را به وضعیت سالم برگردادنند و تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار بگیرید، اکنون زمان آن رسیده است که محصول تنباکو را برای همیشه کنار بگذارید. سیگار کشیدن یک عامل خطر جراحی است. عوارض جراحی چاقی در افرادی که سیگار مصرف می کنند دو برابر بیشتر از کسانی است که سیگار و مشروب را مصرف نمی کنند. به همین دلیل است که پیشنهاد میشود که بیمار حداقل یک ماه قبل از جراحی سیگار  و مشروب را ترک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که پس از جراحی بای پس معده سطح الکل خون به اوج بالاتر و سریع‌ تر می‌رسد و به دلیل تغییر متابولیسم، زمان بیشتری طول می‌کشد تا به حالت عادی برگردد. علاوه بر این، بسیاری از بیماران پس از جراحی در صورت استفاده الکل، غذای کمتری مصرف می‌کنند که به جذب سریع الکل در جریان خون کمک می‌کند.

جمع بندی

جراحی چاقی به افراد چاق این قدرت را می دهد که سلامت خود را بهبود بخشند و به آن ها فرصتی می دهد تا طول عمر خود را به شدت افزایش دهند. استعمال دخانیات آسیب بزرگی بر سلامت بیمار وارد می‌کند و مسیر کاهش وزن را سخت‌تر و طولانی‌ مدت می کند و طول عمر بیمار را کوتاه می‌کند و مستقیماً تاثیر مخربی بر مزایای جراحی کاهش وزن می گذارد.

 

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *