جراحی چاقی در کودکان

در این نوشته دکتر شهاب شهابی درباره چاقی در کودکان و نوجوانان، درمان چاقی یا اضافه وزن در کودکان با روش های مختلفی مثل انواع روش های جراحی چاقی صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

چاقی یک بیماری شایع در دوران کودکی و خردسالی می باشد. ژنتیک و عوامل محیطی موجود منجر به افزایش چاقی در کودکان شده است که این مشکل ممکن است در کودکی آغاز شود و تا بزرگسالی برای فرد باقی بماند. کودکانی که در سن 12 سالگی چاق هستند با عوارض زیادی در بزرگسالی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری کبد چرب ، بیماری قلبی و آپنه خواب مواجه هستند. هم اکنون از هر 12 کودک در آمریکا 1 کودک مبتلا به چاقی می باشد.

جراحی چاقی،روشی است که  معده را کوچک می کند و در سیستم گوارش تغییراتی ایجاد می کند. چاقی در دوران کودکی، زمانی که درمان نشود، امید به زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

چاقی چه تاثیری بر کودکان دارد؟

اول اینکه، یک کودک چاق در اوایل زندگی احتمال بیشتری دارد که مشکلات سلامتی داشته باشد. دومین موضوع در رابطه چاقی کودکان، به دلیل وزن خود با تبعیض و قلدری مواجه می شوند.

چاقی چه تاثیری بر کودکان دارد؟

درمان چاقی در کودکان

در واقع درمان چاقی در کودکان نیز مشابه درمان چاقی و اضافه وزن در افراد بزرگسال می باشد.انواع مختلفی از درمان ها در کودکان چاق وجود دراد که شامل این موارد است:

  • ایجاد تغییرات در رفتار و سبک زندگی کودکان چاق
  • دارو درمانی
  • جراحی چاقی

آن دسته از کودکان که دارای شاخص توده بدنی 95 هستند معمولا برای درمان چاقی به هر سه مورد نیاز دارند.

مراحل درمان کودکان چاق

برای درمان ،ابتدا کودک توسط متخصص اطفال معاینه می شود و یکسری موارد، از جمله غذایی که کودک می خورد، خواب، انرژی و سطح فعالیت بدنی و …. مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در صورتی که کودکان دچار اضافه وزن خفیفی باشند، با تغییر در رفتار و سبک زندگی، می توانند درمان شوند.
آکادمی اطفال آمریکا جراحی چاقی را به عنوان یکی از موثرترین درمان ها برای چاقی کودکان اعلام کرده اند.

مشکلات مربوط با چاقی کودکان و نوجوانان

چاقی و اضافه وزن در کودکان چاق ممکن است مشکلات و بیماری هایی را برای سلامتی فرد ایجاد کند که شامل موارد زیر می باشد:

ابتلا به دیابت نوع 2

برخی از کودکان چاق ممکن است به بیماری دیابت نوع 2 نیز مبتلا شوند .این بیماری یک بیماری مزمنی می باشد که با گذشت زمان احتمال بدتر شدن آن وجود دارد. کودکانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند نسبت به سایر کودکان بیشتر در معرض خطر هستند و مبتلا شدن به بیماری هایی از قبیل فشارخون بالا، نارسایی کلیه و بیماری های کبدی در آنها بیشتر است.

آپنه انسدادی خواب

22 درصد از کودکان و نوجوانان چاق مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) هستند. این مشکل پزشکی با خروپف بلند یا مکث در تنفس در هنگام خواب مشخص می شود. کودکان و نوجوانان اغلب تحت عمل جراحی برای برداشتن لوزه‌ها قرار می‌گیرند تا به درمان آپنه خواب کمک کنند، اما اگر چاقی درمان نشود، احتمالاً باز خواهد گشت. تحقیقات اخیر نشان داده است که آپنه انسدادی خواب پس از جراحی چاقی در بسیاری از بیماران با بهبود چاقی درمان می شود یا از بین می رود.

اختلالات اشتها

پرخوری و پاکسازی (که پرخوری عصبی نیز نامیده می شود) در برخی از نوجوانان مبتلا به چاقی که مایل به جراحی چاقی هستند، دیده شده است. تحقیقات محدودی در مورد نتایج پس از جراحی چاقی در نوجوانان مبتلا به اختلالات خوردن وجود دارد. به همین دلیل، جراحی متابولیک و چاقی تنها زمانی توصیه می شود که کودک پایدار باشد و درمان مداوم این اختلال را دریافت کند.

بیماری قلب و عروقی

تحقیقات نشان می دهد که چاقی دوران کودکی ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در بزرگسالی شود. کاهش وزن ناشی از جراحی چاقی باعث بهبود چندین عامل خطر در بزرگسالان می شود.

افسردگی

کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی اغلب افسردگی را نیز تجربه می کنند. نوجوانانی که تحت عمل جراحی متابولیک و چاقی قرار می‌گیرند، اغلب بهبودی در سلامت عاطفی خود مشاهده می‌کنند. ما توصیه می کنیم که کودکان مبتلا به افسردگی قبل از جراحی تحت درمان قرار گیرند.

بیماری کبد چرب

تقریباً 38 درصد از کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی دارای چربی هستند که در کبد آنها تجمع می یابد. این بیشتر از 5 درصد افراد با وزن طبیعی است. همچنین حدود 9 درصد از جوانان مبتلا به چاقی با التهاب همراه هستند که به آن استئاتوهپاتیت می گویند. مطالعات نشان داده اند که چنین چربی و التهابی در کبد ممکن است منجر به آسیب شود که به عنوان سیروز، فیبروز یا اسکار نیز شناخته می شود. همچنین این آسیب در نوجوانانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند بهبود می یابد.

مشکلات مربوط با چاقی کودکان و نوجوانان

انواع جراحی چاقی در کودکان

داده های فعلی نشان می دهد که جراحی چاقی در نوجوانان به اندازه جراحی چاقی در بزرگسالان ایمن و موثر است. تعدادی از روش های متابولیک و چاقی مختلف در بزرگسالان انجام می شود. بسیاری از این موارد در کودکان و نوجوانان نیز انجام شده است. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش برای هر بیمار مناسب است، تصمیمی پیچیده است که توسط تیم جراحی و همچنین کودک و خانواده او گرفته می شود. انواع جراحی چاقی در کودکان شامل موارد زیر است:

اسلیو گاسترکتومی : در این روش جراح قسمت بزرگی از معده را برداشته که تاثیر به سزایی در مقدار خوردن غذا دارد.

بای پس معده : در این روش بای پس معده، معده را کوچک می کنند و مقدار غذایی که مصرف می کند،  کم می شود . همچنین مقدار جذب مواد مغذی را کاهش می دهد. البته به دلبل این که در جذب مواد مغذی تاثیر دارد معمولا این روش برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست و توصیه نمی شود. مواردی که کودک وزن بیشتری را نسبت به روش گاسترکتومی بخواهد از دست بدهد، این روش استفاده می شود.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *