درد بعد از جراحی چاقی

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد علت درد بعد از جراحی چاقی، محل های مختلف درد بعد از جراحی چاقی و چگونه می توان درد بعد از جراحی چاقی را درمان و مدیریت کرد، صحبت می کند.

دکتر شهاب شهابی

بهبودی پس از هر جراحی ممکن است باعث درد شود. برای بسیاری از افراد، درد یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های آن‌ها هنگام انجام جراحی است. با این حال، درد پس از جراحی چاقی می‌تواند طبیعی و قابل انتظار باشد و نشانه ای از بهبودی بدن شما باشد. برعکس، همچنین می تواند نشانه ای باشد که چیزی در بدن شما عادی و متعادل نیست. در مورد درد پس از جراحی چاقی با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

انتظار ما از درد بعد از جراحی چاقی

هرکسی درد را متفاوت تجربه می کند و میزان دردی که می توانید انتظار تجربه آن را داشته باشید به نوع جراحی چاقی بستگی دارد. جراحی های چاقی گسترده تر، مانند سوئیچ اثنی عشر، بای پس معده و آستین معده می تواند با درد بیشتری در دوره پس از عمل در مقایسه با بیمارانی که جراحی باند لپ معده انجام می دهند، همراه باشد.

تجربه شما بسیار فردی خواهد بود و پیش بینی اینکه چگونه به جراحی خود واکنش نشان می دهید، دشوار است.

درد بعد از جراحی چاقی چه زمانی شروع می شود؟

هنگامی که از عمل جراحی بیدار می شوید، احتمالاً بلافاصله درد را تجربه نمی کنید زیرا داروهای بی حس کننده ای که شما را به خواب می برند هنوز در سیستم بدنی شما هستند. درد جراحی چاقی معمولاً زمانی شروع می شود که شما شروع به حرکت در رختخواب می کنید، یا زمانی که برای اولین بار از جای خود بلند می شوید. اگرچه حرکت کردن ممکن است ناراحت کننده باشد، حرکت کلید بهبودی سریع و قوی پس از جراحی است. پزشک به شما توصیه می کند که چه زمانی و چند وقت یکبار باید بلافاصله بعد از عمل حرکت کنید.

حرکت دادن بدن برای کمک به بهبودی بدن شما بسیار مهم است. پزشک و پرستار شما را در مورد زمان شروع حرکت پس از جراحی راهنمایی خواهند کرد.

محل های مختلف درد بعد از جراحی چاقی

همراه با درد و ناراحتی در اطراف محل‌های برش جراحی، ممکن است درد جراحی چاقی را در مکان‌های زیر تجربه کنید:

درد شکم بعد از جراحی چاقی

درد عمومی شکم را می توان پس از جراحی انتظار داشت. در حالی که اکثر جراحی های چاقی را می توان به روش لاپاراسکوپی انجام داد. تغییرات ایجاد شده در دستگاه گوارش شما ممکن است دردناک باشد. علاوه بر این، بسیاری از افراد پس از جراحی چاقی درد گاز معده را تجربه می کنند. اگرچه به جراح با انجام تکنیک هایی به شما کمک می کند، اما می تواند پس از جراحی احساس نفخ دردناکی در شما ایجاد شود. پیاده روی و استفاده از اسپیرومتر انگیزشی می تواند به از بین بردن درد گاز شما کمک کند.

درد معده بعد از جراحی چاقی

همه جراحی های چاقی، معده شما را به نوعی اصلاح می کنند. معده توسط روش های های جراحی مثل آستین معده باشد، بای پس معده ، سوئیچ اثنی عشر یا لپ بند، عضو اصلی است که برای کمک به دستیابی به اهداف کاهش وزن اصلاح شده است. بنابراین، انتظار می رود که معده شما پس از جراحی حساس شود. ممکن است متوجه شوید که وقتی شروع به مصرف مایعات خوراکی می کنید، ناراحتی به طور موقت افزایش می یابد زیرا معده کشیده شده است. در این صورت فرد درد بعد از جراحی چاقی را تجربه می کند.

درد شانه بعد از جراحی چاقی

تجربه درد شانه بعد از جراحی غیر معمول نیست. بسیاری از مردم دردهای را تجربه می کنند که به یک یا هر دو شانه اشاره دارد. همچنین، درد شانه ممکن است به دلیل نحوه دراز کشیدن شما روی میز عمل در حین جراحی باشد. این یک عارضه نگران کننده است که باید فوراً برطرف شود.

کمردرد پس از جراحی چاقی

اولاً، تجربه کمردرد پس از هر جراحی غیرمعمول نیست. مطمئناً نحوه دراز کشیدن شما روی میز جراحی می تواند باعث ناراحتی کمر شود. علاوه بر این، احساس تنش قبل و بعد از جراحی به دلیل احساسات و اضطرابی که ممکن است به کمردرد کمک کند، طبیعی است.

درد بعد از جراحی چاقی چگونه درمان می شود؟

درد بعد از جراحی چاقی چگونه درمان می شود؟

اگرچه درد پس از جراحی چاقی طبیعی و مورد انتظار است، اما مهم است که درد خود را مدیریت کنید تا راحت و قادر به حرکت باشید. در واقع، وقتی در بیمارستان هستید، پرستار شما را تشویق به سرفه و نفس عمیق می‌کند. شما تشویق خواهید شد که از یک اسپیرومتر تشویقی برای کاهش خطر ابتلا به ذات الریه بعد از جراحی استفاده کنید.

برای راحتی شما، پزشک داروهای ضددردی را تجویز می کند که پرستار شما بر اساس میزان دردی که تجربه می کنید به شما می دهد. ممکن است پس از جراحی چاقی به شما داروی ضد درد داخل وریدی یا خوراکی بدهد، زیرا بعد از عمل قرص ها برای دستگاه گوارش شما بسیار مضر باشند. به طور مشابه، پس از ترخیص از بیمارستان، ممکن است پس از جراحی چاقی با داروی مایع درد به خانه بروید تا درد خود را مدیریت کنید.
در ابتدا، ممکن است از طریق IV داروهای ضد درد دریافت کنید. پس از شروع مصرف مایعات، ممکن است برای کنترل ناراحتی پس از جراحی به سراغ داروی مسکن مایع بروید.

چه زمانی باید نگران درد پس از جراحی چاقی باشید؟

خطر عوارض بلافاصله پس از عمل جراحی چاقی نسبتا کم است. اکثر آنها عوارض جزئی هستند، اما برخی از آنها تهدید کننده زندگی هستند. به یاد داشته باشید، درد یعنی تلاش بدن شما به مغزتان بگوید که چیزی درست نیست. مطمئناً انتظار می رود که بعد از عمل جراحی احساس درد کند، اما درد شدید پس از جراحی چاقی می تواند باعث نگرانی شود. در اینجا چند مورد وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

نشت بعد جراحی

نشانه اولیه نشت می تواند ضربان قلب سریع غیرقابل توضیح در حدود 120 ضربه در دقیقه یا بیشتر باشد. اگر فردی نشت آناستوموز داشته باشد، احتمالاً در 24-48 ساعت اول زمانی که شما در بیمارستان بستری هستید رخ می دهد، اما می تواند 5-10 روز پس از جراحی نیز رخ دهد. بدن شما ممکن است به درد ناشی از نشت به یک یا هر دو شانه اشاره داشته باشد.

لخته شدن خون

هر فردی که تحت عمل جراحی قرار می گیرد در معرض خطر لخته شدن خون در پاها یا ریه های خود است. با این حال، بیماران چاق در معرض خطر بیشتری هستند. لخته شدن خون می تواند تهدید کننده زندگی باشد. پس از جراحی برای کمک به کاهش خطر لخته شدن خون در زمانی که در بیمارستان هستید، از داروهای پیشگیرانه استفاده خواهید کرد.

درد قفسه سینه

در حالی که بیدار شدن با درد قفسه سینه در دوران نقاهت پس از جراحی طبیعی است، شروع ناگهانی درد قفسه سینه یا احساس اینکه فیل روی سینه شما نشسته است طبیعی نیست و یک علامت قرمز بزرگ است. اگرچه این خطر کم است، اما بیماران جراحی چاقی در معرض خطر حمله قلبی و آمبولی ریه هستند.

مدیریت درد بعد از جراحی چاقی

مدیریت درد پس از کاهش وزن می تواند راهنمای خوبی برای جراحی با بهبودی پس از عمل کاهش وزن باشد، در ولقع باید انتظار داشته باشید که مقدار کمی از ناراحتی را تجربه کنید. آمادگی برای آن ناراحتی و اجرای برنامه ای برای مدیریت درد، دوره نقاهت شما را در روزهای پس از جراحی چاقی افزایش می دهد.

مدیریت درد بعد از جراحی چاقی

تکنیک های برای مدیریت درد بعد جراحی چاقی

این احتمال وجود دارد که ناراحتی تا چند هفته پس از تاریخ جراحی شما باقی بماند. برای مدیریت موثر درد در حین تمرکز بر بهبودی و بازگشت به کار، تعدادی تکنیک برای مدیریت درد وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، مانند:

  • تمرینات تنفس عمیق
  • فعالیت بدنی سبک، مانند راه رفتن در اتاق یا انجام حرکات هوازی کم ضربه با دست ها و پاها.
  • ماساژ یا رایحه درمانی

اینها تنها چند تکنیک مدیریت درد بعد جراحی چاقی هستند که به طور بالقوه می توانند تجربه درد پس از عمل را کاهش دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت درد پس از جراحی چاقی، با دکتر شهاب شهابی صحبت کنید.

جمع بندی

درک علت درد پس از جراحی چاقی می تواند به شما در آماده شدن برای بهبودی پس از جراحی چاقی کمک کند.
همانطور که می دانید، درد پس از جراحی چاقی بخشی طبیعی از بهبودی است. با این حال، سطح دردی که می توانید انتظار داشته باشید بستگی به نوع جراحی شما و میزان پیشگیرانه بودن شما در مدیریت درد با دارو و حرکت دارد. برخی از دردها اجتناب ناپذیر است و درد شدید می تواند نشانه این باشد که شما در حال تجربه یک عارضه شدیدتر از جراحی هستید. اکثر افراد 3 تا 5 هفته پس از جراحی چاقی به فعالیت های عادی باز می گردند.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *