نقش جراحی چاقی در بهبود دیابت

در این نوشته دکتر شهاب شهابی در مورد ارتباط بین چاقی و دیابت، نقش جراحی چاقی بر کاهش وزن وبهبود دیابت نوع دوم و کاهش مصرف داروهای دیابت نوع 2 بعد از جراحی چاقی صحبت می کتد.

دکتر شهاب شهابی

ابتلا به دیابت نوع 2 با سرعت زیادی در سرتاسر جهان در حال افزایش است. کم کردن وزن که از طریق کاهش انرژی دریافتی انجام می شود و همچنین افزایش فعالیت بدنی که از طریق اصلاح سبک زندگی حاصل می شود، اساس پیشگیری از دیابت نوع 2 در جمعیت های پرخطر است. با این حال، در بیمارانی که مبتلا به چاقی شدید هستند، کاهش وزن به تنهایی با تغییر سبک زندگی بسیار دشوار است. در حال حاضر، جراحی چاقی در تهران یکی از موثرترین و کاربردی ترین روش کاهش وزن در بیماران مبتلا به چاقی شدید است. همچنین استفاده از آن در بزرگسالان با شاخص توده بدنی بیشتر از 35 و دیابت نوع 2 مناسب می باشد. مخصوصا اگر کنترل دیابت یا بیماری های همراه با آن به وسیله ی درمان دارویی و یا تغییر سبک زندگی دشوار باشد.

دیابت نوع 2 چیست؟

دیابت نوع 2، شایع ترین نوع دیابت است و این بیماری زمانی رخ می دهد که گلوکز خون شما، که قند خون نیز نامیده می شود، بسیار بالا باشد. گلوکز خون منبع اصلی انرژی شماست و عمدتا از غذایی که می خورید تامین می شود. انسولین، هورمونی است که توسط لوزالمعده ساخته می‌شود، به گلوکز برای تامین انرژی لازم برای سلول های شما کمک می کند. در دیابت نوع 2، بدن شما انسولین کافی تولید نمی کند یا به خوبی از انسولین استفاده نمی کند. سپس گلوکز بیش از حد در خون شما باقی مانده و به اندازه کافی به سلول های شما نمی رسد.

عوامل ایجاد دیابت نوع 2

علائم دیابت نوع 2 اغلب به کندی در طی چندین سال ایجاد می شود و می تواند آنقدر خفیف باشد که حتی ممکن است متوجه آن ها نشوید. بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند. برخی از افراد تا زمانی که مشکلات سلامتی مرتبط با دیابت، مانند تاری دید یا بیماری قلبی نداشته باشند، متوجه بیماری خود نمی شوند.

دیابت نوع 2 توسط عوامل مختلفی ایجاد می شود، از جمله:

  • اضافه وزن و چاقی
  • نداشتن فعالیت بدنی
  • مقاومت به انسولین
  • ژن ها
ارتباط بین چاقی و دیابت

ارتباط بین چاقی و دیابت

ارتباط بین چاقی و دیابت

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن و شدید با سابقه پزشکی بسیار طولانی است. تشخیص دیابت نوع 2 معمولاً به صورت یک مرحله پیش دیابتی طولانی است که علامتی ندارد و در واقع با ایجاد اختلال در گلوکز ناشتا یا ایجاد اختلال در تحمل گلوکز مشخص می شود.

دیابت بیماری است که در صورت بالا بودن سطح قند خون (گلوکز خون) اتفاق می افتد. قند خون منبع اصلی انرژی برای سلول ها می باشد. گلوکز از طریق هورمون انسولین وارد سلول ها می شود و انسولین هم توسط پانکراس تولید می شود. در صورت نبود انسولین، گلوکز نمی تواند وارد سلول ها شود و در نتیجه، در خون باقی می ماند. دیابت عوارض بسیاری بر بدن انسان دارد. این بیماری، چشم ها، کلیه ها و اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد. چاقی باعث افزایش دیابت می شود. دیابت نوع 2 یک بیماری بسیار پیچیده ای است که با مقاومت به انسولین و نارسایی سلول های بتای پانکراس مشخص می شود. چاقی در واقع یک عامل خطر ساز برای دیابت نوع 2 است که از طریق ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب، که همین تنظیم گلوکز را مختل می کند، نقش دارد.

غذاهایی که سرشار از چربی و کربوهیدرات هستند، اسید های چرب موجود در خون و تجمع چربی در کبد و ماهیچه را ایجاد می کنند، که همین امر باعث افزایش مقاومت به انسولین و التهاب می شود و به مرور زمان پانکراس، تولید انسولین کافی را متوقف می کند.

نقش جراحی چاقی بر بهبود دیابت

جراحی چاقی در پیشگیری کردن از دیابت نوع 2 در افراد چاق، به ویژه در بیماران با خطر دیابت بالا و عمدتا بدون توجه به ارزش شاخص توده بدنی می باشد.

جراحی چاقی، میزان قند خون و دیابت را درمان می کند. تحقیقات نشان داده است که دیابت نوع 2 را پس از جراحی کاهش وزن بهبود می یابد. یک آزمایش بر روی 400 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 را که تحت جراحی چاقی قرار گرفته اند را بررسی کردند. 62 در صد از آنها بعد از 6 سال هیچ علامتی از دیابت نشان نداده اند. همچنین سطخ فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید بهتری داشتند.

نقش جراحی چاقی در بهبود دیابت

نقش جراحی چاقی در بهبود دیابت

آیا جراحی چاقی دیابت نوع 2 را درمان می کند؟

مطالعات انجام شده نشان می دهد که جراحی کاهش وزن می تواند دیابت نوع 2 را از طریق کنترل کردن سطح قند خون درمان کند. دیابت زمانی اتفاق می افتد که سطح قند خون خیلی بالا باشد. بسته به نوع جراحی چاقی و نحوه بهبودی، احتمالاً می توانید در عرض 3-4 هفته به سر کار خود بازگردید.

مزایای جراحی چاقی

اکثر بیماران طی دوره زمانی 18 تا 24 ماه بعد از جراحی 50 یا 80 درصد از وزن خود را از دست می دهند. آن دسته از افراد که این جراحی را انجام می دهند می توانند خوردن داروهای دیابت را کاهش دهند یا این که حذف کنند.

به طور خاص، جراحی بای پس معدهRoux-en-Y  در کنترل دیابت موثر است. حدود 33 درصد از این بیماران پس از جراحی نیازی به داروهای دیابت ندارند. در عرض 2 سال بعد از جراحی، تقریبا 85 درصد بیماران نیازی به دارو ندارند و دیابت آن ها در حال بهبودی است. رفع کامل دیابت در میان افرادی که به نوعی دیابت مبتلا هستند و نیازی به دارو ندارند و کمتر از پنج سال به دیابت مبتلا بوده اند، شایع تر است.

تاثیرات مثبت دیگر جراحی چاقی

  • کاهش حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی و کلیوی
  • بهبود آپنه خواب
  • بهبود کبد چرب

چه کسانی واجد شرایط جراحی کاهش وزن هستند؟

  • افرادی که وزن بیش از 100 پوند دارند
  • داشتن شاخص توده بدنی بیش از 40
  • کسانی که توانایی دستیابی به وزن بدن سالم را ندارند.

جمع بندی

جراحی کاهش وزن که به آن جراحی چاقی نیز می گویند، می تواند به روش های کم تهاجمی انجام شود و می تواند برای درمان دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد. این جراحی با کنترل میزان قند خون، دیابت را درمان می کند. جراحی چاقی به عنوان یک سلاح قدرتمند در برابر چاقی شدید و بیماری دیابت نوع 2 (T2DM) در جهان محسوب می شود. با توجه به نقش جراحی چاقی در تنظیم متابولیک، دستگاه گوارش باعث شده یه راه حل برای درمان دیابت نوع 2 T2DM نیز محسوب شود. بهبود قند خون ممکن است بلافاصله پس از جراحی چاقی شروع شود. شما می توانید دوز داروهای دیابت خود را کاهش دهید. حتی ممکن است بتوانید مصرف داروها را به طور کامل متوقف کنید.

درمان هموروئید - درمان همورویید
جراح چاقی و متابولیک | فلوشیپ جراح لاپاراسکوپی تهران | جراح لاغریدکتر شهاب شهابی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های باریاتریک (چاقی)   اعمال جراحی چاقی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: _ اعمال محدود کننده _ اعمال سوء جذبی _ اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)   آیا من کاندید مناسبی برای اعمال جراحی چاقی محسوب می شوم؟   اعمال جر…
جراحی کاهش وزن مناسب چه کسانی است؟ | افراد کاندید جراحی لاغری | جراحی باریاتریک | اندیکاسیون جراحی چاقی | کاندید عمل جراحی لاغری | جراحی کوچک کردن معدهدکتر شهاب شهابی

معاینه، درمان و علائم فتق (هرنی)

روش های مختلف درمان فتق (هرنی) چیست؟ اگر فتق، درمان نشود، ممکن بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیافتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود که بافت روده سیاه  یا پاره شود. لائم ايسکمی (کاهش خون رسانی) و کم خو…

انواع فتق های جدار شکم (هرنی شکمی)

فتق جدار شکمی ( هرنی شکمی ) چیست؟ فتق های جدار شکم  (به انگلیسی هرنی :Hernia) زمانی اتفاق می افتد که لایه های درونی عضله شکمی ضعیف شده ، منجر به تورم یا پارگی شود . همانطور که تیوپ از داخل به تایر آسیب دیده فشار می آورد ، لایه داخلی شکم هم به…

چه کسانی میتوانند جراحی لاپاروسکوپی انجام دهند؟

جراحی لاپاروسکوپی مناسب چه کسانی است؟ جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد چرا که می تواند همزمان هم برای تشخیص بیماری و هم برای درمان بیماری شما به کار رود.امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی های چاقی و متابولیک  ،جراحی کانسرهای (سرطان…
جراحی چاقی و باریاتریک ، درمان جراحی چاقی

مقدمه ای بر جراحی های چاقی (باریاتریک)

با افزایش افراد چاق در جوامع پیشرفته نیاز به درمان جراحی چاقی در اغلب جوامع نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است به طبع روش های کم خطر تر از قبیل رژیم ورزش و تغییرات رفتار ی وتغییرات شیوه زندگی  نسبت به اعمال جراحی در اولویت قرار دارند.طبق آ…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *